Fehérvár feketén-fehéren

Fehér Zóna

Fehér Zóna

Orbán Viktor fehérvári aranyköpései

"Ha nincs szerelem, nem lesz győzelem"

2022. április 01. - Karet

Kampányzáró nagygyűlést tartott a Fidesz Székesfehérváron, ahol Orbán Viktor is felszólalt. Beszédét nagyrészt anekdotákból, aranyköpésekből, gyakran ismételgetett szlogenekből rakta össze, azért akadt köztük egy-két ínyencség is. Ezekből válogatunk.

 

orban.jpg

„Fehérvár a mi szerencsehozó talizmánunk.”

„Isten éltesse Cser-Palkovics polgármester urunkat.”

„A móriakban mindig meg lehet bízni.”

„Ha Fehérvár belső részében nyerünk, akkor az egész országban nyerünk. Kérem, érezzék át ennek a súlyát.”

„Elterjedt, hogy itt kampányzáró esemény lesz. Eszünk ágában sincs semmit bezárni, ez egy nyitóesemény.”

„Szép dolog a televízió a rádió, a Facebook, a többi hókuszpókusz, ezek mind fontosak és hasznosak, de a kampány csak akkor kampány ha személyesen is találkozunk egymással.”

„Szenvedély nélkül nincsen kampány, ha nincs szerelem, nem lesz győzelem.”

 

„Tizenhárom óránk lesz arra, hogy győzzünk.”

„Az ellenfél is a számunkra kedvező, megbillent állapotban van.”

„Ma reggel azt hallottam, hogy valami halálcsillaggal fogunk kísérletezni majd a választás végén.”

orban2.jpg

„Volt már olyan választás, amikor szombaton nyertünk, aztán meg hétfőn is, de vasárnap vesztettünk.”

„Aki egyszer forró tejjel a száját megégette, az jól teszi, ha a hideg vizet is fújva issza.”

„Sokan mondják, hogy az ellenfél csal. Mi ebben a meglepő?”

„Az ellenzék évek óta kampányol, nekünk van ebben egy kis hátrányunk, nekünk kormányoznunk is kell.”

„A kormányzás olyan, mint a biciklizés, ha az ember nem tekeri, akkor eldől.”

 

„Mi már láttunk néhány válságot. Szinte csak azt láttunk: vörösiszap, dunai árvíz, tiszai árvíz, menekült..., migránsválság.”

„Én mindig is támogattam a kezdőket. Szerettem ha valaki hátulról fut előre. Nem születhet mindenki ezüstkanállal a szájában.”

„Miért ne jöhetne az Alföldről is bárki, aki úgy gondolja, hogy átveszi az ország kormányrúdját?”

 

„Mindig eszembe jut Kovács Ferenc mesteredzőnknek, Feri bácsinak az intelme, aki itt volt a Videotonnak az edzője, aki, mikor edzőt kerestek és egy fiatal edzőt ajánlottak be neki, akkor azt mondta jó, jó, biztos tehetséges, fiatal, de ne nálunk álljon fel a mérlegre.”

„Azt javaslom a magyaroknak, ne most kísérletezzünk.”

„ A világnak elment az esze. Olyan divatok ütik fel a fejüket, hogy az ember csak néz.”

„Sose gondoltam volna, hogy egyszer bele kell írni az alkotmányba, hogy az apa férfi, az anya meg nő.”

 

„Az európai barátaink elaludtak. Ott is így kezdődött: valami furcsa divatként.”

„Nem vagyunk már mai gyerekek rólunk már lemaradtak. De a gyerekek, az egy vörös vonal”

„Világosan ki kell mondanunk vasárnap is: az anya nő, az apa férfi, a gyerekeinket pedig hagyják békén!”

„Meg kell állítani a genderőrületet, ami jól láthatóan egyre nagyobb bajokat okoz tőlünk nyugatra.”

„Még két nap van hátra, és aztán partraszállás!”

„Ha mindannyian eljönnek, nem lesz baj.”

 

„Hajrá Magyarország, hajrá magyarok! A Jóisten mindannyiunk fölött, Magyarország mindenek előtt!”

 

Az eseményről készült videó megnézhető itt:

Szoboszlaival közös fotót posztolt, majd törölte a képviselő

Szoboszlai Dominik válogatott labdarúgóval közös fotókat tett közzé a kampányhajrában, szerdán, március 30-án közösségi oldalán Törő Gábor parlamenti képviselő, aki a Fidesz jelöltje a Fejér 2. választókerületben, amely Mórt és környékét, illetve Székesfehérvár kisebb részét foglalja magában. Ez még nem lenne különösebben érdekes, hiszen a politikusok kampányban szívesen fotózkodnak celebekkel, hírességekkel, elég csak Orbán Viktor Kis Grófoval közös minapi posztjára gondolni.

Miután azonban kérdéseket tettünk fel ezzel kapcsolatban Szoboszlai menedzsmentjének, az EM Sports Consultingnak, Esterházy Mátyás cégének, a bejegyzést másnap reggelre törölte a képviselő a közösségi oldaláról.

 

 Arra voltunk kíváncsiak, hogy a politikussal közös fotó hivatalos kiállásnak minősül-e a játékos részéről a Fidesz helyi jelöltje mellett, illetve, hogy a képek készítése során a labdarúgó tisztában volt azzal, hogy ezeket a politikus kampánycélokra fogja felhasználni, kérték erre az engedélyét? Arra is rákérdeztünk, hogy Szoboszlai Dominik egyezteti-e a közéleti, politikai megnyilvánulásait a menedzsmentjével? Válaszokat ugyan nem kaptunk, a poszt viszont eltűnt a Facebook-ról.

screenshot_20220331-115846.png

A Facebookról eltűnt, a Google képkeresőjében viszont még megtaláltuk a bejegyzés nyomát, a Felkeresés-gombra kattintva azonban már csak poszt törléséről szóló üzenet jelenik meg

Törő Gábor képviselőnek is küldtünk kérdéseket az esettel kapcsolatban, arról érdeklődtünk, hogy mikor készültek a képek, illetve kérte-e a labdarúgó engedélyét, hogy azokat felhasználja a kampányban, illetve, hogy miért törölte le végül a bejegyzést, de egyetlen kérdésünkre sem kaptunk választ.

Az EM Sports Consultingtól még azt is megkérdeztük, hogy ők kérték-e a képviselőjelölttől, hogy vegye le az oldaláról a bejegyzést, de erre sem reagáltak, amennyiben válaszolnak, frissítjük a cikkünket.

screenshot_20220331-120546.png

screenshot_20220331-115836.png

screenshot_20220331-115857.png

Dübörög a kampány: Fehérváron Ingyen Sört osztogattak

Ingyen sör már van, az örök életre még várni kell, pontosabban az is lesz, ha a Magyar Kétfarkú Kutyapárt nyeri a választásokat, tudtuk meg a székesfehérvári Rózsaligetben, ahol a víz világnapja alkalmából sört osztogattak a párt passzivistái, mondván, "ne fogyasszuk a vizet, igyunk inkább sört!" Ugyan a közelben lévő ásványvízkútnál nagyobb sor állt, mint a Kutyapárt pultjánál, azért fogyogatott a sör, közben pedig azt is megtudtuk, hogy a választásokig még egy újabb buszmegállóépítéssel készülnek a passzivisták, kérdésünkre pedig azt is elmondták, hogy a parlamentbe készülnek, vagyis reményeik szerint meglesz az 5 százalékuk. 

Jogsértéssel ünnepelte a gyermekjogok világnapját a fehérvári képviselő

Vargha Tamás fideszes országgyűlési képviselő egy olyan videót tett közzé nemrég közösségi oldalán a gyermekjogok világnapja apropóján, amelyet a Székesfehérvári Civil Központban ez alkalomból tartott eseménysorozaton készült. Ezen természetesen a részt vevő gyermekek is feltűnnek, többen felismerhetően, viszonylag közelről, ahogyan a politikus elsuhan mellettük, miközben a kampányvideót készíti.

gyerek2.jpg

Talán még most sem világos sok politikus számára, hogy ha egy videót készít saját magáról, amelyet aztán megoszt különböző csatornákon, hogy magát népszerűsítse, az tulajdonképpen kampányeszköz. Ha pedig ezeken a videókon kisgyermekek is szerepelnek, anélkül, hogy őket vagy szüleiket erről megkérdezték volna, az tulajdonképpen a képmásukkal való visszaélésnek minősül.

