A most következő cikkben nem a leghosszabb vasútvonalakról, hanem a világ leghosszabb útját megtevő vasúti járatokról lesz szó, melyek útjuk során akár több országot és ezzel együtt több vasútvonalat is érintenek.
Lássuk hát, melyik járaton tölthetünk el a legtöbb időt bosszantó átszállás nélkül!
Moscow Yaroslavsky (angolos átírás, orosz nyelven: Ярославский вокзал) a legtöbb ázsiai rekorder viszonylat kiindulópontja (kép forrása: Wikimedia Commons)
Az igazi rekordereket Ázsiában találjuk, vigaszként azonban a listát kiegészítem a leghosszabb európaiakkal is.
Világrekordok
A világ leghosszabb vasútvonala a Transzibériai-vasútvonal a több, mint 9000 km-es hosszúságával. Erről számos leágazás van, így a leghosszabb viszonylatok ehhez a vonalhoz kötődnek.
1. Moszkva-Phenjan
Moszkvából Észak-Korea fővárosába szintén Transzszibériai-vasútvonalon át vezet az út. Közvetlen járat azonban nincs, csak közvetlen kocsi(k?). A 10267 km-et 206 óra (megközelítőleg 8 és fél nap) alatt tehetjük meg, már ha Phenjanba szeretnénk a szabadságunkat tölteni. Ez idő alatt 157 állomáson áll meg vonatunk, mire eléri végállomását. A közvetlen kocsi(k) kéthavonta közlekednek, melyeket majdnem a Transzszibériai-vasútvonal végállomása előtt, Usszurijszkban kapcsolnak le. Ezután a Transzmandzsúriai-vasútvonalon érik el Észak-Koreát. az ország helyzetéből adódóan sok fotóra ne számítsunk az interneten, egyrészt a kevés turista, másrészt az ország szigorú szabályai miatt.
Phenjan vasútállomása (kép forrása: Wikimedia Commons)
2. Moszkva-Vlagyivosztok
Végigutazva a Transzibériai vasútvonalon jutunk el a 9259 km-re található Vlagyivosztokig, a Japán-tenger északi partjáig. A menetidő 167 óra (6,9 nap), ezalatt járattól függően 73-76 állomáson állunk meg.
A Rossija 1 / 2 járatszámú vonatpár naponta, míg a Rossija 61 / 62 járatpár heti négyszer teszi meg az utat.
A Rossija moszkvában (kép forrása: Wikimedia Commons)
3. Moszkva-Peking
A Moszkva-Peking viszonylat szintén közvetlen kocsikat jelent, a hosszabb változat Mongólián keresztül, Manzhoulit érintve éri el Pekinget. A távolság 8984 km, a menetidő 145 óra (kb.: 6 nap), a megállók száma 33. A közvetlen kocsik hetente közlekednek.
4. Moszkva-Peking
A negyedik helyezett szintén Moszkva és Peking között közlekedő közvetlen kocsi(k), ám rövidebb útvonalon, érintve Mongólia fővárosát, Ulanbatort is. A 7826 km-et 127 óra alatt (kb.: 5,3 nap) alatt teszi meg. A megállók száma azonos a 3. helyezettel: 33.
A Moszkva-Peking járat iránytáblája (kép forrása: Wikimedia Commons)
5. Kiszlovodszk-Tinda
Az 5. viszonylat ismét Oroszország, ám alacsonyabb hosszúsági körön, délebbre Moszkvától. 7734 km, 107 megállás 143 óra alatt (kb.: 5,9 nap).
6. Moszkva-Nyerjungri
A 6. helyezett ismét belföldi viszonylat Moszkva és Nyerjungri között, 6950 km-en át, 91 megállással. 140 óra alatt (kb.: 5,8 nap).
7. Kanton-Lhásza
A Kanton-Lhásza viszonylat Kína belsejét kapcsolja össze Tibet fővárosával, Lhászával. A 4980 km-en csak 12 megálló van, naponta közlekedik, a menetidő pedig 52 óra 5 perc (kb.: 2,2 nap). A vasúti utazás nagy részben a Tibeti-fennsíkon zajlik, több ezer méteres tengerszint feletti magasságban, speciális nyomásálló kocsikban.
Útban Lhásza felé (A kép illusztráció) (kép forrása: Wikimedia Commons)
8. Sanghaj-Jining
A Sanghaj-Jining viszonylat is Kínában található, hossza 4742 km, naponta közlekedik a két végállomás, a tengerparti Sanghaj és az ország belsejében található kazak Jining között. A menetidő 49 óra 13 perc (kicsit több, mint két nap), 25 megállója van.
9. Sencsen-Ürümcsi
A két kínai nagyváros között vonattal a távolság 4666 km, a járat naponta közlekedik 21 megállással, 48 órás, 59 perces menetidővel (kb.: 2 nap).
10. Kanton-Ürümcsi
A Kanton-Ürümcsi közötti vonatút távolsága 4663 km, ami nem sokkal marad el a 9. helyezettől. A járat naponta közlekedik 28 megállással, 48 órás, 2 perces menetidővel (kb.: 2 nap).
További rekordereket találunk egészen az 50. helyezettig az angol Wikipédián.
Európai rekorderek
Ha nincs módunk, vagy szándékunk Ázsiába utazni, itt Európában is találunk meglehetősen hosszú járatokat, melyek azonban egytől-egyik nemzetközi járatok, tekintettel arra, hogy Európai országai viszonylag kicsik Ázsia birodalmaihoz képest.
1. Stockholm-Narvik
Az első helyezett Svédországban található, a fővárosból vezet az Északi-sarkkörön is túlra, Narvikba. Az 1540 km-es távolságot 25 megállással 18 óra 44 perc alatt teljesíti. A járat naponta közlekedik 25 állomáson megállva.
