Tó-retró

Innen származnak a KGST autómárkák nevei

2021. április 18. - drkardos

Honnan jött a Nysa, a Trabant vagy éppen az ALEKO kifejezés, és melyik márka kapta a nevét az ókori Rómából?

autonevek1.jpg

Fotó: Fortepan/ Németh Tamás

 

Aki élt az előző rendszerben, az nap, mint nap használta a KGST piacról származó autótípusok nevét. Az utcakép nagyjából Trabantokból, Ladákból, Skodákból állt, így nem csoda, ha ezek a kifejezések folyamatosan fel-fel bukkantak a beszélgetésekben. Valószínűleg azonban kevesen gondolkoztak el rajta, hogy honnan jöttek a KGST márkák nevei vagy – ha volt ilyen – mi volt a jelentésük. Mi most összegyűjtöttük, úh. nézzük is át Alekótól Zastaváig, vagyis A-tól Z-ig...

ALEKO: Bár a Moszkvicsok önmagukban sem minősültek a megbízhatóság szinonimáinak, az 1985-ben bevezetett almárka, az ALEKO minden képzeletet alul tudott múlni. Bár görög nyelvterületen ez a szó védelmezőt, férfi harcost jelent, és személynévként is használatban van, az autómárka elnevezése nem innen ered. Ez ugyanis egy mozaikszó:  Avtomobilny zavod imeni Leninszkogo Komszomola

Barkas: A KGST legformásabb kisbuszának neve a főníciai nyelvből származik és gyorsat, villámot jelent (nem túl találóan). Azonban az ókori keleten e kifejezés családnévként is megállta a helyét. Leghíresebb viselője a Róma falai alá elefántokat vezénylő Hannibal atyja, Hamilkar Barkas volt.

Dacia: Ha már a római korban jártunk, akkor gyorsan fejtsük meg Románia nemzeti büszkeségének a nevét. A Dákok földje Dacia Provincia néven volt a Római birodalom része, és ezt az időszakot eleveníti fel a ma is létező márkanév. Ne felejtsük el, hogy a mi Pannónia motorjaink is így kapták a nevüket!  

Lada – Zsiguli: A legmenőbb KGST gyártmány nevének eredete ma sem teljesen tisztázott. Bár a hivatalosan csak rövid ideig használt Zsiguli kifejezés a gyár közelében található hegyet jelöli, a Lada elnevezés eredete már közel sem ilyen egyértelmű. Az orosz mitológiában a szépség és fiatalság istennője ezt a nevet viseli, sőt kedves jelentéssel keresztnévként is használatban van. A legvalószínűbb azonban, hogy a márka logójában is látható hajófajta, a lagyja volt a névadó. Külön érdekesség, hogy az autógyár alapításakor épített város, Togliatti az olasz kommunista párt akkori vezetőjéről kapta a nevét, aki segített a licensz-együttműködést tető alá hozni a Fiattal.

Moszkvics: A névadók itt bizony nem törték össze magukat nagy igyekezetükben. A Moszkvics szó ugyanis egyszerűen moszkvai lakost, Moszkvából származót jelent.

Nysa: Volt idő, amikor minden mentőautó ilyen kisbuszokból lett kialakítva.

autonevek2.jpg

Fotó: Fortepan/ Urbán Tamás

 

Ha az imént egyszerű névadást emlegettünk, akkor mit mondjunk most? Nysa a város neve volt, ahol a gyár működött...

Pobeda: A Szovjetek mindig úgy érezték, hogy a II. világháborút főképp ők nyerték meg. A nálunk Pobjedaként is emlegetett márka neve is erre utal, ugyanis szó szerint győzelmet jelent.

Skoda: Bár a mlada boleslavi kerékpár-, majd később motor- és autógyártó műhelyt két Vaclav,  Laurin és Klement alapította, azt később egy pilzeni óriásvállalat felvásárolta és átnevezte. A Skoda művek a tranzakciókor még inkább fegyvergyár volt, mégis alapítója, Emil Skoda nevén ismertük meg igazán az indián nyilas logóval futó márkát.  

Trabant: Harminc éves kor felett szinte mindenkinek van legalább egy Trabantos sztorija. Ez az autó volt az igazi útitárs, és a neve is ezt jelenti. Valójában ez a szputnyik szó német megfelelője, és az első űrszonda sikere előtti tisztelgésként adták az autómárkának.  

