A termelés kevesebb mint két héten belül, várhatóan július 18-án kezdődhet, írta meg az mfor.hu. Meg nem erősített híreik szerint az Airbus más tevékenységekkel is megjelenhet Gyulán, ha sikerrel helytáll a gyár. A következő gyárat feltehetően hasonló méretben, tükrözéses módszerrel húznák föl az Airbusnak helyet adó ipari parkban, ahová a világcéget kiszolgáló kisebb beszállítók is helyet kapnának.

A 25 milliárd forintos üzem 14 500 négyzetméter alapterületű, de Andreas Stöckle ügyvezető nyilatkozata alapján egyelőre alig 40 ember foglalkoztatását teszi majd lehetővé. A felfutó rendszerben várhatóan 4-5 év kell majd ahhoz, hogy elérjék a teljes kapacitást, akkorra 200-250 emberre is szükségük lehet a gyártáshoz.

Precíziós szervezés

A tervek szerint kezdetben 10 gépet fognak munkába állítani, amik számát először szeptemberben fogják növelni, majd egy harmadik körös szállítmánnyal, 2023 elején tudják tovább növelni a kapacitást. A folyamat végén összesen 80 db precíziós gép és munkaállomás fog két műszakban működni, 2000 féle helikopterekben használt precíziós alkatrészen. Köztük:

  • fogaskerekeken,
  • különféle fém szerelvényeken,
  • rotorlemezeken,
  • karmantyúkon,
  • kis méretű fém foglalatokon,
  • és esztergályozott alkatrészeken.

Ezen felül az Airbus az úgynevezett DUMAG gyártócsarnokon belül területrészen tervezi üzemeltetni a speciális folyamatok zónáját (SPZ), ahol a felületkezeléssel fognak foglalkozni. A Békés megyei kormányhivatal pénteki közleménye szerint az INpark Gyula területén létesített gyárban mintegy 50 évre tervezik a termelést.

Hosszútávú tervek

Az itt létesített cég egy vegyesvállalat, amit az Airbus és a Magyar Állam közösen hozott létre még 2018-ban. A kormány később nemzetgazdasági szempontból kiemelt beruházásnak nyilvánította a fejlesztést, így az üzem megnyitójáról feltehetően Szijjártó Péter külügyminiszter sem fog hiányozni.

Gyula életébe óriási változást hozhat a világcég megtelepedése, ami nem elsősorban az alkalmazottak száma miatt fontos, hanem azért, mert a turizmus-vendéglátás és az élelmiszeripar mellett egy harmadik masszív bevételi forrással is számolhat majd. Az Airbus iparűzési adója több száz milliós éves bevételt jelenthet az önkormányzatnak.

Bruno Even, az Airbus Helicopters vezérigazgatója szerint Gyula nem csak a magyar repülőgép-ipari klaszter szülőhelye lesz, idővel egyre inkább ki is nőheti magát. Ezzel összhangban Maróth Gáspár védelmi fejlesztésekért felelős kormánybiztos ősszel azt nyilatkozta, az Airbus idetelepedésével Magyarország a repülőgépipar vezető országai közé kerül.