Alapjárat - autós blog

Az alvázszám lekérdezése miért fontos használt autó vásárlása előtt?

2023. július 21. 11:03 - alapjarat

A használt autó vásárlása jelentős döntés, amelyet gondosan meg kell fontolni. Az autó komoly befektetést jelent, ezért fontos, hogy olyan megbízható és jó állapotú járművet válasszunk, amely megfelel elvárásainknak. Azonban még külsőleg megkímélt autók mögött is rejtőzhetnek olyan károk és sérülések, amelyeket nem lehet szabad szemmel észlelni. Ezért kiemelten fontos az alvázszám lekérdezése és a jármű kártörténetének alapos ellenőrzése.

muszaki_vizsga_ellenorzes_auto_gyar_szerelo_meres_2.jpg

Az alvázszám az autó egyedülálló azonosítója, amely információkat tartalmaz a jármű gyártásával, eredetével - és akár kártörténetével kapcsolatban. Így az alvázszám lekérdezésével olyan adatokhoz juthatunk, amelyek segítenek az autó valódi állapotának és múltjának feltárásában. Ezáltal lehetőségünk nyílik elrejtett károk, balesetek vagy átalakítások felderítésére, amelyek befolyásolhatják az autó értékét és megbízhatóságát.

Az alvázszám lekérdezése számos módon lehetséges, például hivatalos járműtörténeti lekérdezéssel a JSZP segítségével, amely azonban csak korlátozott információkat szolgáltat a jármű magyarországi múltjáról. A töréskárokról csak a 2019 utáni eseményekről kapunk egy egyszavas jelentést, a baleset puszta tényéről. Hogy egy parkolási baleset volt vagy komolyabb, az nem derül ki. Sem az, hogy külföldön mi történt a járművel. Ezzel szemben az online járműtörténeti szolgáltatásokkal és kárjelentési adatbázisokkal, a jármű minden ismert káreseményéről részletes jelentést kapunk. Ezek az eszközök segítenek megismerni a jármű múltját, beleértve a baleseteket, javításokat – mikor és melyik országban érte kár, hol érte és milyen mértékben és értékben.

Az alvázszám lekérdezése kiemelten hasznos a járművásárlás folyamatában, mivel minimális díjért segít megelőzni kellemetlen meglepetéseket és veszteségeket. Az alvázszám lekérdezésének folyamatát, költségeit, valamint az előnyöket és korlátokat részletesen kifejtjük Tudástárunkon. Ezek az információk segítenek tudatosan és biztonságosan választani használt autót, amely megfelel az elvárásainknak és igényeinknek.

Szólj hozzá!

Az autó előélet ellenőrzése - ismerd meg autója múltját

2023. február 22. 10:19 - alapjarat

Az autó előélet ellenőrzése fontos lépés az autóvásárlás előtt. Fedezd fel az autó vizsgálat és az autó ellenőrzés előnyeit, és szerezz megnyugtató tudást autóf múltjáról!

Autóvizsgálat - miért ellenőrizzük?


Az autó előélet ellenőrzéséhez szükségünk lesz az autó forgalmi rendszámára és az alvázszámára. Ennek segítségével számos fontos adatot gyűjthetünk, például az autó kártörténetét, az előző tulajdonosok számát és előzményeit, az autó eredeti felszereltségét és a futásteljesítményt. Az autó ellenőrzése segít megakadályozni a csalásokat és a hamisításokat, és biztosítja, hogy megbízható és biztonságos autót vásároljunk.

Az ellenőrzés nagyon fontos, különösen akkor, ha az autót magánszemélytől vagy olyan helyről vásároljuk, amely nem hivatalos autókereskedés. Az autó előéletének ismerete megkönnyíti a döntést az autóvásárlásról, és biztosítja, hogy megbízható és biztonságos autót válasszunk.

A jármű előélet ellenőrzése egyszerű és könnyen elvégezhető folyamat, amely sokat segíthet az autóvásárlás során. Az autó előéletének ismerete nem csak az autóvásárlóknak, hanem az autókereskedőknek, az autószervizeknek, a biztosítótársaságoknak és az autófinanszírozó cégeknek is fontos, és lehetővé teszi, hogy megbízható és biztonságos autóvásárlási döntéseket hozzanak meg.

autó előélet ellenőrzése

Autó ellenőrzés


Ha szeretnél megismerkedni az autó előélet ellenőrzésének folyamatával, és szeretné biztonságos és megbízható autót vásárolni, akkor az autó magyar rendszámának ismeretében érdemes a Jármű Szolgáltatási Platform (röviden JSZP) oldalára ellátogatni. 