Wartburg: Nevét a gyárnak is helyet adó Eisenach városban található, az UNESCO Világörökség részét képező váráról kapta.

autonevek3.jpg

Wartburg vára

 

Zaporozsec: Mintha a Moszkvics névadását másolták volna. A Zaporizzsjei Autógyár (ZAZ) csodájának neve zaporozsjei lakost jelent.

Zastava: Az egykori Jugoszláviában jobban hittek a fantázianevekben, mint a gyártás helyére utaló szavakban. Azt azonban még így is nehéz megindokolni, hogy a márkát miért éppen így rövidítették le a  „Zavodi Crvena Zastava” („Vörös Zászló Gyárak”) kifejezésből. A lényeg, hogy így a Zastava egyszerűen zászlót jelent.

ZIL: Zavod Imenyi Lihacsova vagyis Lihacsov autógyár. Ebből a névből képezték a ZIL betűszót. Érdekesség, hogy a gyár neve nem követte az akkori szovjet mintát és nem egy tudósra vagy politikusra utalt. Lihacsov az üzem korábbi igazgatója volt.

Zuk: Ha egyszerűen szeretnénk megúszni a dolgot, akkor azt mondhatjuk, hogy a Zuk lengyelül bogarat jelent. Azonban arra nem sikerült utalást találni, hogy miért hívják így ezt a márkát. Kézenfekvőnek tűnik az akkor már évtizedek óta sikeres VW bogárra asszociálni, ám ez egyáltalán nem biztos. A bogár név csak 1960 után tűnt fel először Európában és a Zuk fejlesztése már 1955-ben megindult, és 1958-ban került gyártásba.  

További érdekességekért, nettó-retró életérzésért látogassa meg Facebook oldalunkat!

A bejegyzés trackback címe:

https://toretro.blog.hu/api/trackback/id/tr2816504878

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Quattroman 2021.04.19. 19:22:00

A Skoda embléma nem egy indián fejdíszt ábrázol hanem egy szárnyas nyilat.
Valamint ha már itt tartunk az Octavia típusnév is kapcsolódik a római korhoz akárcsak a Felicia, vagy a Spartak.

kewcheg 2021.04.19. 19:22:05

Pontosítanám: a Skoda emblémája nem indián, hanem szárnyas nyíl.

csker 2021.04.19. 19:22:11

Dacia - nem véletlen a névadás az akkori romániában (értsd: dákó-román kontinuitás).

midnight coder 2021.04.19. 19:22:25

Vajon a Zsigulit miért nevezték át Ladára ?

hátrasarc 2021.04.19. 19:55:51

Emellett a Trabant németül jelent még gyalogost, csatlóst (darabontot), szolgát is.

Cserny mster 2021.04.19. 19:55:57

@midnight coder: El szerették volna adni Nyugaton, oda jobb volt a Lada név...

kewcheg 2021.04.19. 19:56:19

Plusz még néhány: kommunista felsővezetők járgánya volt a Csajka / sirály/ bár alapvetően a gyárto a GAZ, azaz a Gorkij / ma Nyizsnij Novgorod/ AutoZavod volt.Moszkvicsokra épitett felépitményt az IZS / Izsevszk város/ karosszériagyár, az ő művük volt a 80-as évek postás dobozos Moszkvicsa, és a rendkívül ritka Moszkvics kombi.A Latvija kisbusz neve egész egyszerűen Lettországot jelent, nyilván ott eszkábáltak / nem is túl csúnya/ bódét a GAZ motorra.Talán van, akinek rémálbaiban még feltűnik a román Oltcit, ez a rendszerváltás előtti években "szinesítette" a Merkur választékát, tulajdonképpen egy Citroen Visa gyatra minőségben.Neve az Olt folyó neve és a Citroen első szótagja összevonásából származik.Az eddig felsoroltakhoz képest üdítő kivétel, minőségi ugrás a koprivnicei Tatra autógyár, amely - bár cseh- de valóban a Tátra hegységről kapta a nevét, hiszen az első vh.-t követően a Tátra már egy országban helyezkedett el Koprivnicével.Kiejtése csehül egyébként sima "a" hang mindkét helyen....

