17 °C Budapest

Minden rekord megdőlt: az új autók harmadát hitelre vették a magyarok

2020. február 18. 10:07

Az új autók 40 százalékát hitelre vették meg a magyarok tavaly, derült ki a Magyar Lízingszövetség adataiból. A hétüléses autók esetében több mint 5 milliárd forintnyi lízingszerződést kötöttek a nagycsaládosok.

Tízéves rekordon pörgött a magyar lízingpiac tavaly, a finanszírozott összeg 740 millió forintot tett ki, ami hét százalékos gyarapodás 2018-hoz képest. Ez megfelel a Magyar Lízingszövetség várakozásainak - mondta a szervezet sajtóeseményén Tóth Zoltán, a Lízingszövetség főtitkára. Ismertette, a rekordhoz a 3,5 tonna feletti gépjárművek kivételével minden egyes részpiac hozzájárult. Kiemelte, hogy ez kétszerese az európai lzingpiac átlagos növekedésének, a lízingpiac minden szegmense nőni tudott, nem egy részpiac kiemelkedő teljesítménye miatt született meg a rekord.

Főképpen a személy- és kisteherautók finanszírozása húzta fel a finanszírozást, ezek tekintetében 273 millió forintra nőtt a kihelyezett összeg tavaly. Az új személy- és kisteherautók esetében 13 százalékkal emelkedett a 2018-ashoz képest, tavaly év végére elérte a 210 milliárd forintot. Tóth Zoltán arról is beszélt, hogy a mezőgazdasági gépek, és az építőipari gépek is rekordot értek el. A főtitkár megjegyezte, hogy évről évre hízik az említett két szegmens flottája.

Megtaláltad álmaid autóját, de szűkös a keret? Keresd fel a Pénzcentrum autóhitel-kalkulátorát!

A magyar lízingpiac ma már a mikro-, kis, és középvállalkozásokról szól, nem a magánszemélyekről, a kihelyezett összeg háromnegyede ezekhez keről, a maradékon osztozkodnak a nagyvállalatok a lakossággal. A lízing pedig mindig fejlődést jelent a vállalatoknak, hiszen új eszközt vásárolnak a cégek.

Kiss Norbert bizottságvezető arról beszélt, a kiskereskedelmi finanszírozás 11 százalékkal nőtt a személy- és kisteherautók között. Ismertette azt is, hogy tavaly több mint 184 ezer új személy- és kisteherautó talált gazdásra Magyarországon, ami szintén rekordnak mondható, és 16 százalékos bővülést jelentett: a pénzügyi lízingkonstrukciók aránya 30 százalékos volt a szegmensben, az operatív lízingé pedig 9.

Tehát összességében az új járművek nagyjából 40 százalékát vették hitelre a magyarok.

A többi szegmensben 84 milliárd forintos flottabeszerzéseket finanszíroztak a lízingcégek. Kiss Norbert arról beszélt, a használt autókra nem jellemző a lízing, inkább más forrásból oldják meg a vásárlást az emberek. Fontosnak nevezte, hogy a hazai autópark megújuljon, hiszen mára több mint 14 éves a hazai kocsik átlagéletkora.

Tavaly a növekedés fő mozgatórugói az állami programok, és "szerencsére ebben a tekintetben a magyar állam nagyon aktív" - jegyezte meg Kiss Norbert. Ismertették, hogy a nagycsaládosok autóvásárlási programjában is sok lízingszerződést kötöttek. A hétüléses autók esetében 5,2 milliárd forintot finanszíroztak meg a lízingcégek, Kiss Norbert pedig kiemelte, hogy tavaly csak 6 ezer kérelem került folyósításra tavaly, holott több mint 23 ezret adtak be a nagycsaládosok, így az igazi pörgés idén indulhat be.

A finanszírozási arány pedig 28-30 százalék körüli a nagycsaládos autók esetében.

A program kapcsán elmondták, hogy a szövetség és a Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetsége folyamatosan egyeztet a kormányzat szakértőivel, hogy továbbra is gondok nélül menjen a finanszírozás.

A várakozásokról Kiss Norbert azt mondta, hogy a sikers év után 2020-ban egy jóval nehezebb és bizonytalanabb környezetben kell dolgozniuk a lízingcégeknek. Különösen a személyautóknál várható nagy változás az EU-s kibocsátási kvóták miatt. A szövetség szerint az ebből fakadó drágulás, illetve kínálatváltozás már megkezdődött, ennek hatásait pedig nagyon nehéz megbecsülni. Az eddigi keresleti piacról átállnak kínálatira, több autótípus is lassabban érkezhet meg a vevőhöz, vagy megdrágulhat: például ilyenek az erős motorral szerelt kocsik, vagy a nagy terepjárók.