 A JSZP rendszám alapján lehetővé teszi, hogy a különböző magyar nyilvántartásokból származó, a jármű életútjának lényeges adatait egy egységes felületen érjük el. A szolgáltatás igénybevételéhez Ügyfélkapu regisztráció szükséges, a JSZP szolgáltatásának elérése az alábbi oldalon indul. Amennyiben nem rendelkezel Ügyfélkapu hozzáféréssel, itt tudsz online regisztrálni. 

 A JSZP a jármű magyarországi előéletéről szolgál adatokkal, de a káresemények kapcsán csak minimális információval rendelkezik. Csak a 2019. január 1. óta bekövetkezett és Magyarországon nyilvántartásba vett, kötelező gépjármű-felelősségbiztosításra rendezett káreseteket tartalmazza.

Azaz, ha káresemény korábban történt, mint 2019.01.01., vagy nem Magyarországon keletkezett a kár, esetleg nem kötelező, hanem casco biztosítás alapján lett a kár rendezve, akkor ezekről a káresetekről, illetve ezek részleteiről (kár helye, mértéke, sérült alkatrészek listája) a JSZP-ben nem kapunk adatot! 

A gépjármű lekérdezésről a linkre kattintva tudsz még többet olvasni. 

Kártörténeti ellenőrzés


Látogass el weboldalunkra, és végezd el az autó kártörténeti előélet ellenőrzését még ma! Platformunk készen áll arra, hogy segítsen Neked megtalálni a megfelelő autót, és biztosítja, hogy az autó előélete ne tartalmazzon rejtett kockázatokat. A lehetőségek szerinti legalaposabb kártörténeti lekérdezéshez a Kárkeresőt ajánljuk

Kárkereső oldalunkon az autó előélet ellenőrzése könnyű és egyszerű. Egyszerűen csak add meg az autó alvázszámát, és mi elvégezzük az autó vizsgálatát. Az ellenőrzést az elérhető legátfogóbb, az Európai Unió országaiban készített hivatalos biztosítási kárkalkulációk jelentős részét tartalmazó, egyesített adatbázisban futtatjuk le. Így biztosra mehetsz, hogy a kiválasztott autó kártörténete a lehető legnagyobb mélységben lesz feltárva, ami megkönnyiti a felelős döntést, vagyis hogy megveszed-e kinézett járművet.

Az általunk kínált autó kártörténeti előélet ellenőrzése az egyik legmegbízhatóbb és legteljesebb szolgáltatás az autó előéletének ellenőrzésére. Az autóvizsgálati jelentésünket egyszerűen érthető módon mutatjuk be, így megkönnyítjük a döntést az autóvásárlásról. 

Kártörténeti lekérdezés

Szólj hozzá!

Autópálya-matrica 2023 - változások, tudnivalók

2023. január 23. 16:25 - alapjarat

Emelkedő matrica árak és pótdíjak, vármegyei matricák, előző évi éves matricák érvényessége, matrica lekérdezés alvázszám alapján

Autópálya-matrica árak

A legfontosabb információ, hogy a 2023-ban a matricák ára nőtt, igaz, nem az infláció mértékének megfelelően, és nem is egységesen, ahogy azt korábban bejelentették.

autópálya matrica árak 2023

Kép forrása: Midjourney

Az elszabadult infláció miatt ugyanis az éves matrica vásárlóknak igyekeztek kedvezni, ők “csak” 5%-os emelkedéssel néznek szembe.

Az éves országos matricáért így most 49 190 forintot, az éves megyei matricákért 5 720 forintot kell fizetni (plusz az esetleges szolgáltatói díj, ami online felületenként eltérő lehet).

A 10 napos és a havi matricák esetében jóval erősebben fogott a döntéshozók tolla: 44%-os és 71%-os emelésről szóltak a híradások.

Az óriási eltérést sokan azzal magyarázták, hogy igyekeztek a hazai matrica-vásárlóknak kezdvezni, és a turistákkal megfizettetni az igazi emelést, de ahhoz, hogy ez hihető legyen, még mindig fájóan hiányzik a korábban belengetetett 1 napos matrica bevezetése.

