Autósok, figyelem! Itt az igazság az abroncsok kettős minőségéről

Steiner Petra   
  Megosztom
Autósok, figyelem! Itt az igazság az abroncsok kettős minőségéről

Magyarország gumiabroncsgyártó nagyhatalom – definiálja hazánkat a köztudatban elhíresült mondat. Az éves számadatok és százalékok mögé azonban már kevesen néznek, ezért az ipar teljesítőképességét a maga komplexitásában nehéz átlátni. A hazai gumiabroncs szövetséggel beszélt a HelloVidék, hogy utánajárjon, mitől kiemelkedő hazánk a kontinensen.

Szimplán a számadatokat figyelembe véve, a KSH 2018. decemberi jelentése szerint az ipari ágak közül meghatározó részesedéssel (96%) bíró feldolgozóipar termelése 3,5%-kal bővült, amiből legnagyobb mértékben (15%) a gumi-, műanyag- és építőanyag-ipar vette ki a részét, ebből is a gumiipari export növekedése volt a legjelentősebb. Tehát, egyrészt a termelési kapacitás bővülése, másrészt az ebből adódó hazai exportpiac növekedése tehető felelőssé a Magyarországot kitüntető „nagyhatalom címért”, lévén az itt megtermelt gumiipari termékek körülbelül 90%-a valamely külföldi országban landol.

Azonban fontos hangsúlyozni, hogy a KSH adatai csak a nagyobb alcsoportokat nevesíti, és azon belül nem számszerűsíthető, hogy az egyes terméktípusok gyártása milyen arányban növekedett az előző év azonos időszakához képest, így például a Dévényi Tibi bácsi miatt jól ismert pöttyös labda, a horgászok elmaradhatatlan viselete, a gumicsizma vagy éppen egy mezei tömítőgyűrű. Sok gumiiparból kikerülő termék sokszor az autógyártás valamely elemeként jelenik meg, így ha a termelés ezen oldalát részleteiben nem is lehet vizsgálni, a gumiabroncsgyártás már sokkal megfoghatóbb adatokkal szolgál.

A Magyar Gumiabroncs Szövetség (angol elnevezése alapján röviden HTA) januári közleménye szerint az abroncsgyártók 3,1 millió gumiabroncsot értékesítettek hazánkban, ami 9,7%-os bővülés az előző év adataihoz képest. A szövetség elnöke, Hunyadi Szabolcs azonban kiemelte, hogy ez csak egy része az itt legyártott mennyiségnek:

A Magyarországon legyártott személyautó gumik mennyisége körülbelül a tízszeresét teszi ki a belföldi piac igényeinek, tehát elmondhatjuk, hogy közel harmincmillió gumiabroncsot gyártanak éves szinten a négy magyarországi gumiabroncsgyárban.

Ha ezt az óvatos becslést összevetjük a hazai lakosság számával, az azt jelenti, hogy körülbelül három darab gumiabroncs jut az ország valamennyi tagjára a csecsemőktől egészen a nyugdíjasokat is beleszámítva. A hazai gyártók a közel tízszeres mennyiséget az európai és globális szereplők igényeihez szabták, lévén hogy nemzetközi cégekről beszélünk, akik többek között logisztikai szempontból választották Magyarországot beruházásuk célországának.

A mindennapok során sokszor elhangzik az a mondat, hogy nem kell mindenből feltétlenül a legdrágábbat, a márkás terméket megvásárolni, mert az olcsóbb társa is ugyanolyan jól szerepel. Ez a közkedvelt mondat bizonyos termékek esetében valóban helytálló, azonban nem szabad elfelejteni, hogy a márka egyúttal védjegy a magas fokú színvonalra, amivel garantálják, hogy az adott áru jó minőségű és hosszabb élettartamú, ami különösen igaz a gumiabroncsok tekintetében. Szintén az utóbbi években bukkant fel a „kettős mérce” kifejezés, mert sok külföldi magyar számolt be olyan negatív tapasztalatokról, miszerint a nyugaton vásárolt termékek minősége más, sokkal jobb, mint a kelet-európai tagállamokban értékesített társaik.

Hunyadi Szabolcs e kérdés tekintetében megnyugtató választ adott, miszerint a Magyarországon gyártósorral rendelkező cégek nem tehetik meg, hogy rosszabb technológiát alkalmazzanak, sőt pont a legújabb fejlesztéseiket építették be az új gyártóüzemeikbe, erre három példát emelt ki. A Hankooknak ez az egyetlen gyára a kontinensen, a Bridgestone BIRD-csúcstechnológiai gyártási metódusát csak két másik gyárában alkalmazza az egész világon, illetve a Michelin nyíregyházi üzemében magas minőségű sport és szupersport kategóriájú abroncsokat gyártanak.

A digitalizáció térhódításával más szektorokhoz hasonlóan az abroncsokat is elérte az online vásárlás szele, ami az előző évhez képest csaknem tíz százalékkal nőtt. Bár például a műszaki cikkeknél, szépségápolási termékeknél többek között a black friday és hasonló akciók kapcsán az online vásárlás kiugró emelkedéséről beszélhetünk, a Magyar Gumiabroncs Szövetség elnöke szerint az abroncsok tekintetében a jövőben várhatóan elmarad ez a fokú növekvő tendencia. Mint mondta, „szakmai felmérések igazolják, hogy a gumiabroncs-vásárlások előtt a fogyasztók több mint 70%-a online tájékozódik a kínálatról és az árakról, teszik ezt ár-összehasonlító portálokon, illetve az ismert gumiabroncsmárkák weboldalain.”

