A lap úgy tudja, hogy az Orbán-kabinet a végletekig eltökélt és ha a tárgyalások soron következő fázisában nem derül fény drasztikus negatív körülményre a társaságra nézve, nem képzelhető el olyan szcenárió, hogy a magyar kormány kifaroljon az üzletből.

A kormány fő kritikája, hogy a budapesti repteret kizárólag befektetésként kezelik, stratégiai megközelítés nélkül: "ha hoz pénzt, jó, ha nem hoz, rossz, ha pedig nem eleget hoz, mindent elkövetnek azért, hogy eleget hozzon". A lap forrása úgy fogalmaz, hogy "miközben az egy utasműveletre eső díj a régióban Ferihegyen a legmagasabb, a reptéri infrastruktúra egy vidéki lepukkant vasútállomáséra emlékeztet".

Kik lehetnek a vevők?

A Világgazdaság forrása kizárták azt a lehetőséget, hogy a BA kizárólag magánbefektetőkhöz kerüljön. A konzorciumot a magyar államon kívül az Indotek csoport és a Mol alkotja, további magánbefektetők bevonása nem lehetséges. Az már most biztos, hogy a magyar államnak minimum 51 százalékos részesedése lesz, de a végső szám ennél jóval magasabb lehet,

a kormánynak viszont az is belefér, hogy önállóan szerezzen százszázalékos tulajdont.

A Mol és az Indotek szerepvállalását az előbbinél alapvetően az uniós versenyjogi szabályok nehezítik, az utóbbinál pedig a befektetés várható hozama. Az állam ehhez a kérdéshez jóval megengedőbben viszonyul, hiszen a megtérülést nemcsak a reptéri tevékenységre alapozza, hanem az úgynevezett társadalmi megtérülés hatásra és a turizmusra is.

Kik jelenleg a tulajdonosok?

A Budapest Airport legnagyobb részvényese 55,44 százalékkal a német AviAlliance GmbH, amely lényegében egy kanadai nyugdíjalapot képvisel, a Malton Investment PTE szingapúri tőkealap 23,33, a Caisse de dépot et placement du Québec (ugyancsak kanadai nyugdíjalap) pedig 21,23 százalékban érdekelt.

Korán kiszivárgott

A lap forrása nehezményezte, hogy a kapcsolatfelvétel a vevők és az eladók között kiszivárgott a Bloomberghez.

A tárgyalások egyébként Palkovics László innovációs és technológiai miniszter vezetésével zajlottak és zajlanak. Az állam, az Indotek és a Mol konzorciuma néhány hónappal ezelőtt egy úgynevezett nem kötelező érvényű ajánlatot tett 4 milliárd euróról szólóan. Ez az összeg a társaság teljes értékére vonatkozott, amely tartalmazta a budapesti repülőtér mintegy 1,4 milliárd eurós hitelállományát, amelynek a szerkezeti átalakítása nem kis falatnak ígérkezik. Ezt a nemzetközi tulajdonosok alacsonynak, de mindenképpen alkalmas tárgyalási alapnak értékelték.

Ezt követően, egy újabb átvilágítás során világviszonylatban is meghatározó nemzetközi szakértői bázisra támaszkodva magasabb értéket állapítottak meg. Ekkor érkezett a 4,44 milliárd eurós ajánlat, ami már egyezhet az eladók igényeivel.

Már készül a szerződés

A lap szerint már készül az adásvételi szerződés, a kifizetés pedig jövő március végéig megtörténhet.

A pénz egy részét az állam a szeptember közepén felvett 5 milliárdos hitelből finanszírozná, de bevonhatják a magyar bankokat is a finanszírozásba.