téveszmék

téveszmék

"A magunk útját járjuk"

2020. február 19. - G. Nagy László

orban3.jpg

 

Orbán Viktor vasárnapi évértékelője bőven kapott hideget-meleget az elmúlt két nap során. Számos kritikusa megjegyezte, hogy a beszéd - szokás szerint - tele volt csúsztatásokkal, féligazságokkal. Arról azonban kevesen beszélnek, ami a lényeg; a miniszterelnök legnagyobb csúsztatását néma csend övezi mindkét politikai oldalon.

 

"Már nem ülünk fel mindenféle liberális népmesének, ami az önszabályozó piacról, a jó kapitalizmusról, az Európai Unióról és a globális világrendről szól." Számomra ez volt a közel egyórás beszéd leghamisabb mondata. A motiváció elég nyilvánvaló: Orbán egy olyan jóságos állam képét vetíti elénk, amely megvédi a polgárait minden rájuk leselkedő veszedelemtől. Ezzel önmagában nincs is semmi baj, a központi hatalomnak ez lenne az egyetlen legitim feladata. Csakhogy a polgárokra leselkedő veszedelmek kimerülnek az agresszióban, a bűnözésben; ez a felismerés pedig igencsak szűk feladatkört és mozgásteret adna a mindenkori kormányzatnak. Ezért muszáj ellenségképeket festeni oda is, ahol ilyen - józan fejjel - nem igazán elképzelhető. Az önszabályzó piacot és a kapitalizmust mumusnak beállítani mindazonáltal régi trükk, immáron kétszáz éve vissza-visszatér. Ám azon kívül, hogy hamis legitimációt ad számos politikai döntésnek, nem sok létjogosultsággal bír.

 

"Az általános adócsökkentés politikája tehát bevált, mert a dagály az összes hajót megemeli." Ez az igazán szívmelengető mondat mindössze öt perccel a kapitalizmust és az önszabályozó piacot kritizáló dörgedelem előtt hangzott el. Tényleg senkinek sem tűnik fel az az ellentmondás, mely a két kijelentés közt feszül? A miniszterelnök az elmúlt hónapok során szinte minden jelentős beszédébe beleszőtte az adócsökkentés kifejezést, mégpedig azzal a körítéssel, hogy ezt tartja a kormány legfontosabb gazdaságélénkítő lépésének. Dicséretes a felismerés, azonban gondoljuk ezt egy kicsit tovább! Mi történne, ha elmennénk a falig és az adók mértékét egészen nullára redukálnánk? Gyakorlatilag megvalósulna a tiszta kapitalizmus, a tökéletesen önszabályozó piac. Orbán Viktor tehát megveregeti a saját vállát a jól csengő és népszerű (és valóban pozitív jelentéstartalmú) adócsökkentés miatt, majd elkezdi savazni az intézkedés lényegét. Nem kell közgazdaságtan professzornak lenni, hogy értsük: minden apró lépés, amely az adóterheket mérsékli, a kapitalizmus irányába mozdít; s minden ezzel ellentétes mozzanat az államot duzzasztva a szocializmust építi. Nem bonyolult.

 

Vajon mi áll mindezek hátterében? Miért beszél a miniszterelnök ilyen blődségeket, s ez miért nem veri ki a biztosítékot senkinél? Az első kérdésre könnyű a válasz. Ha a választópolgárok döntő többsége utálja a spenótot, kifizetődő olyan retorikai elemeket alkalmazni, melyek a parajfőzelék negatívumaira fókuszálnak, még akkor is, ha titokban, étkezőnk félhomályos magányában két pofára faljuk. A kapitalizmus - "hála" Marxnak, Leninnek és az összes világrontó, kommunista bűnözőnek - a mai napig rosszul csengő kifejezésnek számít.  A Kádár-emlőkön nevelkedett, idősödő, zömében vidéki Fidesz-szavazók számára könnyű eladni, hogy a szabad piac valódi fenyegetést jelent, még akkor is, ha Orbán három mondattal korábban épp az exporteredményeinkkel büszkélkedett, különös tekintettel a mezőgazdaság valóban lenyűgöző teljesítményére. (Persze, sokkal jobb ez így, mintha szóban a kapitalizmust istenítené, miközben adókat emelne és látványosan zsugorodna a hazai gazdaság.) Legalább ilyen izgalmas kérdés, hogy az ellenzék miért nem húzza a miniszterelnök orrára ezt a nyilvánvaló ellentmondást? Talán azért, mert liberálisként ugyan kritizálni kéne a szónoklatot, ám valamelyest méltatni illene a tetteket és az eredményeket? Vagy tán azért, mert kiderülne, hogy gazdaságpolitika terén éppen a kormányzat áll közelebb ahhoz, amit liberálisnak nevezünk?

 

"A magunk módján, a magunk szabályai és a magunk döntései szerint élünk." - hirdeti Orbán Viktor huszonkettedik évértékelő beszédében, s nincs is ezzel különösebb baj. Csupán azt kell látni, hogy az a bizonyos harmadik út, melyet Antall József nyomán immár harminc éve kergetünk, egyszerűen nem létezik. A miniszterelnök lelke mélyén valószínűleg még ott él a liberális ifjú, aki a nyolcvanas évek végén egyszerűen és tisztán látta a világot. Mindössze annyi történt, hogy a szavazótábora jórészt kicserélődött, s ezzel párhuzamosan a kommunikációs elemek is szükségszerűen változtak. Hitem szerint ez az oka a legtöbb ellentmondásnak, melyek szavai közt feszülnek.

