A tömegközlekedés mindenkié

Miért küld a GYSEV Szilit 160-as pályára?

2021. március 08. - kuharbence

Az elmúlt időben kétszer is tapasztaltam, hogy a Sopron IC elejére GYSEV-es Szilit kaptunk. Értetlenül álltam a dolog előtt, hiszen az 1-es vasútvonalon a 160-as sebesség is adott, ám erre ez a mozdony alkalmatlan. Természetesen ez nem is marad késés nélkül és nagyjából az ezzel a módszerrel kiadott IC alaphangon 10-15 perces csúszással tudják abszolválni a menetet. A legérdekesebb pár nappal ezelőtt az volt amikor a GYSEV Vectron és a személykocsik között bújt meg a Szili hidegen továbbítva. Bár a Vectron alkalmas a pálya sebességhatárait kimaxolni, de ebben az esetben sem tehette, hiszen a Szili korlátai nem csak akkor vannak érvényben ha a vonóerőt szolgáltatja. Vajon ennyire nincs mozdonya a GYSEV-nek? 
130874159_10214845607493144_6044414626274526086_o.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://thepublictransport.blog.hu/api/trackback/id/tr9416453654

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Landi Média 2021.03.08. 09:47:48

Egyrészt tényleg igaz hogy a GYSEV-nél kicsit kevés mozdony van, de nem ez a legnagyobb oka annak hogy az 1-es vonalra Szilit küldenek. Az 1-es vonalon tényleg lehetne akár 160 km/h-val is menni, de ez legtöbbször a Budapest és Győr közötti leromlott pálya állapota miatt lehetetlen. Átlagosan max 120 km/h-val haladnak a gyorsvonatok és az IC-k, ami bizony késéssel jár, de ez az utasok biztonsága érdekében történik. Amig egy teljes, mindenre kiterjedő felújítás nem történik az 1-esen, addig biztos maradnak a Szilik.

Békássy Csaba 2021.03.08. 21:31:35

Teljes, mindenre kiterjedő felújítás volt az 1990-es évek derekán, csupa minőséi, időtálló anyaggal! eddig tartott? Vagy a rendszeres állapot-felmérés és szükség szerinti karbantartás nem történt meg? Egyébként nem szabad rövidlátónak lenni: a GYSEV mozdonyi a hamburgi kikötőig terjedően dolgoznak nemzetközi forgalomban; ezért nem csoda, hogy előfordul néha olyan skandallum, hogy éppen nincs itthon elég mozdony!

Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2021.03.08. 22:56:04

@Landi Média: "ami bizony késéssel jár, de ez az utasok biztonsága érdekében történik"

Akkor írjanak új menetrendet, a biztonságos menetidők alapján.

Landi Média 2021.03.09. 00:12:44

@Békássy Csaba:
Én szerintem is, lehet hogy a kevés karbantartás miatt tart itt ez vonal. Végülis lehet akármilyen minőségi az anyag, mert ha nem javítgatják néha akkor még a legjobb pálya is tönkre megy. Egyébként pályafelújítások terén meg lehetne kérdezni a MÁV-ot/(GYSEV-et), hogy a nemzetközi vonalak felújítása helyett miért az elővárosi vonalakat újítják fel. Egyébként a magyarországi 160 km/h-s seb.korlát kicsit gáz ahhoz képest hogy például Ausztriában 200 felett is mehetnek a vonatok. Az ilyen korszerűsítésekre kéne költeni, mert hiába tudnak a legújabb IC+-ok akár 200-al is menni, ha erre nincs lehetőség Magyarországon.

A mozdonyokról pedig csak annyit, hogy a Szili tudtommal leginkább a magyar vonalakon közlekedik, nem véletlenül, mert Ausztriában ennél sokkal korszerűbb és gyorsabb mozdonyok is vannak. Hamburgnak pedig a környékén sem lehet látni Szilit, legalábbis személyforgalomban biztos nem.

Békássy Csaba 2021.03.09. 01:56:47

@Landi Média: Természetesen: a Szili csak Ebenfurtig ,mehet. De éppen ez a probléma-felvetés: Miért Szili jön a Keletibe? Azért, mert a nem-Szili tud menni, és gyakorta megy is Hamburgig. Itthon meg az jár, ami éppen nincs külföldön.

Békássy Csaba 2021.03.09. 02:00:12

@Landi Média: És még egy: ne csinálj eleenséget az elővárosi vonalakból, hiszen ugyanazon a vonalon mennek a nemzetközi és IC vonatok is: hiába mennek keresztül a fél országon, hogyha az elővárosi szakaszon elveszítik mindazt az előnyt, amit a távolsági vonalrészen szereztek.

lezlidzsi84 2021.03.09. 07:22:38

@Landi Média: azért ez így túlzás, a 160 -as szakaszon talán két helyen kell komolyabban lassítani (az egyik Komárom), a tatai kanyrgós szakaz adott, és talán Bicske előtt van két lassabb szakasz - egyébként lehet 140-160-nal haladni, emiatt önmagában nem nagyon alakul ki késés. A vonal az elmúlt 10 évben talán a hálózat legzavarmentesebb eleme volt, viszonylag ritka a késés más vonalakhoz képest.