CoolKoon 2021.04.19. 19:57:04

Csak szólok, hogy az ALEKO az "Автомобильный завод имени Ленинского Комсомола"-nek a rövidítése, vagyis Avtomobilnij zavod imenyi Lenyinszkogo Komszomola (illetve még fonetikusabban "kámszámólá"). A Pobjedát pedig vsz. azért mondták Pobjedának és nem "pobedának", mert a "Победа" szóban az "е" valójában "je", nem pedig sima "e".
A Trabant mellé pedig nehéz lett volna kiírni, hogy a szó műholdat jelent?

NL 2021.04.19. 21:20:00

Az MZ pedig ha jól tudom Motorradwerke Zschopau, azaz zschopaui motorkerékpárgyár. (Remélem helyesen betűztem.)

nincs1agy 2021.04.19. 21:20:10

A Simson meg a héber Sámsonból jön. Az alapító testvérpár vezetékneve volt ez :

www.zaol.hu/hirek/simson-awo-425-s-motor-ndk-1839717/

"A Simson-testvérek, Löb és Moses a thüringiai Suhlban 1856-ban vasművet alapítottak, és sportfegyverek, gyerek-, illetve lovas kocsik gyártásával gyorsan ismertté váltak külföldön is. A Simson-család zsidó származása miatt 1935-ben a nemzetiszocialisták kisajátították az üzemeket."

kisf 2021.04.19. 21:20:17

@Cserny mster: Igen, nyugaton gond volt a kiejthetőség. Egyébként ment is ki kisebb mennyiség

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2021.04.19. 21:20:26

@CoolKoon:

Valójában oroszul a "je" ebben a szóban nem "je", hanem "e", de mivel magyarul nincs lágy b hang, így vagy erről nem veszünk tudomásul vagy "je" alakban képzeljük el.

kisf 2021.04.19. 21:20:39

Azért Lihacsov-ról pár mondat, nem véletlenül maradt meg a cégnévben 2013-ig (a megszűnésig). Bár pártkáderként indult, de technikusi tanulmányokkal, hamar felfigyeltek műszaki szervező készségére. A szombatot-vasárnapot nem ismerő szervező egy koszos műhelyből rohamosan kinövő gyáróriást hozott össze (évi 150 ezer teherképjármű szalagszerű gyártásban, amely csak a személygépkocsi gyártásra volt jellemző), természetesen folyamatosan gyűjtve maga köré a tehetséges mérnököket. Bár kezdetben a "kopizás" is rajta volt a palettán, de a fejlesztők (ellentétben az NDK-val) szabad kezet kaptak, így pl. egyedi versenyautókat is építettek. Érdemei a hiánygazdaság miatt pláne kiemelkedőek, alkalmazott mérnökei rögtön egy berendezett lakást kaptak. Nem akarok hosszú lenni, amikor 1941-ben evakuálni kellett a gyárat, ő már az URAL tehergépjárművek gyártását szervezte

VOGAben 2021.04.19. 21:20:45

A kezdetektől fogva létezett mindkét elnevezés. Nyugati, tőkés piacokra Lada néven mentek az export elejétől. Nálunk 76-77-ig Zsiga felirattal aztán Ladával jöttek. De később is előfordult egy-egy különc pédány: Kockákon is előfordult ritkán a Zsiguli embléma: Zsiguli 1300S és Zsiguli 1500L. A kezdetek kezdetén felmerült a Vilsto év is, V.I.Lenin 100. szülinapja okán. Ezt szerencsére elvetették...

octy 2021.04.20. 06:20:01

A keleti országrészben lehetett ám látni csodákat 1990 környékén. IZS személyautót, dupla kereklámpás Ladát 1300-as motorral, 2105 kasztnit 1.2-es motorral, 2107 (parasztmerci) kasztnit 1300-as motorral. Ha jól emlékszem járt erre 2104 kombi is 1500-as motorral.

