11 °C Budapest

Kiderült a sörtitok: ezzel itatják a magyarokat a gyárak

2019. augusztus 18. 07:00

Egyre jobban rákaptak a drágább, ámde minőségi sörökre a magyarok: a boltok szerint eléggé megélénkült a kereslet az utóbbi időben, ámde mennyiség tekintetében még mindig az olcsóbb fajták vezetnek. Node mitől számíat jónak egy sör? Mivel itatnak minket a gyártók? Ennek próbált utánajárni a Pénzcentrum.

Nem túlzás kijelenteni, hogy a magyarok egyik legkedveltebb itala a sör: a hazai sörpiacon 2018-ban 6,29 millió hektoliter sör fogyott a Magyar Sörgyártók Szövetségének adatai szerint. De pontosan mit is definiálhatunk sörként? Lehet, hogy például a te kedvenced nem is nevezhető sörnek? Ennek járt utána most a Pénzcentrum, és azt is megkérdeztük a boltoktól, melyek a magyarok kedvencei, és hogy tényleg ódzkodunk-e az alkoholmentes sörtől.

Kezdjük az elejétől

Pontos adat nincs arról, hogy hányféle sört lehet kapni Magyarországon, de a Nébih borászati laboratóriuma 2014-től mindösszesen mintegy 1400 terméktételt vizsgált ebben a termékkategóriában. Ugyanakkor a hivatal kérdésünkre válaszolva kiemelte, hogy az alkoholos ital termékkategóriába tartozó termékek - ideértve tehát a sört is - Magyarországon jelenleg nem tartoznak a kötelező forgalomba hozatali minősítési eljárás alá vont termékek közé. Előállításuk és forgalmazásuk bejelentés-köteles a területileg illetékes megyei kormányhivatal élelmiszerlánc-biztonsági és földművelésügyi vagy növény- és talajvédelmi főosztályhoz, illetve ezen illetékes kormányhivatalokhoz tartozó járási hivatalhoz.

A Magyar Élelmiszerkönyv úgy definiálja a sört, mint

Malátából, valamint pótanyagokból vízzel cefrézett, komlóval ízesített, sörélesztővel erjesztett, szén-dioxidban dús, általában alkoholtartalmú ital.

Ízesített sör néven pedig csak olyan terméket lehet itthon forgalmazni, amelyhez az ízhatás kialakításához a komló helyett vagy mellett  egyéb  ízesítőanyagot  is  felhasználhatnak. Továbbá azt is leszögezik, hogy a sörjelleg kialakításához szükséges aroma felhasználásával készült alkoholmentes sör nem számít ízesített sörnek.

A hivatal megjegyezte, hogy a söritalként (pl.: citromos sörital - citromos radler) árult termékeket nem tekinthetjük ízesített sörnek, sokkal inkább üdítő és sör keveréke a jó meghatározás. Ennek megfelelően hívhatjuk sörkeveréknek, sörmixnek, sörtartalmú italnak vagy söritalnak az adott terméket, ezek a frissítő italok ugyanis több üdítőt tartalmaznak, mint amennyi sört. A sörital, az üdítő és a sör különböző arányú keveréke. A fő összetevőkre (üdítő, sör) speciális, míg a késztermékekre, azaz a citromos söritalokra az általános előírások vonatkoznak.

Nem kukoricáznak

A legtöbb sör egy ideális világban a megfelelne a német tisztasági törvénynek: csak  víz, maláta, komló, és élesztő felhasználásával készülne. De ne álmodozzunk ilyen utópiáról, a magyarországon ipari mennyiségben előálított sörök nagy részében bizony még kukoricadarát is felhasználnak. Minderre azért vetemednek a gyártók, mert egyfelől a malátázatlan gabona olcsóbb, és ráadásul a kukoricából több alkohol keletkezik, mint az árpából - így nem csak megvenni olcsóbb, de kevesebb gabonát kell logisztikázni egy bizonyos mennyiségű serital előállításához. A szakmán belül, illetve a sörbarátok között is régi vita, hogy lehet-e kukoricát, vagy egyéb gabonát felhasználni a sörkészítéshez.