A növekvő online kereskedelem prognosztizált lassulását igazolja az a tény is, hogy a futárszolgálatok szemszögéből nem kifejezetten kedvelt termék, mivel méretéből és súlyából adódóan sok helyet foglal el a rakodótérben egy ugyanolyan értékű műszaki cikkhez képest, emelte ki Hunyadi Szabolcs. A képet tovább árnyalja az a tény, amit a szövetség elnöke külön hangsúlyozott:

A vásárlás végeredményben egy szervizpontra történő látogatást is igényel, hiszen hiába szállíttatom az otthonomba a gumiabroncsot, nem fogom tudni felszerelni. Léteznek még Magyarországon olyan polihisztorok, akik ezt meg tudják oldani, de nem ez a jellemző a fogyasztó kategóriában, tehát azt gondoljuk, hogy megmarad ezeknek a szervizeknek a jövőbeni fontos szerepe is.

Állandó kérdésként jelenik meg, hogy mi történik a nyári vagy téli szett cserélésekor a szervizekben hagyott elhasználódott abroncsokkal. Jó egy évtizeddel korábban még nem számított ritka jelenségnek az erdőszélen illegálisan felhalmozott autókerekek sokasága, a probléma szerencsére mára már csak elvétve jelenik meg. A megoldás a gumiabroncsgyártók vállalati felelősségvállalásában rejlik, mert a hazai forgalmazók jelenleg termékdíj megfizetésére kötelesek, amelynek részeként vállalják, hogy egyéni teljesítés részeként begyűjtetik és arra specializálódott cégeknél feldolgoztatják az elhasznált gumiabroncsokat.

Előbbi esetében a feladatot az állam látja el, míg utóbbinál, ami a szövetség mind a hét tagvállalatára vonatkozik (Apollo-Vredestein, Bridgestone, Continental, Goodyear-Dunlop, Hankook, Michelin, Pirelli), kétféleképpen hasznosíttatják az elhasznált az abroncsot. Egyrészt feldarabolható és anyagában újrahasznosítható például gumitéglák, járólapok és esésvédő burkolatok formájában, másrészt energetikai hasznosításra is kiváló, ahol magas fűtőértékű tüzelőanyagként hasznosul.

Mindazonáltal a növekvő exportpiacra való termelés, valamint az újrahasznosítást illető hatályos uniós és hazai jogszabályok betartása mellett nem lehet elmenni a hazánkban egyre inkább égető problémaként jelentkező munkaerőhiány mellett sem. „Ezekre a nehézségekre, kihívásokra a magyarországi gyárak különbözőképpen reagálnak mind a vállalati kultúrájukat, mind belső előírásaikat, illetve természetesen a helyi adottságokat is figyelembe véve” – mondta el a HelloVidéknek a HTA elnöke.

A dunaújvárosi Hankook, a tatabányai Bridgestone, a gyöngyöshalászi Apollo és a nyíregyházi Michelin gyártóüzemei az utóbbi években együttműködést kötöttek a helyi iskolákkal, így reagálva a hazánkban jelentkező szakemberhiányra. Mindemellett mivel a gumiabroncs gyárak fizikai pozícióba felvett dolgozóinak többsége jellemzően nem rendelkezik gumiipari szakképesítéssel, így a szükséges ismereteket belső képzés keretében sajátítják el, ahogy a már évek óta ott dolgozó munkatársak továbbképzését is az érintett cégek végzik, tette hozzá Hunyadi Szabolcs.

Kétségtelen, hogy a szűkös munkaerőpiaci helyzet a keleti országrészben sokkal inkább érezhető, mindemellett a közép-magyarországi és nyugati régióban is ugyanúgy problémát okoz a szakemberhiány. Legyen szó posztgraduális vagy duális képzésről, nyári gyakorlatról vagy a gumiipari szakképzés újraindításáról, ezek a gyárak mind-mind tettek azért, hogy emelkedjen a hazánkban képzett szakemberek száma, javuljon a képzés színvonala, illetve hazai gyártóüzemeik révén a munkaerőt is igyekeznek Magyarországon tartani.

Habár az iparágnak számtalan nehézséggel kell megküzdenie a dinamikusan változó piaci folyamatok miatt, nem lehet szó nélkül hagyni, hogy a gumiabroncsgyártás valóban kiemeli hazánkat a kontinens valamennyi országa közül. Ha úgy tetszik a rendszerváltás előtt sikerágazatként tündöklő cukorgyártás helyét most a gumiabroncsok vehetik át.

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

Nem akarsz lemaradni a magyar vidék legfontosabb híreiről? Kövess minket Facebook-on is. Kattints ide a feliratkozáshoz!
  Megosztom

hellovidék

hellovidék interjú

gumiabroncs

autóabroncs

felni

autó

autózás

hankook

bridgestone

apollo

michelin

magyar gumiabroncs szövetség

hta

hunyadi szabolcs