A bejegyzés trackback címe:

https://teveszmek.blog.hu/api/trackback/id/tr5915480852

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

a nagy hohohorgász 2020.02.20. 20:57:37

@Igazamvanvagyigazamvan?: olyan jó látni ahogy habzó szájjal ugatsz mint a veszett kutya. Hahaha

boborján20 2020.02.20. 21:01:10

@a nagy hohohorgász:

mi van te nicktolvaj fityeszdroid?

a nagy hohohorgász 2020.02.20. 21:02:03

@a nagy hohohorgász: amúgy meg ha az embereknek jobban megy akkor az országnak is, ez kozgaz alap. Ha nem menne jobban már levaltottak volna a patast. Ne feledjük a patas is ezzel bukott 2006ban. Viszont arról kiderult lufi ha erről is akkor hidd el lesz patasvaltas.

Matyika Ápolója 2020.02.20. 21:03:49

@Igazamvanvagyigazamvan?:
"a magyar gdp 2008-ról 2018-ra:
158 M $ vs 161M$"

Ja, 2009-ről 2018-ra meg
130M vs 161M

Ja meg a népesség is csökkent, tehát a per capita GDP még durvábban emelkedett.

De nem baj, azért próbálkozz tovább, hogy igazából ez szar, és bezzeg az előző garnitúra mennyivel jobban csinálta :D

Igazamvanvagyigazamvan? 2020.02.20. 21:05:15

@Quercus erdész: "haver, figyelj. Aztán az hogyan van, hogy sem az eju ,sem a hitelminősítők nem számolgatják a magyar gazdasági teljesítményt sem ejuróban, sem dollárban."

te, haver, figyelj, minek égeted magad?

Igazamvanvagyigazamvan? 2020.02.20. 21:07:30

@Matyika Ápolója: nem állítottam ilyet.
Azt állítottam, hogy 2011 óta a gdp 4%-át kaptuk az eu-tól.
Azt állítottam, hogy a növekedés viszonylagos, attól függ, mit veszünk bázisnak.

2020.02.20. 21:08:39

@Igazamvanvagyigazamvan?:

A kérdés még mindig ugyan az, hogy jött ki a 4%?

Igazamvanvagyigazamvan? 2020.02.20. 21:11:41

@Matyika Ápolója: az egy főre esőt meg ne keverd ide.
De, hamár: 161-130= 31 M az ugye elosztva 9 évvel 3.44 ?M évente...
2,6% fasza! Ez lenne az ellenérved???

Igazamvanvagyigazamvan? 2020.02.20. 21:15:39

@Quercus erdész: már egyszer levezettem.
ec.europa.eu/hungary/about-us/eu-and-your-money_hu

www.ksh.hu/docs/eng/xstadat/xstadat_annual/i_qpt015.html

Ja, az utóbbi euroban is megadja az adatokat, mert a ksh tele van hülyékkel...
Nem tudják, mint te, hogy az állam devizaadóssága forintban van, azért deviza. A Moody's tudja, ezért ad meg százalékokat....

2020.02.20. 21:17:28

@Igazamvanvagyigazamvan?:

Ja és kicsihuszár, miért is nem kell figyelembe venni az ejus támogatásoknál a Magyarország által befizetett összeget? Ha te adsz valakinek 100 forintot, aki előtte adott neked 20 forintot akkor mennyit is adtál te végül is?

a nagy hohohorgász 2020.02.20. 21:21:17

@boborján20: én csak 1 buta magyar vagyok aki jóval jobban el mint 10 éve és nem kellett hozzá kitantorognom és ner lovagnak sem lennem.

Igazamvanvagyigazamvan? 2020.02.20. 21:22:31

@Quercus erdész: hú, vazze!
Azért, mert nem egyenleget számolsz, hanem bruttó összeget.
Benne van a nevében:
GROSS domestic product...

A befizetés ezt az összeget fogja csökkenteni.

Tehát, a te BRUTTÓ fizetésed tartalmazza az adókat is, vagy esetleg azt az összeget, amit be fogsz fizetni a cég kasszájába, mondjuk kávéfogyasztás címén.
A nettó jövedelmed nyilván más lesz, de a GDP Bruttó!!!!

boborján20 2020.02.20. 21:22:32

@Quercus erdész:
erdész, erdész! a mocskos pofádat megint beleverték a saját szarodba, te szerencsétlen flótás!

te a blogszféra feketepákója vagy baszod!:)))

boborján20 2020.02.20. 21:24:52

@a nagy hohohorgász: hát lehet, hogy igaz amit írsz, de a nicknevedet azé csak loptad. nem?

Igazamvanvagyigazamvan? 2020.02.20. 21:25:29

@Quercus erdész: nem adtál előtte semmit sem, gyógyegér. Ez számvitel, nem kocsma.

2020.02.20. 21:27:19

@Igazamvanvagyigazamvan?:

Duma. Te nettó 80 forintot adsz. És ezt magyarázhatod,ahogy akarod, a tényen nem változtat.