A gyártóknak el kell mozdulniuk egyéb technológiák irányába, ha nem akarnak komoly büntetést fizetni: hibrid, vagy e-autók, vagy a kisebb motoros modellek futnak majd fel. Más gyárak az áremeléssel fizettetik meg a büntetést a vevőkkel.

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

Az e-autók támogatása jelenleg is adott Magyarországon, de még mindig alacsony arányszámban értékesítik őket. A mostani támogatási program április végén jár le, de a Lízingszövetség Orbán Viktor vasárnapi bejelentése után arra számít, hogy lesz új konstrukció, ami kedvezőbb feltételekkel, emelt támogatással indul el májustól. Kiss Norbert fontosnak nevezte még a nagyon régi, nagy kibocsátású autók behozatalát különféle jogszabályokkal. A szövetség havi 500-600 finanszírozott hétszemélyes autóra számít idén.

Szeretnék a gépjármű-nyilvántartást digitalizálni, mert most elég bonyolult az autók forgalombahelyezése, és az adatok lekérdezése.

Az EU-kvóta miatt ugyanakkor ezek a hétülésesek "terhet jelentenek" a gyáraknak, hiszen nagyobb a kibocsátásuk, így pedig az áruk is megemelkedhet 2020-ban.

Emellett a lassabb gazdasági növekedés, és a beruházások várható kisebb volumene is kihathat a haszongépjárművek piacára is. Ugyanakkor a cégek bíznak abban, hogy a lízing szerepének növekedése miatt tartani tudják a tavalyi, 740-750 milliárdos szintet. Az állami programok (NHP, nagycsaládos támogatás és az új e-autó támogatás)  is a piac növekedését fogják szolgálni - húzta alá Kiss Norbert. A gyártók majd az év második felében fogják meglátni, hogy hogyan is állnak a flottával, ekkor fogják majd újragondolni a modellpalettát, és az árazásokat.

Mennek a gépek is

Nyikos Katalin szövetségi elnök kijelentette: a lízingszakma sokkalta inkább termelőeszköz-finanszírozó lett, az arány átbillent a munkagépek és a tehergépjárművek felé. A gyarapodás annak is köszönhető, hogy sok beruházás indult Magyarországon, és ennek kapcsán sok eszköz alapú kölcsönszerződést kötöttek. A növekedés másik motorja az NHP-program az elnök szerint, aminek kerete 2020 végéig is kitarthat. Emellett kedvező, hogy alacsony a kamatszint, és idén is mennek a beruházási hiteles kamattámogatási programok.

Az elnök szerint a mezőgazdasági gépek piaca évek óta folyamatosan bővül, rengeteg új gépet adnak el. A mezőgazdaságban csak az NHP fogy, gyakorlatilag 100 százalékos az aránya, és a kihelyezett hitelösszeg elérte a 100 milliárd forintot - csak a mezőgazdasági gépek területén.

Az építőgépek az állami beruházások és a lakásépítések miatt lódultak meg: hat százalékot emelkedett az építőgép-beruházások száma 2019-ben, a lízingelt összeg a szegmensben meghaladta a 27 milliárd forintot. Az egyéb gépek (nyomdagéptől kezdve a különféle gyári gépekig) szegmense 20 százalékot növekedett, a kihelyezések összege meghaladta a 75 milliárd forintot - ezen a piacon a hitelek nagyobb része euróalapú.

Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Zsongtak és tolongtak a vevők a magyar Kickstarteren: rengetegen csaptak le erre az egyedülálló termékre

Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.

Újraindul a STRT Holding inkubációs programja, a Launchpad

Az STRT Holding közleménye szerint 8+30 millió forint befektetés és tapasztalt mentorgárda várja a jelentkezőket.

Egykor kubai textilmunkásoktól volt hangos, most közösségi finanszírozásból újul meg a patinás budapesti gyárépület (x)

A hiánypótló naturális, és letisztult berendezési trendeket kedvelő fotós közösség számára a Nordix már nem ismeretlen.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. március 28. csütörtök
Gedeon, Johanna
13. hét
Március 28.
Nagycsütörtök
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
Itt a Pénzcentrum App!
Clickbait-mentes címek és egyéb extrák a Pénzcentrum mobilapplikációban!
Most nem
Letöltöm