Sétáló Budapest

Hogyan nem sikerült a pesti alsó rakpartot visszaadni az embereknek?

2021. február 26. 06:01 - bozon

A 2019-es nagy budapesti kampány idején két zöld megközelítés csapott össze (nem csak) a pesti alsó rakpart ügyében: az egyik azt mondta, „a pesti alsó rakpartot fokozatosan átadjuk a sétáló, kerékpározó, rollerező emberek számára”, a másik meg csak azt, hogy „a pesti rakpart viszont azonnal teljesen lezárható”. Mivel az előbbit képviselő erők győzedelmeskedtek, a hangsúly a „fokozatosan” szóra helyeződött. Milyen lépésekben? Mennyi idő alatt? Mennyi konfliktust vállalva? Hogyan és milyen időrendben kapcsolva hozzá az élhető városhoz szükséges csilliárd másik lépést?

Az utolsó kérdésre nagyjából tudjuk a választ, mert a második programot mi írtuk, és nem azért vállaltuk az azonnali rakpartlezárást, mert ha kicsi a tét, a kedvünk sötét, hanem azért, mert tudjuk, hogy ha a legkönnyebb és legnépszerűbb városzöldítési lépéssel is elkezdünk gatyázni, minden álmunk elúszik. Hányszor akkora munka, hányszor annyi érdekkonfliktus az élhető Budapest, mint a pesti rakpart lezárása? Ha a rakpartlezárás – feltéve, hogy legalább „fokozatosan” sikerül – is elvesz egy ciklust, akkor hol a végcél? 2150-ben? Vagy még ott sem? (Ott sem, hiszen nyakunkon az ökológiai válság, illetve addigra a helyzet is megváltozik; 2150-re tehát már rég más nem teljesülő lózungok után kell nézni.)

A Blaha Lujza tér és a Rákóczi úti villamos megmentéséről szóló posztunkban ígértük meg, hogy írunk a pesti alsó rakpartról – hiszen valahogy azt sejtve, hogy a rakpart a kormánynál fog kikötni, e két projekt elcserélését javasoltuk a feleknek.

E poszttal egy újabb eltelő határidőt is ünneplünk: ma zárul le a Blaha Lujza téri közbeszerzés ajánlattételi szakasza, és ezt is sikerült elszalasztani. Jellemző azonban az erőviszonyokra, hogy a kormány még mindig meg tudná változtatni a dolgok menetét, ugyanis a kiírásban vis maiorként szerepel a kormánytámogatás megadása vagy meg nem adása...

De visszatérve arra a bizonyos rakparti fokozatosságra, sikerült annyira fokozatossá tenni a folyamatot, hogy nemcsak a távlati célok, de még ez az első lépés is elveszett. Nem lesz tisztán gyalogosrakpart, és ez nem is fővárosi projekt lesz. A rakparti tervek fokozatosan átmentek autósba, a projektgazda pedig fokozatosan átmegy a kormányba. De hogyan lehetett ezt a minimális ígéretet is ennyire kilúgozni, ennyire elengedni? Elevenítsük fel a sötét sztorit!

Hogyan (nem) indult a történet?

Mindenesetre a 2019-ben felálló új városvezetés még rettentően nagy szavakkal indult a feladatnak. A rakpartra Karácsony Gergely még 2020 elején is „beachhangulatot” vizionált – nyilván nem egymaga, hiszen eddigre már volt pár hónapja arra is, hogy „élesben” megbeszélje ezt az összes okos emberrel, akire hallgat. Beach márpedig csak úgy lehetséges, ha mind az emberek, mind a szórakoztatásukra, etetésükre, itatásukra, pihentetésükre kitelepülő vállalkozók a nap 24 órájában és a hét mind a hét napján zavartalanul kint lehetnek. Persze, közbejött a járvány, de ne szaladjunk előre!

Mindeközben számunkra már körvonalazódott a sötét jövő, ugyanis a városházáról több szálon keresztül alapvetően kétféle értesülés jutott el hozzánk. Az egyik, hogy egyes vezetők – igazi bátor városstratégaként és vizionáriusként – attól félnek, hogy a rakpartlezárás mégse lesz népszerű. Mi lesz, ha kizárjuk az autósokat, de nem jönnek az emberek? Azért ezt már azelőtt végiggondolhatták volna, hogy rakpartlezárást ígértek. A másik értesülés az volt, hogy az egyik városvezető koalíciós párt attól fél, hogy a másikhoz közeli vállalkozók csapnak le a rakparti tömeg (aki mi lesz, ha nem lesz ott) szórakoztatására, etetésére, itatására, pihentetésére. Hát, ha ekkora a bizalom és az együttműködés a pártok között, akkor talán ezt a koalíciókötést is korábban kellett volna végiggondolni. Mindenesetre már a ciklus elején borítékolható volt, hogy ebben a városvezetésben nincs igazi akarat a rakpart teljes lezárására.

Kerékpárosok közlekednek az autók elől lezárt pesti alsó rakparton 2020. május 16-án.
Rakparti biciklizés hétvégén – az eredeti innen

Az első tavaszról már nagyrészt sikerült is lecsúszni, mire a fővárosvezetés májusban előállt valamivel. Ez lett a nagy „lezárás”, amit inkább „megúszásnak” kellene nevezni. Miről is volt ugyanis szó? A városvezetés olyannyira sápadt vala, és reszketni méltóztatott, hogy végül csak akkor zárta le a rakpartot, amikor amúgy sem igazán vannak rajta autók: csak nyáron, csak hétvégéken. Jaj, mi lesz, ha megharagudnak az autósok? Jaj, mi lesz, ha nem jönnek az emberek? Jaj, mi lesz, ha a másik baráti párt húzza az intézkedés hasznát? Óvatoskodjuk el a dolgot! Abból nagy baj nem lehet! Csak élhető város se...

Azért már e fergeteges intézkedés előtt is megmérték a közhangulatot, és azt kapták, hogy a fővárosiak nagy többsége támogatja a rakpart teljes lezárását. Ezzel hárult volna el az utolsó akadály is a sétálós rakpart elől – a nép szava mégiscsak Isten szava –, de még így sem sikerült. Egyébként a mérésre se volt igazán szükség, tekintve, hogy a rakpart főútként nélkülözhető, illetve miután helyi lakosai sincsenek, a célforgalomból, a saját ház előtti parkolás ősi jogából és hasonlókból sem lenne konfliktus. Tényleg, miért rendelték meg akkor ezt a mérést? Esetleg azt remélték, hogy mégsem népszerű a dolog, és akkor megalapozott a tökölés.

Talán a pártok gazdasági holdudvarai közt éledező érdekvitának az eredménye az a furcsaság is, hogy miközben politikai szinten már javában siklott kifelé a folyamat, 2020 nyarán sikerült megpályáztatni a rakparton szogláltató büfékocsisokat, s ők már szinte indultak is füstölgő kerékkel a helyszínre, mire megkapták az értesítést, hogy a buli elmarad. Ez azért is végtelenül szomorú fordulat (bár utólag nézve inkább maga a pályázat volt fordulat, mint a lefújás), mert a vendéglátós szakma sok szereplője számára lett volna életmentő a nyári lazább időszakban egy ilyen szabadtéri megjelenés; ami nem mellesleg az akkori túllazítás közepette is egy viszonylag óvatos duhajkodás lett volna.

(A végül nem igazán lezárt rakpart hasonlít a VI., VII. és IX. kerületi forgalomcsillapításokra, amelyek szintén egy humánus területfoglalás lehetőségével kecsegtettek, de miután a se hús, se hal intézkedések során a helyi forgalom korlátozására, azaz tényleges sétálóutcák kialakítására egyetlen centiméternyi utcában sem került sor, a szabadba településre nem adtak lehetőséget).

Utólag, már 2020 végén derült ki, de időrendben valahova ide tartozik, hogy az év első felében a Valyo civilszervezet is megbízást kapott a rakparti lezárás megtervezésére, és ezt a munkát el is végezte. Nagyon jó munkát végeztek, és feltehetőleg a feladatkiírás is jó volt – akármilyen formában született vagy nem született is meg –, hiszen itt a taktikai urbanizmus eszközeit alkalmazó, szuperolcsó beavatkozási csomagról volt szó. Az ilyet pártoljuk mi is. Azon a bosszantó körülményen felül, hogy ezzel sikerült az olcsóságot is bizonyítani, de még ez sem volt elég a sikerhez, érdekes részlet ebből a koncepcióból, hogy a Valyo kategorikusan elzárkózott a büfékocsik jelenlététől. Szerintünk ez az elzárkózás – ezt minden tisztelet mellett is mondjuk ki! – nettó sznobizmus volt, a felhozott ellenérvek pedig rettentően gyengék, de a mi véleményünktől függetlenül is felmerül a kérdés: mi lett volna, ha a kérdésen dolgozó emberek a városházán néha beszéltek volna egymással?

valyo-rakpart-kicsi.png
Látványterv a Valyo koncepciójából

Végül mi lett a Valyo tervével? Tudjuk, mert nem látjuk; az lett vele, amit a civilszervezetek végül kapni szoktak: buksisimogatás, megunja, hazamegy. Pedig arról is szó volt a fővárosi hatalomváltáskor, hogy ez is másképp lesz.

Piszkos Fred közbelép

Van ez a Fővárosi Közfejlesztések Tanácsa nevű képződmény, ahol immár rendeszeresen eldől, hogy milyen feltételekkel és nagyjából milyen tartalommal vesz át a kormány fővárosi projekteket azzal a céllal, hogy – a saját szája íze szerint – életre lehelje őket. E grémium 2020 októberi ülésén Fürjes Balázsék felvetették, hogy a pesti rakpartot ők majd megcsinálják. A megoldás szépséghibája, hogy ebben egy 2 × 1 sávos közút is szerepel. A fővárosvezetés ezt nem fogadta el explicit módon, de nem is tiltakozott (az ülés utáni sajtótájékoztatón jelen levő Kiss Ambrus főpolgármester-helyettes a témát nagyjából egyetértően végighallgatta). 

De miért is kell nekünk egy sajtótájékoztatón való hallgatásból kikövetkeztetni, hogy hogyan alakulnak az FKT-n belüli vélemények és erőviszonyok? Azért, mert ezek az ülések titkosak. Amikor olvastuk a rakpartról szóló nem túl bíztató híreket, rögvest kikértük az ülések anyagait a Miniszterelnökségtől és a Főpolgármesteri Hivataltól is, és – láss csodát! – mindkét helyről az jött vissza, hogy az FKT döntéselőkészítő fórum, aminek anyagai nem nyilvánosak. Ha igazán akarják, lehetséges az egyetértés a kormány és ellenzéke között! Ebben az esetben viszont ezzel az egyetértéssel mindössze néhány alapvető probléma van.

  • Az FKT igenis dönt a projektek átvételéről és ezzel részben a tartalmáról is (ha esetleg formálisan nem, ténylegesen mindenképpen). 
  • Nonszensz a nyilvánosságot pont a döntéselőkészítésből kizárni, hiszen amikor döntésre kerül sor, akkor már mi a fenébe lehet beleszólni? (Az Ablak-Zsiráfban még ideírhatnánk, hogy „Nézd meg a fait accompli címszót!”.)
  • A Miniszterelnökség csak azt csinálja, amit megszoktunk tőle, de az új budapesti vezetés kifejezetten az FKT fent linkelt oldalán is odavágott az elődének, hogy titkolózott az FKT üléseivel kapcsolatban. Talán inkább cselekedni, ténylegesen változtatni kellene a mutogatás helyett!

Erre már a fővárosvezetéssel baráti viszonyt ápoló civilszervezetek is felkapták a fejüket. Persze, óvatosan, barátságosan, rossz irányban nem támadva fogalmazták ezt meg, de mégis látni az őszinte aggodalmat a léccilécci mögött: nem erről volt szó!

Fülig Jimmy őszinte megelégedésére?

Valahogy ez a főváros-kormány-huzavona már megint nem sikerült elég paprikásra. Az év végére már fővárosi oldalról is az lett a domináns vélemény, hogy ezt a dolgot mielőbb le kell tudni, a tartalom pedig legyen az, amit a kormány akar, „olyan kialakításra érdemes gondolni, mint túloldalon a Várkert bazár előtt van”. Ez már nagyon rosszul hangzik. Olyan kialakításra nagyon nem érdemes gondolni! Mi jut ugyanis az eszünkbe a Várkert bazárról? Rossz szervezés, térkősivatag, megmaradó autóforgalom.

Mindezeket sikerült megerősítéseni, sőt, inkább végleges véleményként előadni egy nagy főépítészi interjúban már 2021 januárjában, de némi naiv ábrándozással fűszerezve: „Olyasmire gondolhatunk [mint a Várkert bazárnál], igen. Csak jó minőségben.”. Ennyire bízik már az ellenzéki Budapest a kormányban! Ugyanaz az apparátus, ugyanazoktól a vállalkozói köröktől, ugyanolyan koncepció mentén most valami sokkal jobbat fog térkövezni! Ezt a nagy bizalmat érdemes még egyszer felidézni:

Olyasmire gondolhatunk, igen. Csak jó minőségben.

Azt hiszem, meg vagyunk mentve. Igen:

Csak jó minőségben.

Nem lehet elégszer visszaidézni. Mint a tihanyi visszhang.