Ha aktuális számodra az autópályamatrica-vásárlás, javasoljuk, kattints a linkre. A felületen nem csak megveheted a számodra szükséges matricát, de regisztráció után akár elő is fizethetsz egy autókezelő rendszer használatára, amelynek egyik előnye, hogy a matricáidat szolgáltatói díj nélkül veheted meg. Ráadásul még a matricáidat is nyilvántartja az alkalmazás.

Előző évi matricák érvényessége

A 2022-es éves matricák érvényessége 2023. január 31-én jár le, aznap 23:59-ig utazhatunk valid módon az autópályákon.

Az óévben, elővételben vásárolt matricák érvényessége 2023. január 1-től indult, és így 12 helyett 13 hónapnyi utazást tesz lehetővé a fizetős utakon.

Ha valaki havi matricát vásárolt mondjuk 2022. december 31-én, akkor azzal még 2023. január 31-e éjfélig szintén érvényesen autózhat a pályákon.

Matrica pótdíjak

Az érvényes matrica nélkül utazást szándékosságtól függetlenül büntetik, tehát akkor is lehet csekkre számítani, ha szándékosan matrica nélkül mentél fel a pályára, ha csak elfelejtetted megvenni a matricát, vagy ha teljesen véletlenül tévedtél fizetős útra - sőt akkor is, ha vettél matricát, csak elírtad a rendszámot.

Az alap pótdíj D1 és D2 díjkategóriában 18 750 forint, ami azt jelenti, ennyit kell fizetned, ha 60 napon belül kiegyenlíted a büntetést. Ha esetleg túl csúsznál a 60 napon, akkor az emelt pótdíj már 74 970 forint.

Az autóbuszoknál a büntetés már egy igazán csinos summát tesz ki: a B2 díjkategória alap pótdíj 84 330, az emelt pótdíj pedig 337 290 forint, ami épp csak pár ezer forinttal marad el a tavaly októberi nettó átlagkeresettől.

A pótdíjazást kiválthatod éves országos matricával, amit akkor a legcélszerűbb alkalmazni, ha például több büntetést is sikerült begyűjtened. (E sorok írója egy többnaposra nyúló országos családlátogatás alkalmával kapott több büntetést is pár éve, miután elfelejtett 10 napos matricát venni. Így nem volt kérdés, hogy a büntetések helyett az éves országos matricát választotta, a saját tapasztalat azt mutatja, ez egy nagyvonalú egérút.)

Vármegye matricák? Megyei matricák?

A megyék neve vármegyére változott. Korábban egy telexes felmérés szerint a pályamatricák kapcsán várták az olvasók a legnagyobb változásokat ezen a fronton.

Úgy tűnik azonban, a vármegyézéshez senkinek sem fűlik a foga ezen a fronton.

A Nemzeti Mobilfizetési Zrt-nek biztosan nem:


nmfzrt megyei matrica

Kép forrása: Nemzeti Mobilfizetési Zrt.

A felhasználók se igen keresnek így a Google Trends szerint:

megyei vs vármegyei matrica

Kép forrása: Google Trends

Így sok más szolgáltatóhoz, híroldalhoz és bloghoz hasonlóan mi is maradunk a megyei matrica megnevezésnél.

Autópálya-matrica lekérdezés rendszám alapján

A matricákat néhány online felületen eddig is le lehetett kérdezni rendszám alapján, de most a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. oldalára kikerült egy új lekérdezési lehetőség. 

Az autópályamatrica lekérdezés rendszám alapján főleg azok számára volt fontos, akik használt autó vásárlás előtt kétséget kizáróan meg akartak győződni arról, hogy valóban van-e matrica a gépjárművön, és persze a flottakezelők számára is lényeges segítség. 

Ugyanakkor az eddigi megoldások csak az online vásárolt matricákra "láttak rá", így sokszor az eredmény nem volt biztos. 

Az említett új funkció segítségével azonban a teljes adatbázis feltárul, ahogy a szolgáltató írja:

Így a lekérdezés eredménye nem függ a vásárlás módjától, azaz mindegy, hogy az autópálya-matricát a NÚSZ Zrt. honlapján, vagy éppen viszonteladókon keresztül, például benzinkúton, esetleg SMS-ben vagy mobilapplikáción keresztül vették-e.

