Várkonyi Gábor Autóblog

Várkonyi Gábor Autóblog

Több mint 54 millió forintot kell visszafizetnie a Teslának egy Model X kapcsán

2021. szeptember 17. - Várkonyi Gábor Autóblog

Az online frissítés egy fontos érv a Tesla mellett azoknak, akik értékelik az autók folyamatos szoftveres "karbantartását" és az utólag is bővíthető funkciók és szolgáltatások lehetőségét.

242220685_331966868719601_263345842322646587_n.jpg

Ez a lehetőség, amely a Tesla esetében magától értetődő volt lényegében a kezdetektől fogva, mára utat talált a nagy autógyártóknál is a programba, még akkor is, ha kicsit bukdácsolnak még ebben a kérdésben. Annyi bizonyosan látszik, hogy már a jelen üzleti modelljében is helye van ennek, a jövő meg elképzelhetetlen lesz enélkül. A geek-eknek ez egy evidencia, a régi iskola képviselőinek pedig borsódzik a hátuk attól, hogy nincs pontosan szabályozva, hogy mi tartozik az autóhoz a pénzükért, és mi az, amit bármikor módosíthat a gyártó. Tegyük hozzá, hogy az amerikai tech cégek bizonyos kérdésekben kifejezetten zárkózottak, ami az üzleti praktikáikat illeti.

Tény azonban, hogy számos élethelyzet adódhat, amikor az online update jelentősen hozzájárul a felhasználói élményhez és elégedettséghez, így ennek akceptálása, sőt, követelése a vásárlók részéről "beárazódott". Senki nem fogja "megúszni" ezt, és egy nem jelentéktelen vásárlói réteg már most is úgy érzi magát egy "régi" autóban, mint valami elavult analóg tárgyban.

A másik tábor pedig úgy érzi, hogy eddig dönthetett arról, hogy belemegy-e a gyártók túlárazott utólagos kiegészítőinek és szerviz szolgáltatásainak a megvásárlásába, a jövőben már nem fogja tudni kikerülni ezeket. Azt talán mindenki érzi, hogy most még a beetetés fázisában vagyunk az online frissítések kapcsán.

A kérdés nem fekete/fehér, egy dolgot azonban mindenképpen rögzíteni kell: a Tesla ebben a kérdésben tényleg körökkel veri a többieket.

Jogilag ugyanakkor egy olyan szürke zónában tartózkodunk még ebben a kérdésben, ami nagyon gyors rendezés után kiált, és erre egy szemléletes példa egy müncheni ügyvéd esete, aki beperelte az amerikai céget egy update kapcsán, és nyert.

Több, mint 54 millió forintot kell visszafizetnie a Teslának egy Model X kapcsán a bíróság szerint.

Az eset rövid leírása: az ügyfél rendszeresen kihasználta az autó azon opcióját, hogy akár 15 centimétert emelhessen a Model X hasmagasságán. Egy idő után azonban rendellenes hangokat hallott a tengelyek irányából. Egy Update-re hívta fel a figyelmet az autó, amit jóváhagyott, alapvetően abban a tudatban, hogy az önvezetés szoftvere lesz javítva, de konkrét információ arról, hogy mi fog történni az autóval, nem érkezett.

Nem az önvezetést javították, hanem az autó emelhetőségét korlátozták. Az ügyvéd kérte a céget, hogy állítsák vissza az eredeti állapotot. Ezt a Tesla megtagadta, a tulaj pedig bírósághoz fordult és az eredeti állapot visszaállítását kérte, vagy annak a lehetőségét, hogy elálljon a szerződéstől, ami azt jelenti, hogy visszaadja az autót, és a futott kilométerek elszámolásával visszakapja a vételárat.

A Tesla ügyvédei azzal érveltek, hogy egy telefon frissítésekor sem tudja az ügyfél, hogy mi fog pontosan történni, ráadásul az ügyfél beleegyezett a frissítésbe. A bíró nem fogadta el az érvelést, álláspontja szerint egy lényeges tulajdonságtól fosztották meg az autót a szoftvermódosítással, és arra utasította a Teslát, hogy vegyék vissza az autót. Az ítélet ellen még felebezhetnek.

Nem szeretném azt a benyomást kelteni, hogy igazságot tudok ebben tenni, véleményem van, de azt nem erőltetném senkire. Az világosan látszik, hogy a klasszikus eladó-vevő viszonyban egy újabb területet kell pontosan szabályozni, és amíg ez nem történik meg, tulajdonképpen nem tudhatja a vevő egy online frissítés kapcsán, hogy mi az övé a tárgyban amit használ, és mi az, amitől megfoszthatja az autót eladó cég, vagy amit utólag odaadhat neki.