A politikus videója tehát tulajdonképpen jogsértő, a benne megjelenő gyermekek személyiségi jogait sérti, mindezt a gyermekjogok világnapján.

 

Amikor ezt megjegyeztük a képviselő közösségi oldalán, egyszerűen törölték a hozzászólásunkat.

Vargha Tamáshoz egy korábbi bejegyzésünkben tárgyalt hasonló eset is fűződik: szintén az ő közösségi oldalán jelent meg egy videó fizetett politikai hirdetésként, amelyben szintén gyermekek jelennek meg, ráadásul egy iskolai program részeként. Azon az eseményen politikusok írtak alá egy megállapodást, amely ugyan hivatalosan arról szólt, hogy "elősegítse a hagyományőrző, hazafias tradíciók és a honvédelmi ismeretek átadását a fiatalok számára", gyakorlatilag egy újabb megjelenési lehetőség volt a politikusok számára, továbbá - feltételezhetően - szintén engedély nélkül használhatták a gyermekekről készült felvételeket.

Akkor frissítsük fel az említett cikkünkben is idézett alapelveket, amelyet egy gyerekjogi alapítvány ajánl a politikusok figyelmébe:

Egy gyerek nem eszköz, nem díszlet, hanem jogokkal rendelkező állampolgár.

A gyerekek nem használhatók politikai célokra.

A gyerekek nem közszereplők: személyes adataik, képmásuk felhasználása sértheti jogaikat és legjobb érdeküket.

Minden alkalom, amikor egy politikus gyerekekkel találkozik, és erről a nyilvánosság számára elérhető felvétel készül, kampánytevékenységnek minősül, mely a hatályos szabályozás szerint bírság kiszabását vonja maga után. Nem készítünk ezért képeket, videókat gyerekekkel, és azok nyilvánosságra hozatalát nem támogatjuk.

"Egy nap, ami a gyerekekről szól" - emeli ki a Székesfehérvári Civil Központ eseményét beharangozó anyag címe. Vargha Tamás tett róla, hogy ne csak a gyerekekről, hanem róla is szóljon, illetve a kormánypropagandáról: "A mi célunk, a magyar kormány célja, hogy megerősítsük a gyermekek egészséges fejlődéséhez való jogának a védelmét." Nos, egy politikus úgy járulhat ehhez hozzá legjobban, ha nem tesz közzé hasonló videókat.

Fehérvár szuperhős polgármestere megmenti a szállodaipart

A székesfehérvári önkormányzat a vendéglátás szereplői után most a helyi szállodákat „mentette meg”. Vagy mégsem?

cserpa.jpg

(Kép forrása: https://www.facebook.com/hajracserpa)

Cser-Palkovics András kommunikáció szempontjából átlagon felül teljesít, ezt még politikai ellenfelei sem vonják kétségbe. Székesfehérvár polgármestere a járvány kezdete óta több olyan intézkedést is bejelentett, amely arra irányult, hogy valamiképpen anyagilag segítse a helyi önkormányzat a lakosságot, a családokat, a vendéglátósokat, a turizmus egyéb szereplőit: oltástámogatás (30 ezer forint az újszülöttek családjainak), gazdasági mentőcsomag a vendéglátósoknak, újabban pedig a szállodákat, szálláshelyeket üzemeltetőknek írt ki pályázatot az önkormányzat veszteségeiket enyhítendő.

 

Azonban ezen intézkedések nagy része valójában inkább kommunikációs bravúr, mintsem valódi segítség.

 

Az oltástámogatással, illetve a vendéglátást érintő segélycsomaggal már foglalkoztunk korábbi cikkekben, amelyekből kiderül, hogy valójában keveseket érint, a veszteségekhez képest elenyésző mértékű vagy éppen olyat támogat, amely tulajdonképpen eddig is ingyenes volt (oltások háziorvosi költsége).

Lássuk tételesen, hogy mit kommunikál a polgármester, és ezzel szemben mi a valóság (pontosabban az érem másik oldala) a vendéglátást és a szállodaipart „megmentő” intézkedések kapcsán.

A szállodai szolgáltatást nyújtó vállalkozások számára pályázatot hirdetett meg az önkormányzat, melynek eredményeképp 7 db. szállodának összesen 9.285.207 Ft támogatást ítéltek oda (március elejéig ennyit bíráltak el pozitívan a 10 pályázatból) . A polgármester szerint ez 88 munkahely megtartását jelenti.

Ezzel szemben, ha egy kicsit utánaszámolunk, kiderül, hogy egy munkavállaló bére átlagosan több mint 1 millió 200 ezer Ft-ba kerül egy szállodának a novemberi lezárás óta, ha a szektorra jellemző bruttó átlagbérrel (300 ezer Ft) számolunk, az önkormányzat támogatása viszont maximum 100 ezer forintot jelent egy munkavállalóra számolva. Amikor ezt megjegyeztük a polgármester közösségi oldalán, azt a választ kaptuk, hogy ez csupán „segít megmenteni a munkahelyeket”, mivel ez csak közösen sikerülhet, tehát „mindenki tegye hozzá a magáét.”

magyarkiraly.png

A polgármester a Magyar Király szállodával reklámozza a mentőcsomagját. (Forrás: Cser-Palkovics András Facebook-oldala)

Ez amúgy rendben lenne, viszont akkor

 

nem kellene azzal kampányolni, hogy ez a pályázat végül több mint 100 munkahely megmentését jelenti. Mert nem jelenti.

 

Nem beszélve arról, hogy márciusban bírálták el a pályázatot, ki tudja, mikor utalják a megítélt összegeket, a szállodák viszont november óta fizetik az alkalmazottakat, úgy, hogy gyakorlatilag nincs semmiféle bevételük.

Szintén nem elhanyagolható, hogy a székesfehérvári szállodákat, panziókat, szálláshelyeket üzemeltető vállalkozások száma nagyságrendileg több, mint a most támogatott 10 cég, vagyis legtöbben még pályázni sem látták értelmét.

„A koronavírus-járvány miatt nehéz helyzetbe került vállalkozások és munkavállalók segítésére meghirdetett pályázatok mindegyike iránt nagy az érdeklődés” – olvasható a polgármester közleményében.

Ezzel szemben maga a polgármester ismerte el az ATV Egyenes Beszéd című műsorában a munkavállalóknak nyújtandó támogatásokkal kapcsolatosan, hogy „alig több mint 200 fő élt ezzel a lehetőséggel Székesfehérváron, ahol csak az ingázó munkavállalók száma több mint 32 ezer”. 

 

Tehát enyhén szólva nem egy sikertörténet ez az intézkedése sem az önkormányzatnak.

 

 A vendéglátószektor megmentésére irányuló segélycsomag kommunikációja (magával a segélycsomaggal ellentétben) is rendkívül hatásosra sikeredett: Cser-Palkovics András drámai hangvétellel jelentette be a Facebook-csatornáján, hogy saját hatáskörben hoz átfogó intézkedéseket a fehérvári önkormányzat a szektor megmentésére. Ennek legfőbb pontjai: elengedik a teraszdíjakat, valamint a bérleti díjakat azon vendéglátó üzletek esetében, amelyek tulajdonosai az önkormányzattól bérelnek helyiséget.

Kikértük az adatokat az önkormányzattól arra vonatkozóan, hogy hányan bérelnek üzlethelyiséget, hányan fizetnek területhasználatért, mekkora összeget, illetve, hogy hány vendéglátóegység üzemel Székesfehérváron, hogy világosabb legyen, mekkora segítséget jelentenek ezek az intézkedések a teljes szektor számára.

Íme a számok: összesen 734 vendéglátással foglalkozó vállalkozás működik Székesfehérváron, ebből 9-et (!) érint a bérleti díjak elengedése (amely 3,4 millió Ft bevételkiesést az önkormányzatnak havonta), illetve 54 vendéglátóegység fizet közterület használati díjat a hozzá tartozó terasz után, ennek az elengedése kb. 7 millió Ft bevételkiesést jelent erre az évre, ez a hiány azonban nem közvetlenül az önkormányzat költségvetésében jelentkezik, mivel Székesfehérvár Városgondnoksága Kft-hez folynának be ezek a bevételek egyébként.

fehervar_1.jpg

A teraszdíjak elengedése nagyrészt a belvárosban, illetve a Fő utcán lévő vendéglátóhelyeken segít, rajtuk sem sokat (Fotó: ÖKK - Önkormányzati Kommunikációs Központ)

Világosan látszik tehát, hogy a „mentőcsomagok” a célközönség nagyon kis százalékán segítenek csupán, rajtuk is nagyon kis százalékban:

 

a bérleti díjak elengedése pl. a szektor 1,2 százalékának segítség, a teraszdíjak elengedése a vendéglátóüzletek 7,3 százalékán segít, a bevételkiesésükhöz képest elenyésző mértékben.

