Az elmúlt hetekben három, főként vasércbányászattal foglalkozó ausztrál óriáscég cég - a Djokovicsért Szerbiában "visszavágó" a lítium-bányászati engedélyek megtagadásával a hírekbe került (amúgy a világ második legnagyobb fém- és bányavállalata)  Rio Tinto, a világ negyedik legnagyobb vasércbányászati cége, a Fortescue Metals és az úgyis a világ 100 legnagyobb vállalata közé tartozó BHP Group, hogy a cégbirodalom éppen kihúzta a kőolajat és földgázt a portfoliójából  - is bejelentette, hogy új típusú elektromos hajtású akkus mozdonyokat vásárolnak a Nyugat-Ausztráliában lévő bányáikból származó nyersanyagok szállításához.

Mindhárom vállalat az amerikai Progress Railtől, illetve a szintén amerikai központú Wabtectől vásárolja meg az első adagnyi környezetkímélőbb és energiatakarékosabb szállítási technológiát - írta meg az ausztrál PV Magazine. Előbbi vállalat a Caterpillar cégeként ismert, utóbbi viszont arról, hogy  a legkelendőbb akkumulátoros vasúti teherszállító vonatokat építi. 

A 18 000 lítium-ion cellás akkumulátorral, 7,5 MWh kapacitással felszerelt, 4400 lóerős, és óránként akár 75 mérföldet is megtenni képes Wabtec FLXdriveból mindhárom cég a legújabb updattel bíró modelleket rendelte meg.  A Progress Railtől pedig EMD Joule mozdonyokat rendeltek, ez a típus kétszer akkora (14,5 MWh)  kapacitású akkumulátorokkal rendelkezik, mint az FLXdrive.

A BHP első rendelése négy akkus mozdony megvásárlására szól; igazságosan kettőt rendeltek a a Progress Railtől, másik kettőt pedig a Wabtec Corporation-től. Ugyancsak négy e-vontatómozdonyt vásárol a Rio Tinto, ám miközben ezek a gépek is a nyugat-ausztráliai Pilbara régióban teljesítenek majd teherszállítási szolgálatot, a Rio Tinto csak az FLXdrive-ból rendelt. A Fortescue Metals egyelőre két ilyen mozdony vásárlását jelentette be, két EMD Joule mozdonyt válaszottak.

A PV Magazine szerint a bejelentések arra utalnak, hogy e pilot bevásárlásokkal a bányacégek kísérletezni kezdtek azzal, hogyan tudnának energiatakarékosabban, "energia-visszaszerzési lehetőségekkel" élve segíteni és kiszolgálni a bányaipart. A BHP és a Rio Tinto becslése szerint, ha a teljes vasúti mozdonyparkot az új technológiára állítják majd át, az egész pilbarai bányavidéken mintegy 30 százalékkal csökkenthető a szén-dioxid-kibocsátás.

A BHP Groupnál úgy számolnak, hogy miután 2023 végén leszállítják a megrendelésüket, és a Progress Rail és a Wabtec technológiáját is kipróbálják, gyorsan dönteni tudnak majd arról, hogy a több mint 180 mozdonyból álló "vasércflottájuk" átalakítása milyen arányban történjen meg egyik vagy másik vasúti cég boldogítására. A BHP korábban azt is bejelentette, hogy nulla károsanyag-kibocsátású teherautók fejlesztésére partnerséget kötött a Caterpillarral és a Komatsuval.