Összesen 20 hivatali személy ellen folyik nyomozás vesztegetés elfogadása és más bűncselekmény miatt. Közülük 12 műszaki vizsgabiztosként dolgozott a Mozaik utcában, 8 pedig az irodában teljesített szolgálatot. Vélhetően az utóbbiak is kaptak a kenőpénzből, amelyen valószínűleg a „betyárbecsület” szabályai szerint osztoztak.

A tavaly júliusi lebukás után gyakorlatilag a teljes személyzet kicserélődött a Mozaik utcában. Viszont az őket megvesztegető nepperek ma is ott lebzselnek, vagy dolgoznak - ahogy tetszik. Egy, magát megnevezni nem kívánó kormánytisztviselő megfogalmazása szerint "tovább játszották kisded játékaikat". Tavaly július óta a vesztegetés már lehetetlen vállalkozás az óbudai vizsgaállomáson, azt azonban minden további nélkül megtehették, hogy lefoglalják a lehető legtöbb vizsgaidőpontot. Tulajdonképpen kisajátították azokat, hogy "földi halandó" ne nagyon férjen hozzájuk.

A módszerük egyszerű volt. Lapunk információi szerint ahogy megjelentek az új időpontok a közlekedésfelügyelet online felületén, a nepperek (azaz az engedély nélkül működő kereskedők) azonnal lecsaptak azokra. Bemondásra írtak be alvázszámot és egyéb adatokat, de eszük ágában sem volt ezek alapján járműveket vizsgáztatni. Aztán már csak arra vártak, hogy felbukkanjon az új ügyfél a vizsgáztatni kívánt autójával, és a régi adatokat újakra cserélték. Ha pedig nem akadt új kuncsaft, üresen maradt a vizsgasor. Ez pedig mind gyakrabban előfordult.

Odáig fajult a helyzet, hogy idén májusban már többet állt, mint működött a legnagyobb magyarországi műszaki vizsgaállomás. Az év első hónapjaiban sokkal kevesebb autót vizsgáztattak, mint tavaly ilyenkor. Egyesek szerint ez annak a számlájára is írandó, hogy a megvesztegethető, ám rutinos vizsgabiztosok helyére becsületes, de tapasztalatlan vizsgabiztosok léptek, akiknek idő kell, hogy beletanuljanak. Ám a lelassult vizsgáztatásban vitathatatlanul jóval nagyobb szerepet játszottak a nepperek trükkös foglalásai.

Megkerestük Budapest Főváros Kormányhivatalát, hogy adjon meg adatokat a Mozaik utcai vizsgaállomás teljesítményéről. Ezt a választ kaptuk:

„A 2020-as és a 2021-es adatokat a két műszakos vizsgáztatás időszaka alatt érdemes összehasonlítani. 2020. április-májusban 4286 vizsga történt a Mozaik utcai állomáson, és 90 gépkocsi bizonyult alkalmatlannak a műszaki vizsgán. 2021-ben ugyanezen időszakban 2351 vizsgáztatás volt a Mozaik utcában és 217 jármű volt alkalmatlan. A vizsgaszámok csökkenésének oka egyrészről a járványhelyzet, másrészről bizonyos ügyfelek fegyelmezetlen magatartása, mely következtében csak az elmúlt három hónapban 4255 alkalommal nem jelentek meg a vizsgasorokon a járművekkel a bejelentés ellenére. A hatékony időpontfoglalás érdekében a Közlekedésfelügyeleti Főosztály újabb intézkedéseket vezetett be május 31-től” – írta Nyerges Zoltán szóvivő.

Szóval idén majdnem feleannyi vizsga volt, több mint kétszer annyi bukással. Figyelemre méltó, hogy csaknem háromszor annyian is vizsgázhattak volna, ha mindenki megjelenik, aki időpontot foglalt.

A szóvivő újabb kérdésünkre részletesebben is kifejtette az új intézkedéseket. „2021. februártól több ütemben munkaszervezési és informatikai reformokat hajtott végre a fővárosi kormányhivatal Közlekedésfelügyeleti Főosztálya. A műszaki vizsgáztatásra várók érdekében történt változás lényege, hogy a foglalás véglegesítése után megszűnt az adatok módosítása, az alvázszám átírása, illetve a törlés lehetősége, kizárva az időpontokkal történő esetleges visszaélést. Júniustól a „közúti jármű forgalomba helyezésének engedélyezése 3,5 t alatt” ügykörhöz kapcsolódóan a foglalást követően az időpontfoglalás véglegesítéséhez a [email protected] e-mail címre 1 munkanapon belül szükséges megküldeni, a lefoglalt dátum és időpont egyértelmű megjelölésével, az érintett jármű adásvételi szerződésének és forgalmi engedélyének olvasható másolatait is.”