 

A vendéglátós mentőcsomagot a polgármesteri kommunikáció meghirdetésétől kezdve nagy jelentőséggel bíró intézkedésként állítja be, illetve azt is sikerült elhitetnie a közvéleménnyel, hogy Székesfehérváron hoztak elsőként ilyen intézkedéseket. Ezzel szemben a teraszdíjak és a bérleti díjak elengedését már egyes fővárosi kerületi önkormányzatok is bejelentették korábban.

A címben megjelenő szuperhős jelző nem csupán öncélú ironizálás: Cser-Palkovics András kommunikációjának egyik erős pillére a közösségi médiában való jelenlét, amely nem merül ki saját Facebook-oldalában, létezik például egy Cser-Palkovics András csapata nevű oldal is, valamint a Fehérvári Polgári Közélet is a helyi Fidesz, illetve a polgármester narratíváit erősíti. Ugyanakkor a kedvencünk, s kétségkívül a legviccesebb a Hajrá Cserpa (a polgármester beceneve) nevű oldal, amely amolyan mémoldal, amely arra szakosodott, hogy vicces kis videó- és fotómontázsokban tulajdonítson valamilyen szupererőt a fehérvári polgármesternek.

cserpa.jpg

Cser-Palkovics András épp megmentette a szállodákat (Forrás: Hajrá Cserpa Facebook)

Kétségkívül üdítően hat a politikai kommunikációban a demagóg, közhelyes politikai kinyilatkoztatások mellett. Az oldal célja nyilvánvalóan a szórakoztatás, de naivak lennénk, ha nem tulajdonítanánk neki imázsépítő szerepet.

 

A fentiek alapján Cser-Palkovics Andrásnak valóban van valamiféle szuperereje, ez pedig nem más, mint a kommunikáció.

 

Ezzel azonban valójában nem ment meg senkit, csupán a saját brandjét, politikai karrierjét építi.

Politikusok gyermekdíszletben

Egy székesfehérvári általános iskola tanulója énekli a himnuszt egy olyan sajtóeseményen, amelyen politikusok írnak alá egy megállapodást. A tankerület szerint nincs ezzel semmi probléma.

vasvari_es_honvedelmi_sportszovetseg_megallapodas-0020.jpg 

Divatos kifejezés lett az utóbbi időben a „politikai pedofília”, főként választási kampányok idején, természetesen saját ellenfelüket szokták azzal vádolni egyes politikusok, hogy gyermekeket használnak fel a kampányban saját imázsuk építésére, tehát tulajdonképpen politikai haszonszerzésre.

 A legutóbbi, vitát kiváltó eset a borsodi időközi választás alkalmával történt: a fideszes jelöltet, Koncz Zsófiát

marasztalta el a tiszaújvárosi választási bizottság, amiért saját Facebook-oldalára olyan kampányfotókat posztolt, amelyeken gyerekek körében látható.

 

A helyi választási bizottság ugyan megállapította, hogy jogszabálysértés történt, és felszólította a fideszes jelöltet, hogy törölje le a közösségi oldaláról a képeket, de bírságot nem szabott ki. A fotók a mai napig fent vannak a már megválasztott képviselő oldalán.

koncz_1.png

Koncz Zsófia azóta sem törölte le Facebook-oldaláról a kifogásolt fotókat (Fotó: Koncz Zsófia Facebook)

Egy kiélezett választási kampány idején természetesen még érzékenyebb ez a téma, mondhatni puskaporos hordó, de mi a helyzet „békeidőben”? Gyakran hangoztatott politikai toposz, hogy a kampány négy évig tart, és ennek a mezei politikusok időről-időre túlbuzgó stréber módjára próbálnak eleget tenni: mindenhol ott vannak, ahol átadnak egy darabka aszfaltot, egy játszótéri hintát, egy emléktáblát.

 És természetesen ott sündörögnek a gyermekek körül, hiszen köztudott, hogy a gyermekeknek a legjobb a reklámértékük. A nemzeti köznevelési törvény tiltja, hogy az iskolákban politikai célú eseményt szervezzenek, ezért ezt próbálják is elkerülni általában. Viszont vannak itt is kiskapuk, például hogy nem pártpolitikusként, hanem választott tisztségviselőként, egy „független” szervezet vezetőjeként vesznek részt egy eseményen, és nem konkrétan egy iskolában, hanem egy alternatív helyszínen.

Hasonló eseményre került sor a székesfehérvári Heimer-házban, ahol együttműködési megállapodást írt alá a Honvédelmi Sportszövetség, a Székesfehérvári Tankerületi Központ és a Székesfehérvári Vasvári Pál Általános Iskola „abból a célból, hogy elősegítse a hagyományőrző, hazafias tradíciók és a honvédelmi ismeretek átadását a fiatalok számára.”

Az eseményen jelen volt Vargha Tamás (Fidesz) országgyűlési képviselő, Mészáros Attila (Fidesz) alpolgármester és Simicskó István (KDNP) országgyűlési képviselő, egykori honvédelmi miniszter, a sportszövetség elnöke is. Ugyan ez az esemény kapcsolódik magukhoz a gyermekekhez, hiszen őket akarják hazafias viselkedésre nevelni, ugyanakkor

 

egy ilyen együttműködési megállapodás sajtónyilvános aláírása legkevésbé sem a gyermekekről szól, sokkal inkább a politikusok parádéja.

 

Túl száraz és emészthetetlen lett volna, amint öt öltönyös úr semmitmondó frázisokat puffogtat, és aláír valami papirost, ezért kirendeltek néhány gyermeket az érintett iskolából, hogy rajtuk szemléltessék, hogyan is nevelnek majd igazi hazafikat belőlük: H. Boglárkával, a Vasvári iskola 6. osztályos tanulójával például elénekeltették a Himnuszt, illetve néhány huszárjelmezes fiú is szerepet kapott az eseményen, hogy pontosan mit, nem derül ki a beszámolókból, viszont részletesen idézik mindegyik politikus mondandóját.

vasvari_es_honvedelmi_sportszovetseg_megallapodas-0020.jpg

 Balra: politikus, politikus, tankerületi igazgató, iskolaigazgató, politikus. Jobbra: a gyerekek (Fotó: szekesfehervar.hu)

Megkerestük a Tankerületi Központot, hogy arról érdeklődjünk, hogy a törvényi tiltáson túl létezik-e valamiféle belső szabályrendszer, protokoll, amely annak megakadályozására irányul, hogy a tanulók bármilyen módon bevonódjanak politikai eseményekbe? A tanulók milyen módon lettek kiválasztva az eseményen való szereplésre, önként jelentkeztek vagy kijelölték őket? Szüleiket előzetesen tájékoztatták-e arról, hogy gyermekeik ezen az eseményen részt vesznek, kérték-e a beleegyezésüket?

 A tankerület szerint ez nem politikai esemény volt, hanem „a Nemzeti Alaptanterv részét képező, össznemzeti érdekű hazafias neveléssel összefüggő megállapodás aláírása.” A diákok műsorára való felkészülés pedig az oktatási tevékenység része, a szüleiket pedig természetesen tájékoztatták, hogy gyermekeik részt vesznek ezen az eseményen. Szerintük a törvényi szabályozáson túl nincs szükség arra, hogy ők külön is foglalkozzanak azzal, hogy a tanulók bizonyos politikai eseményen való szerepeltetése problémás-e.

 Bár erősen vitatható ez az érvelés, fogadjuk el, hogy így van. Ugyanakkor ezzel még nincs vége a történetnek:

 

Vargha Tamás fideszes országgyűlési képviselő ugyanis a Facebook-oldalán fizetett politikai hirdetésben futtatta az eseményen készült videót, amelyben természetesen a gyermekek is megjelennek.

 

untitled.png

Vargha Tamás fideszes országgyűlési képviselő fizetett politikai hirdetése a Facebook-on (Képernyőfotó a már inaktív hirdetésről)

Viszont így már személyiségi jogi problémák is felmerülnek, hiszen ez minősülhet a képmásukkal való visszaélésnek. Erre a felvetésünkre a tankerület válaszában kifejtette: ha ez a részt vevő gyermekek szüleinek nem tetszik, perelhetnek.

