Business Talks '24

Üzleti konferencia

Ne maradjon le az év
üzleti konferenciájáról!

Szerezze be
jegyét most.

Választás elé kerültek a privátbanki szolgáltatók: el kell dönteniük, hogy a vagyonos idősebb nemzedék, vagy az idővel azért magának helyet követelő digitális bennszülött generáció felé nyissanak-e írja a Blochamps Capital. A legfontosabb, idősebb vagyonos ügyfélréteg és a legfiatalabb réteg számára egyidejűleg ideális, modern digitális szolgáltatásokat nyújtani komoly kihívás a hazai privátbanki szolgáltatóknak - hívja fel a figyelmet Karagich István, a Blochamps Capital ügyvezetője.

Elöregszik a vagyonos réteg

A szolgáltatóktól kapott adatok alapján a privátbankokban vezetett számlák tulajdonosainak több, mint kétharmada 50 év feletti, ráadásul a számlák harmada 65 évesnél idősebb vagyonos magánszemélyé. A privátbanki ügyfelek elöregedését jól mutatja, hogy Magyarországon az emberek átlagéletkora 42 év volt 2018-ban.

A fejlesztések sok pénzbe kerülnek, miközben az érintett számlatulajdonosok túlnyomó többsége alig használja üzleti célra napi szinten az internetet. Többségüknek az uniós pénzforgalmi irányelv, a PSD2 szabályozás által előírt szigorú ügyfél-azonosítás is bosszantó bürokráciának tűnik, nehezen tolerálják, hogy számláikhoz ma már csak egy másik eszköz - például mobiltelefonos bejelentkezés - segítségével tudnak hozzáférni, ezért az internetes ügyintézéssel szemben már a kisebb pénzügyi tranzakciókra is személyesen veszik igénybe privátbankáraikat.

Nehéz két generációnak megfelelni

Bizonyos szolgáltatóknál a vagyonos ügyfélkör elöregedése akár néhány éven belül komoly gátja lehet a további fejlődésnek - emlékeztet Karagich István arra, hogy van olyan privátbank, ahol ügyfeleik 80 százaléka az 50. évét is betöltötte, sőt az ügyfelek 39 százaléka 65 év feletti. Ezek a cégek az erőteljesebb digitalizációval a már meglévő ügyfeleik bizalmának és komfortérzetének megingását kockáztatják, ha viszont nem lépnek előre a digitalizáció terén, akkor lényegében kiiratkoznak azon szolgáltatók köréből, akiknek lehetőségük lesz a következő nemzedék tagjait megnyerni.

A dilemmát csak felerősíti, hogy a jelenlegi kamatkörnyezetben a szolgáltatásokon megkereshető marzs annyira összeszűkült, hogy a piac jelentős része nem tud párhuzamos - a régi vágású idősebb és a fiatalabb, digitálisan vezérelt életet élő ügyfeleknek külön-külön szóló - rendszereket fenntartani.