A gyerekszínész, akit tönkretett a filmipar

Egy megrázó dokumentumfilm mutatja be, hogyan zsigerelték ki a Halál Velencében 15 éves főszereplőjét.

A Sundance Filmfesztiválon debütál, és hamarosan a mozikba is eljut A legszebb fiú a világon (The Most Beautiful Boy in the World) című dokumentumfilm, amelyben a svéd Björn Andrésen meséli el, hogy milyen hatással volt az életére az 1971-es Halál Velencében című film. A Thomas Mann regényéből készített drámában a 15 éves gyerekszínész alakította az 50 éves Dirk Bogarde által játszott idősödő zeneszerző vágyainak tárgyát.

Kristina Lindström és Kristian Petri filmjében láthatjuk az eredeti castingfelvételeket is, amelyeken az olasz rendező, Luchino Visconti utasítja Andrésent, hogy vetkőzzön le. A forgatáson még próbálnak vigyázni rá, de arra nem készíti fel senki, hogy az óriási siker nyomán pillanatok alatt sztár lesz belőle, tárgyként kezelik, és végighurcolják az egész világon. Andrésen élete nem egyedül a Halál Velencében miatt siklott ki, de komoly szerepe volt benne.

A film bemutatója kapcsán a BBC feltette a kérdést, hogy változott-e mára a helyzet, már ami a gyerekszínészekkel való bánásmódot illeti. A negatív példáik ismertek: Judy Garlandot az Óz, a csodák csodája főszereplőjét a stúdió amfetaminnal tömte, hogy csökkenjen az étvágya és legyen energiája a hosszú forgatásokra. A végeredmény egy életen át tartó függőség lett. Drew Barrymore, aki hétévesen lett sztár az E.T.-vel, 11 évesen már alkoholfüggő, egy évre rá a drogokra is rákap. Neki szerencséje volt, még időben elvonóra került, Dakota Fanning, Kirsten Dunst, Natalie Portman vagy Scarlett Johansson pedig látszólag fel tudták dolgozni a korai sztárságot.

A most 22 éves Jared Gilman emlékei is pozitívak a 2012-es Holdfény királyságról, pedig akadtak nehéz intim jelenetei is. Alsóneműben kellett táncolnia és csókolóznia a szintén 12 éves partnerével, Kara Haywarddal. Esetében segített, hogy gyerekkora óta színésznek készült, el tudta különíteni a valóságot a fikciótól, a rendező pedig „zárt forgatást” rendelt el, vagyis csak annyi ember tartózkodott a díszletben, amennyi feltétlenül szükséges volt. A gyerekszínészek a helyszínen oktatásban is részesültek, és Gilman édesanyja is jelen volt.

Míg az USA-ban államról államra változik a gyerekszínészek munkavállalásával kapcsolatos szabályozás, addig az Egyesült Királyságban 1994 óta létezik a the National Network for Children in Entertainment and Employment (NNCEE) nevű tanácsadó szervezet. Ők segítenek értelmezni és betartani az 1963-as gyerekvédelmi törvényen alapuló 2014-es szabályozást, amelynek értelmében a gyerekszínészeknek minden produkció esetén külön meg kell kapniuk az engedélyeket a helyi hatóságoktól. Kedvező döntés akkor születik, ha a gyerek oktatását, biztonságát, egészségét biztosítottnak látják. A maximális idő, amelyet a 16 évét be nem töltött fiatal a forgatáson eltölthet 9.5 óra.

Az NNCEE egyik fontos feladata, hogy gardedámokat, vagyis olyan segítőket képez ki, akik jelen vannak a forgatásokon, biztosítva, hogy megfelelő bánásmódban részesüljenek a gyerekek. Álláspontjuk szerint szerencsésebb, ha egy professzionális gardedám képviseli a gyerekek érdekeit a szülők helyett, utóbbiak ugyanis hajlamosabbak elhallgatni vagy bagetellizálni a problémákat, mert félnek tőle, hogy legközelebb nem hívják szerepelni a csemetéjüket.

Jó példa erre Björn Andrésen esete is, akire A legszebb fiú a világon tanúsága szerint a nagyanyjának kellett volna vigyáznia a Halál Velencében forgatásán, őt viszont elvakította a dicsőség és gyors meggazdagodás lehetősége.

A nagyi mindenféle dologba belerángatott engem, én meg belementem. Azt akarta, hogy celebritás legyen az unokája.”

Az NNCEE munkatársai arra is felhívják a figyelmet, hogy nem elég megfelelő körülményeket biztosítani a forgatáson, sokszor a film bemutatója után éri a nagyobb sokk a gyereket, amiről Lindsay Lohan, Macauley Culkin vagy Natalie Portman is tudna mesélni. Utóbbi 13 évesen játszotta el Jean Reno partnerét a Leon, a profiban, és az első rajongói levelében egy férfi arról írt, hogy hogyan erőszakolná meg, egy helyi rádióműsorban pedig visszaszámlálást indítottak a 18. születésnapjáig, utalva arra, hogy attól kezdve szabad préda lesz.

Épp ezért az NNCEE szerint a produkcióknak biztosítaniuk kellene egy pszichológust, pszichiátert vagy tanácsadót – nemcsak a forgatás alatt, de még utánna is, hogy könnyeben menjen a visszailleszkedés a „valóságba”.

Via: BBC