Körülnéztünk a Hintalovon Gyermekjogi Alapítvány honlapján, hogy tájékozódjunk, hogyan közelítik meg ezt a témát a szakemberek, akiknek tényleg a gyermekek jogainak tiszteletben tartása a legfőbb szempontjuk.

Politikusok figyelmébe ajánlják az alábbi irányelveket:

 

  • Egy gyerek nem eszköz, nem díszlet, hanem jogokkal rendelkező állampolgár.

 

  • A gyerekek nem használhatók politikai célokra.

 

  • A gyerekek nem közszereplők: személyes adataik, képmásuk felhasználása sértheti jogaikat és legjobb érdeküket.

 

  • Minden alkalom, amikor egy politikus gyerekekkel találkozik, és erről a nyilvánosság számára elérhető felvétel készül, kampánytevékenységnek minősül, mely a hatályos szabályozás szerint bírság kiszabását vonja maga után. Nem készítünk ezért képeket, videókat gyerekekkel, és azok nyilvánosságra hozatalát nem támogatjuk.

 

  • Nem használjuk jogosulatlanul a gyerekek személyes adatait és képmását. Nem készítünk és osztunk meg olyan felvételt, amihez az érintett gyerek nem adta hozzájárulását. Amennyiben a gyerek 14 éven aluli, ez akkor sem megengedett, ha egyébként a gyerek vagy a törvényes képviselő ehhez hozzájárulását adja.

 

hinta2.jpg

A gyermekjogi alapítvány is kampányol, csak épp a gyermekek védelmében  (Fotó: Hintalovon Gyermekjogi Alapítvány honlapja)

 

Világosan látszik, hogy

a gyermekek jogaival foglalkozó szakemberek teljesen másképp ítélik meg a gyermekek szerepeltetését politikusok jelenlétében, mint maguk a politikusok, a tanügyi vezetők.

 

Utóbbiak szerint az nem probléma, hogy egy egyértelműen politikai esemény aláfestéseként szerepeltetnek gyermekeket, aztán fizetett politikai hirdetésben is használják az ezen készült felvételeket.

vasvari_es_honvedelmi_sportszovetseg_megallapodas-0184.jpg

 (Fotó: szekesfehervar.hu)

A köznevelési törvény erre vonatkozó pontja tökéletesen illik erre az eseményre: „(...) felügyeleti időben mind az intézmény területén, mind az azon kívül tartott programokon senki, aki kapcsolatba kerül a gyerekkel, nem folytathat párttal vagy párthoz kötődő szervezettel (Sportszövetség!) kapcsolatba hozható politikai célú tevékenységet. A Ptk. védi a képmáshoz és hangfelvételhez való jogot. Kiskorúak helyett a szülő kezdeményezhet polgári pert, ha a gyermekéről a politikus engedélye nélkül készít fényképet vagy videót és azt saját népszerűségének növelésére használja fel.”

Padlón a fehérvári vendéglátósok

„A dobozolás nem vendéglátás”

A teljes kétségbeesés jellemzi a vendéglátószektor székesfehérvári szereplőit. Rögtönzött kutatást végeztünk, ki hogyan éli meg a november óta tartó lezárást, korlátozásokat, azok márciusig tartó meghosszabbítását, illetve mit szólnak Cser-Palkovics András segélycsomagjához.

Megkérdeztük egy-egy étterem, söröző, kávézó képviselőjét-tulajdonosát, mekkora bevételkiesést jelentettek nekik a veszélyhelyzeti intézkedések, igénybe tudják-e venni bármelyik részét az önkormányzat nemrég bejelentett segélycsomagjának (részletek a keretes írásban a cikk végén)? Ha igen, mekkora kompenzációt jelent ez a bevételkieséshez képest?

Kellett-e elbocsájtaniuk alkalmazottakat a novemberi lezárás óta, ha igen, ők igénybe tudják- e venni az egyszeri, 100 ezer Ft-os támogatást? Az iránt is érdeklődtünk, szerintük van-e szükség egyéb segítségre az önkormányzat részéről a vendéglátószektor számára, valamint, hogy meddig bírják még ezt a mostani helyzetet?  

A BEERÁLÓ Craft Beer Pub tulajdonosa elmondta, hogy nekik 75 %-os a bevételkiesésük, amely viszont az ő esetükben így is szép teljesítmény, tekintve, hogy a kocsmák, sörözők nagy része teljesen bezárt, alkoholos italokat jellemzően nem sörözőkből vásárolnak elvitelre az emberek.

Mivel azonban a Beeráló minőségi kisüzemi söröket forgalmaz csapolva – amellyel szinte egyedülállónak számít Székesfehérváron –, így van egy masszív törzsközönségük, amely – ezek szerint – kitart mellettük.

A Beerálón a teraszdíjak, illetve a bérleti díjak elengedése nem segít,

 

a mentőcsomag pályázható részét tudják igénybe venni, ami esetükben pár tízezer, maximum százezer forintot jelent. Ez a szokásos forgalmukhoz képest elenyésző.

A söröző tulajdonosa szerint azzal tudná még segíteni az önkormányzat a vendéglátás szereplőit, ha kedvezményt kapnának a helypénzre a városi eseményeken. A márciust még kibírják tartalékból, azután már ők sem tudják, hogyan tovább.

beeralo.jpg

A Beeráló sörcsapjai. A kisüzemi kifejezés most más hangsúlyt kap. (Fotó: Beeráló Facebook)

A Berényi úton található BOOM BIKE Coffee igényes reggelizőhely-kávézó. Tulajdonosai nem kevésbé elkeseredettek: „Még egy hónap kilátástalanság! Még egy hónap feszültség! Tudjuk, az egészségünk megkívánja..., de, kérdezzük, miért nem nyithatunk????” – írták közösségi oldalukon röviddel azután, hogy kiderült, március 1-jéig biztosan nem nyithatnak ki a vendéglátóhelyek.

Ők is körülbelül 75 %-os bevételkiesésről számoltak be, annak ellenére, hogy mindent megpróbálnak a veszteségek enyhítése érdekében, például nemrég indították el a Boom Drive In-t, tehát amolyan áthajtásos, gyorsrendelős, ablakon kiadós szolgáltatást, ami természetesen kissé távol áll a villásreggeli-minőségikávé valós élvezetétől, viszont idevágó hasonlattal élve, azzal főznek, amijük van.

Az önkormányzati segélycsomaggal kapcsolatban elmondták, nem gondolják, hogy ez akkora segítség lenne, ami az eddig okozott kárt bármilyen formában kárpótolná. Szerintük drasztikus kormányzati döntésekre lenne szükség a szektor megsegítésére:

ami igazán motiválná a munkahelyek megtartását, újak létrehozását, a teljes járulékmentesség a munkavállalók szempontjából.

 

Ugyanakkor az önkormányzat is segíthetne a szakmán, a marketingköltségek terén, pl. ingyen/kedvezményes reklámfelületekkel. Mint mondják, lenne erre nézve ötletük.

boombike.jpg

A Boom Bike Coffee hóesésben (Fotó: Boom Bike Coffee Facebook)

A VINICZAI étterem ügyvezetője is válaszolt a kérdéseinkre. A segélycsomaggal kapcsolatban elmondta, hogy az étterem saját tulajdonú épületben működik, így sem a bérleti díj, sem a teraszdíj elengedése nem releváns számukra.

A családi étterem vezetőjének minden szavából árad az elkeseredettség: “Mi csak dolgozni szeretnénk végre, az lenne az igazi segítség, nem ezek a hangzatos látszatkönnyítések. Az, hogy anyagilag a padlóra küldenek bennünket, az egy dolog, de annak, aki alázattal műveli a szakmát, lelkileg még inkább megterhelő, hogy nem végezheti a munkáját a számára megszokott, vagy legalább elfogadható módon.

Belekényszerítenek minket egy olyan helyzetbe, hogy ha életben akarunk maradni, sok kompromisszumot kell kötnünk, amely a minőség rovására megy, viszont ezt mi nem szeretnénk. A dobozolás nem vendéglátás. Mi, vendéglátósok lemaradunk a legnagyobb értékről: a boldog, elégedett mosolyról, dicsérő szavakról, amellyel a munkánkat illetik. A legnagyobb ellenség pedig az a bizonytalanság, amelyben a nyitást illetően tartanak bennünket.”