A lekérdezéshez elég megadni a felségjelet és a rendszámot, és a kérés gomb megnyomása után máris látható az eredmény. Mindössze a megvásárolt, de még nem érvényes matricákat nem dobja ki a rendszer. 

Szólj hozzá!

Ken Block 55 évesen elhunyt

2023. január 03. 10:52 - alapjarat

Gyászol a motorsport, egy legenda távozott

A rali egyik meghatározó egyénisége és ismert kaszkadőr, Ken Block egy balesetben életét veszítette Utah államban, Park Cityben. 

A baleset 2023. január 2-án, délután történt.

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Hoonigan Industries (@thehoonigans) által megosztott bejegyzés

 

A megyei rendőrfőnök ezt a közleményt adta ki Facebook oldalukon:

2023. január 2-án, körülbelül 14:00 órakor Wasatch megye 911 központja kapott egy hívást, amelyben egy hójáró balesetet jelentettek a Mill Hollow területén.

A mentőszolgálat, a Wasatch megyei rendőrség, az Utah Állami Parkok és az Egyesült Államok Erdei Szolgálatának rendőrei azonnal reagáltak a bejelentésre.

A hójáró vezetője, az 55 éves Kenneth Block egy meredek lejtőn felborult a járművel, ami rázuhant. A férfi a helyszínen elhunyt a balesetben szenvedett sérülésektől.

Block egy csoporttal ment, de egyedül volt, amikor a baleset történt.

Az Állami Orvosi Vizsgáló Iroda rövidesen meghatározza a halál hivatalos okát.

Sajnáljuk Kenneth elvesztését, és szívünk mélyéből együttérzünk családjával és barátaival.

Köszönjük az összes első beavatkozónk szolgálatának folyamatos munkáját.

Szólj hozzá!
Címkék: Ken Block

Lesz még autód 10 év múlva?

2022. szeptember 01. 22:40 - alapjarat

Engedjük most el azt az utópikus gondolatot, hogy már csak évek kérdése és a belsőégésű motorokon való gondolkodást is súlyos büntetőadók terhelik, ha pedig nincs 17 milliód egy 2 tonnás villany SUV-ra, akkor ott a bicikli és az otthonmaradás. Nem alaptalan, de akkor is még csak egy utópia. Szimplán tegyük fel, hogy megvan a lehetőségünk venni egy saját autót, de az a racionalitásnak ellent mond, mert az alternatívák nyújtotta lehetőségek kedvezőbbek.

Ha egy skálára tesszük a lakosságot aszerint, hogy kinek mennyire nélkülözhetetlen egy saját gépjármű, akkor az egyik végén ott vannak például a belvárosban élő fiatalok, akik évente párszor mennek messzebbre, akkor sem gyerekekkel és bőven elvannak tömeg- és közösségi közlekedéssel. Ha ingyen lenne sem kéne nekik autó. A másik véglet a reggeltől estig úton lévők, lehetőleg csomagokkal vagy gyerekekkel és úti céljaik a semmi közepén elhelyezkedő, tömegközlekedéssel elérhetetlen pontok. A skálán nincs két egyforma eset, de beláthatjuk, hogy sokaknak nincs más opció, mint a saját autó, a realitásnál maradva abból is egy 15-20 éves, amit egyszerű szervizeltetni.

A kérdés az, hogy hányan vagyunk megszokásból gépjármű tulajdonosok? Mert ugyebár egy felnőtt ember dolgozik, vesz egy autót és egy ingatlant, hogy ezeknek a száma és minősége alapján besorolja magát valamelyik társadalmi rétegbe és legyen egy elégedettség/elégedetlenség érzése, amikor összehasonlítja magát másokkal. Akinek meg egyáltalán nincs is, azok vannak a hierarchia legalján. Ilyenkor az autó egy státuszszimbólumként van kezelve, gyakran emiatt hajlamosak vagyunk több pénzt kiadni egy jobb járműre, mint amire valójában szükségünk van. „A régi trükk: kapaszkodunk a világba, és panaszkodunk, hogy nem ereszt.” – írta Franz Kafka.

A nem racionális halmazban ott vagyunk még mi is, rajongók és hobbisták. Nekünk valamiért kielégülést okoz a benzinszag vagy kicserélni egy nehezen hozzáférhető izzót, esetleg csípőre tett kézzel diagnosztizálni műszaki hibákat, de leginkább a volánnál ülni és vezetni. Fontos megjegyezni, hogy aki az észszerűség hiányát bírálja, az minden művészetet bírál.

