Travelikum

Országok a világ szemében – a COVID-19 lesz az új szemüveg?

Országmárkázás egy vonzóbb arcért

2020. július 01. - Travelikum

Menni, vagy nem menni? Ez most a legnagyobb kérdés az utazni vágyók körében. A koronavírus számtalan turistaparadicsom nevét feketítette be, így sokaknál kérdéses, miként indulhat újra a nemzetközi turizmus. A koronavírus által érintett országok egytől-egyig a turisták bizalmának visszanyeréséért küzdenek, hogy ismét úgy tekintsenek rájuk, ahogyan a világjárvány előtt.

Ez a nyár nem a világkörüli utazásokról fog szólni, ugyanakkor egészen biztos, hogy a külföldi kalandokra vágyók a szomszédos országoknak nekivághatnak. Május vége óta világszerte „turisztikai szövetségek” vannak kialakulóban az egyes nemzetek között ún. „utazó buborékok” létrehozása céljából. A szomszédos országok közös erővel biztonságosnak vélt turisztikai zónákat állítanak fel, majd zöld utat adnak egymás lakosainak az utazáshoz. Vajon ez elég lesz ahhoz, hogy megmentsék az idegenforgalmat?

utazasi_buborek_kep.jpg

Forrás: https://asia.nikkei.com/Spotlight/Asia-Insight/Coronavirus-torn-Asia-looks-to-reconnect-with-travel-bubbles

Ez a kérdés jóval bonyolultabb, mint ahogyan azt elsőre gondolnánk. Nem egyszerűen a nemzetközi turizmus újraindításáról van szó. Az elmúlt hónapok hozta borzalmak komoly reputációs károkat hoztak a koronavírus által érintett országoknak. Ezt példázza Olaszország helyzete is, amely gyakorlatilag feketelistára került a turisták körében.

A világjárvány megváltoztatta azt, ahogyan korábban tekintettünk az egyes desztinációkra. Ezt bizonyítja a Bloomberg Consulting legfrissebb kutatása is, amely szerint a turisták 68 százaléka másként viszonyul a legtöbb célállomáshoz, mint korábban. A kutatók szoros összefüggést találtak az országok válságkezelő készségei és jelenlegi megítélésük között. A koronavírus gócpontjainak minősülő országoktól – Olaszországtól, Spanyolországtól és az USA-tól jelen pillanatban idegenkednek a turisták, míg a válságkezelésben sikeresebb desztinációk – például Németország és Szingapúr – most még vonzóbb utazási alternatívát képviselnek a megkérdezettek körében. [1]

Az emberek elveszítették bizalmukat kedvenc desztinációik irányában. A karanténban töltött időszak után sokan még mindig veszélyesnek találják a világot, amely rányomja a bélyeget az utazási kedvre. A koronavírus által érintett országoknak ismét fel kell építeniük egy olyan identitást, amellyel újra elnyerhetik a látogatók bizalmát. De hogyan tehetik ezt?

                                              Forráshttps://media.giphy.com/media/3ov9jJJoFINnXlgeBy/giphy.gif

A válasz az országmárkázásban keresendő. Érdekes belegondolni, hogy szinte minden országról van valamilyen gondolatunk, benyomásunk, feltételezésünk, vagy sejtésünk – függetlenül attól, hogy jártunk-e már ott, vagy sem. A turizmus szótára ezt hívja országimázsnak. Országmárkázással tudatosan formálható az, hogy más nemzetek miként gondolnak egy országra. Az országmárkázás lényegében olyan tevékenységeket foglal magába, amelyek fogyasztói szükségletet teremtenek az adott nemzet művészete, kultúrája, történelme, gasztronómiája, építészete és tájai iránt. Egy jól definiált országmárka turistákat, befektetőket és nem utolsósorban tehetségeket vonz az országba egy versenyképes identitást kölcsönözve az adott nemzetnek.[2] A koronavírus árnyékában még inkább felértékelődik ennek a szerepe: olyan üzenetekre van szükség, amelyek mentén újradefiniálhatják magukat az országok, leküzdve a világjárvány hozta megbélyegzést. A történelem folyamán az országok folyamatosan alakították az identitásukat. A II. világháború után például több ország is igyekezett eltávolodni a háborús időkben mutatott „arcuktól”. [3] Nincs ez másként a COVID-19 utáni időkben sem.

Az országok világszerte folyamatos lépéseket tesznek azért, hogy visszanyerjék a külföldi turisták bizalmát. Ez hozta el az image videók aranykorát – egyre több ország akarja eljuttatni üzenetét a világnak. Lássuk, milyen üzenetekkel szólítják meg a külföldi turistákat!

Spanyolország - Spain for sure

„A country you can trust, a country you can beleive in.”