2020.02.20. 21:29:35

@Igazamvanvagyigazamvan?:

Pedig te kocsmai szinten vagy,

Igazamvanvagyigazamvan? 2020.02.20. 21:30:04

@Quercus erdész: neked viszont többet kéne olvasnod. Lehet, érdeklődsz a közgáz iránt, de láthatólag nem egy kölcsönös, mély vonzalom ez...

Igazamvanvagyigazamvan? 2020.02.20. 21:31:37

@Quercus erdész: nem, én adtam meg forrást. Olvass bele. Tudod, nagyon buta ember vagy, de nem baj, ez ner kompatibilis.

Igazamvanvagyigazamvan? 2020.02.20. 21:33:08

@Quercus erdész: nem én magyarázom. Ez így mûködik. Az, hogy te nem látod át, nem változtat a lényegen.

Igazamvanvagyigazamvan? 2020.02.20. 21:36:16

@Quercus erdész: de az gondolom, felmerült már csökött agyadban, hogy az szja miért a bruttóból van számolva?

Igazamvanvagyigazamvan? 2020.02.20. 21:45:05

@Quercus erdész: nem, nem 80-at adok, hanem 100-at, te pedig adsz nekem 20-at.

Akkor most lépjünk szintet:

A támogatás az eu-tól úgy jelenik meg, hogy beruházások lesznek belőle. Na ez jelenik meg a gdp-ben. A saját erő szintén megjelenik a gdp-ben.

Tehát, elvileg a 2010-es támogatás megjelenik a 2010-es beruházásban, majd a 2011-es, a beruházás által termelt jövedelemben, aztán a 2012-es, stb...
Tehát, elvileg a gdp -ben hatványozódni kéne az eu támogatás hatásának...
mint a kamatos kamat...
Ezzel szemben....

a nagy hohohorgász 2020.02.20. 21:45:58

@boborján20: ha loptam volna akkor az már kiderult volna gondolom..

Igazamvanvagyigazamvan? 2020.02.20. 21:46:27

@Quercus erdész: ott van, belinkeltem. Kell még hozzá papír, ceruza. Avagy számológép, ha nem tudod használni a ceruzát.

Igazamvanvagyigazamvan? 2020.02.20. 21:48:31

@Quercus erdész: (millió EUR)

Egyenleg milliárd forintban

(adott évi átlagos árfolyamon)

EU-ból származó bevétel

Nemzeti hozzájárulás

Egyenleg

2017

4 049

821

3 228

998

2016

4 546

924

3 622

1 128

2015

5 629

958

4 671

1 448

2014

6 620

909

5 711

1 763

2013

5 910

920

4 990

1 481

2012

4 177

832

3 346

968

2011

5 331

836

4 494

1 255

2010

3 650

862

2 788

768

2009

3 569

758

2 810

788

2008

2 003

865

1 138

286

2007

2 428

786

1 642

413

2006

1 842

678

1 164

308

2005

1 357

720

637

158

2004

713

483

231

58

Összesen

51 824

Igazamvanvagyigazamvan? 2020.02.20. 21:49:44

@Quercus erdész: 1996 7 122 305 37 260.3 46 682.2 82 106.7 96 310.3
1997 8 834 560 41 883.8 47 306.9 87 270.4 101 091.8
1998 10 442 818 43 334.8 48 695.8 92 295.9 106 751.1
1999 11 637 546 46 034.9 49 039.3 97 127.7 111 315.2
2000 13 324 052 51 237.7 47 203.3 106 091.7 121 049.2
2001 15 398 700 59 991.4 53 740.8 116 895.9 134 613.0
2002 17 433 859 71 753.4 67 571.9 126 771.4 147 567.9
2003 19 133 811 75 474.7 85 252.2 132 936.5 156 645.1
2004 21 077 457 83 748.4 104 019.3 138 843.8 164 028.1
2005 22 549 020 90 906.8 112 934.8 146 407.0 172 222.0
2006 24 316 299 92 012.9 115 512.6 152 970.2 184 736.3
2007 25 701 369 102 269.6 139 810.5 157 907.7 191 520.5
2008 27 217 365 108 327.8 158 424.7 164 193.5 207 757.7
2009 26 458 264 94 298.5 130 813.1 157 621.0 207 249.0
2010 27 268 875 99 011.9 131 005.9 165 091.8 215 699.4
2011 28 370 786 101 610.9 141 190.3 172 262.6 228 296.2
2012 28 847 930 99 675.0 128 002.5 173 596.6 229 637.8
2013 30 290 327 102 015.1 135 406.0 178 085.2 242 362.5
2014 32 694 208 105 923.0 140 608.2 186 280.1 252 630.8
2015 34 785 204 112 246.5 124 472.9 197 310.2 262 494.3
2016 35 896 329 115 251.8 127 545.2 194 277.8 266 658.4
2017 38 835 221 125 595.0 141 594.9 201 276.1 285 408.5
2018 42 661 805 133 790.6 157 860.5 214 062.5 303 833.7

Orbánék Moszkva fele menekülnek! 2020.02.20. 22:32:11

@Quercus erdész:

Mi van hülye fidesznyik, nálatok már a legidiótábbakat is felveszik illibbant bértrollnak mostanában? Te, vagy itt, a perdöntö bizonyíték arra, hogy ti fidióták a funkcionális analfabéták tömege vagytok. Te tényleg hülye vagy sokadszorra is megérteni azt ami egy 14 éves szaközepesnél vizsgaanyag, miszerint nem minden kiadás és nem minden bevétel számít bele az EU szabvány szerint számolt hiányba? Meg hogy az EU támogatás nagyságát a GDP-hez viszonyítják, ami éves átlagban 4 %. Te kisköcsög fidióta, te még az általános oskola 4-ik osztályát se tudtad elvégezni?

