Business Talks '24

Üzleti konferencia

Ne maradjon le az év
üzleti konferenciájáról!

Szerezze be
jegyét most.

Magyarország egy 300 méter hosszú partszakasszal rendelkező, 32 hektáros területet vásárolt meg Trieszt kikötőjében 31 millió euróért (10 milliárd forintért), 60 éves koncessziós szerződés keretében. A vámszabad kikötőben majdnem 100 millió eurós (33 milliárd forint) infrastrukturális beruházást is terveznek, hogy a magyar vállalkozások innen bonyolíthassák le exporttevékenységüket, amely várhatóan mintegy kétmillió tonna, avagy 78 ezer konténer lesz évente - közölte július elején Szijjártó Péter külügyminiszter.

Az ügyletről részleteket nem közöltek, azt se árulták el, kitől és milyen területet vettek. A HVG most a kelet-adriai kikötőfelügyeletre hivatkozva arról ír, hogy a terület nagy része két olasz cég, a Teseco és a Seastock, kisebb része pedig az olasz állam tulajdonában volt. Az ingatlan jelenleg kihasználatlanul áll, olajfinomító működött rajta, se kikötő, se logisztikai központ nincs ott. - Az adriaports.com cikke szerint a 100 millió euróból környezeti kármentesítésre is költeni kell majd.

A HVG forrásai szerint a magyar szállítmányozási szakma értetlenül áll a projekt előtt. A tengeri export ugyanis szinte teljes egészében konténerizált: magyarországi telephelyükön a cégek konténerekbe rakják az árujukat, majd elszállíttatják abba a kikötőbe, ahol a célországba tartó konténerhajó horgonyoz. A Triesztben létesítendő terminál fizikailag nem alkalmas nagy konténerhajók fogadására: partszakasza 300 méter hosszú, vize 13 méter mély. De még ha fogadhatna is méretesebb hajókat a magyar terminál, ahhoz le kellene szerződni hajótársaságokkal is, amelyek kegyeiért a kikötők kemény harcot vívnak, a magyar export pedig alig számít valamit e cégek forgalma felől nézve - jegyezte meg cikkében a HVG.