Spanyolország évente 84 millió turistát vonz, a GDP-jének több, mint 12 százaléka származik az idegenforgalomból. A világ második leglátogatottabb országaként, mégis nehezen indul ez a szezon a koronavírus hozta reputációs károk miatt. A mediterrán ország a „Spain for sure” kampánnyal kísérli meg, hogy visszanyerje a turisták bizalmát. A kampány keretében futó imázs videók egy szavahihető nemzet képét vetítik a nézők elé olyan spanyol hírességeken keresztül, akik jól példázzák a nemzet egyediségét – legyen szó gasztronómiáról, sportról, üzletről, tudományról, vagy zenéről. Ők azok a tehetségek, - például Fernando Alonso, Rafael Nadal - akik hitelessé teszik Spanyolország ígéretét – elvégre az egész világnak bebizonyították már, hogy érdemes bennük hinni. Miért ne hinnénk el nekik azt is, hogy Spanyolország biztonságos élményekkel várja a turistákat? „A világjárvány egy nagy mérkőzés, aminek az egész világ a részese, Spanyolország számít rád. – mondja Rafael Nadal az utolsó képkockában. [4]

 Ausztria

Kevés országról mondható el, hogy olyan magas szinten kampányolna az összetartás mellett, mint Ausztria. Legújabb social média kampányában a bizalom viszonzására hívja fel a figyelmet. A képkockákon azok a helyszínek köszönnek vissza, ahonnan Ausztria vendégeket vár, ezzel is érzékeltetve, hogy minden desztináció és vendég ugyanolyan értékes. A magyaroknak címzett videóban egy Norbert nevű turistát láthatunk, aki hosszú idő után végre elutazott Magyarországra és már alig várja, hogy Ausztria is vendégül láthassa a magyarokat. [5]

Horvátország – The vacation you deserve is closer than you think.

Bár a bizonytalanság a mindennapjaink részévé vált, Horvátország egy újabb kampánnyal emlékezteti a turistákat arra, hogy bizonyos dolgok állandóak: Horvátország 2020-ban is a legjobb élményekkel várja a látogatókat. A turisták végre ismét felfedezhetik a természetet Horvátország csodái révén, amelyek „közelebbek vannak hozzánk, mint azt gondolnánk” – üzeni a régió országainak a horvát turisztikai kisfilm. [6]

 A biztonság „az új egyenruha”

A külföldi turisztikai célpontok világszerte „biztonságos címkéket” aggattak magukra, hogy biztosítsák vendégeiket arról, hogy felelősségteljes módon járnak el egészségük megóvása érdekében. Svájcban gyakorlatilag a hotelek és a vendéglátó helyek „egyenruhája” lett a „Clean & Save” embléma. [7] A Portugáliába látogató turisták ugyanezekkel a címkékkel találkozhatnak. A Clean & Save minősítési rendszer nemcsak szabálykövetésre ösztönzi az iparági szereplőket, hanem bizalmat épít a turisztikai attrakciók irányában is. [8]

clean_and_safe.jpg

Forrás: https://www.myswitzerland.com/-/media/st/images/clean-and-safe/clean-and-safe top.jpg?la=en&hash=A45ABA16D9A7050DA0EB4FCD10D8FBD567EC5866

Biztonság, szavahihetőség, összefogás – ezekkel a kulcsszavakkal bővült koronavírus után a nemzetek identitása. Az országimázst formáló eszközök lehetőséget kínálnak arra, hogy a nemzetek megszabaduljanak a koronavírust által rájuk aggatott jelzőktől. Azok a nemzetek, akiknek sikerül újraírniuk és eladhatóvá tenniük az országimázsukat, akár új pozíciót tudhatnak majd magukénak a régió turizmusában. Elég egy „vonzó ám biztonságos arc” és máris jobb esélyekkel indulnak az országok a külföldi turisták bevonzásában.

 

[1] https://www.bloom-consulting.com/journal/wp-content/uploads/2020/05/BC_D2_Covid_19_Impact_Nation_Branding.pdf

[2] Kotler, Philip - Asplund, C. - Rein, Irving - Haider, Donald D. [1999]: Marketing Places Europe – Attracting Investments, Industries and Visitors to European Cities, Communities, Regions and Nations 

[3] Olins, Wally (2002) Branding the Nation – the Historical Context’, The Journal of Brand Management 9 (4–5) (April 2002): 241–8.

[4] https://www.ibtimes.co.uk/queen-letizia-looks-stunning-king-felipe-during-spain-sure-campaign-launch-1679767

[5] https://www.travelo.hu/tavol/20200615-ausztria-video-kampany-osszetartas-az-utazas-szabadsaga.html

[6] https://www.timeout.com/croatia/news/video-croatia-the-vacation-you-deserve-is-closer-than-you-think-060220

[7] https://www.myswitzerland.com/en/planning/about-switzerland/clean-safe/

[8] https://www.descubraminho.com/en/blog/turismo-de-portugal-created-clean-and-safe-label-for-destination

 

 

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://travelikum.blog.hu/api/trackback/id/tr5915976658

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása