Minden napra csípős sztori

Szegedi Csípős

Állami hirdetések az RTL-en: konszolidáció, porhintés vagy tűzoltás?

2019. január 20. - Kristóf Tarnay

2014 után újra látható az RTL Klubon a kormányzat által fizetett állami társadalmi célú reklám (tcr). Elvileg a piaci szempontok alapján magától értetődő lenne a piacvezető kereskedelmi csatornán hirdetni, de az elmúlt években láttuk, hogy az állami hirdetéseket jó indulattal sem csak a piaci szempontok vezérlik.

25362691_1887569_f21b7408e65275fe95975eda7ff12bdd_wm.jpgKép forrása: Index

Ahogy az Index  tegnap közölt fotóján is látszik, újra megjelentek a kormányzat már jól ismert, és a kampányban a Fidesz párt által is "kölcsönvett" szlogenjével állami hirdetések az RTL Klubon. Azaz ez nem teljesen igaz, mert már a tavaly decemberi, gyermekvállalást népszerűsítő kampány is futott a csatornán, mégis a lényeg, hogy évek után hirdet újra a kormány az általa nem túlzottan kedvelt, de piacvezető tévécsatornán.

Az RTL Klub és a kormányzat között még 2014-ben a reklámadó terveikor mérgesedett el a viszony, ami után a csatorna híradója erősebben kezdett foglalkozni politikai témákkal, és markánsan kormánykritikus attitűdöt vett fel - szemben a később mellé kormánytévévé felnövesztett TV2 Tények című, egyértelműen és vállaltan a Fideszhez húzó műsorával.

A csatornán ezután egyáltalán nem voltak láthatók állami hirdetések, amely piaci szempontból mindenképpen furcsa, hiszen a piacvezető csatornához képest tizedannyi nézőt sem vonzó, viszont a kormányzattal tulajdonosi szinten jóban lévő csatornákon közben folyamatosan egyre több lett az állami reklámköltés. Tavaly év végére már az derült ki, hogy az állam lett a legnagyobb hirdető a piacon, ami alapvetően világszerte is egy elég ritka jelenség demokratikus kapitalista országokban.

Az állami tcr-ek visszatéréséről az RTL Magyarország Marketing- és Kommunikációs Igazgatósága az Indexnek szűkszavúan azt nyilatkozta, hogy:

2014-ben voltak utoljára társadalmi célú kormányhirdetések az RTL Magyarország csatornáin. Öt évvel később ismét kaptunk megkeresést, és miután azok megfelelnek a társadalmi célú reklámok kritériumainak, bekerülhettek az adásmenetbe.

Porhintés?

Az RTL mellett a másik kormánykritikus, ámde piacvezető médium, amely viszont már évek óta kap állami hirdetéseket, az a Népszava. Mindez azután, hogy a Népszabadság bezárása után a lap megújult, megvette Puch László volt MSZP-pénztárnok, és fölvettek sok volt népszabadságos újságírót. 

Ezután Puch Fidesz-megbízásáról pletykák keltek szárnyra, amelyen nem segített, hogy a lap Simicska Lajos Magyar Nemzetétől vette át a piacvezető pozíciót, és közben volt olyan nap, amikor oldalszámra több volt benne az állami hirdetés, mint a Magyar Időkben. 

Puchról olyan történeteket lehetett hallani, hogy Orbán Viktor személyesen egyeztetett vele Hatvanpusztán, amit ő egy nemrégiben tartott rendezvényen városi legendának minősített, és csak arra utalt, hogy meg nem nevezett reklámügynökségi vezetőkkel tárgyalt. Ugyanakkor elismerte, hogy állami hirdetések nélkul nem lenne Népszava, és azt mondta, hogy a megvásárlást 

Nem Orbán kérte, de nem is ellenezte. Ha a kormány ellenezte volna, akkor azt mondjuk, köszönöm, nem.

 A Népszava szerkesztője, Hargitai Miklós tegnapi véleménycikkében azt írta:

A Népszavában is jelenik meg olykor kormányzati reklám, a minimum négyszeres példányszám ellenére tizedannyi sem, mint a Magyar Időkben. Ami odaát a napi betevő, az nálunk aprópénz az olvasóktól érkező bevételhez képest - ezt is nehéz lenne piaci érvekkel megmagyarázni.

Az internetes hírportálok között piacvezető Indexen viszont a mai napig nincsen állami hirdetés, ellentétben olyan kis elérésű, de kormánybarát portálokkal, mint a 888.hu, vagy a Faktor.hu.

Tűzoltás?