Forrás

A bejegyzés trackback címe:

https://varkonyigabor.blog.hu/api/trackback/id/tr4816691536

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Zionnépe 2021.09.18. 08:56:23

Nagyon helyes az ítélet, és legyen még több ilyen ! Bicskanyitogató, ha nem tudja az ember mit is fogad el, illetve nem tudja kiválogatni mit szeretne és mit nem a frissítésekből!
Egy 2 tonnás autó frissítését ill. azon belül is menettulajdonságok megváltoztatását meg pláne ne akarják bagatelizálni ill. egy emberélteket nem kioltani képes telefonéhoz hasonlítani (leszámítva ugye az akkurobbanást, de ugye az más tészta).
Persze az jó, ha a Tesla odafigyel (meg minden más autógyártó is) és utólag is biztonságosabbá, menetstabilabbá akarja tenni az autót, mert esetleg s teszteken ill. a az autóktól beérkezett adatokból az derül ki, hogy 10 cm emelés még menetstabil és nem erőlteti túl a futóművet, dupla ennyi már veszélyes lehet. De akkor ezt érthetően írják le és mea culpázzanak bőszen amiért eddig egyáltalán volt erre lehetőség és veszélyeztették az autót és a benne ülők és a környezetében haladók életét.
E

Zionnépe 2021.09.18. 08:57:54

Mmint 10cm-hez képest 1,5x annyi a 15

Arcade Macho 2021.09.18. 10:20:10

@Zionnépe: szerintem az ugyved nem bolodult meg hogy menet kozben emelgesse az autot, hanem csak az ocska garazsaba akart okosan beallni

Arcade Macho 2021.09.18. 10:21:38

a Tesla tudhatta volna hogy pont <unchenben nem kellene cicazni a fritzekkel
gondolom nem akartak a kodot leprogramozni kulon a fazonnak ezert altak bele, legkozelebb majd meggondoljak hogy az ugyfelet emberkent kell kezelni

FILTOL · http://hulyekkimeljenek.blog.hu/ 2021.09.18. 10:25:20

musk a vilag legnagyobb szelhamosa.
van olyan projektje ami mukodik? a tozsdei lufizáson kivul?

Medgar 2021.09.18. 12:50:55

@FILTOL: Például a zip2, a paypal, a tesla, a spacex? Persze tudom hogy ez a proli hülye nem képes felérni a te szellemi magasságodba, de azért leírhatnád nekünk te mit értél el eddig?

Zionnépe 2021.09.18. 13:30:38

@Arcade Macho: Lehet ő csak arra akarta, de vsz biztonsági okokból vették vissza ezt kisebbre. Ettől még értelmesen leírhatnák a frissítésben.
Arra inkább gondolni sem merek, hogy a Cybertruck miatt (így még sokan elmászkálnának vele enyhébb terepen is, a frissítés után már esetleg nem) döntöttek úgy, hogy csökkenteni kell !?

Zionnépe 2021.09.18. 13:33:51

@FILTOL: @Medgar: És ugye ott van még a Hyperloop, a nagyobb teljesítményű alagútfúróval meg a Starlink ami véleményem szerint majd nemcsak netet szolgáltat, hanem a gps rendszert nyugdíjazza majd.

Persze ettől még nem kizárt, hogy csak a Cybertrucknak "ágyaznak meg" ezzel a korlátozással.

Arcade Macho 2021.09.18. 13:57:26

@Zionnépe: a hyperloop es az az alagutrol idokozben kiderult hogy total humbug... tudod a mi M1esunk tobbszorosen ubereli azt az alagutat

Zionnépe 2021.09.18. 17:32:45

@Arcade Macho: Mikor derült ki ilyen? Pár hete láttam róla egy új tervet animáción. Amikor volt egy konferencia ahol használták is a demo változatát.
Persze, demoként nem túl nagy a keresztmetszete, de nem is mostanra készül el.

Arcade Macho 2021.09.18. 18:09:10

@Zionnépe: www.youtube.com/watch?v=R6RaoGHZC3A

parszor erdemes nem a neked ajanlott tartalmakat nezegetni

2 evig tartott kiasni az M1est, 25 milla utas / ev, mig a dugout loop meg negyed millat csak

Zionnépe 2021.09.18. 18:43:22

@Arcade Macho: Ezért fejlesztett hozzá Musk fúrókat is, amivel jobban halad.
És ugye majd csiszolnak még az ötleten és a kivitelezésen is.
A Tesla Roadaster a mai Teslákhoz képest egy kis matchbox volt és főleg alig vettek belőle. Ma meg a Tesla lett a legértékesebb autógyár és az összes eladott elektromos autó negyedét tőlük veszik.
A PayPal-t is egyre több helyen és egyre jobban elfogadják.
Musk tervei lehet nem 10 év alatt érnek be, de nem is kell már kapkodnia.

Zionnépe 2021.09.18. 18:46:05

@Arcade Macho: A Starlinkek is egyelőre "űrszemetek" kvázi, meg lassúak. De mire kész lesz a projekt, tuti a gps-t váltják le, meg vilkámgyors gazdasági tranzakciók fognak rajtuk keresztülfutni.

Arcade Macho 2021.09.19. 15:55:23

@Zionnépe: "Ezért fejlesztett hozzá Musk fúrókat is, amivel jobban halad.
És ugye majd csiszolnak még az ötleten és a kivitelezésen is."

valami legalisat szedsz?

egyreszt az a furo az egy kzonseges furo, csak raraktak a matricat
csiszolnak? azt mondod hogy meg dolgoznak rajta hogy elerje azt az ertelmi szinvonalat amit itt nalunk 125 eve megepitettek? nem semmi

Zionnépe 2021.09.19. 20:23:01

@Arcade Macho: Az a közönséges fúró, sokszor gyorsabban halad, mint amiket nálunk használnak.
A felszíni autópályákkal meg nincs értelme hasonlítanod, itt a fizetőképes felhasználó garantáltan nem kerül dugóba a két pont között, ami a földalatt történik meg.
Persze eleinte nem lesz olcsó, de valakinek meg kell fizetni a fejlesztést is. A többiek meg szívjanak csak az egyre több autó között a dugókban a felszínen !
süti beállítások módosítása