Arra a kérdésre, hogy meddig tartanak ki, ezt a választ kaptuk:

“Idén 100 éve nyitottuk első üzletünket. Biztos nem most fogjuk feladni!”

 viniczai.jpg

A Viniczai csapatának egy része (Fotó: Viniczai's Restaurant & Bar Facebook)

Egy másik söröző képviselője is válaszolt kérdéseinkre, de kérte, ne említsük őket név szerint. Nekik 100 %-os a bevételkiesésük, hiszen zárva vannak, nem volt lehetőségük házhoz szállításra, elvitelre berendezkedni. Az épület, amelyben működnek, a saját tulajdonuk, így rájuk sem vonatkozik a segélycsomag két legfőbb pontja, a bérleti- és teraszdíjak elengedése.

A 30 milliós segélyalap kapcsán kiemelte: nem gondolja, hogy ez a keretösszeg nagyban segíti egy 100 ezres város vendéglátóhelyeinek a helyzetét. Kifejtette:

nagyon pengeélen táncolnak, ebben a helyzetben eléggé bizonytalan a vállalkozás jövője, nem fogják tudni már sokáig fenntartani ezt az állapotot.

 

Azt ki kell még emelni, hogy az általunk megkeresett vendéglátóhelyek közül sehonnan sem bocsájtottak el alkalmazottat (a Viniczai éteremben két fő felmondott, “nem bírták a bizonytalanságot”), viszont a fentiekből is látható, teljes az elkeseredettség, a kilátástalanság érzése a helyi vendéglátósok körében.

Anyagilag és lelkileg is megterhelő ez a mostani helyzet, sokan igazságtalannak is tartják, hogy a vendéglátást sújtják a legjobban a járványügyi korlátozások. Ugyanakkor minél tovább tart ez az állapot, annál nehezebb lesz talpra állni mindenkinek.

Annyi biztos, hogy amennyiben a jelenlegi szigor még hónapokig fennmarad, a székesfehérvári vendéglátás szegényebb lesz több meghatározó, magas minőséget képviselő hellyel.

A végső megoldás: a teljes NYITÁS!

A Cser-Palkovics András, Székesfehérvár polgármestere által meghirdetett – a helyi vendéglátás megsegítésére irányuló – segélycsomag főbb pontjai:

 

  1. 2021-ben nem kell teraszdíjat, kitelepülési díjat fizetniük a székesfehérvári vendéglátósoknak.
  2. Elengedik a bérleti díjat azoknak a vendéglátó üzleteket működtető vállalkozásoknak, akik az önkormányzattól bérelnek helyiséget.
  3. Akik a vendéglátás területén dolgoztak, és elvesztették munkájukat, munkanélkülivé váltak november 1. után, ők kérelmezhetik az egyszeri 100 ezer forintos önkormányzati támogatást.
  4. A vendéglátóipari vállalkozások részére a Továbbfoglalkoztatást Segítő Alap (30 millió Ft bővíthető keretösszeggel) támogatásaira benyújtható pályázat előkészítése zajlik, a felhívás hamarosan megjelenik.

Székesfehérvári luxusautóügy

Bentley-vel furikázik Cser-Palkovics?

FRISSÍTVE! Tényleg luxusautót vásárolt magának a székesfehérvári polgármester, Cser-Palkovics András az adófizetők pénzéből egy világjárvány okozta gazdasági válság idején? Attól függ, kinek mi a luxus. Mi mindenestre körbejártuk a témát. Az is kiderül, milyen szolgálati autókkal járnak egyes nagyobb vidéki városok, megyeszékhelyek polgármesterei. (Frissítés a cikk végén.)

 

A Jobbikhoz köthető Alfahír portál csapott le elsőként, még 2020 elején a témára, hogy a Székesfehérvári Polgármesteri Hivatal “luxusautók” beszerzését tervezi. Ekkor még csak a kozbeszerzes.hu-n megtalálható információkra támaszkodva írták meg, hogy nagyon konkrét feltételekkel jelent meg egy felhívás közbeszerzési eljárásra. Gyakorlatilag a kereskedő honlapjáról átmásolták a kritériumokat, amelyeknek meg kell felelnie az új polgármesteri járgánynak - írják. A főbb pontokat az alfahíres cikk címében ki is emelik: “Elefántcsont színű bőr kárpit, 215 lóerő, szélvédőre vetített információk – ilyen luxusautót akar a székesfehérvári polgármesteri hivatal.” Tehát valószínűsíthető, hogy a polgármester úr már kinézte magának a járművet, s ennek megfelelően írták ki a közbeszerzést. Márkát, típust ugyan nem határoztak meg, de a megadott kritériumok alapján könnyű volt kideríteni, hogy a beszerzendő gépkocsi egy

Toyota Camry Hybrid Executive+VIP, melynek listaára 14 millió forint körül van.

 

Aztán augusztusban Cser-Palkovics András Facebook-oldalán megjelent egy szabadkozós-magyarázkodós poszt, melyben bejelenti a jármű beszerzését. Azzal indít, hogy a közszereplők egyik legrettegettebb témája az általuk kapott juttatások, különösen a gépkocsik kérdése.” Tehát már a felvezetésben beismeri, hogy kényelmetlen a téma, mégiscsak arról kell beszámolni a népnek, hogy “mire költöttem a pénzeteket”. Ez esetben egy vadiúj járgányra 218 lóerős hibridmotorral, Executive+VIP csomaggal, amely tartalmazza a többi között az MM17 Touch 2 with Go 8" érintőképernyőt, JBL-hangrendszert 9 hangszóróval, HUD-t (szélvédőre vetített információk), elektromosan mozgatható árnyékolót hátul, háromzónás automata digitális légkondit hátsó vezérlőpanellel. Persze, ezek az információk lényegtelenek, legtöbben azt sem tudják, mi az a HUD, vagy JBL-hangrendszer, ezek nem is férnek bele a kisfiús, szemérmes magyarázkodásba, a polgármester csak annyit tesz még hozzá, hogy az új autó sokkal környezetkímélőbb, illetve, hogy olcsóbb lesz a fenntartása, mint a réginek, amely már elért egy bizonyos futásteljesítményt. Annyi derül még ki, hogy 7 millió forintba került a Toyota, a régi autó beszámítása mellett. Ez eléggé jutányosnak tűnik a 14 milliós listaárat tekintve.

cerpa_camry1.jpg

Cser-Palkovics András épp kiszállít pár csomagot a Camry-vel. Luxusautó vagy sem, a csomagtartójába sok minden belefér (Fotó: Cser-Palkovics András Facebook-oldala)

Mindenki megnyugodhat tehát, a polgármester úr kitűnően gazdálkodik a rá bízott anyagi forrásokkal, fél áron vesz autót, saját használatra ugyan, de a jármű a köz tulajdonában van természetesen, tehát minden egyes fehérvári lakos boldog tulajdonosa lett egy Toyota Camry Hybrid Executive+VIP autónak. Százezred részben legalábbis, és valószínűleg sohasem pihentetheti hátsóját a kényelmes elefántcsontszínű bőrüléseken.

Egy luxusautó nem luxusautó. Legyen inkább négy. Maradhat?

 

Ennek ellenére nem volt mindenki elragadtatva a fenti tényektől, például Barlabás András ellenzéki képviselő (Momentum), aki újra felmelegítette a témát, “titokzatos luxusautó-vásárlásról beszélve”, szintén Facebook-posztban követelte a polgármestertől, hogy “vessen véget a titkolózásnak”, és “vallja be”, hány luxusautót vásárolt a polgármesteri hivatal, és miért éppen a járvány nyomán kibontakozó gazdasági válság kellős közepén. És valóban, Cser-Palkovics András nem tett említést arról, hogy nem csak saját használatára, hanem alpolgármesterei számára is beszerzett egy-egy hibrid példányt, tehát a Camry mellett 3 db Ford Mondeóval bővült a hivatal járműparkja. Ugyanakkor nem volt ez akkora titok, mivel már a januárban megjelent közbeszerzési felhívásban is 4 db gépjármű beszerzése szerepelt, illetve Barlabás számonkérő posztja előtt hónapokkal szintén az alfahir.hu már fotókat is közölt az autókról.

alfahir.png

Az Alafahír.hu már szeptember elején lefotózta a járgányt (Képernyőfotó: Alfahír.hu)

Természetesen az ellenzéki képviselő posztja inkább a követőinek szólt, mégis megérkezett rá a hivatalos válasz: az önkormányzat honlapjára került fel egy rövid szöveg, kiemelve, hogy mindenféléket pletykálnak mindenféle luxusautókról, ezért tiszta vizet öntenének a pohárba, tételesen leírva, hány gépkocsiról van szó, és mennyibe kerültek.