A fagyos Narvik állomás (kép forrása: Wikimedia Commons)
2. Stockholm-Berlin, Hamburgon keresztül
A második helyezett szintén északon található, a svéd és a német főváros között közlekedő járat, mely Hamburgot is érinti. A rövidebb vonal vasúti kompot is igénybe vesz, a távoli jövőben azonban ezt alagúttal tervezik kiváltani. A két nagyváros közötti járat csak nyáron közlekedik, akkor viszont naponta. A menetidő 16 óra 30 perc, a távolság 1450 km, a megállók száma 10.
Berlin Hauptbahnhof (kép forrása: Wikimedia Commons)
3. Prága-Split
A Prága-Split viszonylatot a cseh RegiJet üzemelteti és az útvonal Magyarországon is áthalad. Az 1406 km-et 20 óra 44 perc alatt teszi meg a nyáron minden nap közlekedő járat összesen 11 megállóval.
4. Hamburg-Budapest
A 4. helyezett nem csak hogy érinti Magyarországot, hanem egyenesen Budapest az egyik végállomása! A Hungaria EC Hamburgból indul, Berlinen, Prágán és Pozsonyon át éri el a magyar fővárost. Az 1352 km-et 29 megállással 14 óra alatt teljesíti. A járat naponta közlekedik.
A Hungaria EC Prága közelében (kép forrása: Wikimedia Commons)
5. Bécs-Párizs
A Bécs-Párizs járat éjszakai vonat, az 1320 km-et 29 megállóval 14 óra alatt teljesíti. A járat hetente háromszor közlekedik.
A Bécs-Párizs járat útvonala
Ennek a viszonylatnak a megjelenése azt jelenti, hogy akár egy átszállással is eljuthatunk Franciaország fővárosába, Párizsba!
6. Bécs-Warnemünde
Bécsből nem csak Párizsba, hanem az Északi-tenger partjára, a német Warnemünde városba is eljuthatunk, ha az IC94-et választjuk. Az 1265 km-es távolságot 31 megállóval 13 óra 44 perc alatt gyűri le. A járat hetente hatszor közlekedik.
7. Bécs-Amszterdam
És még mindig Bécs: Szintén rekorder a néhány éve indított amszterdami járat is, mely az osztrák fővárostól vonattal 1210 km-re található. A naponta közlekedő járatnak 17 megállója van, a menetidő 13 óra 49 perc.
Megérkezés Amszterdamba (kép forrása: kurier.at)
8. Perpignan-Brüsszel
A listán a 8., a nagysebességű járatok közül viszont az első a francia Perpignant a belga Brüsszellel összekötő TGV-járat.Az 1210 km-et 8 óra 17 perc alatt teszi meg, 13 állomást kiszolgálva, hetente kétszer. A pálya majdnem végig nagysebességű, mely a kedvező menetidőn is látható, átlagsebessége majdnem 150 km/h.
Perpignan gyönyürű vonatfogadó csarnoka, háttérben egy TGV, előtérben pedig egy TER vonat (kép forrása: Wikimedia Commons)
9. Bécs-Róma
Bécsből az olasz fővárosba, Rómába is eljuthatunk éjszakai vonattal, olyan izgalmas egyéb városokat is érintve, mint Tarvisio, Velence és Firenze. A két végállomás között a távolság 1200 km, a menetidő 13 óra 37 perc. A közvetlen összeköttetés hetente ötször vagy hétszer áll rendelkezésre.
10. Bécs-Brüsszel
Listánk utolsó helyezettje az osztrák fővárost Európa központjával összekötő éjszakai járat. A hetente háromszor közlekedő járat az 1170 km-et 13 óra 47 perc alatt küzdi le, miközben áthalad Ausztrián és Németországon is.
Az első Nightjet szerelvény érkezése Brüsszelbe Bécsből
Feltűnően sokszor szerepel a 10-es listán Bécs, ami egyáltalán nem véletlen! Ilyen hosszú vonatutaknál már többnyire az éjszakai hálókocsis vonatok dominálnak. Ezeket a járatokat azonban az elmúlt években Európa vasúttársaságai megszüntették, egyet kivéve: az osztrák ÖBB-t. Kihasználva az így létrejött piaci rést, nem csak hogy a régi járatok egy részét átvette, hanem még új viszonylatokat is indított. A fejlődés nem állt még le, a tervek között további izgalmas európai összeköttetések szerepelnek.
Az ÖBB új Nightjet szerelvényének promóciós képe. Hamarosan ilyen modern vezérlőkocsis szerelvényekkel utazhatunk Európa-szerte!
Magyarországi rekorderek
Magyarországon a listában szereplő rekordereken túl további nagyon hosszú viszonylat is áthalad, ám ezek picivel bár, de mégis csak lemaradtak a listáról.
Belföldön a Kör-IC a befutó, már ha éppen jár, nincs vágányzár, pótlóbusz vagy hasonló zavaró körülmény. A Kör-IC 540 km-es távolságot fut be, miközben egy hatalmas kört megtéve Budapestről Budapestre közlekedik. Ezt követi a Hortobágy EC, mely Záhonyból Bécsig közlekedik, a teljes táv 597 km, a magyarországi szakasza ebből 523 km. További belföldi rekorderek: Aranypart Expressz 491 km, a Transilvania EC magyarországi szakasza 415 km, a Dacia gyorsvonat magyarországi szakasza 412 km, az Aranyhíd Expressz 379 km, az Ezüstpart Expressz 340 km, a Helikon IR 334 km.
Források
* Az angol Wikipédia Longest train services szócikke
Utolsó kommentek