Orbánék Moszkva fele menekülnek! 2020.02.20. 22:37:59

@Igazamvanvagyigazamvan?: "Tehát, elvileg a gdp -ben hatványozódni kéne az eu támogatás hatásának."

Nemcsak ott hatványozódik, hanem Stróman Mérszaros számláján is! Ma már ő a teljes magyar GDP!

Egyébként ha a magyar gazdasági növekedésből kivonod az EU támogatások által gerjesztett növekedést, akkor az Illibant orbán rendszer évi 1%-kal, meg még annyival se növekedik. Ha meg még a multik eredményét is levonod,. akkor itt már egyenesen hadikommunizmus van. Ezt nevezik a fideszes köcsögök világrekord növekedésnek!

Matyika Ápolója 2020.02.20. 22:58:46

@Igazamvanvagyigazamvan?: "2,6% fasza! "

Baszki ember, az előbb azzal jöttél, hogy 2% TÍZ év alatt, ehhez képest egyből több mint a tízszerese volt a növekedés, hiszen már ÉVENTE 2,6-tal számolsz... :D

Matyika Ápolója 2020.02.20. 23:00:31

@Orbánék Moszkva fele menekülnek!: "Egyébként ha a magyar gazdasági növekedésből kivonod az EU támogatások által gerjesztett növekedést,"

Igazamvan, hol vagy ilyenkor? :D Pont erről beszéltem, mikor azt mondtam, hogy egyesek úgy gondolják, hogy ha az EU támogatást kivonják a GDP növekedésből, akkor az nulla körül van, tehát nincs növekedés EU támogatás nélkül. Ezt a mega tévedést miért nem javítod ki?

Matyika Ápolója 2020.02.20. 23:04:57

@Igazamvanvagyigazamvan?: "az egy főre esőt meg ne keverd ide."

És ugyan miért ne? Ha egy pizzát négy ember közt, vagy három ember közt osztasz el, melyik esetben jut több az embereknek? :D

Szóval tisztázzuk, nem 10 év alatt 2%, hanem még szerinted is évente 2.6%, és ez a GDP, nem pedig a per capita GDP, ami nyilván ennél jobban nőtt. És még jó fej is voltam, mert igen, számolhatnánk 2012-től, és akkor még látványosabb lenne a növekedés.

De mondom, ha kevesled, mutass rá arra a politikai erőre, amelyik szerinted jobban csinálná. Azon bőgni, hogy nem elég jó, mindenki tud.

Matyika Ápolója 2020.02.20. 23:17:49

@Igazamvanvagyigazamvan?: "Tehát, elvileg a 2010-es támogatás megjelenik a 2010-es beruházásban, majd a 2011-es, a beruházás által termelt jövedelemben, aztán a 2012-es, stb...
Tehát, elvileg a gdp -ben hatványozódni kéne az eu támogatás hatásának...
mint a kamatos kamat..."

Ez nagy vonalakban igaz, tehát ha a GDP 4%-át kapjuk az EU-tól, akkor a növekedésünk 4%-áért is ez felel (a TELJES NÖVEKEDÉS 4%-áért!). Ezt nem értik meg sokan, pl. fentebb is az orbánozós moszkvás nick, akik tévesen azt gondolják, hogy ha 4%-ot kapunk az EU-tól, és 4% a növekedés, akkor ez "ugyanaz" a 4%.

Másrészt persze ez a "kamatos kamat" nem csak az EU által finanszírozott beruházásoknál igaz, hanem nyilván a magyar állam által finanszírozott beruházásoknál is, azaz nem "borítja fel" a GDP-t az EU javára akkor sem, ha 100 évig így menne.

Harmadrészt azért támogat az EU olyan dolgokat is, amik gyakorlati értelme megkérdőjelezhető, tehát hogy mennyiben járulnak hozzá a következő évek növekedéséhez, passz.

Matyika Ápolója 2020.02.20. 23:24:04

@Igazamvanvagyigazamvan?: ja és az előzőekhez még annyit, hogy mindezt csökkenő adósság mellett, nem pedig 8-10%-os hiányok mellett. De tudom, szerinted ezt se kell "idekeverni", mert köztudott, hogy ennek semmi köze nincs ám semmihez :D

Igazamvanvagyigazamvan? 2020.02.20. 23:39:04

@Matyika Ápolója: nincs csökkenő adósság. Növekszik. A gdp arányában beszélünk csökkenésről, tehát a gdp növekedése fedezi az adósság nòvekedését.
78 092,3 71 903,6 76 390,2 77 343,9 77 628,0 81 188,8 84 447,7

Értelmezés: a ksh szerint 2009- ben 78 092,3
2010-ben 71 903,6
2016-ban84 447,7 millió euro...az államháztartás adóssága.
Tehát a legrosszabb évhez képest is mintegy 6 300 milliò euróval magasabb 2016-ban.
Orbán pedig 6 év alatt 12500 millió eurót vett fel pluszban.