Most, februárban – még budapesti projektként – megjelent a két, már felújított autós szakasz közé szorított kicsi rakpartszakasz, a Margit híd és a Parlament közti szakasz kivitelezésére a közbeszerzési felhívás (feltehetőleg azért maradt meg ez a szakasz fővárosi kezekben, mert itt a parlamenti garázs hozzáférése miatt mindenképpen kell építeni közutat). Lesz 35 fa a szakaszon, és lekerül a szalagkorlát! A 2 × 1 sávos közút mellől. Mint a Blaha Lujza tér esetében: jobb lesz valamivel, de minek, mert úgysem lesz jó, a lényeg elvész.

A megmaradó, lassított autóforgalom melletti terek humanizálása ugyanis a másik, a budai alsó rakpart programja! Ott meg kell tartani az autóforgalmat, és mellette megereseni a legkevésbé élhetetlen megoldást. Pesten már ezt a parlamenti garázs miatt teljesen nem autómentesíthető szakaszt is el kellene zárni minden más autó elől.

Ami a további szakaszokat illeti, a 2020-as év elherdálása után a 2021 nyári (?) vízvezetékcsere okán lehet tovább halogatni a dolgot. Maga a vízvezeték a Fővárosi Vízművek kompetenciája, ezért a vízvezeték és a rakpart kérdésének összekapcsolása újabb lehetőség arra, hogy a főváros magánál tartsa az irányítást, de mégsem: szerintük mindegy, ki csinálja azt is. Aztán majd utána is jönnek a jó öreg nyári, hétvégi lezárások, minden más időben az autók. De már az állandóan széthulló új térkövön. Mégiscsak adjuk meg a módját!

De kinél is lesz akkor végül ez a projekt? Ki akar fogadni?

 

64 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://setalobudapest2019.blog.hu/api/trackback/id/tr2416438588

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Dagiiron 2021.02.26. 22:25:34

Már a kiindulópont totál téves, a rakpart jelenleg nem nélkülözhető az autósforgalom szempontjából..

PomberMaci 2021.02.26. 22:31:09

Nem világos ez az egész nyafogás...

Dan da Man 2021.02.26. 22:39:23

Bár nem élek már Magyarországon, de szerintem sokan hálásak azért, hogy ezt az eszementséget nem vitték végig.
Ennek a blognak a szerzője is pontosan tudja, hogy bár nagyon szép koncepció ez a sétálgatós Budapest, de az emberek nem fognak leszokni az autózásról csak azért, mert "az jobb lenne".
Az autóknak pedig valahol közlekedni kell.
Tehát, ha valamit sétálóvá nyilvánítanak, akkor azt egy másik rész szívja meg, ahol kétszer akkora lesz az oda átirányuló forgalom.
A blogger vállalná azt, hogy személyesen elmagyarázza azoknak, akik "rossz helyre születtek", hogy azért pöfög az ablakuk alatt kétszer annyi autó, mert máshol lehet sétálni?

Lehet tehát ezen hőbörögni, de itt is megannyiszor megállapították, hogy a sétálás politikája előtt egy lélegeztetőgép nélkül működő tömegközlekedés, és egy korrekt, modern autós koncepció kellene, hogy hogyan lehet normálisan, kényelmesen és gyorsan eljutni A-ból B-be, illetve nem egy ember számára C-be, D-be, Z-be és X-be is egy nap során.
Ennek híján nincs miről beszélni, mert ez egy zero sum game, és a biciklisek térnyerése nem az autósok számát fogja csökkenteni, hanem csak a gyűlöletüket fogja szítani a biciklisek és a döntéshozók iránt. (Arról már ne is beszéljünk, hogy a magyar bicikliskultúra nem hogy bicikliutat nem érdemel, de azonnali rendőri fellépést igényelne, hogy végre rend legyen a fejekben jogok és kötelességek tekintetében.)
És akkor most még a sétálgatók miatt is az szopjon, akinek dolga van a városban?

Mondom mindezt úgy, hogy jelenleg nem érint. De ha hazaköltöznék, biztos nem örülnék annak, hogy sétálni lehet a rakparton, miközben kétszer annyi idő eljutni bárhova...

