8 °C Budapest

The Witcher, Cyberpunk 2077: a részvény, amin eddig 21 ezer %-ot lehetett keresni

2020. július 6. 14:01

Szinte a szemünk előtt nőtt ki a “semmiből" és lett globális nagypályás egy lengyel videojáték-készítő cég, amely néhány ügyes és bátor húzással mára a legértékesebb tőzsdei társasággá vált, részvényei pedig az elmúlt évtizedben 21.000 százalékkal drágultak. Szigetvári Dániel, az Aegon Megatrend alap portfolió menedzsere már jó ideje lát benne fantáziát, és a cég jövőjével kapcsolatban is bizakodó. Interjú

Az elmúlt öt évben a varsói tőzsdén összességében 20 százalékkal csökkentek az árfolyamok. Ez a nemzetközi összehasonlításban is gyengének számító teljesítmény ugyanakkor nem jelenti azt, hogy ne lettek volna igazi sikersztorik is Lengyelországban.

Szigetvári Dániel: A videojáték-ipar kétségtelenül ilyennek nevezhető, komoly növekedést tudott elérni a lengyel tőzsdén. Az idei első negyedévben egyébként a videojáték-szektor volt az egyetlen, amely nem szenvedett veszteséget a varsói börzén. Ami különösen érdekessé teszi, hogy ez nem csak egy divathullám miatti, átmeneti "mániának" a része (mint amilyen például az elmúlt években a bitcoin-őrület, vagy az ezredforduló “dotcom-lufija" volt), hanem valódi strukturális növekedés támasztja alá.

A legnagyobb fundamentális növekedést a két videojáték-kereskedő, Marcin Iwiński és Michał Kiciński által 1994-ben alapított varsói CD Projekt tudhatja magáénak. A tavaly már 1100 alkalmazottal 500 millió zloty (kb. 40 milliárd forint) árbevételt elérő vállalat részvényeinek árfolyama az utóbbi 5 évben 25 zlotyról 400 (!) zloty fölé, 10 év alatt pedig 21.000 (!) százalékkal emelkedett.

És ezzel a legsikeresebb európai részvény lett, amely az EurosStoxx 600 indexben szerepel, és az említett WIG20 index legnagyobb súlyú szereplőjévé vált. Tőzsdei értéke április elejére meghaladta a legnagyobb lengyel bankét, a PKO Bank Polskiét és az Orlen olajfinomítóét is. A karantén alatt világszerte megnőtt az érdeklődés az otthon végezhető tevékenységek irányt: a Steam online szolgáltató platform adatai szerint egy-egy jobb napon csak náluk 20 milliónál is többen játszottak egyidőben. A tőzsdei kapitalizáció növekedésének köszönhetően a lengyel cég a világ 10 legnagyobb videojáték fejlesztő vállalata közé is bekerült.

A CD Projekt árfolyama a varsói tőzsdén zlotyban (Forrás: Google Finance)

Mivel érte el ezt a CD Projekt?

A vállalat korán észrevette, hogy milyen óriási lehetőségeket rejt a megfelelő franchise jogok birtoklása. Ezért a korábban a menő nyugati videojátékok lengyel adaptációit készítő cég elképesztően olcsón, mindössze 35.000 zlotyért (kb. 2,7 millió forint) vette meg a később összesen 20 nyelvre lefordított és világszerte 50 millió példányban eladott “The Witcher" (magyar adaptációja Netflix online mozicsatornán “Vaják" néven futott) fantasy novella-sorozat jogait a szerzőtől, Andrzej Sapkowskitól videojáték-adaptációra. A játék első két része - bár nyereséges volt - még nem hozott igazi áttörést. Azonban a 2015 májusában megjelent Witcher 3 már igen, és el is indította a céget (és a részvény árfolyamot) a szédületes, máig tartó növekedési pályán.

A játék a bemutatása után megnyerte szinte az összes gamer magazinban "Év játéka" címet, sokan a mai napig úgy tartják hogy ez a világ legjobb számítógépes szerepjátéka (roleplay game, RPG).

A Witcher 3-ból eddig összesen 28 millió darabot adtak el (a Witcher franchise többi játékával együttvéve több mint 40 milliót), ráadásul az első 10 milliót a megjelenést követő 1 éven belül. A tény, hogy a következő években további 18 millió darabot tudtak belőle értékesíteni, jól mutatja, milyen hosszú időn keresztül képesek monetizálni. Ehhez a fenntartható értékesítéshez természetesen hozzájárult az elmúlt években megjelent két kiegészítő játékcsomag (Expansion pack), amellyel új játékosokat tudtak bevonni.

A hab a tortán pedig a tavalyi netflixes Witcher-sorozat, amely újra képes volt mozgósítani?

A sorozat bemutatása tényleg ismét felhívta a figyelmet a franchise-ra, és valami elképesztő mértékben, 554%-kal ugrott meg a játék értékesítése a megelőző évhez képest.

NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!

Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)

Továbbra is árfolyam emelkedést vár. Van még innen is felfelé?

Öt év után a CD Projekt új játékkal jelentkezik az idén. Ezúttal nem a Witcher univerzum újabb részeit keltik életre, hanem egy másik, az USA-ban már nagyon népszerű, a jövőben játszódó táblás szerepjátékkal, a Cyberpunk 2077-tel lépnek a piacra. A cég ezúttal nem csak a videojátékos jogokat vette meg az alkotótól (valószínűleg lényegesen többért, mint a Witcher esetében), hanem a megfilmesítési és egyéb merchandise jogokat is. Így most még nagyobb lehetőség nyílik a bevétel növelésre.

Már persze ha sikere lesz: komoly kockázati tényező ugyanis, hogy a cég az egész jövőjét gyakorlatilag erre az egy játékra tette fel.

Az eddig preview-k, és demóvideók alapján a szakma és a közönség is le van nyűgözve tőle. A tőzsdei árfolyam most azt árazza, hogy hatalmas siker lesz a játék, amelyet legalább 40 millió példányban fognak értékesíteni. Ez igen komoly ugrásnak számít még a Witcher 3-hoz képest is, azonban nem árt figyelembe venni, hogy a CD Projekt remek marketing kampányt folytatott az elmúlt másfél évben. És azt se feledjük, hogy Cyberpunk 2077 egy sokkal szélesebb közönséghez szól, mint a Witcher 3. A 2018 októberében a konkurens Rockstar Gamestől megjelent Red Dead Redemption 2 akciójátékot, ami szinten ehhez a zsánerhez tartozik, eddig már 31 millió példányban sikerült értékesíteni. Kíváncsian várjuk a premiert.

Címlapkép: https://www.netflix.com/hu/title/80189685

NEKED AJÁNLJUK
Páratlan fotó dokumentációval illusztrált napló került elő a Don-kanyarból (x)

Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.

Itt a díjnyertes fiatal vállalkozó újabb nagy dobása (X)

Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.

Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Zsongtak és tolongtak a vevők a magyar Kickstarteren: rengetegen csaptak le erre az egyedülálló termékre

Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.

NAPTÁR
Tovább
2024. április 19. péntek
Emma
16. hét
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
GEN Z Fest 2024
Pénzről, bátran. Techről, tudatosan. Jövőről, őszintén.
Most nem