A Miskolchoz közeli városok kötöttpályás közlekedésének fejlesztését is tartalmazza az a Miskolc2030 névre keresztelt csomag, amely a megyeszékhely korszerűsítési terveit hivatott összesíteni a következő évtizedig. Az öt stratégiai pillérre (gazdaságfejlesztés, város- és közlekedésfejlesztés, oktatás- és kultúrafejlesztés, turizmusfejlesztés, szemléletformálás és integráció) épülő tervezet a városvezetés szerint úgy lett kidolgozva, hogy előnyeiből az Acélváros agglomerációjában élők is profitálhassanak.

„A Miskolc2030 tervben a kötöttpályás- és autóbuszfejlesztéseket úgy tervezték, hogy a közeli települések lakói is részesüljenek hasznukból, minél inkább érjenek el a miskolci közösségi közlekedési rendszer előnyei hozzájuk.” – mondta Simon Gábor, miskolci önkormányzati képviselő, a Velünk a város frakció vezetője, korábbi országgyűlési képviselő a minap.hu-nak, majd hozzátette: sokan hallhattak már a vonat és villamos előnyeit párosító, kötött pályán haladó Tram-Train - rendszerről. Ilyen gyorsvillamos épült Hódmezővásárhely és Szeged között. Egy ehhez hasonló fejlesztésben gondolkodunk mi is, hogy Miskolcot közelebb hozzuk a kistelepülésekhez és a két közeli nagyvároshoz, Tiszaújvároshoz és Kazincbarcikához. Ez az egész megyére, térségre kiható közlekedésfejlesztés jelentősen megkönnyítené a Miskolc vonzásában lakók mindennapjait.

Az eredeti tervek

A Napi.hu a fejlesztés kapcsán megkereste Miskolc Polgármesteri Kabinetének Sajtó- és Kommunikációs Osztályát, akik beszámoltak az építendő gyorsvillamos terveiről, az ötlet eredetéről és a tervezett beruházás okairól is. 

Elmondásuk alapján Miskolc Megyei Jogú Város Önkormányzata már 2014 júliusában megbízta a Miskolc Közlekedésfejlesztési Konzorciumot, hogy a „Városi és elővárosi kötöttpályás közösségi közlekedési rendszerek fejlesztése Miskolcon és térségében” projekt keretében készítsen egy közlekedésfejlesztést megalapozó tanulmányt, azaz döntéselőkészítő koncepciót. Ezen tanulmány alapján az Önkormányzat a fejlesztési irányokra vonatkozóan összesen hét darab Részletes Megvalósíthatósági Tanulmány (RMT) készítését rendelte meg a Konzorciumtól, amelyek az alábbiak voltak:

·      Autóbusz folyosó kialakítása az észak-déli tengelyen, 

·      Észak-déli villamos északi ágának kialakítása, 

·      Körvillamos törzsvonal kialakítása,

·      Kandó Kálmán tér intermodális csomópont kialakítása,

·      Gömöri pályaudvar emelt szintű csomópont kialakítása,

·      Felső-Majláth emelt szintű csomópont kialakítása,

·      Kazincbarcika irányú Tram-Train kialakíthatóságának vizsgálata.

2014 óta viszont az Részletes Megvalósíthatósági Tanulmányok közül egyedül a Felső-Majláth emelt szintű csomópont kialakítása valósult meg a Zöld Nyíl projekt részeként és kiegészítő projektjeként.

Miskolc belvárosa.
Miskolc belvárosa madártávlatból
Kép: MTI

Újratervezés

A közelmúltban azonban ismét előkerültek a korábbi RMT-k. 2020-ban a jelenlegi városvezetés a Miskolc2030 program kidolgozása során összeállított egy új közlekedésfejlesztési koncepciót, melyben a régebbi tanulmányok közül felhasználtak néhányat. Az aktuálisban az alábbiak szerepelnek:

·      E-busz folyosó kialakítása az észak-déli tengelyen,

·      Körvillamos törzsvonal kialakítása,

·      Kandó Kálmán tér - Gömöri pályaudvar – Búza tér elnyújtott intermodális csomópont kialakítása,

·      Kazincbarcika- Miskolc - Tiszaújváros irányú Tram-Train létrehozása.