Kniight 2021.04.20. 06:20:08

@VOGAben: Ez a nevet a VL100-as kemping TV kapta meg :)

Krisztián Károly Györe 2021.04.20. 06:21:09

@midnight coder: A szovjet időszakban ezt a márkanevet csak az exportra szánt járműveknél használták, ugyanazokat a modelleket a belső szovjet piacon Zsiguli márkanéven forgalmazták, de az autók a keleti blokkbeli szocialista országokba is cirill betűs Zsiguli felirattal érkeztek a forgalmazás első éveiben A nyugati exportban a minden sz.rt megvásárló angoloknak a Rover márkajel(szász v viking harcos fej)konkurenciájaaz 5 szögű logó keret a kor Fiat embléma öröksége.
Az oroszoknál eleve a számozásnak szerepe volt a méretet jelezték a többi szám az alaptípus karosszéria motor variáció
első szám:
1 mini pl VAZ 1117(Kalina)
2 kis pl VAZ 2107
3 közepes GAZ 3101(31013 a V8)
4 nagy ZiL 4104(eredetileg ZiL-115 volt a folyamatos számozásban)(41047 hosszú páncélozott)
második szám a tipus, ez esetben az 1 a személyautó
harmadik negyedik a 01 az első tipus
ötödik ha van a tipus variáns
AZLK és az ALEKO ugyan az csak a modernizált Moszkvicsot próbálták exportálni, egyébként Simca 1307 koppincs volt

Konyvtaroslany 2021.04.20. 06:21:34

LIAZ

A Libereci Autógyár, röviden LIAZ (Liberecké Automobilové Závody) cseh, illetve csehszlovák járműgyártó vállalat volt. A 1951-ben hozták létre a Škoda felosztásakor. 1953-ban a LIAZ függetlenné vált a Škodától, de még 1984-ig továbbra is használta annak nevét (Škoda LIAZ).

AVIA

Ez is egy cseh(szlovák), teherautókat gyártó cég, DE eredetileg először repülőgépeket csináltak és valszeg innen eredhet a repülésre utaló, "avion" szóra hajazó cégnév.

KAROSA

A Karosa a.s (Továrna na Kočáry, Automobily, Rotory, Obráběcí stroje, Sekací stroje a Autobusy, magyarul: Járműgyár, autók, rotorok, szerszámgépek, kaszák és autóbuszok) egy volt cseh autóbuszgyártó cég. A Karosa volt Csehszlovákia legnagyobb buszgyára.

ROTFL Manó 2021.04.20. 06:21:41

Hm, a Robur kimaradt a cikkből.

Latin eredetű ~ erős, szívós, szívósság

efi 2021.04.20. 06:21:52

A Lada név talán még 50 éves sincs, senki nem vette a fáradságot az elmúlt évtizedekben, hogy megkérdezze a névadót a miértről?

NL 2021.04.20. 06:22:00

Úgy látom a Karosa neve sem piskóta! (Továrna na Kočáry, Automobily, Rotory, Obráběcí stroje, Sekací stroje a Autobusy, magyarul: Járműgyár, autók, rotorok, szerszámgépek, kaszák és autóbuszok) Forrás: wikipédia

deak.atti 2021.04.20. 06:25:15

@Quattroman:

Szia, Laci!

Az Octavia azért lett Octavia (az első, "fecskefarkas", bár ez sem igaz, mert 1958-tól volt Octavia, és csak 1961-től "fecskefarok"), mert Skoda néven ez vo,t a gyár nyolcadik modellje. Latinul pedig a nyolc az "octo", ha jól rémlik a sztori. :-) Izgalmasabb történet, hogy a közvetlen elődjét, a 440-est mindenki Spartaknak nevezte, pedig hivatalosan sosem volt Spartak a 440/445-ös széria. Csak a bemutatókon még Spartak néven szerepelt, de a végleges változaton ezt már elvetették, és csak számmal jelölték a modellt. Viszont a "nép" nem felejtett, és a "bajuszos" Octaviát (a 440-est) Spartaknak nevezte mindenki. ;-) ennél már csak az MB 1000 volt a jobb, ahol az MB az Mladá Boleslav, az 1000 meg a motor hengerűűrtartalma (ez az átlag olvasónak szól, Te pont olyan jól tudod, mint én). :-)

DA

NL 2021.04.20. 06:25:21

@ kisf:

Van is némi hasonlóság a ZIL-ek, URAL-ok és KrAZ-ok kabin- és motorháztetői között - nem?

NL 2021.04.20. 06:25:28

@ VOGAben:

Ha ezt Vlagyimir Iljics megélhette volna, hogy mi mindenhez adták a nevét...

