Business Talks '24

Üzleti konferencia

Ne maradjon le az év
üzleti konferenciájáról!

Szerezze be
jegyét most.

Az autóvásárlók egyik gyakori hibája, hogy hajlamosak csupán a vételár alapján dönteni egy-egy márka mellett és nem számolnak előre olyan kiadásokkal, mint a szerviz, amely lehet csupán karbantartás, de karambolos javítás is.

Előző cikkünkből kiderült, hogy milyen összegekkel lehet számolni egy százezres szerviznél és magasabb futásteljesítménynél, most pedig azt nézte meg a TotálKártörténet-lekérdezés adatszolgáltató partnere, hogy miként szóródnak a karambolos javítások költségei márkánként.

Itt érthetően konkrét összegeket nem lehet meghatározni, hiszen a károk a 100 ezer forinttól több millióig terjedhetnek azonban az kiderül, hogy mennyire térnek el az átlagtól az egyes márkák, ha egy sérülés miatt kell meglátogatni a szervizt. Ez az információ pedig nem csak azokat érinti, akik sokat törik a kocsijukat, hiszen a biztosítók - sok egyéb mellett - ennek az adatnak az ismeretében határozzák meg a Casco-díjakat.

Az átlag ebben az esetben valamennyi autó karambolos szervizköltségét jelenti márkafüggetlen és szakszervizben egyaránt. A legalacsonyabb díjakkal, az átlag 79 százalékával a Suzuki-tulajdonosok számolhatnak, de a Seatok (81 százalék) és a Skodák (81 százalék) szervizelése is kedvező anyagilag.

A tömegmárkák között nincsenek nagy különbségek, a Fiattól, az Opeltől, a Fordtól a francia márkákon át a Volkswagenig és a Mazdáig a karambolos díjak az átlag 90 és 98 százaléka között szóródnak. Az abszolút középértéket a Kia jeleni, amely 100 százalékkal már a drágábbak közé tartozik a tömegmárkák között.

A szervizdíjak eltérése valamennyi szerviz átlagától
MárkaÁtlagár szórása
Chevrolet/Daewoo72
Suzuki79
Seat81
Skoda87
Fiat87
Opel89
Peugeot91
Ford91
Alfa Romeo91
Citroën92
Honda93
Volkswagen95
Toyota95
Renault97
Mazda98
Kia100
Dacia104
Hyundai105
Nissan108
Mitsubishi109
Audi125
Mercedes135
Volvo139
BMW142
Lexus  
152  
Forrás: Totálkártörténet

Az igazi meglepetést a Dacia jelenti, amely annak ellenére, hogy a legolcsóbb újautó-márka itthon, a karambolos szervizköltségek már az átlag 104 százalékát teszik ki. Az átlag felett áll a Hyundai(105 százalék), a Nissan (108 százalék) és a Mitsubishi (109 százalék), de a prémiummárkáknál hatalmas az ugrás.

Az Audi szervizköltségei az átlag 125, Mercedesé 135, a Volvóé 139, a BWM-é 142, a Lexusé pedig 152 százalék. Vagyis sok esetben a szervizköltségek még annál is többe kerülnek egy karambolos javítás esetén, mint amennyivel drágább egy prémiumautó egy tömegmárka hasonló kategóriájú és felszereltségű modelljénél.

A márkaszervizeknél nagyobb a szakadék

Csupán a márkaszervizekre nagyjából ugyanezt a képet kapjuk. A Suzuki az átlag 77 százalékával messze a legolcsóbb, a tömegmárkák az átlag 85 és 102 százaléka között szóródnak, a prémiumok pedig 143 és 149 százalék között (ebből a szűrésből a Lexus kimaradt).

Vagyis a prémiummárkák szervizeinek tolla még vastagabban fog a többi márkaszervizhez képest.


Kis autó kis pénz, nagy autó nagy pénz

A kategóriák szerinti bontásból kiderült, hogy - nem meglepő módon - minél nagyobb egy autó, annál magasabb a szervizköltség. Egy sportkocsi tulajdonosának az átlag 142 százalékát, míg egy luxusautó esetében (például Audi A8, 7-es BMW) 202 százalékát vagyis több mint dupláját kell fizetni.

Érdekesség, hogy a márkaszervizekben egy sportkocsi karambolos javításának ára mindössze az átlag 108 százaléka, egy luxuskategóriásé pedig 141 százalék.

Ebből úgy tűnik, mintha a márkafüggetlen szervizek számára a ritkább autók nagyobb kihívást jelentenének. Ez ugyanakkor nem feltétlenül jelent magasabb számlát, mintha valaki márkaszervizbe menne.