A látszatban legközelebb lévő alternatív közlekedési mód a saját autó helyett: a bérelt autó. Nem az a bérelt autó, amit nyolc oldalas kézzel aláírt szerződéssel és egy havi fizetésnyi kaucióval lehet elhozni egy murvás telephelyről. Mára már számos autómegosztó cég működik a világban, melyeknél emberi kontaktus nélkül annyi percre bérled ki az autót, ameddig szükséged van rá. Magyarországon még nem nőtte ki magát óriássá, de sok embernek már érdemes lehet elgondolkodni, hogy azt a pénzt, amit autóvásárlásra, autóátírásra, szervizelésre, teljesítményadóra, mosásra, kötelezőbiztosításra, üzemanyagra, gumikra és parkolásra fordít, vajon hány perc bérlésre tudná költeni. Nem beszélve az időről és stresszről, amit ezeknek az ügyeknek az intézése von magával.

auto.jpg

Mindent számszerűsíteni persze nem lehet. Mennyit ér nekem, hogy az én házam előtt áll, hogy csak én használhatom, hogy benne hagyhatom a szemetem, hogy én választottam, hogy pontosan ismerem a viselkedését és még az ülés is rám van állítva? A mérleg másik oldalán van az előbb említett ügyintézések elkerülése, valamint nem kell aggódni a jégeső miatt, vagy amiatt, hogy rányitják az ajtót, ha ott hagyod valahol és nincs ott a levegőben, hogy bármelyik nap főalkatrészhibás lehet, ami garancia idő után nagyon költséges tud lenni. Tehát kiszámíthatóbb.

Mindenki tud végezni egy hozzávetőleges kalkulációt, hogy mennyi pénzt költ a járművére évente. Ehhez az autó éves értékvesztését hozzáadjuk és megkapjuk: ennyibe kerül, hogy autóm van. Ez egy régebbi, könnyen szervizelhető, 6 litert fogyasztó autóval és 480 Ft-os üzemanyaggal, valamint évi 8000 km-el számolva is 430.000 Ft/év köré jön ki. Ha a legnépszerűbb autómegosztó tarifája szerint az ingyenesnél eggyel drágább csomagot választunk (1000 Ft/hó) és ezt levonjuk a 430.000 Ft-ból, a maradékot pedig elosztjuk a percdíjjal (65 Ft), vagyis: (430.000-12*1000)/65, akkor megkapjuk hány percig lehet nálunk egy modern bérelt autó ugyanabból az összegből. 6430 percig, ami 107 óra, ez egy évben minden nap 20 perc. Ez azoknál a felhasználóknál, akik hétköznap nem nagyon ülnek volán mögé, már első ránézésre is egyértelműen megéri. Idősek, akik hetente telekre járásra használják a gépjárművet szintén benne lehetnek könnyen az évi 107 óra alatti tartományban, de itt ütközünk az első nagyobb problémába. Szeretnék vidékre menni és ott lezárni a bérlést, nem fizetni napokig a kertben állásért.

Magyarországon egyelőre a fővárosra terjednek ki a megosztók zónái, persze ki lehet belőle menni, de a bérlés lezárása csak zónán belül történhet. Ha azonban a jövőben is hasonló mértékben terjeszkednek ezek a cégek, mint az elmúlt években, előbb-utóbb elérnek a vidéki városokba, üdülőövezetekbe. A külföldre utazásnak sem lesz akadálya (már most is van lehetőség akár több napra is bérelni fix áron).

A közösségi autómegosztók elterjedésének pozitív hatásait szinte a végtelenségig lehetne sorolni: több ember számára lenne elérhető az autózás, ha nem kell összegyűjteni egy vételárnyi összeget, ugyanakkor kevesebb autó lenne az utakon és parkolókban, mivel a kihasználtságuk megnőne. Ha a városokban megszűnik az alkalmanként használt saját autók tárolása, több zöld terület kialakítására lenne lehetőség és a parkolóhelyhiány is mérséklődne. Műszakilag rendszeresen ellenőrzött, modern, biztonságos és halk autókkal közlekedhetnénk. A kevesebb gyártás és nagyobb részben elektromos flották klímavédelmi szempontból is előnyösek, ami miatt az állami támogatások célpontjává is válhatnak. Sokkal kiszámíthatóbb, könnyebb tervezni vele pénzügyileg. Bérelhetünk az adott helyzethez illő kivitelű járművet, nem kell családi egyterűvel járni bevásárolni, de ha kell, akár teherautót is kölcsönözhetünk.

