Business Talks '24

Üzleti konferencia

Ne maradjon le az év
üzleti konferenciájáról!

Szerezze be
jegyét most.

Európa jelenleg energiaválsággal néz szembe, amely leginkább az orosz gázszállítások Gazprom általi leállításával függ össze, mivel jelenleg nincsenek uniós szankciók a földgázra. De az energiaellátási hiány egy másik oka teljesen belülről fakad: Franciaországnak jelenleg a szomszédaitól kell áramot importálnia, miközben hagyományosan nettó áramexportőr. Az ok az, hogy a francia nukleáris reaktorok flottájának legnagyobb része egyszerűen nem áll rendelkezésre.

Tavaly december óta Franciaország villamosenergia-behozatala csúcsot döntött az alacsony atomenergia-termelés miatt, miközben a nyáron a hőhullámok, ősszel a szokatlanul hideg időjárás miatt az elektromos legkondícionálás és a fűtés is energiaigénye is magas volt. Július 21-éna villamosenergia-átviteli hálózat átlagosan több mint 7000 MW-ot importált az európai spotpiacon, ami a nemzeti fogyasztás 15 százalékát jelenti.

A helyzet pedig azóta keveset javult: szeptember 23-án több mint 8500 megawattórát importáltak, ami az ország fogyasztásának 4,5 százalékát jelenti. Aggasztó helyzet a tél közeledtével és a fogyasztás robbanásszerű növekedésével, amely főként a Franciaországban nagyrészt domináns elektromos fűtéshez kapcsolódik – foglalta össze a francia L'Independant.

Nem francia sajátosság, hogy állnak az atomerőművek

Ennek eredményeképpen a hiány veszélye valós. A francia kormány pedig csak remélheti, hogy az európai szolidaritás lehetővé teszi, hogy a telet megszorítások nélkül hozzák le. Németország továbbra is exportálja az áramot a szomszédos Franciaországba, annak ellenére, hogy a közvélemény az export leállítását követeli, hogy a téli hiányt energiatakarékossággal kezeljék.  A spanyol energiaügyi minisztérium szerint augusztusban Spanyolország a francia áram 4,5 százalékát szállította, egyelőre pedig hajlandók folytatni az exportot.

Az atomenergia máshol sem tud a névleges teljesítményen termelni: Magyarországon a Paksi Atomerőmű elhúzódó karbantartása miatt nőtt az importált árammennyiség. Volt olyan időszak is, amikor az 50 százalékot is meghaladta a magyarországi importáram-mennyiség. Az Inside Information szerint az eredetileg augusztusra tervezett üzemanyagcserés nagyjavítás csak október 6-án fejeződik be, amikor magasabb kapacitásra kapcsolhat Paks.