21 °C Budapest

Így húznak le a kisboltokban: sokan csinálják, nem feltétlen szabályos

2019. május 21. 14:02

A nyár beálltával érdekes jelenségre lett figyelmes a Pénzcentrum: egy kisboltban ugyanis kiírták a hűtőre, hogy a hideg italokra hűtési díjat számítanak fel. Mint megtudtuk, egyfelől a gyakorlat nem egyedi: rengeteg boltban alkalmazzák nyáron, mivel a hűtők többet mennek, ezért több áramot fogyasztanak. Másrészt pedig aki nem akar messzire menni, egy nagyobb üzletbe hűtött italért, az úgyis kiad rá tíz forinttal többet. Ugyanakkor a táblás megoldás nem feltétlenül szabályos.

Hűtési díj +10 ft. Megértésüket köszönjük!

- ez a felirat fogadja a vásárlókat egy újpesti kisboltban, és valóban: a hűtőből kivett italokat 10 forinttal drágábban adják, mintha csak simán a polcról vennénk azokat le. A boltos magyarázata szerint azért szokták nyáron drágábban adni a hideg frissítőket, mert többet dolgoznak a hűtők, így pedig az üzlet rezsije is megugrik. Általában nem szokott panasz lenni erre az üzletpolitikára, hiszen "akinek azonnal hidegen kell mondjuk a sör, az már rááldoz plusz tíz forintot".

10 forinttal drágább a hideg ital. Fotó: Pénzcentrum

Egyébként szerinte a nyári áremelés egy bevett gyakorlat, sok más kisboltban is így van, csak így tudják kigazdálkodni a megemelkedett rezsit. Felmerül a kérdés, hogy akkor télen miért nem drágul valami más, hiszen akkor meg fűteni kell. Erre a boltos válasza az volt, hogy nyáron lényegesen jobban megérzik, ha folyamatosan dolgoznak a hűtőgépek.

Annyiért adja, amennyiért megveszik

Ugyanakkor Magyarországon szabad piac van, minden kereskedő annyiért adja az áruját, amennyiért akarja, azaz amennyiért még megveszik az emberek. Az ilyen kisboltok például jellemzően valamelyest drágábbak, mint a multik, a nagyobb üzletek. Egyfelől a kényelmet kell megfizetni, hiszen nem kell messzire menni, akár gyalog is le lehet ugrani a boltba, ha valami hiányzik otthonról. Másfelől pedig ők lényegesen szerényebb árukínálattal dolgoznak, mint mondjuk a hiperek, így pedig az árakkal sem tudnak úgy játszani. Muszáj drágábban adniuk a termékeket, hogy megérje egyáltalán fenntartani a boltot. Emellett a multik által üzemeltetett üzletek könnyedén kitermelik a saját rezsijüket, ami a kisboltokról nem mondható el, hiszen nekik eleve kevesebb vásárlójuk is van, minden forinton fogni kell.

Mit mond a törvény?

Bár Magyarországon egy termék vagy szolgáltatás árát a vállalkozó maga állapíthatja meg, a szezonális áremelés szabályossága kapcsán megkérdeztük a fogyasztóvédelmet is. Válaszukban ők is leszögezték, hogy az árakra konkrétan nincsen hatáskörük:

Ha az adott vállalkozás által alkalmazott "hűtési díj" feltüntetése megfelel az árfeltüntetésre vonatkozó általános előírásoknak, akkor az nem tekinthető jogsértőnek. Természetesen ha a fogyasztó nem kíván a hűtött italért felárat fizetni, akkor olyan helyen is vásárolhat, ahol ilyen díjat nem számítanak fel

- írták.

A hivatkozott Fogyasztóvédelmi törvény 14. paragrafusa értelmében a megvételre kínált áru eladási ára tekintetében a fogyasztókat írásban, egyértelműen, könnyen azonosítható és tisztán olvasható módon, Magyarország törvényes fizetőeszközében kifejezve - a fizetőeszköz nemét (forint) vagy annak rövidítését (Ft) megjelölve - kell tájékoztatni.

