Kányavári-sziget: a vízimadarak birodalma

2021. február 24. 07:40 - Laurik Szilvia

A Keszthelytől 25 km-re, Zalakarostól pedig mindösszesen 14 km-re található Kányavári-sziget a Kis-Balaton egy igazi gyöngyszeme. Azt is mondhatnám, hogy egy olyan sziget, amely ezer madár csicsergésének az otthona, amely szinte teljesen érintetlen, mégis kevesebb, mint két óra alatt (a család legkisebb és legidősebb tagjaival is) kényelmesen és biztonságosan bejárható.

Sokáig én sem hallottam róla, pedig nyaranta rendszeresen kerestem az olyan természetközeli, nem annyira felkapott túraútvonalakat, amelyek a Balaton déli csücskétől könnyedén elérhetőek. Aztán, szinte párhuzamosan azzal, hogy Somogy megyébe költöztünk, találtam rá egy fotós oldalon a sziget emblematikussá vált fahídjáról készült felvételre. Azonnal beleszerettem. Csodásnak tartottam egyrészt a félköríves szerkezetét, amely a víz felszínén tükröződve végül teljes körívet alkot, másrészt tetszett a táj, ahova a híd átvezet.

20210221_155343-01.jpegA folyamatosan bővülő bakancslistámra gyorsan felírtam egyik úti célnak, aztán a listát betettem egy fiókba és a sziget valahogy ezzel a mozdulattal együtt a feledés homályába veszett. Talán azért is, mert amikor utánaolvastam, a leírásokban (a hídon kívül) nem találtam semmi olyan extrát, semmi olyan lenyűgözőt, amelyért szívesen útra keltem volna.

Eltelt jó pár hónap addig, amíg az egyik vasárnap reggelen úrrá lett rajtam egy olyan hangulat, amely indulásra késztetett. Egy olyan érzés, amely arra sarkalt, hogy kislányomat újra a hátamra csatolva elinduljak a sziget felé. A reggeli ködfátylon átszűrődött a nap meleg sugara, a madarak halkan csicseregtek és a természet azt üzente: itt a tavasz. A télből kifele tartva pedig pont arra vágytam, hogy találjak egy olyan kirándulóhelyet, ahol elidőzhetek ebben az érzésben.

20210221_142217-01.jpegMár az odavezető út is különleges volt, hiszen Keszthely kivezetőjétől Sármellék irányába egyetlen autóval sem találkoztunk, holott a hétvége miatt jelentős forgalomra számítottam. A 76-os úton, viszonylag hosszasan kocsikáztunk a nádasok mellett, majd arról egy éles bal kanyarral letérve átkeltünk a Zala-folyó felett. Mesebeli táj ez, ahol a vadludak a folyó felett "V-alakban" repülnek el.

20210221_134458-01.jpegIlyenkor amúgy sosem tudom azt eldönteni, hogy egy kivételesen szerencsés időpontot választottunk, vagy ismét az országnak egy olyan eldugott szegletét találtuk meg, ahol nem járnak sokan, mindenesetre a sziget felé vezető autóúton egyedül voltunk. Olyannyira egyedül, hogy teljes nyugalommal állhattam meg az út közepén azért, hogy gyorsan lencsevégre kapjam a Búbos Vöcsök tanösvény felé vezető, bámulatos fasort.

Autónkat a kiépített parkolóban hagyva vágtunk neki annak a 15 állomásos tanösvénynek, amely lépésről lépésre mutatja be a Kis-Balaton élővilágát. Természetesen útba ejtettük mindkét kilátót, hogy felülről is szemügyre vegyük a szigetet, majd a lemenő nap fényeiben hagytuk el a parkot.

20210221_140742-01.jpegÖsszegezve azt mondhatnám, hogy ide akkor indulj el, amikor nem egy hosszú túrára és nagy kalandra, hanem kikapcsolódásra vágysz. Amikor az "adrenalin sokk" és a lépésszámláló eredménye helyett, inkább a békák és madarak énekét részesítenéd előnyben.  Amikor egy megfáradt hét után csak az általad rakott tábortűz ropogását hallgatnád, és amikor az motivál, hogy a fényképalbumod üresen hagyott lapjait csodás felvételekkel töltsd fel!

20210221_141641-01.jpegTippek az ide látogatóknak:

• a vendégeket hatalmas kiépített parkoló várja, amely a jelenlegi kormányrendelet miatt most ingyenes
  • a sziget látogatása nem belépőköteles
  • helyszín maximálisan családbarát: a legkisebbeket frissen felújított játszótér, fedett pelenkázó várja, valamint a tanösvény legnagyobb része babakocsival is bejárható
  • a sok helyen lápos, saras talaj miatt érdemes túrabakanccsal, gumicsizmával készülni
  • a szigeten engedélyezett a horgászat, amelynek feltételeiről a Balatonmagyaródi Önkormányzat ad tájékoztatást
  • a kerékpárral érkezők fedett kerékpártárolót vehetnek igénybe
  • a piknik szerelmeseit kiépített tűzrakó helyek várják, de sajnos a Kis-Balaton ezen területén sátorozásra nincsen lehetőség
  • amennyiben a terület felfedezését nyárra halasztanád, akkor a megfelelő szúnyogvédelemről feltétlen gondoskodj!

20210221_145418-01.jpegNem utolsó sorban pedig, ha szereted a házi finomságokat és a különleges sajtokat, akkor legyen nálad némi készpénz, mert ha meglátod a parkoló melletti árusokat, akkor valószínűleg úgy érzed majd: vásárolnod kell! Mindezt bátran tedd meg! A kínálatot teszteltük és mennyei!

További képek a helyszínről:

komment

zsú69 2021.02.25. 17:17:28

Csodás hely, többször voltunk már, de egy fia madarat sem láttunk, bármilyen évszakban mentünk.