Igazamvanvagyigazamvan? 2020.02.20. 23:45:00

@Matyika Ápolója: félrebeszélsz. De nem megyek bele mégegyszer, levezettem, hivatkozást linkeltem.
Ha a gdp a te adatod szerint évi 2,5 %-ot nőtt, miközben évi 4%-ot kaptunk az eu-tól, nehéz arra a következtetésre jutni, hogy a támogatások nélkül is fejlődünk...
Miközben újabb hitelek felvételével fedezzük a hiányt.

Igazamvanvagyigazamvan? 2020.02.20. 23:53:13

@Matyika Ápolója: a per capita pedig azért baromság, mert adott esetben nem játszik be.
Ad 1. a gdp növekedést nem követi az egy főre eső.
Ad 2. a gdp-re ható eu támogatás teljesen független.

A per capita a lakosságszámra vetített gdp.
A gdp termelésében a lakosságnak csak egy része vesz rèszt, illetve olyanok is, akik nem magyar lakosok..

Igazamvanvagyigazamvan? 2020.02.20. 23:59:51

@Matyika Ápolója: ja, az adósság 17,4%-ot nőtt 6 év alatt... ez ám az unortodox csökkenés!
ez az érved sem jó.
Sikerült bebizonyítanod, hogy több pénz jött az eu-tól, mint a gdp növekedése, sikerült bebizonyítanod, hogy az adósság nőtt, és azt is, hogy az egy főre jutó gdp azért javul, mert kevesebben vagyunk, szép!
Egyéb öntökönrúgás?

Igazamvanvagyigazamvan? 2020.02.21. 00:04:43

@Matyika Ápolója: a gdp növekedés 2011/2010 volt 4,7 mill euro, a támogatás 4,5 mill.
Nagyszerű!!!

Igazamvanvagyigazamvan? 2020.02.21. 00:09:02

@Matyika Ápolója: a legszebb 2012. Támogatás: 3,396 mill euro, a gdp pedig csökkent, 2,000 mill euroval....

Igazamvanvagyigazamvan? 2020.02.21. 00:11:49

@Matyika Ápolója: 2013 növekedés 2.500 mill, támogatás 4990 mill...

cumi...

Igazamvanvagyigazamvan? 2020.02.21. 00:14:44

@Matyika Ápolója: 2015- ben jön végre a fordulat...
tehát az látszik, hogy fogalmad sincs az egészről.

Orbánék Moszkva fele menekülnek! 2020.02.21. 01:14:01

@Matyika Ápolója: "tehát ha a GDP 4%-át kapjuk az EU-tól, akkor a növekedésünk 4%-áért is ez felel (a TELJES NÖVEKEDÉS 4%-áért!). Ezt nem értik meg sokan, pl. fentebb is az orbánozós moszkvás nick, akik tévesen azt gondolják, hogy ha 4%-ot kapunk az EU-tól, és 4% a növekedés, akkor ez "ugyanaz" a 4%."

Figyelj okostóni, magad találod ki a hülyeséket, aztán másra aggatod, majd felháborodsz hogy milyen hülyék vannak már!

Na akkor jegyezd meg: az EU ad a GDP 4%-át kitevö támogatást. Ebböl beruházások lesznek meg kórházi váróterem kifestések, meg közösségi programok támogatása, meg akármi. A GDP-t hozzáadott értékben mérik. Az anyag költség nem fogja növelni a GDP-t (mert az anyag nem hozzáadott érték), csak a foglalkoztatottság (munkabér) plusz a profit. Ez utóbbi annál nagyobb, minél nagyobb fideszes maffiózó kapja meg az EU támogatást (pl Stróman Lörinc)

Mindenesetre az EU támogatás olyan beruházást, felújítást, pénzkiadástgenerál, ami Orbanisztán önerejéböl nem valósult volna meg. Ebböl következik, hogy ezzel az EU ingyen pénzzel növekszik a foglalkoztatottság. A második körben meg a melós többet vásárol. Emiatt meg a termelönek, kereskedönek is több pénze lesz, akik szintén többet fogyasztanak meg beruháznak. Ez a multiplikátor hatás, amiröl a tanult kollega beszélt.

Az, hogy a 4%-nyi EU-s támogatás valójában mekkora plusz növekedést generál, nem tudja senki pontosan megmondani, kivéve, ha aprólékos staisztikát csinál az összes kiadásról. Ilyen meg aligha van. Ráadásul a multiplikátor hatást akkor se tudja hozzárakni.

Így maradjunk annyiban, hogy 4% EU-s támogatás valszeg nem generál 4%-os GDP növekedést, de 2,5%-ot minimum igen. Ezt levonva a hosszútávú éves átlagos növekedésböl, kb. nullára zuhan a GDP növekedési szám. Ennyire lenne képes az illibbant maqgyar gazdaság EU támogatás nélkül. Igaz, vagy 7-8 millió magyar pont ezen a szinten is áll, amin aztán hitelfelvétellel javít és azt hiszi a hülyéje, hogy akor most Jobban teljesít!

