Elárulták: nem ömlik már sokáig EU-s pénz a magyar utak építésére
Uniós források

Elárulták: nem ömlik már sokáig EU-s pénz a magyar utak építésére

Portfolio
|
MTI
A következő, 2021-től 2027-ig tartó uniós költségvetési ciklusban várhatóan már csak 200-300 milliárd forint fordítható európai uniós forrásokból útépítésekre, ezek is csak a transzeurópai közlekedési hálózat magyarországi szakaszaira – jelentette ki egy jászberényi közlekedési projekt részleteinek csütörtöki ismertetésekor Mosóczi László.

Mit jelentenek ezek a számok?

Az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) közlekedéspolitikáért felelős államtitkára által elmondottak azt jelentik: drasztikusan csökken a mostanihoz képest a következő uniós költségvetésben a Magyarország által elérhető közlekedési EU-pénzek összege, hiszen a mostani ciklusban csupán az Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Programból (IKOP) mintegy 1250 milliárd forintnyi forrás használható közlekedési projektekre.

Ezen felül pedig a Terület- és Településfejlesztési Operatív Programból (TOP) további mintegy 250 milliárd forint használható közlekedésfejlesztésre (pl. A gazdaságfejlesztést és a munkaerő mobilitás ösztönzését szolgáló közlekedésfejlesztés). Továbbá a Connecting Europe Facility (CEF) programból is mintegy 300 milliárdos keretből gazdálkodhatunk transzeurópai jelentőségű projektekre. Utóbbi forrás a következő ciklusban is megmaradhat, hiszen a hálózati kapcsolatok erősítése határozott szándéka az EU-nak.

Az államtitkár által elmondottak abba az irányba mutatnak: a következő ciklusban dedikáltan közlekedésfejlesztéssel foglalkozó Operatív Program már nem lesz Magyarországon, és csak olyan közlekedési projektekre lesznek elérhetők uniós pénzek számunkra, amelyek transzeurópai jelentőségűek (TEN-T). Mindez persze érthető: az ország organikus infrastruktúra-fejlődéséből adódik. Azaz azzal függ össze, hogy az előző (2007-2013, KÖZOP, 5,7 milliárd euró) és a mostani ciklusban (IKOP, 3,33 milliárd euró) kapott hatalmas, de csökkenő volumenű támogatásokból sokféle közlekedésfejelsztést tudott megcsinálni az ország. Mivel a legtöbb közlekedési infrastruktúra felépül(t), az országnak is érdeke, hogy elmozduljon a betonalapú fejlesztési szemlélet felől a szoft típusú, a magas(abb) hozzáadott értékű tevékenységek, illetve K+F+I-jellegű projektek támogatása irányába.

Az államtitkár egyébként a következő ciklusban csökkenő EU-s közlekedési forrással is összefüggésben arról beszélt, hogy a magyarországi útfejlesztési programban egyre nő a hazai források aránya. Jelzése szerint a most 3200 milliárdos, 2024-ig terjedő útfejlesztési programból 1800 milliárd forintot „a hazai költségvetés biztosít, ez a részarány egyre nő”. Az előkészítés, tervezés alatt álló útszakaszok – amelyek kivitelezéséről még nem döntött a kormány – forrásai még nincsenek benne a programban - fűzte hozzá.

A kormány Útprogramjáról többek között azt mondta, annak egyik célja, hogy a megyei jogú városokat, megyeszékhelyeket, nagyobb ipari parkokat bekössék a gyorsforgalmi úthálózatba, továbbá, hogy az országhatárok irányába tartó autóutak, autópályák érjék el az országhatárokat 2023-ig, ehhez a szomszédos ország fogadókészsége is szükséges – ismertette. Cél az is, 2023-2024-re minden magyar településről harminc percen belül elérhető legyen egy gyorsforgalmi útszakasz.

