A gazdaság szinte összes területét érintő koronavírus-járvány az uniós járműiparra is jókora csapást mért. A korlátozások miatt a tervezettnél jóval kevesebb jármű készült el.

Az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA) rendszeresen méri, hogy mekkora kiesést eredményezett a járvány a szektorban. Egészen konkrétan azt nézi, hány darab személyautó és könnyű, maximum 6 tonnás teherautó nem készült el az uniós és nagy-britanniai autógyárakban. Az első félévben a tervezettnél 3,6 millióval kevesebb jármű készült el. Azóta elkészült egy frissebb, az első háromnegyed évre vonatkozó statisztika. Szeptember végén már több mint 4 milliós mínuszban volt az ágazat.

Hány jármű nem készült el a járvány miatt?
SORRENDORSZÁGVESZTESÉG A JÁRVÁNY MIATT (DARAB)
1.Németország1 077 943
2.Spanyolország754 978
3.Franciaország416 149
4.Egyesült Királyság324 460
5.Olaszország284 765
6.Csehország284 065
7.Szlovákia193 435
8.Lengyelország159 185
9.Románia105 468
10.Magyarország101 499
11.Portugália72 209
12.Svédország65 792
13.Belgium48 494
14.Ausztria37 322
15.Hollandia34 379
16.Szlovénia32 941
17.Finnország30 932
Forrás: Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA)

Németországban látható a legnagyobb visszaesés, ami érthető, hiszen a legjelentősebb európai autógyártóról van szó, több mint 1 millió járművet nem tudtak legyártani az ottani üzemek. Magyarország a középmezőnyben szerepel, több mint 100 ezer autó hiányzik a szektorból.

A járványkezelésben különutas Svédország a kivétel a listán. Az első félévben a svéd járműipar több mint 67 ezres mínusznál tartott, szeptember végén "csak" közel 66 ezres volt a hiány, vagyis kicsit faragott a hátrányból. Miközben a többi országban növekedett a le nem gyártott autók száma.

Hol tartanak az eladások?

Az ACEA a koronasokk mellett rendszeresen publikálja az európai eladási adatokat is, amely szerint az uniós autópiacon az év első kilenc hónapjában alig több mint 7 millió személyautót adtak el, ez a koronavírus-járvány negatív hatásai miatt 29 százalékkal marad el az egy évvel korábbitól. A skandináv országok közül Svédország, Finnország és Dánia, valamint Litvánia megúszta az első háromnegyed évet 20 százalék alatti csökkenéssel. Magyarország is viszonylag jól szerepelt a 22 százalékos hanyatlással.

Hány autót adtak el az EU-s országokban?
OrszágAutóeladások január-szeptember (darab)Változás év/év (százalék)
Finnország73 403-17%
Dánia142 164-18%
Litvánia28 260-18%
Svédország202 644-18%
Ciprus7 607-20%
Luxemburg34 046-21%
Magyarország90 091-22%
Csehország148 319-22%
Belgium333 607-24%
Szlovénia43 232-25%
Hollandia248 632-25%
Németország2 041 831-25%
Írország84 519-26%
Lettország10 410-26%
Szlovákia55 607-27%
Lengyelország295 101-28%
EU (összesen)7 058 090-29%
Franciaország1 166 698-29%
Ausztria180 639-30%
Észtország14 246-31%
Románia84 601-32%
Olaszország966 017-34%
Görögország60 046-35%
Bulgária17 029-37%
Spanyolország595 435-38%
Portugália105 660-39%
Horvátország28 246-45%
Forrás: Európai Autógyártók Szövetség (ACEA)

A legkomolyabb visszaesés a bulgáriai, a spanyol, a portugál és a horvát piacon történt, ezekben az országokban 38-45 százalékkal mérséklődtek az eladások.