A magánszemélyek gépjármű tulajdonlása valószínűleg soha nem fog 100%-ban megszűnni, de az könnyen lehet, hogy ezekben az években éppen a csúcsát éljük, mert az értelmetlen túlszabályozások, áremelkedések és az egyre sürgetőbb klímavészhelyzet ebbe az irányba mozdítják el a közlekedés kultúrát. A világ változásaira adott válaszok nem feltétlenül kell, hogy agresszív szigorítások és kitiltások legyenek. A társadalom élni fog a lehetőségével, ha jó alternatívát kínálnak, ahogyan tette azt a lovon közlekedés után is, pedig senki nem tiltotta be a lovakat.

Szerző: Sáros Bendegúz | Fotó: Pixabay

Szólj hozzá!

Az amerikai pickupok és SUV-k a második világháborús tankok méreteihez közelítenek

2021. augusztus 10. 11:53 - alapjarat

Az amerikaiak imádják a méretes, tágas járműveket, a „vegyünk egyre nagyobb autót” trend azonban nem csak a tengerentúlon hódít.

Az amerikaiak imádják a méretes, tágas járműveket. Erre ékes bizonyítékként szolgál, hogy a tengerentúli piacon a full-sized pickup típusú autók fogynak a legnagyobb példányszámban. A tendencia egyértelmű, a globális piacon is egyre nagyobb méretű kocsikat értékesítenek. Andy Arthur, grafikus és illusztrátor szerint az Amerikában és Európában eladott SUV és kisteherautó modellek a II. világháborús tankok méreteihez közelítenek.

Ez így egy érdekes összehasonlítás, hiszen a harckocsik és a személyes használatban lévő gépjárművek teljesen más célt szolgálnak. Mindenesetre nézzünk egy kicsit utána, milyen tankokkal segítette szövetségeseit az Egyesült Államok a II. világháború idején.

Franklin D. Roosevelt elnök 1940-ben a Demokrácia Arzenálja program keretében a háború szolgálatába állította az amerikai nehézipar termékeit. Az autógyártásra és tervezésre szakosodott vállalatok harci eszközöket, sisakokat, repülőgépeket és tankokat állítottak elő. Az egyik ilyen harci jármű a 30 tonnás M4 Sherman volt, melyből több tízezer példány készült. Nos, egy Ford F-150 manapság 2,5 tonnát nyom, a két jármű végsebességét sem érdemes összehasonlítani, az alábbi grafikonon azonban jól látható, hogy egyéb dimenziókat figyelembe véve nem beszélhetünk hatalmas eltérésről.

abra.png

A táblázatban a különböző járművek hosszúsága (kék), szélessége (zöld) és magassága (piros) szerepel (Képaláírás)

Érdemes megnézni, hogy a pickupok milyen változáson mentek keresztül az elmúlt évtizedekben. Példaként a Ford F-széria nagyjából 50 éven át tartó fejlődését szemléltetjük. A hatvanas években bemutatott, ötödik generációs F-100-as hossza 4,5 és 5,5 méter között volt, a mai F-150 pedig 5,5-6 méter hosszú.

ford-f150.jpgAz újabb gyártmányú járművek hasmagassága is csupán néhány centiméterrel lett nagyobb, hatalmas eltérést tehát öt évtized távlatából sem tapasztalunk. Ami a modern harckocsik méreteit illeti, a nagyméretűnek mondott személygépjárművek eltörpülnek mellettük. Az M1 Abrams tank például másfél méterrel hosszabb és közel 180 centiméterrel szélesebb, mint a Ford F-150 modell.

Szólj hozzá!

Mennyi az annyi? A Magyar Közút megmérte

2021. július 11. 23:15 - alapjarat

A Magyar Közút nemrég megmérte, hogy a nyári kánikulában mennyire forrósodik fel az M7-es autópálya aszfaltja, most pedig újra felküldte a levegőbe a hőkamerát, amely elképesztő adatokat rögzített a tikkasztó melegben.

