Néhány héttel ezelőtt Tony Douglas, az Egyesült Arab Emirátusok légitársaságának, az Etihadnak a vezére nagyon minimális esélyt adott arra, hogy az A380-asok visszatérnek náluk a forgalomba, bár hozzátette: "soha ne mondd, hogy soha".

A társaság 10 gépe most hosszú távú raktárakban áll Franciaországban és Spanyolországban. Douglas, a Super Flyingnak adott interjújában több okot is felsorolt, ami miatt a gépek nem üzemeltethetők gazdaságosan.

Szerinte minden gép, amelynek kettőnél több hajtóműve van, egyszerűen nem versenyképes. Ráadásul az A380-as négy egysége elavult, nem vethető össze a modern gépekével, mint a Boeing 787-esek, vagy az Airbus A350-esek.

A cég kettő és fél 787-es Dreamlinert tud üzemeltetni abból a pénzből, amibe egy A380 kiállítása kerül.

Mivel az A380 kapacitása 494 fő, a 787-esé pedig - kiviteltől függően -299 vagy 336 fő, nem nehéz kiszámolni, hogy mennyivel jobban megéri a légitársaságnak a kisebb gépek üzemeltetése.

Azt Douglas is elismeri, hogy az ügyfelek nagyon csalódottak, mert azt az élményt, amit egy Superjumbo tud nyújtani, nem nagyon tudja más felülmúlni. A legnagyobb nyeresége egy légitársaságnak a luxuskabinok helyeinek értékesítésén van, de jelenleg a tömegturizmus kiszolgálása van napirenden.

Douglas világossá tette, hogy az Etihad nem egy Airbus A380-as menedékhely, ők nem jótékonysági szervezet. A hatalmas gépek akkor térhetnek vissza, ha gazdaságos lesz az üzemeltetésük.

Jó lenne egy olyan világban élni, ahol az A380-asokat át lehet alakítani két, gazdaságos futóművel működő gépekké, de erre a mai viszonyok között nincs realitás - tette hozzá.

Búcsúzik a Lufthansa is

A Lufthansa nemrég az utolsó A380-asát is a spanyolországi Teruelbe tette hosszú távú tárolásra, immár az összes óriásgépük pihen, a társaság 14 darabos flottájából.

Az Air France már tavaly kivonta a gépeket

Az Air France 2020 nyarán búcsúzott az A380-as flottájától. A hvg.hu korábbi cikke szerint a franciák 2001-ben rendelték meg a hatalmas gépet, melynek első útja 2009 november 20-án New Yorkba vezetett. A légitársaság eredetileg 10 óriásgépet rendelt meg az Airbustól, majd 2007-ben még kettőt, de ezeket végül 2017-ben lemondta.

Egy évvel később az Air France bejelentette, hogy a flotta felét kivonja a forgalomból, 2019 augusztusában viszont úgy döntöttek, hogy 2022-re mind a tíz gépet nyugdíjba küldik. A koronavírus ezeket a terveket gyorsította fel.

Ez volt a legnagyobb hiba, amit a társaság elkövethetett

A Qatar Airways vezetője igen karcosan fogalmazott még májusban a Simple Flying-nak: a gépek megvásárlását a legnagyobb hibának tartja.

Katar eredetileg 2001-ben rendelte meg A380-ast, és kilencedik vásárlóként két darabot vásárolt belőle. A 2007-es Párizsi Légi Szalonon további hármat, a 2011-es Dubai Air Show-n pedig ötöt rendelt.

Véleménye szerint lehetett volna ez egy remek gép is, de az Airbuson kívül álló okok miatt végül nem lett az. Az üzemanyag drága, a gép sokat fogyaszt, emiatt a tudatos utasok eleve el fogják kerülni.

Van aki a gépre fogad

A British Airways az Air France-al szemben éppen hogy elhozza gépeit a hosszú távú tárolásból. A társaság összesen 12 Superjumbóval rendelkezik, amelyekből 9 teljesít rendszeres járatokat.

A Singapore Airlines nemrég a hamradik gépével repült karbantartást követően a changi bázisra.

Airbus A350
Airbus A350 (Getty Images)

Az Emirates nem adja fel

Tim Clark, az Emirates vezérigazgatója nemrég azt nyilatkozta, hogy a légitársaság a következő két évtizedben is ennek a modern és tágas repülőgépnek az elkötelezett üzemeltetője lesz. Ez a nyilatkozat akkor hangzott el, amikor bejelentették, hogy a cég előbbre hozza utolsó három A380-asának átvételét.

Az Emirates azért van teljesen más helyzetben, mint a többi légitársaság, mert ők 118 darab géppel rendelkeznek. Ez teljes flottájuk fele, vagyis képtelen olyan könnyen leépíteni, mint vetélytársai. Néhány A380-as a flottában még nem is repült, és az újonnan érkező példányoknak még jó 10-15 évük van hátra. A nagy flotta azonban amellett, hogy gúzsba közi a vállalatot egyben előny is, hiszen az azonos gépek üzemeltetése gazdaságosabban megoldható.

Mivel a társaság is rendelt Boeing 777X-eket, 787-eseket és Airbus A350-eseket vélhetően fokozatosan vonják majd ki a Superjumbókat.