Az ügy előzménye, hogy a Zsámbéki-medence autóbuszos közlekedés-fejlesztésének előkészítése során született egy összekötő útszakasz ötlete, amely a telki, a pátyi és a budaörsi utat kötné össze Budakeszi közigazgatási területén annak érdekében, hogy csökkenjen az átmenő forgalom a városban.

A Budapest Fejlesztési Központ (BKF) készített is egy tervet 5 lehetséges nyomvonallal, azonban ezek érintik - sőt van, ameliek keresztülvágja - a Nádas-tó melletti természetvédelmi területet, ahol mamutfenyők nőnek és amelyet nemrég az önkormányzat nyilvánított helyi jelentőségű védett természeti területté.

Forrás: Budakeszi önkormányzata
Forrás: Budakeszi önkormányzata

Mit kell tudni a nyomvonalakról?

A városháza oldalán lévő tájékoztatás szerint a BFK közlekedési szempontból a 4. és 5. nyomvonalat javasolja, 50km/h megengedett sebességgel. Előnye, hogy rövidebb, közelebb megy a városhoz, jobban szolgálja a belső közlekedést, feltárja a Meggyes településrészt. Hátránya, hogy a lakóövezetek közvetlen közelében halad, és elválasztja egymástól a mamutfenyőket és a Nádas-tavat.

A 2. és 3. nyomvonal tervezett sebessége 70km/h. Előnye, hogy gyorsabban lehet haladni rajta, érintetlenül hagyja a Nádas-tó és Mamutfenyők helyi jelentőségű védett természeti területet, távolabb megy a lakóövezetektől. A 2. nyomvonal egyharmada jelenleg is „kivett közút” minősítésű területen halad. Hátránya, hogy hosszabb, kisebb mértékben szolgálja a belső közlekedést.

Az 1. nyomvonal a Budakeszi településszerkezeti tervében szereplő nyomvonal.

A beruházást ebben a formában elutasító Nádas-tó Őrzői Civil Összefogás szerint az elkerülőút sokkal több problémát generál, mint amennyit megold. Számításaik szerint például a város főútjának forgalma mindössze 5 százalékkal csökken majd, miközben a mellékutakon új forgalmat generálhat.

Attól is tartanak, hogy az új út - úgynevezett feltáró útként - megnyitná a lehetőséget egy új lakóövezet létrehozásához, ráadásul a forgalom nyugatról kerülné a várost, amely az uralkodó szélirány miatt jelentős zaj- és légszennyezési többletet jelentene.

A civilek szerint a nemsokára elkészülő pátyi autópálya-felhajtó, valamint a hamarosan megújuló Telki-Páty meglévő aszfaltút tovább csökkenti az amúgy is elenyésző Telki-Budaörs irányú forgalmat, ez pedig még kevésbé indokolja az összekötő út megépítését.

Már a párbeszéd is előrelépést jelent

A Nádas-tó Őrzői Civil Összefogás már a lakossági fórum megtartását is komoly előrelépésnek tekinti, ahol a felszólalók többsége a beruházás ellen foglalt állást - tájékoztatta lapunkat Szigeti Balázs, a szervezet szóvivője.

Elmondása szerint nemcsak a lakosok, hanem az önkormányzat által felkért élővilágvédelmi szakértő is határozottan károsnak nevezte a beruházást.

A meghívott közlekedési szakértő pedig - bár elismerte a beruházás gazdasági előnyeit - felvetette, hogy új zajvédő falakat kell majd húzni a városban és több ingatlanban extra hangszigetelésű nyílászárók beépítése válhat szükségessé.

Gond a kérdőívekkel

Az önkormányzat a lakossági fórum mellett kérdőíveket is eljuttatott a budakeszieknek, amelyben kedd éjfélig mondhatták el véleményüket a beruházásról. Bár az íveket papír és elektronikus formában is el lehetett juttatni az önkormányzatnak Szigeti Balázs szerint sok lakó még a kérdőíveket sem kapta meg állítólag azért, mert a terjesztéssel megbízott alvállalkozó megtagadta az összes városrészben való terítését. A szóvivő szerint ez legitimitási kérdéseket vet fel, amely egy ilyen horderejű döntésnél nem megengedhető.

A helyiek véleménye már csak azért is fontos lenne, mert korábban Menczer Tamás, a terület országgyűlési képviselője - aki a Külgazdasági és Külügyminisztérium államtitkára is - azt írta a civil szervezet levelére, hogy a döntést kizárólag a Budakeszin élők hozhatják meg és várja a lakosok, illetve az önkormányzat egységes álláspontját. Azt ugyanakkor nem közölte, hogy ha ilyen egységes álláspont nem alakul ki, akkor kinek az oldalára áll.

Riadalmat keltő fakivágások

Azt, hogy az ügy mennyire felborzolta a kedélyeket városban, jól mutatja, hogy lapunk egyik olvasójától kaptunk két videót, amelyen az látszik, hogy favágók dolgoznak a Tiszta Lélek-zet meseösvény mellett. A területet szintén érintheti a beruházás.

A Pilisi Parkerdő Zrt. lapunkkal azt közölte, hogy a Budakeszi 51/B jelű erdőrészletben csupán faápolási munkálatokat végeztek. A 10 éves, őshonos cser- és nemes tölgy fafajok további növekedését segítik azzal, hogy a fákat megszabadítják a kúszónövényzettől, visszaszorítják az idegenhonos akácot és kitisztítják az ösvényeket.

Az optimális erdőszerkezet kialakítása érdekében a csereknél és a tölgyeknél gyorsabban növekedést mutató kőrisek és egyéb elegyfafajok egyedszámát is csökkentették.

A munkálatokról a Nádas-tó Őrzői Civil Összefogás is tud és nem gondolják, hogy ennek bármi köze lenne a beruházáshoz. Ettől függetlenül odafigyelnek a területre.