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.02.21. 08:34:41

@Orbánék Moszkva fele menekülnek!: @Igazamvanvagyigazamvan?:

Elég a liberális kamuszámokból!

A lényeg: a kisember jobban él, mint országrontó szakértő gazdáitok alatt. Pont.

Igazamvanvagyigazamvan? 2020.02.21. 08:45:46

@MAXVAL bircaman közíró: ezek a számok a ksh által közöltek. Azt pedig a mindenkori kormány irányítja. Azt értem, hogy a fideszt, az Orbánkormányt lehazugozod, de hogy le is libsized?

Európai téridő 2020.02.21. 09:45:58

Úgy látszik, a felelősebb, netán mérsékeltebben internáci, netán patrióta balliba hülyelvtársurak is elővették a naftalinból az agyukat.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.02.21. 10:06:31

@Igazamvanvagyigazamvan?:

Amit mondani akartam: az emberek a saját zsebüket nézik, nem a számokat.

Igazamvanvagyigazamvan? 2020.02.21. 10:57:49

@MAXVAL bircaman közíró: a zemberek a Való Világot nézik. Ez mutatja is az általános intelligenciát...

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.02.21. 11:00:14

@Igazamvanvagyigazamvan?:

A kisembert az érdekli, ő hogyan él, s nem az, hogy valami amerikai filantróger gazember huszadrangú kamuszakértője milyen számokat talál ki éppen.

IGe. · http://istenteszt.blog.hu/ 2020.02.21. 11:34:27

Ideológia téveszme tudományos boncolgatása:
Isten jelentéstani felosztásai
vilagnezet.blog.hu/2020/02/06/isten_jelentestani_felosztasai

s 2020.02.21. 12:58:55

@zord íjász: Merci. Merci beaucoup.

s 2020.02.21. 13:09:05

@MAXVAL bircaman közíró: Nem hát. Tudod miért? Mert sehogy sem lehet váltani. Ameddig orbán nem költ a humán erőforrásra (oktatás, egészségügy, stb...), addig a németek faszát fogja szopni. Mert ők költöttek erre. Ezért annyira jók. Mi pedig nem. Ezért vagyunk ennyire szarok.

s 2020.02.21. 13:14:03

@a nagy hohohorgász: @MAXVAL bircaman közíró: Basszátok telibe anyátok mocsok pofáját, buzibaszó gecinyalók. A kecskéim már kidóltek, hogy basznátok meg telibe a ribanc kurva rohadt anyátokat.

s 2020.02.21. 13:25:05

@MAXVAL bircaman közíró: Te pedig hülye vagy, mint a valagam. Ezt a teljesség kedvéért muszáj volt hozzáfűzni, bár a legtöbben enélkül is tisztában vannak a ténnyel.

s 2020.02.21. 13:31:39

@Quercus erdész: "Vagyis miután a magyar gdp forintban van számolva, így az a mérvadó."
Te, közgazdász család feje, te.
Akkor ha csinálunk egy geci nagy inflációt, akkor rendben is volnánk? Mert ugye akkor év végén minden nagyobb, forintban számolva. Ebből kijöhet szép gdp növekedés forintban kalkulálva, a kérdés csak az, hogy mr. matolcsy mikor fogja kivonni a forgalomból a fém 200 000 -est, mint értéktelen kutyaszart.

s 2020.02.21. 13:45:21

@Igazamvanvagyigazamvan?: A stadion, mint befektetés? Hát . . . nem tudom. Inkább csak a költség van azzal is. Mert néző ugye nincs. Miért is lenne, hiszen foci sincs.

s 2020.02.21. 13:51:35

@Orbánék Moszkva fele menekülnek!: A gdp számolgatásnak túl sok értelme a mai világban nincsen. Magyarország esetében javarészt a külföldi cégek gazdasági eredményessége mozgatja az adatot, továbbá a mezőgazdaság. Annak meg négy fő problémája van minálunk. Ezek a tél, a tavasz, a nyár, meg az ősz.

s 2020.02.21. 14:07:21

@MAXVAL bircaman közíró: "az emberek a saját zsebüket nézik, nem a számokat"
Evvel ne foglalkozzál, erre ott van lőrinc barát. (barát a faszom, de van, akinek barátja)
Az majd nézi a saját zsebét, aztán, ha nem figyelsz, akkor a tiédet is. Mindjárt nem fogsz annyira örülni, hülyegyerek.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.02.21. 14:10:23

@s:

Nem mehetünk szembe nyílt csatában az elnyomókkal.

Viccesek vagytok ti ballibák. Egyszer azért gágogtok, miért nem nyaljuk a nyugat seggét, máskor meg azért, miért nem üzenünk neki háborút azonnal...

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.02.21. 14:11:24

@s:

Látom, a tegnapi seggtánc nem jól ment, ezért durci szivárványpedó maradtál.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.02.21. 14:12:26

@s:

Ez van, a nép lassan agyagba döngöli gazdáitokat rendszerükkel együtt.

s 2020.02.21. 14:23:26

@MAXVAL bircaman közíró: "Nem mehetünk szembe nyílt csatában az elnyomókkal." Ja. Üres tölténytárral nem is. Na de miért üres az a kurva tölténytár? Mert orbánotok nem tesz bele lőszert, baszod. Elmondom, mi a lőszer a mai világban.

