A fejlesztés még a Debreceni Egyetemen kezdődött, ahol eredetileg versenyautókat hajtottak meg elektromotorral. 2010-ben megjelent egy pályázati kiírás elektromos meghajtású kukásautókra, és ekkor felmerült, hogy a korábban csak jóval kisebb tömegű járműveket mozgató eljárást kipróbálják ekkora méretben is.

Ez olyannyira működött, hogy 2014-ben szabadalmaztatták a megoldást, és ezt a szabadalmat vásárolta meg az Electromega Kft.

A hulladékszállítás az egyik legideálisabb terep az elektromos meghajtásra

A szakemberek azt mondják, hogy az elektromos kukásautó létrehozása azért lehet sikertörténet, mert ezzel a megoldással a nyomaték azonnal jelentkezik a gyakori elindulásoknál, a fékezések során pedig visszatáplálódik az energia az akkumulátorokba.

Ezáltal a hagyományos robbanómotorokhoz képest itt érhető el az egyik legnagyobb energia megtakarítás, ami üzemeltetési oldalon megjelenő költségcsökkentést jelent.

Az első kukásautóhoz 2015 végén szereztük be az első alkatrészeket, és 2016 tavaszán már bemutattuk Budapesten a prototípust. Úgy gondoltuk, ha a meredek Istenhegyi úton megállja a helyét, akkor Magyarországon bárhol elboldogul

– mondta a Budapesti Vállalkozásfejlesztési Központ honlapjának nyilatkozva a vállalkozás ügyvezető igazgatója.

Bántó Ruben azt mondta, hogy nagyon hatékony rendszert találtak ki a mérnök kollégák: a részegységek használatközben fogyasztanak csak, nincsenek forgó- és kopóalkatrészek, az egész hajtást szoftveresen vezérelt.

A generátornak köszönhetően a fékezés pillanatában ugyanis az akkumulátor visszatölt, ez pedig egy kukásautó esetén kifejezetten előnyös, mert energia hatékony, mivel rendeltetéséből adódóan egy műszakban 600-700-szor áll meg néhány méterenként – magyarázta az ügyvezető.

A legnagyobb kihívás az elektromobilitásban a hatótáv

Bántó Ruben elmondta, ismerik a nemzetközi piac trendjeit. Más konkurens cégek például bemutattak már ezer kilométeres távolságra tervezett járművet, jóval drágábban. Nyilván meg kellett találnunk a középutat a megvalósítható táv és a megfizethető ár között.

Az igazgató szerint a legnagyobb felmerülő költség az akkumulátor.

A járművekbe csaknem 200 kilowattórás teljesítményű akkumulátort szereltek, amely egy műszakra vagy akár 150-200 kilométeres hatótávra elég. Ezután körülbelül 8-10 órás töltést igényelnek a lítium-vasfoszfát kémiájú akkuk. Bántó Ruben szerint ez a megoldás strapabíróbb, a gyorstöltés ugyanis az élettartam rovására megy.

Már készen van az elektromos meghajtású nyergesvontató is

A cég honlapján bárki megismerkedhet az elektromos meghajtású nehézgépjárművel is. Az autó legfontosabb paraméterei:

Electromega MEGA SC40.236

Teljesítmény: 236 kW / 321 LE

Áttétel: 1 fokozatú sebességváltó, nincs nyomatékváltó vagy kuplung

Akkumulátor: Lithium-ion (LiFePo4) Kapacitás: 192,3 kWh

Szükséges elektromos hálózati infrastruktúra:400 V / 32A vagy 64A (opcionális)

Töltési idő: 12 óra (400V/32A) 10%-os töltöttségi szintről

Villámtöltés: 6 óra (400V/64A) 10%-os töltöttségi szintről

Hatótávolság: 150 km

A cég ügyvezetője azt mondta, az Európai Unióban három célpiacban, a skandináv országokban, Németországban és Ausztriában gondolkodnak, mégpedig azért, mert ezekben az országokban adták el a legtöbb elektromos autót.