„Szerdán egy aszfaltozási munkánál megmértük, hogy hőségriadó idején milyen körülmények között kell dolgoznia szakembereinknek. Tegnap a Pest megyei Kakucs településen végeztünk aszfaltozási munkákat, az erről készült felvételeink és méréseink alapján míg a külső, fás környezetben alig több mint 36 fok volt, addig az aszfaltozás mellett már 50 fok felett volt a burkolat hőmérséklete, az aszfalt terítésekor pedig már közel 140 fokot mértünk” – olvasható a közútkezelő által kiküldött sajtóközleményben.

 A Magyar Közút hőségriasztást rendelt el az ország valamennyi munkaterületén, és megfelelően gondoskodik az utakon dolgozó szakemberekről hőség idején.

„Az úton dolgozó munkavállalóink számára a leégés ellen megfelelő öltözéket (UV védelemmel ellátott szemüveg, nyári sapka) és magas faktorszámú védőkészítményt biztosítunk. A munkákat a lehetőségekhez képest megpróbáljuk átütemezni, természetesen úgy, hogy a szolgáltatásunk színvonala ezáltal ne csökkenjen és a forgalombiztonság fenntartásához szükséges munkákat el tudjuk látni” – jelezte a szervezet.

Szólj hozzá!

Egyszerre két helyet is elfoglalt a magyar celeb Audija

2021. július 10. 23:50 - alapjarat

Kabát Péter egyszerre két helyre állt be közel harmincmilliós autójával egy budapesti pláza mellett, a lakóházak között található parkolóban. A volt válogatott futballista kocsiját a Blikk egyik olvasója kapta lencsevégre.

„Először az autó tűnt fel, nem túl gyakran látni ilyen szép kocsit. Utána ismertem fel a sofőrt, Kabát Petit, akit sokszor láttam a tévében, és nagyon szimpatikus volt. Peti tett egy kört a parkolóban, majd visszajött az elejére és két helyre tolatott be. Először azt hittem, hogy majd beigazítja az autót, mert mondjuk elsőre nem látta a felfestést, de úgy hagyta. Volt jó pár szabad hely, de mivel a parkoló egy pláza mellett van, ráadásul rengeteg ház van körülötte, ezért szerintem nem volt szép dolog, hogy két helyet is elfoglalt. Mivel ez már délután volt, a munkaidő vége felé, így a hazaérkezők elől vehette volna el a helyet. Nem tudom, hogy csak figyelmetlen volt, vagy csak az autóját féltette, nehogy meghúzzák vagy rányissák mások az ajtót, amit meg is értek, de ez akkor sincs így rendjén” – nyilatkozta a bulvárlapnak a fotót készítő olvasó.

Kabát Péter
Kép forrása: Instagram

A Blikk a játékosból lett celebet is megkérdezte az esetről, aki röviden nyilatkozott is az őt felhívó újságírónak.

„Jó okom volt így parkolni. Nagyon erős görcseim voltak, hasmenésem volt, nem tudtam mást csinálni, siettem, hogy beérjek a plázába. Ennyi történt” – jelentette ki Kabát.

„A KRESZ foglalkozik azzal, hol és hogyan szabályos megállni, illetve hol tiltott. Jelen esetben bár láthatóan felfestett sávok jelzik, hogy mettől meddig tart egy hely, azaz hová kell az autóval parkolni, ennek megszegése nem számít szabálysértésnek, azaz nincs jogi következménye” – mondta a Blikknek dr. Szilágyi Roland jogi szakértő.

Nemrég Dzsudzsák Balázs parkolása verte ki a biztosítékot pár embernél, a Debrecen futballistája a menedzserén keresztül kért elnézést mindenkitől.

Szólj hozzá!

A Dacia története: nemzeti büszkeségből tucatautó

2021. július 09. 15:58 - alapjarat

A magyar pénzügyminiszter szerint ez a legnépszerűbb márka a nagycsaládosok körében hazánkban.

A Dacia márkanév Magyarországon és a környező államokban is ismerősen cseng. Varga Mihály pénzügyminiszter szerint a magyar nagycsaládosoknak ez a kedvenc autójuk, miközben könnyen lehet, hogy azért vásárolnak Daciát, mert a pénztárcájuk erre ad lehetőséget.