Ez mind szép és jó, de nem véletlenül határozza meg a Nébih és a szabályozás 30 százalékban a felhasználható kukoricagríz maximumát a sörökben. Azon felül, hogy a kukorica nem hagyományos söralapanyag, még a sörélesztő sem tudja magától lebontani: ahhoz külön hozzáadott enzimek szükségesek. Olyanok, amik az árpában például természetesen jelen vannak, így az képes tulajdonképpen önmagát cukorrá alakítani a malátázás folyamata során. Emellett a kukorica egy elég jellegzetes ízt is ad a sörnek, amit vagy sikerül elnyomni a komlóval, vagy nem - az esetek többségében remekül meg lehet különböztetni a kukoricázott sört a rendestől.

A hivatal válaszában kiemelte, hogy alkoholtartalom alapján sörnek csak a 2,81 és 8 százalékos alkoholtartalmú italokat nevezzük. Emellett még négy másik kategóriát különböztetnek meg: az alkoholmentes sörben maximum 0,5 százaléknyi alkohol lehet, az alkoholszegényben 0,51 és 1,5 százalék között. Kis alkoholtartalmú sörnek hívjuk azt, amiben 1,51 és 2,8 százalék között van az alkoholtartalom, a nagy alkoholtartalmú kategória pedig 8 százalék fölött van.

Emellett az élelmiszerkönyv sok egyéb mást is előír a sörként árult termékek kapcsán:

  • A  termék megnevezésében fel kell tüntetni a "sör", ill. "ízesített sör" kifejezést, és a színére utaló kifejezést. A szűretlen sörök, a jellegüknél fogva zavaros sörök, valamint -ízesített  sörök  esetében -az  ízesítőanyag  miatt  a III.   fejezet 3.1.  bekezdésben említettektől elérő színű söröknél a megnevezésben nem szükséges utalni a színre.
  • Az alkoholtartalmat a megnevezéshez kapcsolódóan a III.  fejezet 3.1.  pont  szerint  fel kell tüntetni.
  • Az ízesített sörök megnevezésében az ízére, színére vagy egyéb jellegzetességére utaló szót is fel kell tüntetni. A  termék  előállítója  "minőségi"  jelzővel  illetheti  azt  a  terméket,  amelynek  eredeti extrakttartalma legalább 11%.

Érdemes tisztázni, hogy a söritalként (pl.: citromos sörital - citromos radler) árult termékeket nem tekinthetjük ízesített sörnek, sokkal inkább üdítő és sör keveréke a jó meghatározás. Ennek megfelelően hívhatjuk sörkeveréknek, sörmixnek, sörtartalmú italnak vagy söritalnak az adott terméket, ezek a frissítő italok ugyanis több üdítőt tartalmaznak, mint amennyi sört - írta a Nébih. A sörital, az üdítő és a sör különböző arányú keveréke. A fő összetevőkre (üdítő, sör) speciális, míg a késztermékekre, azaz a citromos söritalokra az általános előírások vonatkoznak.

Ezek a főbb szabálytalanságok

Jó hír viszont, hogy a csaknem 1400 vizsgálat után csak 26 esetben kellett eljárást indítania a Nébihnek, közlésük szerint külön kategóriába sorolhatók "kifogásolás" szempontjából mind a nagy előállítók, mind a kisebb, esetleg kézműves termékeket gyártók, továbbá a nagy áruházak és a kisebb importőrök, kereskedők egyaránt.

Mindezek alapján, a "kisebb", esetlegesen kézműves előállítók esetében, gyakoribbak - a megengedett eltérések mellett - a nagyobb eltérések például a tényleges alkohol-tartalom mért értékében, összehasonlítva a gyártmánylapon jelzettel. Emellett nagyrészt minimális jelölési és gyártmánylaphoz kapcsolódó hiányosságok kerültek megállapításra, felülvizsgálatra. A nagyáruházak által forgalmazott termékek esetében inkább a nyomon követési követelmények betartása, pontatlan meghatározása volt jellemző, míg a kisebb kereskedők esetén az import termékek magyar nyelvű címkéjének pontatlansága volt megállapítható.

A legtöbb esetben a hatósági intézkedések meghozatala után a gyártók és forgalmazók igyekeztek határidőn belül megtenni a szükséges lépéseket a hiányosságok kijavítására és pótlására. Vendéglátó egységek hatósági ellenőrzésénél előforduló probléma például a lejárt minőség megőrzési idővel rendelkező termék forgalmazása. Ezeknél az eseteknél a hatóság azonnali hatályú termék megsemmisítésről gondoskodik, a jogsértés megszüntetése okán.