A termék eladási áraként, a fogyasztó által ténylegesen fizetendő, az általános forgalmi adót és egyéb kötelező terheket is tartalmazó árat kell feltüntetni. Több eladási ár egyidejű feltüntetése esetén a vállalkozás köteles a feltüntetett legalacsonyabb eladási ár felszámítására.

LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!

A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 10 millió forintot, 15 éves futamidőre, már 7,21 százalékos THM-el,  havi 89 803 forintos törlesztővel fel lehet venni a CIB Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: az Erste Banknál 8,04% a THM, a Raiffeisen Banknál 8,09%; az UniCredit Banknál 8,12%,  a K&H Banknál 8,31%, akárcsak az OTP Banknál. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)

Az Ár rendelet 2. paragrafus első bekezdése értelmében

az eladási árat - az ömlesztett áruk, és a vendéglátás keretében értékesített termékek kivételével - a terméken, annak csomagolásán, vagy a termékhez egyéb módon rögzítve, vagy közvetlenül a termék mellett elhelyezett egyedi árkiíráson, vagy a fogyasztó számára a megvenni kívánt termék kiválasztásakor könnyen hozzáférhető árjegyzéken kell feltüntetni. A fenti rendelkezéssel ellentétes az "X Ft + áfa", valamint az "X Ft + áfa Y Ft" típusú ártájékoztatás.

Kedvezményes áron értékesített terméknél nem megfelelő önmagában az eredeti eladási árnak és a kedvezmény mértékének (például: "-X%", "-Y Ft") feltüntetése, ha nem szerepel összegszerűen a fogyasztó által ténylegesen fizetendő végső ár is. 

Tehát az akciós árak szabályozásából kiindulva, a fenti képen látható hűtési díj feltüntetése sem teljesen szabályos: hiszen bár valóban ki van téve a tábla a hűtőre, hogy ebben minden termék 10 forinttal drágább, de az egyes termékeknél, a polcokon nem volt feltüntetve ez az áremelkedés.

Marketing szempontból sem nyerő

Én is jártam már olyan boltban, ahol volt ilyen áremelés nyáron. Akkor sem értettem, és most sem értem, miért jó ez? Oké, értem, árat kell emelni, hogy kijöjjön a rezsi, de miért így kell?

- értetlenkedett a Pénzcentrum által megkeresett kkv-marketing szakember, aki szerint ez egy tipikus szarvashiba. Hiszen nem túl vevőcsalogató dolog kiírni, hogy "itt bizony ha hideget akarsz inni, fizetni kell."

Ha mondjuk minden sör és üdítő arát megemelnék 5-10 forinttal, és hozzácsapnak valamilyen "pontgyűjtést", vagy hűségakciót. Akkor is bejönne a plusz rezsiköltség, és még ezeket a csúnya táblákat sem kellene kitenni

- vélte a szakember.

NEKED AJÁNLJUK
Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Zsongtak és tolongtak a vevők a magyar Kickstarteren: rengetegen csaptak le erre az egyedülálló termékre

Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.

Újraindul a STRT Holding inkubációs programja, a Launchpad

Az STRT Holding közleménye szerint 8+30 millió forint befektetés és tapasztalt mentorgárda várja a jelentkezőket.

Egykor kubai textilmunkásoktól volt hangos, most közösségi finanszírozásból újul meg a patinás budapesti gyárépület (x)

A hiánypótló naturális, és letisztult berendezési trendeket kedvelő fotós közösség számára a Nordix már nem ismeretlen.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. március 29. péntek
Auguszta
13. hét
Március 29.
Nagypéntek
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
CSOK Plusz - hírek, tudnivalók
A legfontosabb hírek, elemzések, és a részletszabályok a 2024-től elérhető CSOK Plusz-ról.
Most nem