A Dacia 1100 volt a román autógyártó első modellje, melynek sorozatgyártása 1967-ben, a szocializmus közepén kezdődött meg. Gyártás alatt gyakorlatilag a francia Renault autóinak engedélyezett átcímkézését kell érteni. A Dacia 1300 és 1310 számítottak a legnépszerűbbnek keleti szomszédunknál, a 34 éves gyártási ciklus alatt összesen több mint 2,5 millió példány talált gazdára. A román autógyártás terméke természetesen Magyarországon is teret hódított magának, sőt, a koronavírus-járvány első hullámában még New Yorkban is feltűnt egy narancssárga Dacia.

A román kormány 1999-ben eladta a Dacia márkát a Renaultnak. A két vállalat közös termékeként 2004-ben piacra került a Logan, mely az 1310 óta az első új modellként jelent meg. Az ezt megelőző időszakban a Dacia márkanév ott virított az autók hátulján, a Logannél viszont már csak az újratervezett logóban kapott helyet. Ugyanez a gyakorlat volt megfigyelhető a Sandero modell esetében is, a Duster, a Lodgy és a Dokker viszont bizonyos országokban egyszerűen Renault modellként kerül értékesítésre.

Ha megnézzük ezt a hatvanas évek végén készült reklámfilmet, a Dacia 1100 gyártási folyamatainak bemutatása közben egyetlen szó sem esik a Renault nevéről.

A Loganről szóló 2004-es videóban azonban sokkal inkább kidomborodik, hogy ez az autó már a francia gyártó kezei alatt formálódott, a modell neve alatt is a „by Renault” felirat látszik.

Innentől válik világossá, hogy a Dacia márkanév ezennel beolvadt a Renault Csoport tagjai közé. A régi idők szerelmeseinek marad a nosztalgia, illetve a használtautó-piac koros járműveket tömörítő kategóriája. A klasszikus Dacia modellekre ugyanis a mai napig rá lehet bukkanni, nemrégiben a legnépszerűbb magyar értékesítési oldalon is megjelent egy felújított példány.

Ami az újabb Daciákat illeti, Magyarországon a legolcsóbb áron elérhető új autók között vannak. A Logan, a Sandero és a Duster a mai napig remek eladási mutatókkal rendelkeznek. Ha érdekel, hogyan teljesített a Dacia Sandero az Alapjárat tesztjén, ide kattintva megtudhatod. A Dacia természetesen igyekszik lépést tartani a trendekkel, az Alapjárat.hu csapata már le is tesztelte a gyártó első elektromos meghajtású autóját.

Szólj hozzá!

Egy nem mindennapi külsejű harci jármű: Tata Motors MBPV

2021. július 08. 13:12 - alapjarat

 

Nos, valljuk be őszintén, a harci jármű szóösszetételről nem a most bemutatásra kerülő négykerekű jutna eszünkbe. A Tata Motors Micro Golyóálló Jármű (MBPV) a fegyveres erők beltéri bevetéseit hivatott segíteni olyan helyeken, ahová a nagyobb méretű katonai gépek nem férnek be. Az indiai autógyártó elképzelései szerint az MBPV bevásárlóközpontokban, vasútállomásokon, illetve repülőtereken nyújthat hasznos szolgálatot a rendfenntartóknak.

tata1.jpgA páncélozott jármű golyóálló panelekből készült borítása fokozott védelmet nyújt, apró méretének és praktikus kialakításának köszönhetően szűkösebb helyekre is befér, szükség szerint akár még lépcsőt mászni is képes. Ami az MBPV felszereltségét illeti, a harci járgány különböző pontjain található lőréseken át hatékony ellencsapást lehet indítani, a mellettük elhelyezkedő ablakok pedig kiváló kilátást biztosítanak. Ja, majd’ elfelejtettem: az MBPV elektromos hajtással működik, ezáltal valódi lopakodóként, halkan tud közlekedni.

tata2.jpgA Tata Motors szerint valódi szükség lehet egy ilyen járműre, hiszen korábban többször is előfordult, hogy a fegyveres erők kommandósai nem rendelkeztek megfelelő megoldással a szűkösebb helyeken történő, beltéri bevetéseken. Az MBPV kívülről talán nem nyújt meggyőző látványt, ám praktikus felszereltségének köszönhetően a hatékonysága megkérdőjelezhetetlen.

Szólj hozzá!
süti beállítások módosítása