Röpködnek a tízmilliók: 40 millió, 30 millió, 16,3 millió. Akkor most mennyi az annyi?

 

Az önkormányzat honlapjára november végén felkerült cikkben próbálják tisztázni a helyzetet, tudniillik, hogy a hivatal – a híresztelésekkel ellentétben – nem vásárolt “luxusmárkáktól luxusautókat”. Vagyis némi fogalmi ellentmondás feszül a két értelmezés (az önkormányzati, ill. az ellenzéki) között: míg egyikük szerint a polgármesteri Toyota luxusautó, a másikuk szerint nem, mert nem luxusmárka. Nem szeretnénk ebben a kérdésben igazságot tenni, mindenesetre amikor Barlabás képviselő úr újra bedobta a köztudatba a luxusautókérdést, arra gondolhatott az átlagember, hogy Cser-Palkovics András legalább egy Bentley-t vett magának közpénzen, ami tényleg felháborító (lett volna). Ezzel szemben kissé “csalódás” a Camry, annak ellenére hogy VIP-felszereltségű.

 Barlabás luxusautózásának így van némi demagóg felhangja,

 

 bár valószínűleg sokaknak luxusautónak tűnhet a topfelszereltségű, 14 milliós hibrid, hiszen a Magyarországon üzemben lévő járművek átlagéletkora 14,4 év, vagyis rettentően régi és olcsó autókkal járnak a magyarok, és sokaknak csak használt kocsira futja, aki pedig új autó vásárlását is megengedheti magának, általában marad egy Suzuki Vitara-nál vagy SX4-nél, átlagosan 5-7 millió forintért.

barlabas_auti1.jpg

Barlabás András feltételezhetően a saját autójával. Bár ő nem közpénzen vette, ennek sem kicsi a csomagtartója (Fotó: Barlabás András Facebook-oldala)

Persze, egy megyeszékhely polgármestere nem járhat 14 éves autóval, ezt mindenki tudja. Hamarosan az is kiderül, milyen szolgálati gépkocsival jár több más vidéki nagyváros polgármestere, előbb azonban nézzük a számokat: az említett önkormányzati közleményből kiderül, hogy a megvásárolt négy jármű piaci értéke kb. 40 millió forint, viszont jóval a piaci ár alatt sikerült beszerezni az autókat, pontosan 30 millióért. Hogy a kereskedőnek, jelen esetben a Rialmó Kft-nek miért éri meg 10 millióval olcsóbban adni egy önkormányzatnak a szolgálati autónak szánt járműveket, azt most ne firtassuk. Ami viszont még érdekes, a közleményben megjelenő kalkuláció, amely szerint a 40 millió értékű autók csupán 16,3 millióba kerültek az önkormányzatnak. Ezt a bravúrt úgy sikerült végrehajtani, hogy a vételárból levonták a többi között a polgármester által eddig használt jármű (egy Volkswagen Passat) árát (4,2 millió Ft), amelyet időközben értékesítettek, illetve az alpolgármesterek régi autóiért remélt összeget is (3,5-3,5, illetve 2,5 millió).

A számokkal persze lehet zsonglőrködni, ami viszont tény, hogy a székesfehérvári önkormányzat egy több tízmilliós szolgálatigépjármű-beszerzést hajtott végre az épp kibontakozó gazdasági válság idején. (Zárójelben jegyezzük meg, hogy például a válságra való hivatkozással hiúsulhatott meg a korábbi cikkünkben tárgyalt oltástámogatások napirendre kerülése, amely viszont – egyes számítások szerint –   csupán 20 millió Ft-ba került volna, tehát a szolgálati autók értékének kb. a felébe.)

Szabálytalan volt a közbeszerzés, valótlan adatokkal pályázott a nyertes

 

Barlabás András ellenzéki képviselő több posztot is áldozott a közösségi médiában a témának, amelyekben “válaszokat követelt a polgármestertől” a többi között arra, hogy miért kellett ilyen magas felszereltségű (luxus)autókat beszerezni épp a járványhelyzet/gazdasági válság közepén. Az egyik bejegyzésében épp arról tesz említést, hogy a megvásárolt autók még üzembe helyezésük után is drágultak, mivel a Közbeszerzési Hatóság szabálytalanságot állapított meg a közbeszerzési eljárás során, ezért a Közbeszerzési Döntőbizottság 800 ezer forintra büntette a Székesfehérvári Önkormányzatot, illetve további 300 ezer forint igazgatási szolgáltatási díj kifizetésére is kötelezte. Elolvastuk a Döntőbizottság határozatát, amelyből kiderül, hogy a nyertes pályázó irracionálisan alacsony (0 Ft) összegeket adott meg egyes ajánlattételi pontoknál. Ugyanis az önkormányzat nemcsak a gépkocsi vételárára, hanem az üzembe helyezési, forgalomba íratási és regisztrációs adó költségeire is kért ajánlatot. A nyertes Rialmó Kft. mindhárom esetben 0 forintot szerepeltetett ezeknél a tételeknél. A Döntőbizottság határozata szerint ezek nem valós adatok, magyarán a közbeszerzés nyertese gyakorlatilag hamis adatokkal pályázott, mivel ezek a költségekkel is számolni kellett volna. Ennek ellenére a Székesfehérvári Önkormányzat a valótlan adatokkal pályázó Rialmó Kft.-t hirdette ki a közbeszerzés nyerteseként.

cerpa_camry2.jpg

A sokadik Facebook-posztban taglalja a luxusautóügyet Barlabás András képviselő (Képernyőfotó Barlabás András Fb-posztjáról)

Akkor most a bürokratikus és kommunikációs útvesztőből szabaduljunk ki végre és írjuk le, konkrétan mekkora összeget fizetett a polgármester autójáért az önkormányzat:

a szállítási szerződés szerint a Toyota Camry vételára bruttó 11 715 750 Ft.

 

Tehát nem 7 millió Ft, amint azt a polgármester első Facebook-bejegyzésében szerepel, nem 5 millió forint, amint az az önkormányzat honlapjára felkerült magyarázkodásban szerepel, nem 14 millió, ahogyan az ellenzéki becslésekben szerepel, hanem kerekítve 11 millió 700 ezer forint. (A szerződést egyébként közérdekű adatigényléssel kértük ki az önkormányzattól, de az elektronikus közbeszerzési adatbázisban bárki számára elérhető). Persze, értjük, hogy ki-ki pártállása szerint számol bruttó vagy nettó összeget, beszámítja vagy sem a régi autók árát, a szerződésben viszont ez az összeg szerepel, tehát a székesfehérvári polgármester egy majd 12 milliós autóval közlekedik.

Kikértük az adatokat: milyen autókkal jár a többi nagyváros polgármestere?

 

Az összes megyeszékhely, illetve a legtöbb megyei jogú város polgármesteri hivatalának elküldtünk egy közérdekű adatigénylést, amely alapján az illető önkormányzat tulajdonában lévő, a polgármester által használt autóra vonatkozó adatokat (közbeszerzési eljárás dokumentumai, szerződés, forgalmi engedély, kilométeróra-állás) kértük ki. Erre azért is voltunk kíváncsiak, hogy legyen egy összehasonlítási alapunk, hogy kirívóan drága, illetve magas felszereltségű-e a Cser-Palkovics András által használt Toyota.

