Vasárnap lesz pontosan két éve a veronai busztragédiának, de a biztosító továbbra sem ad ki semmilyen adatot arról, hogy milyen kártérítést fizetett ki, hány embernek.

A baleset 2017. január 20-án éjfél körül történt Verona és Velence között, San Martino Buon Albergo község külterületén, az A4-es autópálya 289-es kilométerszelvényénél, a Verona-kelet lehajtó közelében. Az autóbusz Franciaországból, a Szinyei Merse Pál Gimnázium által évente megrendezett sítáborból tartott hazafelé, rajta utaztak a gimnázium tanárai, diákjai, egykori diákjai, az egyik tanár családtagjai, valamint két járművezető, összesen 56 fő - 43 fiatalkorú és 13 felnőtt. A Magyarország irányába tartó autóbusz letért az útról, és fékezés nélkül az autópálya szalagkorlátjának hajtott, majd egy autópályahíd pillérének csapódott, végül kigyulladt. A balesetben 17 fő vesztette életét.

A Groupama Biztosító Zrt.-től a semmitmondó kijelentéseknél többet a Napi.hu most sem kapott. Ez sokak szerint nem lehet véletlen, hiszen ha az érintettek rendben megkapták volna az úgynevezett sérelemdíjat, akkor vélhetően nem lenne mit takargatni.

A korábbi, másfél évvel ezelőtti híradások szerint elhunyt személyenként négymillió forintot fizetett volna a biztosító, amit az áldozatok hátramaradottjainak döntő többsége elutasított. Később - tavaly nyáron - állítólag ezt az összeget felemelték, de a Zoom.hu akkori tudósítása szerint ezt csak 2-3 érintett fogadta el.

Pedig a biztosító, félretéve a korábbi stratégiáját, amely szerint egyenlő feltételeket erőltetett volna az érintettekre, bekeményített: csak akkor fizetik ki az előleget, ha a sérelemdíj mértékét is elfogadja az elhunyt családtagja. Ez a taktika sem vált be, mert lapunk értesülései szerint még most, két évvel a tragédiát követően sem zárultak le az egyezkedések, sőt új perek indulhatnak - itthon és Olaszországban is. A Groupama eddigi kártérítési felelőssége - az uniós előírások szerint - 6 millió 67 ezer euró káreseményenként. Ez azt jelenti, hogy a 17 halálos áldozat és a sérültek sérelemdíját kell ebből a körülbelül 1,6 milliárd forintból fedeznie. (Ezen felül korlátlan kártérítési felelősség terhelheti a Szinyei Merse Pál Gimnázium felügyeleti szervét, a Belső-Pesti Tankerületi Központot - de, hogy ez valóban érvényesíthető-e, az nagy kérdés - a szerk.)

Ezt írta a biztosító

"A veronai buszbalesetben érintett autóbusz kgfb-szerződésének kezelőjeként a Groupama Biztosító Zrt. - az ügyre mindvégig kiemelt figyelmet fordítva - továbbra is az érintettek személyiségi jogait és a biztosítási titok védelmét tiszteletben tartva végzi a kártérítéssel kapcsolatos feladatait. Biztosítótársaságunk, bár megérti a tragédiát illető közfigyelem nagyságát, az előzőekben leírtakra minden körülmény között tekintettel kell legyen, így fenntartja azon álláspontját, hogy kizárólag a szülőkkel, rokonokkal tartja a kapcsolatot, a kárrendezési folyamat részleteiről csak őket tájékoztatja."

Olaszországban már bíróságon jár az ügy

Miközben itthon még nem indultak el a perek, sőt egyelőre csak egy embert gyanúsítottak meg - a sofőr egészségügyi alkalmasságát vizsgáló orvost -. az olaszországi büntetőper viszont 2018. október végén már elindult. Ott hat ember áll majd a bíróság elé - ezek közül eddig a legnagyobb figyelem az autóbusz magyar vezetője elleni eljárásra irányult - ő viszont nem jelent meg a per első tárgyalásán tavaly ősszel. Rajta kívül 4 autópálya-mérnök, nevezetesen az A4-es autópálya Brescia-Padova szakaszáért felelős mérnök, az érintett sztrádaszakasz biztonsági elemeit tervező, és ezek építését irányító műszaki hivatal vezetője, valamint az Anas olasz autópálya-üzemeltető vállalat három mérnöke ellen indítottak eljárást, akik a biztonsági elemekért voltak felelősek.

A tervezők, útfenntartó-karbantartó és három mérnök felelősségét azért vizsgálják, mert ők ellenőrizték 1993-ban a csomópont műszaki átadását. Az eddigi tárgyalások során olyan kérdések is felvetődtek például hogy a szalagkorlát anyaga és kialakítás vajon megfelelő volt-e- az autópályáról kisodródó buszt ugyanis nem lefékezte, hanem az visszapattant a korlátról. Sőt felvetődött az is, hogy egy, az autópálya aszfaltján maradt "oszloptartó-konzol" okozta a busz defektjét, s ezzel a tragédiát. Ha a sztráda szakembereket bűnösnek találják, akkor akár 18 év börtönre is ítélhetik őket.

Évekig tarthatnak a perek

A vélhetően még hosszú évekig elhúzódó olaszországi perek nyomán indulhatnak kártérítési perek ott és Magyarországon egyaránt. Bár azt bebizonyítani, hogy a szalagkorlát anyaga volt - akár részben - a tragédia okozója, meglehetősen nehéz és drága, ám közel sem lehetetlen.

Egyes vélemények szerint a magyar busztársaság és a sofőrök felelősségét viszont ennél sokkal egyszerűbben be lehet bizonyítani, hiszen a nyomozás már eddig is több bizonyítékot szolgáltatott erre - elég csak az illegálisan beépített plusz üzemanyagtartályra vagy a szintén illegális beszerelt  extra ülésekre utalni. A hozzátartozóknak pedig minden bizonnyal nem kevés energiájukba és pénzükbe kerül majd megvívni harcukat a bíróságok előtt - egyelőre úgy tűnik, hogy egy részük elszánt erre.