A szolgáltató a még 2013-ban megkezdett hálózatfejlesztéseinek utolsó fázisában, 2018. április 10-ével vezette ki a helyhez kötött műsorterjesztés szolgáltatásai közül az analóg műsorterjesztést, helyette digitális technológiát, bizonyos helyeken pedig a digitális kábeltelevízió szolgáltatás helyett IPTV szolgáltatást vezetett be - olvasható a hatóság közleményében.

A technológiaváltás összesen 14 194 előfizetőt érintett, akiket a szolgáltató jogszerűtlen módon tájékoztatott, még ha egyébként a technológiai korszerűsítés a minőségi televíziózás élményének növeléséhez is vezetett. Az NMHH még 2018. március 12-én - a technológiai átállás előtt - hatósági ellenőrzést indított azért, hogy megvizsgálja, a Telekom az új szolgáltatások bevezetésekor betartja-e a vonatkozó jogszabályi kötelezettségeit, majd - mivel az ellenőrzés valószínűsíthető jogsértéseket tárt fel - 2018. június 14-én megindította hatósági felügyeleti eljárását.

A jogsértések típusai

Az átállás során a Telekom 8698 előfizetőnek küldött ki szerződésfelmondó levelet rögzített felmondási idővel. Erre a vonatkozó jogszabályok lehetőséget biztosítanak a szolgáltatónak, de a felmondásra minimum hatvannapos határidőt kellett volna biztosítania, ami a vizsgálat szerint az előfizetők nagy részénél nem teljesült. Vagyis a szolgáltató számos előfizetőnek nem adott lehetőséget arra, hogy ha a továbbiakban nem kívánnak élni az általa felajánlott lehetőségekkel, akkor megfelelő időn belül új szolgáltatást találhassanak, és így ne maradjanak szolgáltatás nélkül.

A hatóság az eljárás során ugyancsak feltárta, hogy a szolgáltató azoknál az előfizetőknél, akiknél azt a körülmények lehetővé tették, az analóg kábeltelevízió szolgáltatás helyett digitális kábeltelevízió szolgáltatásra váltott, ez a technológiaváltás pedig előfizetői szerződések módosításával járt, összesen 5496 esetben. A szolgáltató ugyanakkor sem az ezekben az esetekben megkövetelt harmincnapos értesítési határidőt, sem pedig az értesítés kötelező tartalmi elemeire vonatkozó jogszabályi előírásokat nem tartotta be: mint például a tájékoztatás az általános szerződési feltételek módosított rendelkezéseiről és elérhetőségéről, vagy az egyoldalú szerződésmódosítás esetén az előfizetőt megillető jogokról.

A csomagba foglalt szolgáltatásoknál és a hűségidős szerződéseknél a kábeltelevízió szolgáltatás felmondása a megmaradó szolgáltatások alapvető szerződéses feltételeit és díjait is érintette az előfizetők kedvezményeinek csökkenésével, ami tehát díjemelést eredményezett. Határozott idejű előfizetői szerződést a törvény szerint a szolgáltató csak akkor módosíthatna egyoldalúan, ha a módosításra jogszabályváltozás vagy hatósági döntés kötelezi, esetleg az előfizető számára előnyös lenne. A hatóság azonban megállapította, hogy a módosítások e kivételek egyikéhez sem tartoztak, vagyis a Telekom jogsértően módosította az érintett előfizetői szerződéseket.

A hatóság a feltárt jogsértések alapján felszólította a Telekomot a jogkövető magatartásra, és a céget 50 millió forintos, vezérigazgatóját pedig másfél millió forintos bírsággal sújtotta. Az elsőfokú döntéssel szemben a szolgáltató jogorvoslattal élhet.

Megszólalt a cég

A Magyar Telekom kézhez kapta és vizsgálja az NMHH határozatát, valamint megfontolja a határozattal szembeni fellebbezést - olvasható a társaság reakciójában. A Magyar Telekom az ügyfelek érdekében korszerűsítette hálózatát, és az analóg kábeltelevíziós szolgáltatás helyett korszerű IPTV szolgáltatást vezetett be, mely - ahogy azt az NMHH is hangsúlyozza - jobb minőségű televíziózási élményt (több csatorna, HD minőség és on-demand TV) biztosít az ügyfelek számára. Az átállásra műszaki szempontból is szükség volt, mivel az analóg tévéjelek érzékenyek a zavartatásra, és számos külső rádiójel fokozottan gyengíthette volna a hagyományos tévézés minőségét. Az ügyfelek részére nyújtott TV szolgáltatás folyamatos volt az átállás időszakában (is).