7 °C Budapest

Fullban nyomják a kretént a fejlett piaci tőzsdéken: itt a bizonyíték

2020. február 25. 14:30

Érdekes megnézni, hogyan reagáltak a tőzsdék a koronavírus miatt kialakult helyzetre: ahogy azt várni lehetett, a defenzív eszközökbe, mint például az aranyba áramlott a befektetői pénz. De biztos a legjobb utat választották a befektetők? Erre a kérdésre kereste a választ a Pénzcentrumnak írt cikkében Kardos Zsolt, az AEGON Alapkezelő szakértője.

A tőzsdék február 17-én kognitív disszonanciát* éltek át

- árulta el a Pénzcentrumnak Kardos Zsolt. Mint azt a szakértő kifejtette, az Egyesült Államokban ünnep miatt zárva voltak a tőzsdék, és egyre aggasztóbb gazdasági hírek jöttek Ázsiából. "Egyre valószínűbbnek látszik, hogy a koronavírus gazdaságra kifejtett hatása nagyobb lesz, mint ahogy azt korábban gondolták. Az előző nap Japán bejelentette, hogy a GDP-je a vírus miatt minimum 6%-kal csökkeni fog, és azt még mindig nem lehet megjósolni, hogy mekkora visszaesés lesz a kínai GDP-ben" - fogalmazott.

*Akkor "követünk" el kognitív disszonanciát, amikor nem a viselkedésünk, hanem a nézeteink megváltoztatásával igyekszünk csökkenteni a feszültséget. Máshogy fogalmazva, belső feszültséget, disszonanciát, élünk át amikor valamilyen új információ vagy tapasztalat ellentmond a korábbi elképzeléseknek vagy ismereteknek. Például, nem a dohányzásról mondunk le a disszonancia hatására, hanem megindokoljuk, miért nem olyan veszélyes.

Érdekes megnézni azt is, hogyan reagáltak a tőzsdék ezekre a negatív hírekre. Kardos Zsolt szerint érdekes módon. "Ahogy azt várni lehetett a defenzív eszközökbe, mint például az aranyba áramlott a befektetői pénz, de a részvények is jelentősen emelkedtek és ami a legérdekesebb volt, hogy a volatilitás index (VIX) is emelkedett. Mintha azt mondták volna a befektetők, hogy tudjuk, hogy komoly gazdasági problémákat okozhat a vírus terjedése de mi akkor is veszünk részvényeket és különböző indokokkal próbáljuk igazolni a döntésünket még ha tudjuk, hogy az nem állja meg a helyét" - tette hozzá a szakértő.

Az ilyen típusú döntések általában extrém piaci optimizmusban szoktak létrejönni. A befektetők tudják, hogy a piac irracionálisan drága, mégis keresnek indokokat, hogy miért vegyenek továbbra is részvényeket.

Kardos Zsolt szerint ilyenkor alakulnak ki a Tesla, Netflix, Facebook és egyéb rendkívül túlárazott részvény "hívők", amikor a részvény vásárlásból már vallás lesz, és semmilyen racionális érvvel nem lehet ezeket az embereket meggyőzni a döntésük helytelenségéről. "Valahol legbelül ők is sejtik, hogy talán nem a legprudensebb döntés ezeken a szinteken vásárolni, de megindokolják, hogy ők a hosszú távban gondolkodnak és ott meg nem számít, hogy mennyit fizetsz egy adott részvényért. Ez a kognitív disszonancia" - mutatott rá a szakértő.

Most nem fogom felsorolni, hogy mik alapján gondolom, hogy a piac átlépet minden racionális mértéket amit értelmes befektetésnek lehet tekinteni. 5 oldalnyi adatokkal és ábrákkal tudnám alátámasztani az érveimet. Inkább a Trópusi Vihar című filmből való idézet írná le legjobban, hogy szerintem a piac mit csinál most. Van a filmben egy jelenet mikor Robert Downey Jr. mondja Ben Stillernek, hogy: "Ne told fullba a kretént. Soha ne told Fullba a kretént". Szerintem a tőzsdék, főleg a fejlett piaci tőzsdék most "fullban tolják a kretént". Caveat Emptor!

- zárta gondolatait Kardos Zsolt.

Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
Páratlan fotó dokumentációval illusztrált napló került elő a Don-kanyarból (x)

Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.

Itt a díjnyertes fiatal vállalkozó újabb nagy dobása (X)

Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.

Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Zsongtak és tolongtak a vevők a magyar Kickstarteren: rengetegen csaptak le erre az egyedülálló termékre

Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.

NAPTÁR
Tovább
2024. április 19. péntek
Emma
16. hét
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
GEN Z Fest 2024
Pénzről, bátran. Techről, tudatosan. Jövőről, őszintén.
Most nem