NL 2021.04.20. 06:25:45

A Barkas kisbuszok bumfordisága kifejezetten tetszik ma is. A Latviják szerintem relatíve szépnek voltak mondhatók - már az UAZ-okhoz, NYSA-khoz és a borzalmas ZUK-okhoz képest biztosan. Lehet, hogy ezek mind gyenge motorokkal muzsikáltak, de egy "Latya" (ahogy mi hívtuk) szinte csendesnek és tágasnak tűnt. Persze az idő sokmindnet megszépít... Ami viszont ritkaságnak számított az utakon, az a Skoda kisbusz. Alig volt belőlük.

fekete_kápó 2021.04.20. 08:34:24

IZS- Megy izs meg nem izs :') Egyszerű poén

Donjuan 2021.04.20. 11:46:55

@ROTFL Manó: A Robur eredetileg csak simán tölgyfát jelentett. Ebből jött a robusztus = erős, szívós (mint a tölgy) kifejezés.

Cpt. Flint 2021.04.20. 11:47:47

Polski Fiatot nyilván nem kell különösebben magyarázni; lengyel gyártmányú, Fiat licenc alapján készült.
Az ebből kinövő és önállósodó Polonez egy híres lengyel tánc után kapta a nevét (nálunk a csárdás talán csak az élelmiszeriparig vitte, ömlesztett sajtról tudok biztosan :))
Az IFA az Industrieverband Fahrzeugbau NDK-beli gyárelnevezésre utal, Werdauban és Ludwigsfeldeben volt üzem, a márka utáni típusjelben (W50, L60) a gyártási helyre és a terhelhetőségre (mázsában) utaltak.

midnight coder 2021.04.20. 11:47:59

@NL: A ZUK-ban nem annyira a kinézet volt a borzasztó, inkább a kivitel. Viszont elég megbízható jószágok voltak. A fogyasztás persze más kérdés, de akkor a benzin olcsó volt, a globális felmelegedés helyett pedig inkább a lehüléstõl tartottak.

morcos68 2021.04.20. 11:48:07

A Moszkvicsok megbízhatóságával nem volt semmi probléma. Az 'Aleko' nem almárka, hanem típus.

kewcheg 2021.04.20. 11:48:30

@NL: ...és nemhogy alig volt, de nálunk egyáltalán nem volt az alábbi három lengyel gyöngyszem: (szép, költői nevekkel) Syrena- két-hármohengeres lengyel népautó, a 80-as években még jöttek hozzánk ilyennel, kvázi lengyel Wartburg, méretileg a Trabant és a Wartburg között, esetenként a Wartburg 1000-es háromhengeres kétüteműjével szerelték, neve a Varsót jelképező sziréntől ered.
Polonez - erről a táncról mindenki hallott - meglehetősen szép karosszéria alatt egy borzalmasan elavult hajtáslánc és futómű, gyakorlatilag a nagypolszki 1.3 és 1.5 motorjai és hátul merevtengelyes laprugós futóműve. De legalább szép köntösbe csomagolva.Hozzánk már csak az a kiméra érkezett, amely Polonez orr-részéből egy platót növesztett hátrafelé - Daewoo néven árulták a 90-es években, nyilván már másfajta - szerintem dízel - motorral.
Tarpan - a nem szép, de legalább csúnya ázsiai vadló hasonlóan rondácska testvéra autóban. A jármű bekategorizálása nehézkes - Amerikában truck-nak mondanák, valamiféle kisteher-haszonjármű-mezőgazdasáhi munakgép kombó.
Egyszer néztem róla egy videót, a kabinban akkora volt a zaj, menetközben, hogy semmi mást nem hallottam a videóból....

Klown 2021.04.20. 15:58:22

@NL: Igen, ez nekem is feltűnt, hogy milyen ritkák voltak idehaza a Skoda kisbuszok!
Ami érdekes, hogy ide nem jutott a jugoszláv TAM teherautókból, pedig az egykori Jugoszláviában nagyon gyakoriak voltak, sőt a mai napig találkozni velük.

A teljesség igény nélkül még, ami hirtelen eszmbe jutott KGST-s teherautó márka: Star, ROMAN, Rába. (Bár ez utóbbit kettőt talán kevésbé kell megmagyarázni.)

kommentes nikk 2021.04.20. 15:58:31

@kewcheg: "Daewoo néven árulták a 90-es években" ez volt a Daewoo FSO? Haverunknak volt, úgy hívtuk, hogy a fosó :)

Editor Bob 2021.04.20. 15:58:39

@NL: Ahhoz képest, hogy az egyik leghíresebb osztrák uralkodóról egy májkrém van elnevezve, ez a Lenines már semmiség:)

Cpt. Flint 2021.04.20. 17:51:13

@kewcheg: szerintem volt Polonez magyarországon. Ha nem is sok. Autónyeremény-betétkönyvvel is lehetett nyerni.