Képzettség
Intelligencia
Információ
Egészség
Jogbiztonság
Kiszámíthatóság

Van ilyesmink? 16 éves korban befejeződhet a gyártósor alkatrész képzés. Mert nincsen rá pénz. Meg különben is, kell a fasznak az okos ember, avval csak a baj van. A végén még nem szavaz orbánra, aztán vége a világnak. Azért rabszolga a magyar, mert orbán rabszolgává teszi őket. Csak azt nem látja át a seggfej, hogy akkor ő meg a németek csicskája lesz. Rabszolgák közt ő lesz a legnagyobb. Kakas a szemétdombon.
Nézd meg, mi van Ózdon. 2000 ember megy a picsába, mert valami biszbasz gyár lehúzta a rolót. Nekik lefőtt a kávé, innentől baszhatják. Miért? Mert képzetlen gépalkatrészek. Egyszer rádöbbensz majd talán te is. Ha semmid nincs, akkor senki vagy.

Igazamvanvagyigazamvan? 2020.02.21. 14:26:36

@s: a stadion, míg felépítik, növeli a gdp-t. Aztán csak viszi a pénzt...

s 2020.02.21. 14:28:11

@MAXVAL bircaman közíró: A kecskéim kész vannak, de szereztem egy kafferbivalyt. Hozzad anyádat pucsítva, a jószág lerendezi. Nem fog reklamálni, mit a te petyhüdt, erőtlen faszod után.

Igazamvanvagyigazamvan? 2020.02.21. 14:29:32

@MAXVAL bircaman közíró:
ha a sikertelenség és pénztelenség a kiváló élet meghatározója, akkor igen. Persze, a te szemszögedből érthetô, hisz nem vagy bezárva a bolondokházába.

Igazamvanvagyigazamvan? 2020.02.21. 14:30:51

@MAXVAL bircaman közíró: oké, de mi lesz a mostani rendszer után? Kommunizmus? A nép majd tudja...

s 2020.02.21. 14:30:57

@Igazamvanvagyigazamvan?: Geci gyorsan felépítik. Aztán kurva sokáig áll. Tehát? Mindig hosszú lejáratban kell számolni. Az orbánnak ez sem megy. Mert az csak egy fasz.

Igazamvanvagyigazamvan? 2020.02.21. 14:32:17

@s: nincs vita, viszont a lényeg, a stadion építésekor dagad a zseb, fentartani meg a birca "népe" fogja.

s 2020.02.21. 14:39:11

@Igazamvanvagyigazamvan?: Majd akkor lesz forradalom. Néhányszor már jártunk ezen az úton. A nép kirablása után jön a csőcselék uralma (proletár diktatúra), aztán egy rövidke demokratikus szakasz, majd utána ismét a nép kirablása az oligarchák által. Aztán megint forradalom . . . és így tovább.
Nem akarják ezek az idióták megérteni, hogy a ciklus leginkább elviselhető pontja a demokrácia. Nem tökéletes, de még így is a legjobb.

s 2020.02.21. 14:41:00

@Igazamvanvagyigazamvan?: Az orbánt orbán szavazói fogják eltávolítani. Már csak az a kérdés, hogy simán, vagy szét is trancsírozzák, mint az olaszok annak idején mussolinit.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.02.21. 14:52:38

@s:

Érdekes. 25 éve még azt gágogtátok, mindent oda kell adni a multiknak, s minden ellenvélemény antiszemitizmus.

Igazamvanvagyigazamvan? 2020.02.21. 14:53:57

@s: avagy átadja a hatalmat még időben, aztán beadja a plebsnek, hogy ő alatta hogy virágzott az ország, azok meg benyelik.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.02.21. 14:54:29

@Igazamvanvagyigazamvan?:

A pénz ügyében valóban igazad van. szürke kisember vagyok, nincs milliós jövedelmem, se milliérdos vagyonom.

A sikert illetően azonban tévedsz, nálam sikeresebb ember kevés van a világban.

Igazamvanvagyigazamvan? 2020.02.21. 14:56:10

@s: te, pont ezt csinálják. A forint elértéktelenedik, a szuper államkötvény visszafizetése egyszerů lesz.

Igazamvanvagyigazamvan? 2020.02.21. 14:57:12

@MAXVAL bircaman közíró: ja, ha siker az, hogy egy imperialista rabszolgája vagy...

s 2020.02.21. 15:10:29

@MAXVAL bircaman közíró: Az 25 éve volt. Közel negyven kibaszott szocializmus év után. Minden romokban volt. Szerinted akkor mit lehetett volna tenni mégis? Azóta eltelt 25 év és mi nem jutottunk semmire. A környező országok (Cseh, Lengyel, Szlovén, Horvát, stb.) igen. Ebben volt szoci kormányzás is, de fidesz is. Nem fogom menteni egyiket sem, mert menthetetlenek. De a fő vádlottam a magyar lakosság. Ti, itt mindahányan. A beleegyezésetek nélkül ezt nem lehetett volna megcsinálni. Megcsinálták. Veletek. Velünk. Velem is.