A fent idézett újságíró, Hargitai Miklós a Magyar Újságírók Országos Szövetsége MÚOSZ elnöke nyitotta meg nemrég azt a konferenciát, ahol bejelentették, Jávor Benedek EP-képviselő, a Klubrádió és a Mérték Médiaelemző Műhely közös uniós panaszt tesz  a Európai Bizottságnak a magyarországi reklámpiac torzítása, azaz a nehezen megmagyarázhatóan elköltött állami reklámpénzek miatt.

A Media1.hu tudósítása azt írja, a beadványt azért indították, mert úgy gondolják és ezt beadványukban objektív mutatók segítségével részletesen le is vezették, hogy a reklámpiacot és ezáltal a médiapiac működését súlyosan veszélyezteti az, hogy

versenyellenes módszerekkel, az állami reklámköltéseket nem hallgatottsági, olvasottsági, médiaszakmai alapon, hanem politikai alapon költi el a magyar állam, ami jelentős  versenyelőnyt ad olyan kormányközeli vállalatok számára mint például a TV2 vagy a Magyar Idők.

A beadványt egyébként még két éve tették meg, azóta idén decemberben azért hozták nyilvánosságra, és most januárban azért magyarázták el egy konferencián az okokat és a célokat, mert ettől remélik, hogy a 2016 óta tartó folyamatban lassan döntés születik.

Talán nem véletlen tehát, hogy a kormány éppen akkor döntött arról, hogy az RTL Klubon is le szeretné adni legújabb "tájékoztató" kampányát, amikor kiderült, az Európai Bizottság éppen azt vizsgálja, mennyire politikai alapon költik el az állami hirdetési pénzeket.

Valós konszolidáció?

Persze a kormányoldal most mondhatja azt, hogy a liberálisoknak ha nem hirdetnek az RTL-en és a Népszavában, az a baj, ha hirdetnek, akkor meg az. Nyilvánvalóan a piac logikája alalapján az lenne érthető és racionális, ha egyaránt hirdetnének az RTL-en és a TV2-őn, az Indexen és az Origón, azaz elérés és nem politikai hovatartozás alapján válogatnának.

Ugyanakkor fontos látni, hogy az után. hogy kormányközeli médiumokat gyakorlatilag lélegeztetőgépen tartanak az állami hirdetésekkel, nem csoda, ha a többség politikai hátsó szándékot lát a mögött, ha egy médium részesül ilyenekben.

Persze az önmagában véve minimum furcsa, hogy a kormányzat közpénzen tájékoztató tcr-ek formájában politikai kampányokat folytat - amit lényegében látens módon el is ismertek azzal, hogy a kormány "kölcsönadta" a szlogent a Fidesznek - de emellett talán a döntő az lehet, mennyire finanszírozzák tovább aránytalanul a kis elérésű, de hithű médiumokat.

Azaz ha az RTL az Echo TV-hez képest nézettség szerint arányosan kap majd állami hirdetést, és ugyanez lesz igaz az Indexre és mondjuk a 888-ra, akkor el lehet hinni, hogy a kormány tényleg konszolidálódni szeretne, addig mindez inkább az előző két kategóriába sorolandó.

A bejegyzés trackback címe:

https://szegedicsipos.blog.hu/api/trackback/id/tr1714579170

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

arabok balrol 2019.01.21. 16:05:57

lipsiknek hirtelen nem tetszik a szabad piac, moszkvaba rohangalnak igazsagert

muhaha hehe

rallus 2019.01.21. 17:03:51

Az ellenzéki média fogyasztói úgyis ismerik a valóságot, tudják, hogy 4 millió éhezőt, 1 millió elmenekülőt, síró iskolásokat, ingyen túlórázó melósokat, összeomlott oktatást és egészségügyet hozott a Fidesz kormány, de holnap úgyis összeomlik.
Kidobott pénz megzavarni a gondolkodásukat. Így legalább nyugodtan és boldogan nézik a valóvilágokat....

n3spr3ss0 2019.01.21. 18:12:09

@rallus: Példa vagy rá, hogy gecikből bőven elvagyunk látva.

rallus 2019.01.21. 18:14:44

@Peter Götz: Pirulva vallom be, hogy sosem nézem az RTL-t, de esténként néha erőt merítek az ATV politikai műsoraiból... Hogy ott mennyi okos ember van! Nézd te is és visszajön az optimizmusod! (ráadásul tudományos alapon!)

rallus 2019.01.21. 18:20:59

@n3spr3ss0: Magam is úgy látom a tüntetések után, hogy inkább a finom modorú, jó nevelést kapott Kazinczy-díj várományos ballibek fájó hiánya az égető probléma.....