Fredddy 2021.04.21. 15:48:54

Az orosz autómárkák általában a gyár helyéről kapták a nevüket: [valami]AZ, ahol a [valami] a helyre utal, AZ meg "avto zavod" (=autógyár). A KamAZ kámai, a GAZ gorkiji, a VAZ volgai, az UAZ uljanovszki, a KrAZ kremencsugi, a LuAZ lutszki, a PAZ pavlovoi autógyár, biztos van még pár, de hirtelen ezek jutnak eszembe, persze ezek nem mind személyautók, sőt, a PAZ buszgyár termékeiből aligha volt Magyarországon egy is, az Ikarushoz képest évtizedekkel elmaradtott konstrukciók voltak.

@kisf: a ZiL gyárat/autókat eredetileg ZiSz-nek hívták, ahol az Sz természetesen Sztálinra utal, Sztálin halála után nevezték át.

@fekete_kápó: az IZS gyár nem is annyira a járműiparban alkotott nagyot, Oroszország legrégebbi fegyvergyára ugyanis. A vadászpuskáik voltak híresek, az IZS sörétes olyan nehéz, mint két másik, de a mondás szerint februárban (idény végén) letámasztja az ember a kertkapuba, szeptemberben meg felveszi onnan, és semmi baja nincs, lehet vele vadászni :)

rdos · http://h2o.ingyenweb.hu/tema/6.html 2021.04.22. 10:12:42

Ami még eszembe jutott. Ikarus autóbusz és Csepel teherautó.

Csepelről jut eszembe, csőrös Zilekkel mentünk mezőgazdasági munkára az Alföldre. Két darabra ráfért az ütegünk, már persze a platóra. Odafelé az egyik 40 liter benzint evett száz km-en, a másik 100 litert. Hazafelé a 40 literes vontatta a száz literest. Húsz liter bor ára kijött a hazaútból. :-)

A szüreten (szőlőt szedtünk az aranyháromszögtől kissé északabbra) viszont Csepel teherautó vitte a szőlőt a homokon. Kétszeresen túlterhelve, a homokban majdnem tengelyig elsüllyedve, de 1-es fokozatban felezővel és difizárral mindent vitt. :-) Hazafelé pedig száz km per órás tempóval vitt minket aszfalton. Haza, de előtte a London nevű kocsmában megálltunk tíz percre. Na jó, a körletbe, nem haza mentünk, de a laktanya után az nekünk a hazánknak tűnt. :-)

Valamiért a csőrös Zilekre nem esett választás a szüreten. :-) Sokat "ittak" benzinből a Csepel pedig alig fele annyit és gázolajból. :-)

rdos · http://h2o.ingyenweb.hu/tema/6.html 2021.04.22. 10:12:48

A csehszlovák Prága teherautó kimaradt a a felsorolásból. Hogy a nevét honnan kaphatta? Elképzelésem sincs. :-)

fkv.115 2021.04.26. 12:06:59

@Editor Bob: A mienkről meg egy pince. :)

Quattroman 2021.04.27. 18:01:33

@Krisztián Károly Györe:

Az aleko nem koppintás volt hanem megvásárolták a Talbot (eredetileg Simca 1307/1308) gépsorát.
pl a szélvédő üveg még katalógus szerint is stimmel mindkettőbe.

Quattroman 2021.04.27. 18:01:42

@deak.atti:

Szia Atti,
Kissé ellent kell mondjak. nem csak a "fecskefarok" volt Octavia. Én egy '61es "bunkósorrú' Octavia Superben nőttem fel, még a rendszáma is közel állt a képen szereplőhöz, CB 81-63
Spartaknak azt nevezték aminek a két kis díszrács volt az orrán a nagy felett.
Kérdés, ha az Octi a nyolc miatt kapta a nevét, akkor a testvére a Felicia miről?
Ez a nyolcas dolog csak UL.

inebhedj - szerintem 2022.04.27. 16:45:33

@Donjuan:

Én azért Verne regényhősét sem hagynám ki a lehetséges névadók listájából.
süti beállítások módosítása