2020-ban ezek közül a „Kandó Kálmán tér intermodális csomópont kialakítása” projektet a Kormány újratervezésre utasította. Néhány héttel ezelőtt a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) vezetője viszont arról számolt be Miskolcon, hogy három darab közlekedési decentrumban (elnyújtott intermodalitás) folytatódhat a fejlesztés, melyek tervezését a NIF megkezdte. 

A Kazincbarcika – Miskolc – Tiszaújváros gyorsvillamos

Miskolc Polgármesteri Kabinetének Sajtó- és Kommunikációs Osztálya hírportálunkhoz eljuttatott tájékoztató szerint a városon belül és városok közötti közlekedésfejlesztési projektek, amelynek egyik legfontosabb részét képezi a Miskolcot Kazincbarcikával és Tiszaújvárossal összekötő gyorsvillamos, azaz Tram-Train: „Erősítik Miskolc regionális gazdasági szerepét, továbbá jelentős mértékben segítenek a környékbeli települések életét. A projektek nem csak a belső városrészek fejlődését szolgálják, de a környékbeli városok, agglomerációs települések és az ott élő, de Miskolcon dolgozó, illetve a Miskolcon élő, de a környékbeli településeken dolgozó emberek is profitálnak majd belőle.”

Lapunkat a Kazincbarcika-Miskolc-Tiszaújváros Tram-Train projekt részleteiről is tájékoztatták. E szerint a Miskolcon belüli szakaszon a Tiszai Pályaudvar Kandó terén és a Gömöri Pályaudvaron van lehetőség arra, hogy a villamos a nagyvasúti hálózattal könnyen összekapcsolódhasson. A Tiszai Pályaudvarnál a távolság ötven méter a két sínpálya között, míg a Gömöri Pályaudvar esetében erre akkor van mód, ha a villamospálya a Centrum - Búza tér irányából eléri a Gömöri Pályaudvart, amely fejlesztés szintén terítéken van. A Kazincbarcika - Miskolc Tram-Train a tervek szerint érinteni fogja a borsodi megyeszékhely északi Mechatronikai Ipari Parkját, így az ott dolgozók közvetlenül elérhetik munkahelyüket akár Miskolcról, akár Kazincbarcika irányából érkeznek.

A program városok közti része gyakorlatilag a több kistelepülést érintő 92-es vasútvonalra (Miskolc-Bánréve), a 80-as (Miskolc-Nyékládháza) és a 89-es vonalra (Nyékládháza-Tiszaújváros), valamint állomásokra vonatkozik majd. A Kazincbarcika szakasz is igen erős eleme a fejlesztésnek: a tervekben szereplő  új vágányszakasz a város jelenlegi vasúti pályaudvarától az autóbusz-állomásig épülne meg.

A Tiszaújváros-Miskolc Tram-Train miskolci szakasza és kapcsolódásai hasonlóak a kazincbarcikai vonalhoz. Ez a szakasz a Miskolc Déli Tudományos és Technológiai Parkot is beköti a vasúti hálózatba. Tiszaújváros területén azonban nem jár olyan jelentős fejlesztéssel, mint Kazincbarcikán, ott a vasútállomás ideálisabb közelségben található a városközponthoz. A vágányszakaszok villamosítottak, ezért ilyen jellegű fejlesztéseket nem igényelnek. A vágányépítésen, felújításon túl elektromos Tram-Train szerelvényeket terveznek beszerezni, szakaszonként nyolcat-nyolcat. A koncepció lépcsőzetes, egymásra épülő megvalósítással számol. Csupán a Kazincbarcikai etap megvalósítására a szerelvényekkel együtt ötven milliárd forint nagyságrendű fejlesztéssel kalkulálnak az illetékesek.