Motorogre 2021.03.09. 08:31:15

MÁV-os mérnököktől hallottam régen, hogy a V-43-as az átlagnál jobban koptatja a pályát. Ha nincs is köze a forda-beosztáshoz, akkor is kellemetlen hogy az amúgy is elhasznált síneket tovább reszeli.
A teljesítménye felesleges egy személyvonathoz... de más nincs. És ez legalább hazai gyártás, akár a BKV Ganz-ICS villamosai .

citrix 2021.03.09. 09:37:28

@Landi Média: A V43-as "szili" nem alkalmas az osztrák és német pályákra két okból is (az elavultságon kívül). 25KV-os 50Hz-es felsővezetéki feszültséggel képes működni, 15KV-os 16 2/3Hz feszültséggel nem. Egyáramnemű mozdony. A másik a vonatbiztosító rendszere, tudtommal nincs felszerelve (semmi értelme sem lenne) LZB/PZB vonatbiztosítóval. Így aztán nem csoda ha Hegyeshalomtól nyugatra nem találkozunk vele.

Melvin. 2021.03.09. 16:06:50

A menetrend teljesíthető szilivel, a késés(ha van) a mávos forgalomirányításban, és az esetleges üzemzavarokban keresendő. Egy vasúttársaságnak a cargo hozza a pénzt, ezáltal nem csoda, ha a nagyteljesítményű gépeit a gysev nem elsősorban a személyszállításra használja.
@Landi Média: A magyarországi bizt.ber alkalmatlan a 160km/h sebesség feletti közlekedésre, és természetesen a pálya sem alkalmas.160 km/h sebesség feletti vasúti közlekedés akkor megvalósítható, ha a vasúti pályát más útvonalak nem kereszteznek.Ergo az összes keresztező közutat a vasút felett illetve alatt kellene elvinni, mint az osztrákoknál, hangsúlyoznom sem kell, hogy ez mennyi pénzbe kerülne, budapesttől a nyugati határig kihúzni egy nagysebességű vasútvonalat.@citrix: A Gysev szilijeinek felén megtalálható a PZB vonatbefolyásolás, mivel a Sopron-Szombathely-Szentgotthárd viszonylatra a PZB vonatbefolyásolást lett kiépítve.

Benbe · http://www.benbe.hu 2021.03.09. 18:13:26

@Landi Média: Pont azért küldenek Szilit, mert ennyi kocsinál nem jár késéssel, ha nincs más gond is (ennyi tartalék van a menetrendben). Ráadásul nem 160-as az érintett pálya: Keleti-Kelenföld 80, Kelenföld-Budaörs 120, Tatáig 140, onnan Almásfüzitőig 160, onnan Komáromig 120, Komárom 80, onnan Győrig újra 160. Plusz a lassújelek.
A Vectron meg a Taurus meg megy a 2000 tonnás tehervonatra, mert oda tényleg kell a vonóerő.

Benbe · http://www.benbe.hu 2021.03.09. 18:14:04

@Békássy Csaba: 30 éve. Egy felújítás 10 évet bír.

Benbe · http://www.benbe.hu 2021.03.09. 18:17:50

@Békássy Csaba: Már nem mehet ki Ebenfurthba. Ausztriában Szilit csak Deutschkreutzban láthatsz répaszezonban.

Békássy Csaba 2021.03.09. 21:55:36

Az nem felújítás, amelyik csak tíz évet bír, hanem látszattevékenység. Persze, függ attól is, milyen mozdonyok járnak rajta. A szakirodalom szerint marokcsapágyas motorral szerelt jármű legfeljebb 40 km/óra sebességig alkalmazható: nálunk 160km/órával mentek a szakirodalom szerint is megengedhetetlen konstrukciójú járművek, Akkor nem csoda, hogy beledöngölték a pályát a földbe.

Békássy Csaba 2021.03.09. 21:58:13

@Benbe: Ebenfurtig a GYSEV villamosított, 25Kv50Hz váltóárammal, ott van két vágány, amelyik feszültség-átkapcsolás nélkül használható. Ezenkivül a Fertőszentmiklóxs-Nezsider vonal is 25kV50Hz.

citrix 2021.03.10. 08:01:07

@Melvin.: Nem tudtam hogy van szilin PZB, a GYSEV vonalain végül is logikus. Minden nap tanul az ember.

Benbe · http://www.benbe.hu 2021.03.10. 20:55:00

@Békássy Csaba: Ebenfurthban nem használják az átkapcsolást, és hiába lenne fizikailag képes, Baumgartenbe sem gurulhat be a Szili, mert tilos neki. Nezsider pedig már 15 kV, nyílt vonali a határ, és oda se mehet Szili.

Melvin. 2021.03.11. 20:12:18

@Benbe: De, Ebenfurthban használják az átkapcsolást, a többáramnemü mozdonyainkkal is végig 25kV-on hozzuk a teher és személyvonatokat.Söt, még a pupos és bobo is kijár tolatgatni a sógorokhoz, sajátcélú vasúti pályahálózatot kiszolgálni, amit egy szili visz ki pár kocsi kíséretében.

Katavics Làszló 2022.02.07. 16:21:14

Tisztelt Blog!
A GYSEV-nél nem kevés mozdony van!
Hanem 2 országbeli vasút, meg európa szerte végez árufuvarozást! Erre jó példa a Gartner aminek a fuvarozását is a GYSEV végzi! A MÁV-nál sokkal kevesebb a mozdony. Nem hiába bohóckodik még a 100 éves csörgőkkel, és Szilikkel! Ennyit a lejáratásról! Amúgy meg utánna kellen járni a dolgoknak nem gondoljátok?
süti beállítások módosítása