Netuddki. 2019.01.21. 18:51:35

Azért, hogy el tudják mondani, nemcsak a fideszes lakájmédiában hirdetnek. :/

lenörd hofstadter 2019.01.21. 19:25:17

Mi a meglepő? A kormány pontosan tisztában van a médiumaik valódi nézettségével és olvasottságával, így kénytelen az EU választásig olyan helyen hirdetni a hazugságait amit néznek is az emberek...

Megint csak át vagytok baszva, a fideSS erről szól...

rallus 2019.01.21. 19:38:29

@lenörd hofstadter: Látok ott némi ellentmondást, hogy kedvenc érvetek a benneteket övező utálatra, hogy azemberek a kormánypárti butítást nézhetik csak a TV-ben és így az igazság nem jut el hozzájuk...
Ti ebbe a ravasz trükközésbe haltok bele....

lenörd hofstadter 2019.01.21. 19:44:32

@rallus:

Hogy megnyugodjon az egyszerű és nagyon buta agyad, sem a királyi hazugságtévéidet, sem a retek klubot nem nézem.
Az utolsó mondatomat meg egész jól igazoltad. Igaz, nagymester vagy abban, hogy hülyét csinálj magadból.

rallus 2019.01.21. 20:04:55

@lenörd hofstadter: Akkor viszont nem értem... Lenne időd tanulni, művelődni, olvasni és akkor nem égetnéd itt magadat....

Orbán 1 GÉNIUSZ 2019.01.21. 20:09:33

@lenörd hofstadter: "így kénytelen az EU választásig olyan helyen hirdetni a hazugságait amit néznek is az emberek..."

Ugy tudtam, hogy mindenki az m1-et nezi, ott mossak at az emberek agyat. Akkor most megse az m1 legnepszerubb ? Mert a libuskak 9 eve ezt mondjak.

Törpvadász 2019.01.21. 21:38:17

@rallus: De a kormánypártiak bezzeg mennyivel korrektebbek. Hiszen a rioszropsz gazdagodó, Lőrinc, a barát tabu; a üzlettel nem, csak a haverok zsíros üzlethez juttatásával foglalkozó és nem kormánypárti média számára megközelíthetetlen mini szterelnökkel, a rengeteg lopással, félinfókkal és azzal h lassan mindenki rajtunk nevet, mert OV úgy viselkedik, mint Csaucseszku.... Hát ez sem jobb, szerintem. A direkt vakság semmivel nem jobb, mint a libsik esetleges vaksága és irreális korrektsége.

nu pagagyí 2019.01.22. 05:45:04

Furcsa, hogy a cikk természetesnek veszi, hogy az állam mindenféle hasznos információt nélkülöző, kizárólag politikai célú reklámokat tehet közzé. Szerintem az ilyen típusú tevékenység szimpla bűncselekménynek minősíthető. Lehet választani a közpénzek felelőtlen pazarlása, a tiltott politikai kampánytevékenység és a közpénzek korrupt kezelése között. De leginkább mind egyszerre.

Az állam akkor hírdetgessen, ha működését érintően van konkrét mondanivalója a polgárok számára, mondjuk a légó pincék használati rendjéről, vagy az egészségügyi ellátás igénybevételének szabályairól. Az, hogy faszán mennek a dolgok, nem ez a kategória, hanem a hatalmi párt szimpla politikai véleménye, amire egy normális országban nem lehetne közpénzt költeni. Ha Fidesz reklámozni akar, tegye azt a saját pénzéből, betartva, a minden pártra vonatkozó szabályokat.

nu pagagyí 2019.01.22. 06:13:01

@Orbán 1 GÉNIUSZ: Az agymosás nyilván eredményes, te vagy rá az élő példa, ha két zsíros deszka között azon örvendezel, hogy Lőrinc jachtot vett a pénzedből.

anyo05 2019.01.22. 06:22:58

Mert van pénzük rá, doszt:))))) A magyar állam hirdet, az ellenzékiek bosszankodnak:DDDD

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2019.01.22. 07:03:16

Mert állami érdek, hogy legyen egy szabadon fogható - azaz nem kábeles - ballib tv-csatorna. Ez fontos a pluralizmus szempontjából.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2019.01.22. 07:06:02

@rallus:

Kihagytad az iskolapadból éhesen kieső kisdiákokat, meg az egyházi iskolákban a nagyszünetben a pedofil papok által megerőszakolt tanulókat...