Fontos jászberényi fejlesztés indul

Mosóczi annak kapcsán járt tegnap Jászberényben, hogy bejelentette: megépül 8,5 milliárd forintból 4,5 kilométeren kétszer egy sávos útszakaszként a 31-es és a 32-es főutak között a Jászberényi elkerülő út harmadik üteme, valamint 1,6 milliárd forintból megújult a kiskörei Tisza-híd. A várost elkerülő út harmadik ütemének építéséről elmondta: amint a közbeszerzés lezajlik és az ajánlatokat kiértékelik, a Nemzeti Infrastruktúrafejlesztő Zrt. a lehető legrövidebb időn belül megköti a szerződést a kivitelezővel, hogy a munka minél hamarabb megkezdődhessen, ennek reális ideje tavasszal lesz. A tervek szerint két éven belül készül el a beruházás, a feltárások a végéhez közelednek – tette hozzá.

Pócs János, a térség fideszes országgyűlési képviselője elmondta: Jászberény gazdasága kiemelkedően jól teljesít, a legnagyobb gazdasági fejlődést jelenti a jászberényi elkerülő harmadik szakaszának megépülése.

Szabó Tamás, Jászberény polgármestere (Fidesz-KDNP) azt emelte ki az eseményen az MTI szerint, hogy a jászberényi elkerülő harmadik ütemének elkészültével gyökeresen meg fog változni a város élete, elkerüli a kamionforgalom a belvárost.

Az államtitkár egyébként az eseményen kitért arra is, hogy jelenleg folyamatban van, és a tervek szerint 2020. december végén fejeződik be a Rákos-Hatvan vasútvonal felújítása. 2021-tól szeretné a MÁV a Budapest és Jászberény közötti átszállásmentes közlekedést is biztosítani.

Címlapkép forrása: MTI/Czeglédi Zsolt

Ez a cikk "Az EU kohéziós politikájának hatásai Magyarországon - jelen és jövő" című, 2019. április 1-től 2020. március 31-ig tartó munkaprogram része, amelyet a Portfolio.hu-t kiadó Net Média Zrt. valósít meg az Európai Unió finanszírozásával. Jelen tartalom kizárólag a cikk szerzőjének álláspontját tükrözi. A munkaprogramot finanszírozó Európai Bizottság semmilyen felelősséget nem vállal a cikkben szereplő információk felhasználását illetően.
RSM Blog

Mit kockáztatunk HR nélkül?

A vállalatok jelentős részének életében meghatározó szerepe van a HR tevékenységnek, mert a jól átgondolt HR stratégia támogatja a munkatársak, megtartását, motiválását, fejlesztését,

Tematikus PR cikk
FRISS HÍREK
NÉPSZERŰ
Összes friss hír
Nem mese ez: rengeteg pénz hullik a magyarokra pillanatokon belül

Pénzügyi vezető elemző

Pénzügyi vezető elemző
Tőzsdetanfolyam

Tőzsdei hullámok, vagyonépítés és részvénykiválasztás

22+1 órás komplex tanfolyam ahol a tőzsdei kereskedés és a hosszú távú befektetés alapjait sajátíthatod el. Megismered a tőzsdei ármozgások törvényszerűségeit, megismered a piaci trendeket, megtanulod felismerni a trendfordulókat.

Díjmentes előadás

Tőzsdei megbízások helyes használata

Ahhoz, hogy kereskedni tudj a tőzsdén, a piacra lépés elsődleges feltétele, hogy képes légy a különböző megbízásfajtákat használni. Számos megbízásfajta létezik a piacokon, mi sorra vesszük a legfontosabbakat.

Portfolio hírlevél

Ne maradjon le a friss hírekről!

Iratkozzon fel megújult, mobilbaráthírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Infostart.hu

Eladó új építésű lakások

Válogass több ezer új lakóparki lakás közül Budán, Pesten, az agglomerációban, vagy vidéken.

Vállalati Energiamenedzsment 2024
2024. április 11.
Sustainable Tech 2024
2024. április 24.
Portfolio Agrofuture 2024
2024. május 23.
GEN Z Fest 2024
2024. május 9.
Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Ez is érdekelhet
Orbán: az e-autózás éllovasa lesz Magyarország