Mit itatnak velünk a boltok?

A Nébih mellett a nagyobb boltláncokat is megkörnyékeztük sör-ügyben. A többi mellett arra voltunk kíváncsiak, hányféle seritalt kínálnak az üzletekben. A válaszokból kiderült, hogy:

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

  • A Lidl nyári állandó kínálatában több mint 40 féle - világos, barna, búza, cider, radler, craftbeer és alkoholmentes saját és márkás sör található meg. A nyári időszakban az akciós termékekkel az áruházlánc sörkínálata akár 50 féle különböző sörre bővül.
  • A Spar és az Interspar polcain 260-280 féle sört forgalmaznak aktívan.
  • Az Aldi kínálata alkoholmentes, többféle ízű radler, több márka, amerikai, cseh, spanyol sörökből, a legnagyobb magyar sörházak közismert termékeiből áll, ezzel párhuzamosan a kis kézműves sörfőzdék is lehetőséget kapnak a bemutatkozásra. Az állandó és a szezonálisan elérhető kínálat révén mintegy 30 különböző sörtermékből választhatnak a vásárlók,ezen felül akciósan, a készlet erejéig a leghíresebb magyar és nemzetközi sörgyárak termékei is kaphatók az Aldi üzleteiben.
  • Az Auchantól cikkünk megjelenéséig nem kaptunk választ a kérdéseinkre, de a webáruházukban több mint 350 féle-fajta sört és cidert kínálnak eladásra. Természetesen amint válaszolnak, frissítjük a cikket.
  • A Tesco azt írta, hogy közel 250 fajta termék található a kínálatukban.
  • A CBA-Príma sem reagált még a megkeresésünkre, így az ő esetükben is csak a Príma webáruházra hagyatkozhatunk: ebben 46 márka 123 termékét kínálják eladásra.

Szörnyű rögvalóság: keményen megdrágult a sör

Árak tekintetében is elég vegyes a felhozatal: a KSH legfrissebb adatai szerint a minőségi világos sörből átlagosan 248 forintba kerül egy fél literes palackkal. A sima világos sörből pedig 213 forint egy fél liter. A tendenciákat vizsgálva rossz hírt kell közölnünk: a sör iszonyatosan megdrágult 2015 óta. Akkor még a minőségiből 218 forint volt fél liter (volt egyébként ennél olcsóbb is, 2016. decemberében 212-ig lement), a "tucat világos sörből" hat éve még 191 forint volt fél liternyi, de a hónapok során többször is bebukott 190 forint alá az árfolyam - a csúcsdrágaság idején, idén márciusban átlagosan 216 forint volt egy palack nem minőségi világos sör.

A boltoknál mégnagyobb a szórás: az Aldi elárulta, hogy a sörök esetében az állandó és a szezonális kínálatában 119 forint a legkedvezőbb, míg 249 a legmagasabb árú termék. Az akciós termékek ára ennél szélesebb skálán mozog, mivel 199 forinttól egészen a 7-800 forinthoz közelítő kézműves sörökig mindenféle kapható a boltjaikban.

A Lidlben a sajátmárkás sörök ára 119-209 forint között alakul (ezt fél literenként kell érteni), a kétliteres kivitelért 449 forintot kell fizetni, míg a craftbeer 0,33 literes kivitelben 329 forintba kerül.

Maczelka Márk, a Spar kommunikációs vezetője pedig arról számolt be, hogy ők több kategóriát is megkülönböztetnek az elsőáras belépő kategóriáktól kezdve a szuper prémium sörökig bezárólag. "Az átlagár nem igazán releváns a csoportokat figyelve, hiszen egy-egy csoport (pl. prémium sörök) átlagárát a bennük lévő termékek fogyasztói árának és eladási mennyiségének súlyozásával kapjuk meg, amit nagy mértékben befolyásol a termékek disztribúciója, egy-egy új termék sikeres bevezetése a piacra, vagy az esetleges akciós- nem akciós kitettségek is" - fogalmazott, majd pedig elárulta: a vásárlásaik zöme a 250-260 forintos átlagáron realizálódik.

