Az oroszországi autógyártás majd hogy nem teljesen megszűnt azt követően, hogy az Ukrajna ellen indított invázió miatt kivonultak az országból az ott üzemekkel rendelkező autógyártók - derül ki a Moscow Times cikkéből. Májusban mindössze 3700 autó készült, ami 97 százalékkal marad el a 2021. májusi mennyiségtől - idézte a hírportál a Roszstat adatait. 

Az év elején, januárban még 95 ezer autót gyártottak, majd februárban 108 ezret, ám a háború első teljes hónapjában már kevesebb mint 41 ezret. Január és május között 268 ezer autó készült Oroszországban, ami kevesebb, mint fele a tavalyinak.

A teherautók és buszok gyártása májusban 40 százalékkal, illetve 6,5 százalékkal maradt el az elmúlt év azonos hónapjának teljesítményétől. Eközben az orosz autóipar közvetlenül összesen 300 ezer embernek ad munkát, illetve a háttériparnál további hárommilliónak.

Putyin utat mutatott

A húsz autógyártó üzemből kettő maradt talpon a kivonulás után, a legnépszerűbb márka, a Lada gyártója májusban 84 százalékkal állított elő kevesebb autót, mint az elmúlt év azonos hónapjában - derült ki az Association of European Businesses adataiból.

Denisz Manturov kereskedelmi és ipari miniszter szerint a járművek 30 százalékos drágulását az infláció okozta. Vlagyimir Putyin orosz államfő a napokban mutatott új irányt az orosz autóiparnak, amely szerint mérsékelnie kell a függését a külföldi technológiától, miközben meg kell erősítenie világszintű versenyképességét.

Kevesebb a nyaraló

A háború nagyon keresztbe tett a Krím félsziget egyetlen értelmezhető iparágának, az idegenforgalomnak. A hotelek vendégeinek száma több mint harmadával csökkent a tavalyihoz képest az Ukrajna ellen indított orosz invázió miatt. A belföldi turistaútra induló oroszok közel tíz százaléka az elmúlt öt évben a Krímet választotta.

A népszerű üdülőhelyeken csak a szállodai szobák felét foglalták le a pihenni vágyók, annak ellenére, hogy az idegenforgalmi irodák csökkentették az árakat - jelentette a Moscow Times az orosz RBC hírportálra hivatkozva. A visszaesés legfőbb oka a szimferopoli repülőtér lezárása lehet. Ezt további dél-oroszországi repülőterekkel együtt az orosz hatások zárták le biztonsági okokból a háború kezdetekor.

Zuhanás a mobilpiacon is

A kínai Honor mobiltelefonok gyártója beszüntette oroszországi exportját, mivel attól tart, hogy közvetett büntetések érkezik a nyugati szankciókhoz kapcsolódóan. A márka piaci részesedése 3,5 százalék volt az országban – idézte a Moscow Times a Vedomosztyi cikkét, ami április-májusban más gyártók (Apple, Samsung) kivonulása nyomán 4,2 százalékra ment fel. A kínai vállalat most azon dolgozik, hogy termékei Üzbegisztánon és Kazahsztánon keresztül jussanak el az orosz piacra. A Honor korábban a Huawei kezében volt, amely szintén elhagyta Oroszországot a háború miatt. A mobiltelefon-eladások éves összehasonlításban 30 százalékkal zuhantak április és június között.