Lássuk a következtetéseket, a teljesség igénye nélkül, röviden:

  • A legnépszerűbb típus a polgármesterek körében egyértelműen a Skoda SuperB, ilyen autót használ többek között a szekszárdi, a hódmezővásárhelyi, a szegedi, a miskolci, a kaposvári, a nagykanizsai és a pécsi polgármester is (utóbbi egyedüliként bérli), de gyakori típus még a Volkswagen Passat
  • Az utóbbi időben kezdenek elterjedni az elektromos járművek a hivatali járműparkokban. Meglepő módon két polgármesteri hivatal is beszerzett tavaly egy Nissan LeafNissan  E-NV200 (kisbusz) elektromos autó duót 11-12 millió forintos darabáron: a dunaújvárosi és a miskolci polgármesteri hivatal is ilyeneket használ, illetve az egri polgármester, Mirkóczki Ádám rendelkezésére is áll 2 db Nissan Leaf, ahogy a veszprémi polgármesteri hivatal tulajdonában is van két hasonló elektromos autó 2020 eleje óta. Itt megemlíthetjük még a békéscsabai elöljárót, Szarvas Pétert, aki egy Volkswagen E-Golfot használ a városon belüli közlekedésre.
  • A legtöbb nagyváros polgármesterének – Cser-Palkovics Andrással ellentétben – nincs kizárólagos, személyes használatában egy konkrét jármű, a hivatal tulajdonában lévő autókat használják alkalmi jelleggel, esetenként sofőrrel (pl. a szolnoki polgármestert, Szalay Ferencet egy kb. 16 milliós Volkswagen Arteon „szállítja általában”).
  • Több polgármesteri hivatal is vásárolt járműveket 2020-ban, „a vírus évében” több 10 millió Ft értékben, bár a közbeszerzéseket nagyrészt az előző év végén vagy 2020 elején indították el.
  • A legtöbb polgármesteri hivatal készségesen válaszolt a közadatigénylésre, néhányan pontosítást kértek, illetve megjegyezték, hogy nincs a polgármester kizárólagos használatában gépkocsi. Egyedüli kivételként Tatabánya Polgármesteri Hivatala utasította el a közérdekű adatigénylésünket. Az elutasítást azzal indokolta a jegyző, hogy nem kezelnek erre vonatkozó adatot, amely nehezen hihető, tekintve hogy a hivatali járművek beszerzéséhez kapcsolódó szerződés, illetve a jármű forgalmija mindenképpen a tulajdonukban kell legyen.
  • A hivatali gépjárművekre átlagosan 8-12 millió Ft-ot költöttek az önkormányzatok, vannak azért drágább autók is egyes városvezetők használatában: pl. Kecskemét polgármestere, Szemereyné Pataki Klaudia egy majd 20 milliós Mercedes-Benz V-Osztály tárgyalóbuszt használ hivatali teendői elvégzéséhez, de a nyíregyházi polgármester szolgálati járműve is kiemelkedik a mezőnyből vételár illetve teljesítmény tekintetében: Kovács Ferenc egy 340 lóerős Audi A6 TFSI Quattróval jár, melyet bruttó 17 millió 800 ezer Ft-ért szerzett be az önkormányzat 2020 márciusában, illetve a már említett szolnoki polgármester 16 milliós VW Arteonja (amelyet nem kizárólag ő használ!) is a magasabb árkategóriát képviseli.

merci.jpeg

Bár ez csak egy reklámfotó, hasonló tárgyalóbusszal jár a kecskeméti polgármester (Fotó: mercedes-benz.com)

  • Az is megállapítható, hogy általában a lehető legmagasabb felszereltséggel, sok extrával, sok esetben nagy (200 LE fölötti) teljesítménnyel rendelkeznek a hivatali autók, a különleges fényezés (feketemágia-gyöngyház, obszidiánfekete-metál) sem ritka, ahogy a bőrülés vagy egyéb kényelmi extrák sem.
  • Az egyik legszerényebb „járműtulajdonosnak” egyébként a debreceni polgármester, Papp László tűnik, aki alkalmanként egy majd 10 éves VW Multivant, illetve egy több mint 5 éves VW Passatot használ hivatalos útjaira, de pl. Hódmezővásárhely polgármestere, Márki-Zay Péter is a még hivatali elődje által beszerzett, 2015-ös évjáratú kombi Skodával közlekedik.

Hozzátesszük, a fentiekben a teljesség igénye nélkül, csak érdekességként egy-egy példát kiemelve tekintettük át a polgármesterek hivatali járműveit, leginkább csak azért, hogy képben legyünk, mennyire kirívó Cser-Pakovics András „luxusautó-beszerzése”.

Következtetésünk: vételár tekintetében, a többi elöljáróhoz viszonyítva

a székesfehérvári polgármester egy átlagos értékű autóval jár,

 

felszereltségében sem tűnik ki nagyon a hivatali járművek közül. Az tény, hogy hasonló típusú autóval egyedül Cser-Pakovics András közlekedik, tehát nem egy tömegízlésre valló Skoda SuperB-t választott. Viszont az is szembetűnő, hogy a kilométeróra-állásra való adatigénylésünket a székesfehérvári jegyző azzal az indokkal utasította el, hogy a polgármester magáncélra is használja a gépkocsit, így az óraállás „nem csak a közfeladat ellátásával összefüggően megtett kilométert mutatja”, ezért nem minősül közérdekű adatnak.

Vagyis a közpénzből vásárolt, közpénzből fenntartott gépkocsi használatára vonatkozó adat elvesztette közérdekű adat jellegét.

 

FRISSÍTÉS: Cser-Palkovics András polgármester is olvasta a cikkünket, és e-mail-ben közölte a Camry kilométeróra-állását, idézzük:  "hogy semmilyen székesfehérvári adat ne maradjon titokban, ma reggel 10783 km-t mutatott az óra". 

 

Cikkünk megjelenése után a székesfehérvári jegyzőtől is kaptunk egy levelet, amelyben pontosít néhány dolgot a Döntőbizottság határozatával kapcsolatban. Alább közöljük a levelet (minimális szerkesztéssel). 

 (...) kérem engedje meg, hogy a Hivatal vezetőjeként egy apró észrevételt tegyek.

 Cikkében azt írja, hogy „A Döntőbizottság határozata szerint ezek nem valós adatok, magyarán a közbeszerzés nyertese gyakorlatilag hamis adatokkal pályázott, mivel ezek a költségekkel is számolni kellett volna. Ennek ellenére a Székesfehérvári Önkormányzat a valótlan adatokkal pályázó Rialmó Kft.-t hirdette ki a közbeszerzés nyerteseként.”

 Ezen megállapítását pontosítanám az alábbiakkal:

Az összességében legelőnyösebb ajánlatot tevő Rialmó Kft. valóban  0 Ft-ban határozta meg a forgalomba és üzembe helyezés valamint a regisztrációs adó költségeit. A Hivatal szakemberei erre a körülményre nem kérdeztek rá az ajánlattevőnél, hiszen ez összességében kedvező, és hogy ezt hogyan oldja meg a kereskedő (pl. befizeti maga ezt a költséget) az ajánlatkérő számára indifferens, a lényeg, hogy nem jelent pluszköltséget. A második helyezett ajánlattevő ezt a körülményt támadta meg, és a Közbeszerzési Döntőbizottság végül csupán azért szabott ki 800 ezer Ft bírságot, mert erre a körülményre nem kérdezett rá a Hivatal, magyarán a tisztázó kérdés feltevésének elmaradása miatt.

Ezt követően természetesen a Hivatal közbeszerzési szakértői rákérdeztek az ominózus körülményre, a kereskedő megválaszolta, hogy mivel eleve már üzembe és forgalomba helyezett autókat vásárol meg, így további költséggel ez nem jár, azaz továbbra is 0 Ft ez a bizonyos költség.

A kérdésfeltevés pótlásával a Döntőbizottság jogszerűnek minősítette az eljárást, és az érintett legkedvezőbb ajánlat is teljesen jogszerűnek minősül, így a Rialmó Kft. mint a legjobb ajánlatot tevő kereskedő –az eredeti megtámadott ajánlattal teljesen egyező tartalommal- jogszerűen lett a közbeszerzési eljárás nyertese.

Tisztelt Uram!

 Köszönettel venném, ha a fenti lényeges pontosítással frissítené írását a teljesség kedvéért.

 Segítő közreműködését előre is köszönöm, és munkájához további sok sikert kívánok!

 Dr. Bóka Viktor

jegyző

 

Valós támogatás vagy blöff?

A székesfehérvári önkormányzat átvállalja bizonyos oltások háziorvosi költségét – amely tulajdonképpen ingyenes

Születési támogatás vagy oltástámogatás? Valós segítség vagy csupán porhintés? Dr. Cser-Palkovics András „járványügyi intézkedései” között szerepel a kisgyermekeknek járó, rotavírus elleni (Rotarix, Rotateq), illetve a B típusú agyhártyagyulladás elleni (Bexsero, Trumenba), nem kötelező védőoltások háziorvosi költségének átvállalása. Körkérdést intéztünk kisgyermekes szülőkhöz, nem hivatalosan információt kértünk erről tetszőlegesen kiválasztott gyermekorvosoktól, ez alapján a legtöbb esetben nem kérnek ellenszolgáltatást a fent említett oltások beadásáért. Értsd: nem kell érte fizetni.

Vagyis azt támogatná az önkormányzat, ami tulajdonképpen ingyenes.

