17 °C Budapest

Így húzzák le mindenhol a magyar nőket: észre sem veszik, mennyivel többet fizetnek

2018. november 13. 14:32

Magyarországon a férfiak és nők nemzetgazdasági szintű átlagos órabére közötti különbség 14 százalékos, ami bár kisebb a 16,2 százalékos uniós átlagnál, de úgy is felfogható, mintha a magyar nők még mindig csaknem két hónapig, 51 napig, ingyen dolgoznának a férfiakhoz képest - mutatott rá október végén az Európai Bizottság. És miközben a nők kevesebb pénzből kell, hogy gazdálkodjanak, az élet jóval drágább számukra: bizonyos termékekért, sőt, szolgáltatáskoért is többet vagy többször fizetnek, mint a férfiak.

Magyarországon a férfiak és nők nemzetgazdasági szintű átlagos órabére közötti különbség 14 százalékos, ami bár kisebb a 16,2 százalékos uniós átlagnál, de úgy is felfogható, mintha a magyar nők még mindig csaknem két hónapig, 51 napig, ingyen dolgoznának a férfiakhoz képest - mutatott rá október végén az Európai Bizottság. És miközben a nők többsége kevesebb pénzből gazdálkodik mint a férfiak, bizonyos termékekért és szolgáltatásokért többet vagy többször fizet.

A úgynevezett pink adóról már mi is írtunk, és megnéztük, hogy a drogériákban jelentős különbségek vannak a női és férfi vásárlóknak szánt termékek között. Egyébként meglepő módon azt találtuk, hogy bizonyos termékekért a férfiaknak kell többet fizetniük, ilyen például a Labello, a Labello for Men termék a legtöbb áruházban közel kétszer annyiba kerül, mint az Original ajakápoló vagy a kifejezetten nőknek szánt Shine alakápolók. Ugyanakkor a VOX kutatása szerinta nők 13 százalékkal kell többet fizetnek a higiéniai termékekért, 8 százalékkal a ruházatért, 7 százalékkal a lányoknak szánt játékokért.

A fodrász is drágább

Nemzetközi kutatások rávilágítanak, a nők a fodrásznál is többet fizetnek. Ez Magyarországon is így van: ha megnézzük az egyik népszerű fodrászlánc árlistáját, látható, hogy a férfi hajvágás mosással, szárítással rövid haj esetén 2790 forint, ugyanezért a rövid hajú nőknek 3999 forintot kell fizetniük. Egy másik ismert fodrászláncnál az árak a következőképpen festenek: férfi hajvágás (mosás, vágás, szárítás) 2890 forint (bármely hajhossz esetén - a szerk), míg egy rövid hajú nőnek ugyanezért a szolgáltatásért 3790 forintot kell fizetnie.

Az utazás költsége is magasabb

Egy New York-i tanulmány szerint a nőknek magasabb az utazási költsége is. Havonta átlagosan 26-50 dollárral, vagyis 7500-14000 forintnak megfelelő összeggel költenek többet, mint a férfiak. Az ok a következő: ők inkább kifizetik a plusz szolgáltatást, csakhogy elkerüljék a kellemetlen helyzeteket. vagyis azért, hogy senki ne zaklassa őket, különösen éjjel, buliból hazafelé, inkább közösségi autót használnak, vagy taxival mennek haza.

Már a gyerekeknél érezhető a különbség

A The Insider egy 2015-ös kutatásra hivatkozva azt írja, a lányos családok 13 százalékkal többet költenek felsőkre és 8 százalékkal többet gyerek farmerra. Még a bébiruhák is drágábbak, ha kislánynak vásárol az ember. Ugyanakkor valószínűleg 2015 óta történt ez ügyben előrelépés: egy népszerű divatmárka webshopjában szétnézve azt találtuk, hogy nincsenek jelentős különbségek a lányka és fiúk ruhák között. Egy másik webshopban szétnézve pedig azt találtuk, hogy a fiú feklsők pár száz forinttal drágábbak is, mint a lányoknak szánt holmik.

Kihasználják a cégek a lehetőséget

Kovács Bence okleveles közgazdászt, vállalati marketing szakértőt kérdeztükkorábban arról, hogy vajon marketing szempontból a nők könnyebb célpontot jelentenek-e? Szerinte azonban nem ilyen egyszerű a helyzet, hiszen minden üzlet számára teljesen logikus törekvés, hogy a fogyasztóktól a lehető legmagasabb árat kérje, amit még hajlandóak kifizetni. Ezért léteznek régóta különböző taktikák, amelyekkel arra törekednek, hogy maximalizálják a bevételeiket.

NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!

Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)

Csoportokat különböztetnek meg, és az egyes csoportoktól más és más árakat kérnek el. Ez az árdiszkrimináció. Ennek több típusa is van a gyakorlatban, sőt, nagyon gyakran keverve alkalmazzák őket. Legegyszerűbb példája a moziban kapható diák és felnőtt jegy. A diákjegy azért kedvezőbb árfekvésű, mert a cégek tudják, hogy a nekik alacsonyabb a fizetési hajlandóságuk.

A pink adó esetében az történik, hogy egy terméket testre szabnak a női fogyasztók számára, és magasabb árcédulát ragasztanak a rózsaszín árukra, mivel azt feltételezik abban a pillanatban, hogy 

a nőknek magasabb a fizetési hajlandósága az adott terméket illetően.

Ezek régóta létező, teljesen hétköznapi stratégiák, csak az utóbbi években lett belőlük hír, elnevezték, és kapott egy címkét.

NEKED AJÁNLJUK
Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Zsongtak és tolongtak a vevők a magyar Kickstarteren: rengetegen csaptak le erre az egyedülálló termékre

Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.

Újraindul a STRT Holding inkubációs programja, a Launchpad

Az STRT Holding közleménye szerint 8+30 millió forint befektetés és tapasztalt mentorgárda várja a jelentkezőket.

Egykor kubai textilmunkásoktól volt hangos, most közösségi finanszírozásból újul meg a patinás budapesti gyárépület (x)

A hiánypótló naturális, és letisztult berendezési trendeket kedvelő fotós közösség számára a Nordix már nem ismeretlen.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. március 28. csütörtök
Gedeon, Johanna
13. hét
Március 28.
Nagycsütörtök
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
Pénzcentrum Retail Day 2024
Magyarország legfontosabb kiskereskedelmi rendezvénye - Inspiráló előadók, izgalmas előadások, gyakorlati tudás.
Most nem