A január és május közötti időszak értékesítési adatai alapján a budai kerületek prémium zöldövezeti városrészeiben bőven 5 millió forint feletti összeget kérnek egy garázsért - összegezte az OC adatbázisának garázspiaci számait Soóki-Tóth Gábor elemzési vezető. A 4,5-5,5 milliós árszint már tavaly is jellemző volt az új építésű lakásprojektek mélygarázsbeállóira, a kiemelt körzetekben pedig akár 6 millió forintot is fizettek egy garázsért.

A járvány a garázspiacra is hatással volt: idén az első öt hónapban jóval kevesebb garázst értékesítettek. Az árak viszont kissé emelkedtek: a pesti oldalon 3-5 millió forint között alakultak, de a felkapottabb, népszerűbb helyeken lévő nagyobb alapterületű garázsokért ennél akár 1-2 millió forinttal is többet adtak.

Budán a külső városrészekben idén lényegében maradtak a tavalyi árak (3,4-3,7 millió forint), míg Óbudán ennél magasabb (4,4 millió) volt az átlagár.

Így számolnak az eladók

A budai hegyvidéki zónában ennél is borsosabb összegért (5,4-6 millióért) cseréltek gazdát a garázsok, de a nagyobb alapterületű, tárolóként is használható garázsok esetében már a 7 millió forintos ár sem volt ritka. Az elhelyezkedés mellett az alapterület is befolyásolja az árat: az önálló ingatlanok ugyanis nem feltétlenül csak a gépkocsi parkolására szolgálnak, hanem raktárként, tároló helységként is funkcionálnak - magyarázta a nagy különbségeket Soóki-Tóth Gábor. Az utóbbi elvárásoknak a 12-13 négyzetméternél nagyobb alapterületű garázsok felelnek meg.

A gépjármű és a háztartási, valamint a sport és szabadidős eszközök tárolása mellett főként a kisvállalkozói körben érezhető igény, hogy a garázsban az anyagok, szerszámok, gépek tárolására is legyen lehetőség.

A kisebb vidéki városokban jellemzően 1,5-3 millió, a nagyobbakban pedig 3-5 millió közötti áron érhetők el a gépkocsitárolók.

Lehet kevesebb? Nem!

A garázsok iránti keresletet több tényező befolyásolja. A legfontosabb a környék beépítésének sűrűsége, illetve a közterületi parkolási lehetőségei. Folyamatosan nagy a kereslet ott, ahol a kialakult városszerkezet miatt a meglévő lakásszámhoz képest kevés a garázshely. Az új építésű projektek esetében szinte kizárt az alku, listaáron mennek el a lakásokhoz kapcsolt garázsok, beállók.

A kijárási korlátozások megszűnése után az ingatlanpiac is visszatérhet a korábbi mederbe, de az egyelőre nem látható, hogy a rendkívüli helyzetben kialakult életmódból mi az, ami tartósan megmarad és hosszú távon befolyásolja majd az igényeket. Az viszont már látható, hogy a járvány nyomán ugyan valóban csökkent az ingatlanok iránti kereslet, de a visszaesés volumene nem volt akkora, ami drasztikus szerkezeti átalakulással járt volna - fogalmazott az OC elemzési vezetője.