 

Ugyanakkor nem ez az egyetlen intézkedés az említett oltások támogatásával kapcsolatban, amely kérdéseket vet fel. A fehérvári családok – gyermekük születésekor – eddig is jogosultak voltak egy külön igényelhető egyszeri támogatásra 20 ezer forint értékben, „születési támogatásként” . Ezt most a polgármester megemelte (!) 50 ezer forintra, a különbözetet az önkormányzat tulajdonképpen oltástámogatásnak szánja, legalábbis erre utal Dr. Cser-Palkovics András Facebook-on is elérhető közleménye. Ugyanakkor a polgármester arra hivatkozik, hogy az önkormányzat által folyósított plusz 30 ezer Ft-os születési támogatás „oltási támogatásként való felcímkézése, utalása, elszámolása olyan bürokratikus útvesztő, melyre jelenlegi helyzetben nincs idő”. Email-en megkérdeztük az Önkormányzati Kommunikációs Központot, hogy pontosan milyen bürokratikus akadályokról van szó, de sem erre, sem további, ehhez kapcsolódó kérdésünkre nem kaptunk választ.

De fogadjuk el, hogy ez oltástámogatás és lássuk, mire elég ez a 30 ezer forint. Szintén egy tetszőleges gyógyszertárban kérdeztük meg az oltások árait, ezek szerint a

rotavírus elleni Rotarix oltás kerekítve 23 000, a B típusú agyhártyagyulladás elleni Bexsero pedig 32 500 forintba kerül.

 

Mivel azonban egy-egy oltássorról van szó, vagyis többször is (2-3 alkalommal) be kell adni a gyermeknek, ez a legtöbb családnál több mint 150 ezer Ft költséget jelent. Ehhez képest a 30 ezer Ft, mondhatjuk, hogy nem túl jelentős támogatás, tekintve, hogy annak a a családnak, amelynek megterhelő kiadni 150 ezer Ft-ot az oltásokra, valószínűleg 120 ezer Ft is megterhelő lesz, vagyis hiába erre szánja a polgármester, a rászoruló családokon ezzel valószínűleg nem segít.

Megkérdeztünk egy gyakorló anyukát is, hogy véleménye szerint mekkora segítség ez a támogatás a kisgyerekeseknek. Nagyné Stróbl Anna Diána – aki a Székesfehérváron szülök/szültem Facebook-csoport adminisztrátora is – elmondta, mindenképp jól jön az a plusz 30 ezer forint, amelyet születési támogatásként folyósít (hozzátesszük: igényelni kell személyesen vagy Ügyfélkapun keresztül) az önkormányzat. Egy gyermek születése sok költséggel jár (pelenka, babakocsi, gyerekágy, gyerekülés stb.), ezért minden támogatás jól jön, és nem minden önkormányzat támogatja az újdonsült szülőket, tehát mindenképp üdvözlendő a székesfehérvári önkormányzat intézkedése. Ugyanakkor azt is hozzáteszi, hogy sokan így sem engedhetik meg maguknak az említett oltásokkal járó pluszköltséget, illetve van, aki úgy spórol meg néhány tízezer forintot, hogy pl. a Bexsero oltást csak két éves kora után adatja be a háziorvossal a gyermekének, mert így csak két oltásra van szükség, ezzel meg lehet spórolni 32 ezer Ft-ot.

Bürokratikus körök – Nem látszik a valódi szándék az oltástámogatásra vonatkozó döntések meghozatalára

 

A székesfehérvári közgyűlés napirendjén már 2019 júliusában szerepelt egy, a nem kötelező védőoltások támogatásáról szóló javaslat, melyet Ráczné Földi Judit ellenzéki képviselő nyújtott be. Kerestük a képviselőt is kérdéseinkkel, hogy pontosan mit tartalmazott ez a javaslat, de nem kaptunk választ. Mindenesetre a közgyűlés jegyzőkönyvéből (a javaslat szóbeli kiegészítéséből) annyi kiderül, hogy nem csak az amlített két védőoltás támogatásáról lenne szó, és hogy a képviselő

számításai szerint kb. 20 millió forintjába kerülne ez a városi költségvetésnek.

 

Ekkor nem született semmiféle határozat ez ügyben. Cser-Palkovics András polgármester javaslatára a „a Humán Szolgáltató Intézetnek adták ki azt a feladatot, hogy az előterjesztést tartalmi, szakmai értelemben vizsgálja meg, az ehhez szükséges szakmai anyagokat, finanszírozási kérdéseket, eddigi tapasztalatokat, illetve esetleg olyan döntéseket, amelyek szakmailag megalapozzák azt, hogy a végeleges döntést az önkormányzat meg tudja hozni.”

kozgy1.jpg

Képviselő-testületi ülés Székesfehérváron (kép forrása: Dr. Cser-Palkovics András Facebook-oldala)

Aztán egy szeptemberi közgyűlésen a költségvetés módosításához kapcsolódóan hozta szóba ismét Ráczné Földi Judit képviselő a támogatás kérdését. A hozzászólásából kiderül, hogy a Humán Szolgáltató Intézet készített valamiféle tanulmányt (?), amelyben egyetlen konkrétum szerepel: a városi költségvetésnek 8 millió forintjába kerülnének az oltások. Hogy pontosan mely oltások, ki kapná meg (rászorultsági alapon vagy minden kisgyermek?), nem tudjuk. A polgármester válaszából is az derül ki, hogy nincs egy kidolgozott javaslat erre vonatkozóan, tehát további pontosításokra van szükség. Hogy teljes legyen a bürokratikus káosz, Dr. Kovács Béla Sándornak, a Jogi, Ügyrendi és Közbiztonsági Bizottság elnökének eljárásjogi észrevétele is van a témához: „Mindössze annyi, hogy valóban a mai ülésen rendeletet alkotni ebben a témában lehetetlen lett volna. A jogalkotási törvénynek sem felelt volna meg ez az eljárás és maga a javaslat sem öltötte rendelettervezet formáját.” Vagyis formai okokra hivatkozva napirendre sem kerül a támogatások kérdése.

Vírus van, nincs pénz. Vírus van, van pénz (csak kevés)

 

Végül van még egy ellentmondásos része ennek a történetnek, tudniillik – információnk szerint – azért is került le a napirendről az oltások támogatása, mert a vírushelyzet miatt jelentős bevételektől esik el az önkormányzat, magyarán: nincs rá pénz. Ugyanakkor az említett 30 ezer forintos többlettámogatást a vírushelyzetre való tekintettel folyósítja az önkormányzat, a „járványügyi intézkedések” részeként.

 

Fehér Zóna

Fehérvárról feketén-fehéren, színesen

A Fehér Zóna egy közéleti, politikai, kulturális blog, majd a tervek szerint portál (www.feherzona.hu), amely Székesfehérvárról kitekintve próbál újszerű, ugyanakkor szubjektív szempontból közelíteni a közéleti témákhoz, szereplőkhöz. A kiindulópont, hogy Fehérvár egy szürke zóna, egy felfedezetlen terület. Senkinek nem érdeke, hogy valódi problémákról essen szó a nyilvánosság előtt, nincsen valódi kritikus (elsősorban az aktuális vezetéssel, hatalommal szemben) sajtó, nincs oknyomozás (!), nincsenek olyan fórumok, ahol a kritikus hangok is megjelenhetnének. Gyakran elhangzik, hogy Magyarországon a független sajtó tölti be a valódi ellenzék szerepét, Fehérváron viszont nincs független helyi sajtó, itt az ellenzéki politikusok töltik be a kritikus sajtó szerepét, főleg a közösségi platformokon, inkább kevesebb, mint több sikerrel. A Fehér Zóna célja viszont nem a direkt politizálás, ezért kritikusan fog viszonyulni mindenkihez, a jelenlegi városvezetéshez, ellenzékhez, a "helyi erőkhöz", legyen szó a politikában, kultúrában, gazdasági életben etalonnak, megkérdőjelezhetetlennek számító szereplőkről.

Nem akarjuk megmondani a tutit, viszont utánajárnánk minden olyan témának (nem feltétlenül politikai, sőt), amelyeket mindenki szerint "inkább ne feszegessünk." Félre kell tenni azt az állokálpatrióta önámítást, hogy Fehérvár a létező városok legjobbika, itt minden szép és jó és fehér. Nem, mert van, ami fekete, szürke, színes. Minket ez érdekel. Tartsatok velünk ! ;)

süti beállítások módosítása