Az új dobozokon Ezeken már a felület első és hátsó oldalán 70 százalékban egészségügyi figyelmeztetés fog szerepelni. De rákerült a dobozra az is, hogy a filter egyszer használatos műanyagot tartalmaz, és a márkák színekkel vagy betűtípussal sem különböztethetik már meg magukat, mert a dobozok egységes zöld színű alapon, teljesen azonos betűtípussal tüntetik fel a márkát. A portál szerint a dohányzás visszaszorítása mint cél indokolt, ugyanakkor az egyes intézkedések mindig egy kicsit kétoldalúak:

  • A trafikrendszer egyébiránt óriási politikai vihart kavaró bevezetése a cigi és társai szem előli eltüntetése révén például érdemben nehezítette a fiatalok dohánytermékekhez jutását.
  • Az adóemelések és így az áremelések ugyan szintén csökkentik a termék „vonzerejét”, ugyanakkor erősíthetik a feketepiacot, és valójában a gyártói profitokat is megemelhetik, ami nem feltétlenül lehetett cél.
  • A termékeken semmilyen „pozitív” egészségügyi információ nem helyezhető el (alacsonyabb károsanyag-, például kátránytartalom), de így a fogyasztó a kisebb ártalmat segítő, mérsékeltebben káros termékeket sem találja meg.
  • Jövőre pedig, amikor jön a még kevésbé figyelemfelhívó, egységes csomagolás, az a nagy és ismert nyugati márkák malmára hajtja a vizet.

Döbbenetes adók

A gyártók jövedelmezősége miatt nem érdektelen megnézni egy doboz cigaretta matekját, ami elég döbbenetes. Nincsenek ugyan egzakt számok, mert a trafikok forgalma és a cigaretta ára alapján is változik az adókulcs, illetve a bevételmegosztás, de az arányokat jól mutatja ez a konkrét számsor:

1620 forint – egy doboz 20 szálas cigaretta kiskereskedelmi ára.

1237 forint – összes adó (tételes és százalékos jövedéki adó és áfa).

200,6 forint – kis- és nagykereskedelmi árrés

172,4 forint – a dohánygyár nettó bevétele.

Igen, a gyártó alig több mint 10 százalékot kap meg a terméke végső árából.

Mégsem szereti az állam

Bár igen csábító méretű az állami bevétel, az unió nyomására és a magyar állam törekvései mentén azért tényleg szigorodik a dohánytermékek értékesítése. Már eddig sem lehetett semmilyen „pozitív” kommunikációt folytatni, nem lehetett olyat ráírni egy termékre, hogy adalékanyag-mentes, vagy ráírni a kátrány- és nikotintartalmat. Semmit, ami azt sugallja, hogy egy adott termék kevésbé káros, nehogy bárki megnyugodjon.

Sőt, mára már olyan termékjellemzők is lekerültek, mint az, hogy vaníliás vagy mentolos. De ekkor még a gyártók a színekkel „kódoltak”:

  • az erős termék piros színű volt;
  • a gyengébb kék vagy arany;
  • a még gyengébb világoskék;
  • a „hegyi levegő” pedig fehér.

2022. január 1-jétől jön a „nagy zöldség”, végképp eltűnnek a márkajellemzők a dohánytermékekről.