Ez a szégyen, semmi más.

s 2020.02.21. 15:12:59

@Igazamvanvagyigazamvan?: :-) Csak keveseknek sikerül ez. A hatalommániások közül meg szinte senkinek sem. Sosem érzik meg az utlosó pillanatot. Ők addig táncolnak, ameddig a zene szól.

s 2020.02.21. 15:14:18

@MAXVAL bircaman közíró: Csak várd ki a végét. A nép esze rövid.

s 2020.02.21. 15:40:10

@Igazamvanvagyigazamvan?: Nem ilyen egyszerű ez. Visszafizetni talán könnyű lesz, megújítani azonban nem biztos. Kurva sok lakossági pénzt csatornáztak ide, kiváltandó a külföldi hiteleket - ami az elértéktelenő fizetőeszközünk miatt gáz. Tudom, hogy a magyar hülye pénzügyileg, ezt harsogja minde faszom tanácsadó cég, de ennyire nem hülye. Ha az inflációt sem képes a papír hozama megtermelni, akkor továbbállnak. Az orbán meg pislog, mint béka a kocsonyában, hogy mi faszt kezdjen az államadóssággal. Nagy rizikó ám ez is.

Igazamvanvagyigazamvan? 2020.02.21. 16:26:17

@s: nekem úgy tűnik, nem hosszú távra terveznek. Ki bánja, mi lesz 5 év múlva a hitelekkel, ha ma nagyot lehet szakítani?

Igazamvanvagyigazamvan? 2020.02.21. 16:27:19

@s: van igazad, láttunk már agyonlőtt diktátort...

Igazamvanvagyigazamvan? 2020.02.21. 16:29:20

@MAXVAL bircaman közíró: akkor egy imperialista zsákmányol ki. Te hagyod, hisz ez a sikeres életed...

Igazamvanvagyigazamvan? 2020.02.21. 16:31:14

@MAXVAL bircaman közíró: akkor mi lesz, milyen az, ahol a nép dönt el mindent, de nem demokratikus társadalom?

Igazamvanvagyigazamvan? 2020.02.21. 16:33:54

@s: nézd, amikor az infláciò felett adnak kamatot 2,5 %-kal, annak két oka lehet: kétségbeesés, vagy valamit tudnak...

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.02.21. 17:19:42

@Igazamvanvagyigazamvan?:

A szégyen az, ha kizsákmányolsz valakit, s nem az, ha téged zsákmányolnak ki.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.02.21. 17:20:57

@Igazamvanvagyigazamvan?:

Demokrácia lesz éppenhogy. A liberális demokrácua a demokrácia korlátozott alakzata, ezért lesz liberalizmus néllküli demokrácia.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.02.21. 17:25:46

@Igazamvanvagyigazamvan?:

Nem fogjuk őket agyonlőni, semmi értelme ennek. Jobb mulatság látni tehetetlen tombolásukat, ahogy csúszik ki kezükből a hatalom.

Szétverjük Brüsszelt, de jó mulatság is ez ! S még ütni se kell, csak néha meglökni pár balekot. Aztán a liberók egymást ütik-vágják, akkora barmok, hogy önvédeklmi ösztönük is elfolyóban...

s 2020.02.21. 17:56:53

@Igazamvanvagyigazamvan?: Na jó, de ebben a feltételezésben benne van, hogy le fognak lépni. Pedig nem. A hatalmat örökre akarják.

s 2020.02.21. 18:11:47

@Igazamvanvagyigazamvan?: Melyik infláció felett? Amelyiknél köcsön kértek, vagy ami a hitelezés alatt van? Nagyon nem mindegy.

s 2020.02.21. 18:15:26

@MAXVAL bircaman közíró: Liberalizmus nélkül nincs demokrácia. Amiről te beszélsz, az a proletár diktatúra álruhában. Csak ott jobban eltitkolták az elit meggazdagodását. Itt már szarnak arra is.

s 2020.02.21. 18:16:30

@MAXVAL bircaman közíró: Téged még most is átvernek. Engemet már nem.

s 2020.02.21. 18:24:07

@MAXVAL bircaman közíró: "Szétverjük Brüsszelt" Csak óvatosan. Jelenleg belőlük él a rezsim. Tehát te is. Abból fizetik az itteni baszakodásodat is. Mert önerő az ugye nincs. Miből is lenne? A minden szinten alulteljesítő polgárok alulteljesítő gyermekeiből? Az kevés lesz. Az kevés, hogy melldöngetve, a nyakatokon kidagadt erekkel, belilult fejjel beleordítjátok a világba, hogy:

MAGYAR VAGYOK, BASSZAD MEG!

Kellene a teljesítmény. És akkor már kiabálni sem kellene. Jönne az elismerés, mert a JÓ a világ valutája. Azt kell előállítani.

Igazamvanvagyigazamvan? 2020.02.21. 21:48:33

@s: az államkötvény kibocsátásakor az infláció alacsonyabb volt, mint a kínált kamat. Ez érthetetlennek látszó bukó.
De. Ha abban gondolkoznak, hogy forintban fizetik vissza, merthogy lakossági, akkor az infláció elszabadulásával a kamat alacsonyabb lesz, így a kormány ügyesen elinflálja az adósságát, vagyis kevesebbet kell visszafizetnie.
süti beállítások módosítása