A benzin piaci ára 641 forintra, a gázolajé 699 forintra emelkedett szerda késő este, azután, hogy Gulyás Miniszterelnökséget vezető miniszter és Hernádi Zsolt Mol-vezér váratlanul bejelentette: megszűnik az árstop.

Ezzel uniós összevetésben mind a benzin, mind pedig a gázolaj a 8. legolcsóbb lett Magyarországon, az Európai Bizottság november végi adatait alapul véve.

Érdekes, hogy mindkét üzemanyagtípus elmozdult abból a pozícióból, amelyben az ársapka bevezetése előtt "tartózkodott", vagyis a benzin kicsivel drágább lett a többi országhoz viszonyítva, a gázolaj pedig olcsóbb.

Ez persze még változhat a következő hetekben, hiszen a kormány olyan agresszíven avatkozott be a piaci viszonyokba, hogy a magyar üzemanyagszektornak időt kell adni, mire minden visszatér a rendes, a kereslet-kínálat egyensúlyán alapuló kerékvágásba.

A kérdés, hogy az emberek visszatérnek-e a fehér kutakhoz, vagy marad a hálózathoz tartozó egységek még erősebb dominanciája, illetve hogy azok a nagykereskedők, amelyek korábban a Mol mellett a piac mintegy 30 százalékát szolgálták ki, mikor döntenek úgy, hogy megint szállítanak Magyarországra.

A környező uniós országokban a következőképpen alakulnak a benzinárak forintra váltva (november végi, 408,87 forintos árfolyamon)

  • Szlovénia: 607 forint
  • Románia: 616 forint
  • Horvátország: 643 forint
  • Ausztria: 653 forint
  • Szlovákia: 660 forint
A gázolajnál a következő a sorrend:

  • Szlovénia: 692 forint
  • Szlovákia: 713 forint
  • Románia: 721 forint
  • Ausztria: 731 forint
  • Horvátország: 733 forint

Jelenleg a benzin egyébként Máltán a legolcsóbb, 548 forint és Görögországban kerül a legtöbbe 813 forintba. Málta - ahol régóta hatósági áras az üzemanyag - 495 forint a gázolaj, ez szintén negatív rekord, míg Svédországban kell a legtöbbet fizetni: 911 forintot.

A környező országokat nézve mindez azt jelenti, hogy nem igazán éri meg nagy távolságokat megtenni a határ túloldalára még a benzin esetében sem. Ha valaki egy szlovén vagy román kút mellett halad el a benzines autójával, akkor talán érdemes betérni, egyébként maradnak a hazai egységek, feltéve ha a Mol tud szállítani. Hernádi Zsolt szerint egyébként már rövid távon érezhető lesz a benzinárstop eltörlésének hatása, de egy-másfél hónapon belül áll helyre a stabilitás.

Újra lehet nézegetni az árakat

Az alábbi grafikon azt mutatja - a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal (MEKH) adatai alapján -, hogy a valójában hogyan alakultak itthon a tankolási árak. Lehet látni, hogy 2022 elején, mikor a kormány először döntött úgy, hogy bizonyos csoportokat kivon az árstop hatálya alól (ezek voltak a fuvarozók), hogy vált szét a benzin és a gázolaj ára. Később pedig, amikor a céges autókba már benzint is csak piaci áron lehetett tölteni, hogy kezdett el nőni utóbbi tényleges átlagára is.

Mostantól ismét lesz jelentősége annak, hogy miként változnak hétről hétre az árak, bár az tény, hogy az emberek ingerküszöbe sokkal magasabbra került, mint egy évvel korábban.