A Tescóban a webáruház tanúsága szerint a legolcsóbb alkoholos sör a 4 százalékos Rastinger világos sör, amiből 129 forintba kerül egy fél literes dobozzal. A legdrágább külön - tehát nem pakkban, vagy hordóban, hanem 0,5 liter alatti kiszerelésben - kapható ser pedig a MONYO Flying Rabbit American IPA típusú szűretlen felsőerjesztésű sör, amiből 799 forintba kerül 0,33 liter. A Tesco szerint az időjárási körülményekre legérzékenyebb termékkategóriába beletartozik a sör is. Forgalma rendszerint a nyári hónapokban tetőzik. Ez az időszak adja a teljes éves eladás több mint egyharmadát. Egy-egy melegebb nyári hét egy tavaszihoz képest akár két-háromszoros forgalmat is hozhat.

A Príma webáruházban 189 forintba kerül a fél literes Steffl világos sör, illetve a 0,33-as Dreher gold is. A legdrágább pedig a HopTop Brewery Double Check imperial IPA kraft sör, amiből 0,33 liternyi 899 forintba kerül.

Az Auchan webáruházában akciósan 129 forintba kerül a fél literes Aranyszarvas sör, ennél olcsóbbat nem találtunk, a legtöbbe pedig a Hedon Charlie Firpo rozsos APA félbarna sör kerül, amiből fél liter 1099 forintért kapható.

Ezeket keresik a magyarok

A vásárlók körében a legnépszerűbbek a világos sörök és az alkoholmentes sörök, de az utóbbi időkben nagy az érdeklődés a craftbeer és a cider iránt is - írta kérdésünkre a Lidl. Összességében pedig elmondható, hogy a minőségi sörök iránti érdeklődés évről évre nő. A craftbeer esetében is megfigyelhető a növekedés, mely azért is jelentős, hiszen a Lidl saját márkás craftbeer termékei tavaly évben elnyerték az Érték és Minőség Nagydíjat. Továbbá az is megállapítható, hogy a vásárlók körében egyre népszerűbbek az ízesített sörök és a saját márkás alkoholmentes sörök is.

A Spar-Interspar szerint is komoly prémiumizáció figyelhető meg sörfronton: az utóbbi időben népszerűek a kézműves, kraft sörök, valamint a prémium kategóriás lager sörök forgalma is két számjegyű növekedést mutat az első hét hónapban.

Rengeteg minőségi és prémiumsört keresnek a vevők az Aldinál is: mint írták, a legnagyobb mértékben ezen termékek eladásai nőnek, ugyankkor nagy mennyiségben még mindig a kedvező árú sörök fogynak. Kiemelkedő az az alkoholmentes sörök értékesítése és folyamatosan nő a kereslet az ale sörök (IPA, APA stb.) iránt is. Az ALDI a sörök területén is gondol az étel-intoleranciával érintettekre, így a közel 70 gluténmentes élelmiszer között immár gluténmentes sört is kínált, amely rendkívül kelendőnek bizonyult vásárlói körében.

A vásárlók választása a Tesco áruházakban legtöbbször a klasszikusnak mondható, félliteres, dobozos sörre esik: a forgalom bő 80 százalékát ez a kiszerelés adja. Sörtípusokat tekintve a forgalom jelentős részét továbbra is a világos sörök adják, azonban a vásárlók egyre inkább nyitnak a különlegesebb, kézműves, barna, illetve a különböző felsőerjesztésű és a búzasörök felé. A Tesco áruházaiban országszerte tapasztalt trend szerint a vásárlók egyre inkább keresik a prémium termékeket - ez a nyári időszakra, a nagy sörgyártók által forgalmazott, hazai és nemzetközi prémium termékekre, vagy épp a közepes, a kisüzemi és a kézműves sörökre is egyaránt igaz. Eközben folyamosan növekszik a felsőerjesztésű, ale típusú sörök forgalma is, továbbá az alkoholmentes Radler termékek értékesítése is rendületlen fejlődést mutat.

NEKED AJÁNLJUK
Páratlan fotó dokumentációval illusztrált napló került elő a Don-kanyarból (x)

Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.

Itt a díjnyertes fiatal vállalkozó újabb nagy dobása (X)

Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.

Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Zsongtak és tolongtak a vevők a magyar Kickstarteren: rengetegen csaptak le erre az egyedülálló termékre

Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.

NAPTÁR
Tovább
2024. április 19. péntek
Emma
16. hét
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
CSOK Plusz - hírek, tudnivalók
A legfontosabb hírek, elemzések, és a részletszabályok a 2024-től elérhető CSOK Plusz-ról.
Most nem