szepipiktor 2019.01.22. 09:03:58

Úgy publikálsz, hogy nem vagy képben?
Két országos szabad csatorna van, a TV2 és az RTLK.
Az első már az övék.
Ha betesz hírdetéseket a másikba, akkor valójában lefedte a komplett tévés médiát.
Mert az ellenzék ezekbe nem fér be, sem pénze nincs ehhez, se nem fog az RTLK politikia okokból szívességet tenni nekik.
Most azért üti a kormányt, mert az gazdasági kárt okozott nekik és nem azért mert politikailag a másik oldalon áll.
Az RTLK nem az ATV!
.
De a másik ok:
Mivel sokan már csak az RTLK-t nézik, ha abban megjelennek a állami propagandaanyagok, akkor ezek egy része befejezi, így a TV2 kerül gazdasági előnybe.
.
De ez neked porhintés, meg tűzoltás...
EZÉRT bukik az ellenzék, mert fogalmuk sincs a valódi élet, a valódi világ dolgairól.
Álomvilág, kamupropaganda és izmusalapú torz világkép.
A társadalom meg közben tönkremegy.

citrix 2019.01.22. 11:07:20

Magyarország jobban teljesít. Ez annyira szép, a pártállam édes bája, évi 40-50 milliárdért megtudhatjuk milyen fain a rendszer. El tudom képzelni hogy az USA-ban, Kanadában, Németországban és lehet sorolni a hanyatló nyugatot több milliárd dollárárt/eurot költenek kormánypropagandára: Németország jobban teljesít. Az USA jobban teljesít. Az óriásplakáton reklámozott eredmény a kommunista rezsimek egyik fő jellemzője.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2019.01.22. 11:15:41

@citrix:

Valahogy reagálni kell a 100-szor erősebb nyugati propagandára...

citrix 2019.01.22. 11:28:16

@MAXVAL bircaman közíró: Jó vicc. Azt gondolod ha több tízmilliárdot költ a rezsim hazugságra akkor az igaz lesz? Ez már a szovjetesítés alatt bizonyítottan megbukott, az egész keleti blokk szétesett és senki se sírja vissza a hazugságokra épülő pártállamot. Tele volt az ország óriásplakátokkal, kommunista szlogenekkel, az aktuális ötéves tervekkel és mire ment vele? Néhány bigott kommunistán kívül senki se hitte el.

citrix 2019.01.22. 13:02:14

@balfaszokkal sáncoló: Kedves balfaszokkal táncikáló izé! Ha tényleg így van, szárnyal a gazdaság és a jólét akkor azt evidens hogy minden igaz becsületes magyar ember (+a holdudvar) a saját életszínvonalán érzi a mindennapokban. Nem kétséges, az ilyet megérzi az ember. Erre teljesen felesleges 40-50 milliárdot költeni hogy Hahó, emberek, jobban teljesítünk. Pont olyan, mint ha minden reggel ha felkel a Nap, kormányhirdetésekben tudatnák a jónéppel: Felkelt a Nap és ragyogóbban süt mint nyóc éve bármikor. Mert látjuk hogy felkelt, világosodik mindenki érzi és tudja. ha igaz. Ha viszont az van hogy a jobban teljesítünket úgy kell elmagyarázni csilliárdokért, az régen rossz és a kommunizmust idézi.

citrix 2019.01.22. 14:42:44

@balfaszokkal sáncoló: 1. Én nem sáncolok/táncolok veled mert balfaszokkal nem. 2. Itt nem az a kérdés hogy volt-e fellendülés (és honnan, milyen bázisról) hanem az hogy amennyiben ez tényszerű mint a napkelte akkor miért kell 40-50 milliárdot annak tudósítására költeni? Mindenki érzi, látja, tudja, hízik a fizu, a nyugdíj, a gyerekek ingyen esznek, habzs-dőzsi, csökkennek az adók (pl. caffetéria adó pont nő), támogatás orrba-szájba ha gyerek van. Ezt a csecsemőtől az aggastyánig mindenkit fellendít, tudja, látja, minek propagálni súlyos milliárdokért azt ami szerinted színtiszta igazság? A kommunizmusban volt ez divat. És Németországban sehol se látok kormányhirdetést nyakra-főre miszerint a németek jobban teljesítenek. Ez hungaricum, az EU-ban ilyen máshol nincs.

Fellegjáró Marci 2019.01.22. 15:07:17

Veszekedjetek a semmin még 30 évig! Majd csak kilopják alólunk a maradékot is! :D

chrisred 2019.01.22. 15:13:10

@MAXVAL bircaman közíró: Vagyis a ballibek kedvéért nyomják az RTL-en is, hogy Magyarország jobban teljesít?

chrisred 2019.01.22. 16:06:34

@MAXVAL bircaman közíró: Szóval a pluralizmus magyarul azt jeleni, hogy bosszantás?

citrix 2019.01.23. 10:48:36

@balfaszokkal sáncoló: Igen, a Mészáros Lölő és Tiborcz a nyerő. Köszi, nem játszok velük egy csapatban, a seggnyalók csapata valahogy nem vonzó, nem szeretnék a nagyvezér fenekében nyalakodni reggel-délbe-este.
süti beállítások módosítása