Hooshee · http://hooshee.blog.hu 2021.02.26. 23:06:37

Vicces ez az állandó élhető városozás. Mintha az ő verziójuk lenne az élhető... Nekem pl egész biztos nem...

csakeztengedte 2021.02.27. 00:08:26

Vaskos dugódíj kellene. És akkor elkerülné a forgalom egy része a belvárost. Csak aki ezt bevezeti, az szavazatokat veszít.

gigabursch 2021.02.27. 02:58:47

M0 zárása nélkül? Soha
Felszín alatti tömegközlekedés fejlesztése nélkül? Soha

Az is legalább kétes átgondoltságú ember, aki ilyen politikai ígéretes, mint a rakpart sétálósítása, szavazatot ad.
Lehet a pártot utálni, de hülyeségek hangoztatóira így szavazni... - nettó átgondolatlanság.
A többi választási ígéretük is pont ekkora humbug.

bozon 2021.02.27. 06:08:14

@Dagiiron: @gigabursch: nem tévesztettétek össze a pesti rakpartot a budaival? A pesti már ma is nélkülözhető a forgalom számára.

bozon 2021.02.27. 06:18:38

@Dan da Man: nem zéróösszegű játszma, mert az össztársadalmi optimumhoz közel sem vagyunk. Ahhoz összességében csökkenteni kell a forgalmat, nem csak átrendezni -- de most csak egy kis súlyú hálózati elem kiiktatásáról beszélünk.

Természetesen a nagy képet illetően beszélni szoktunk a forgalom összvolumenének csökkentéséről is, amire jó a @csakeztengedte: által említett útdíj. A másik oldalon a mainál összehasonlíthatatlanul minőségibb és bőkezűbb tömegközlekedésre van szükség, és erről is szoktunk beszélni.

Egyébként a lezárások is összvolumen-csökkenéssel járnak (ahogy az új hálózati elemek is forgalombővülést okoznak), de persze annak nem ez a fő útja. A fő eszköz a területhasználat ingyenességének megszüntetése, és akkor az autósok közül is csak azok választják az új kellemetlenséget (az árat), akik akarják; nem pedig mindenki (ma minden autós fizet az idejével dugóban és minden városlakó az egészségével).

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2021.02.27. 07:02:30

Zöld bolondságok ezek, nem kell komolyan venni. Lassan kinövik ezt a srácok.

Ménár Atya 2021.02.27. 07:23:49

Eléggé eszment ötlet, még jobban ráterelni a forgalmat a belvárosra.
Amit eddig láttam a" Zöld" karigeri városvezetésből, az kimerül egy kis propaganda festegetésben, értelmetlen bicikli sávokban amik kihasználatlanok, és értelmetlen rakpart lezárásban,ami szintén kihasználatlan volt, és csak plusz belvárosi autózásra kényszerítette az embereket.
Nagyon"életszerű", hogy nyáron 30 fokban a pesti alsó rakparton akarok lenni a fekete aszfalton...........
És hiába jöttek a hazug statisztikákkal, mivel minden nap arra járok saját szememmel is láthattam, hogy néhány lődörgőn kívül nem nagyon volt ember, mondjuk valószínűbb, hogy a strandot válaszja minden józan ésszel bíró polgár.
De majd biztos eljön az idő hamarosan, amikor az úri nép korzózik ott is,meg a belvárosban is, és megint lovas fogatokkal hajtatnak ki a ligetbe............... üdv a 19. században.
Egyelőre elég lenne ha visszaállítanák a belvárosi közlekedést ahogy volt, és akkor nem kellene a házak között pilinckázni és füstölni, és megint 5 perc alatt eljuthatnék oda ahova most 30 kell.
Bár hozzá teszem, hogy ha így megy tovább, érdekes lesz az ahogy ezek a dilettáns városvezetőknek mondott emberek .szépen eltűnnek majd a választáson.

bozon 2021.02.27. 08:04:35

@MAXVAL birсaman közíró: majd a társadalom kinövi, hogy nemcsak elfogadja a várost, ami megöli őt, hanem még elméleteket is gyárt, hogy miért jó az neki. :)

@Ménár Atya: De beszéljünk a dilettáns városvezetőkről, akik el fognak tűnni a választáson! Nem fognak eltűnni, mert nekik is megvannak a szavazóik, akik mindent elviselnek, ha az ellenség ellen szavazhatnak.

Ménár Atya 2021.02.27. 08:55:48

@bozon: Ellenség?
Már itt baj van a fejekben .
Igaz, most karigeri is ellenségképpel nyert, de már a saját szavazói is kezdik megbánni.
Többek között a rakpartos bohóckodással, ami érdektelenségbe fulladt.
Városvezetőre nem szabad politikai alapon szavazni, mert ez lesz az eredmény amit most látunk.
Egy vidékről jött jogsi nélküli báb vezető épp ellehetetleníti a fővárosi közlekedést.

teljesenertelmetlen 2021.02.27. 09:00:05

És ha lezárjátok a rakpartot, akkor a forgalom hova fog átterelődni?

Vagy hipp-hopp felszívódik, mert ti úgy szeretnétek?

Nóóóóóóóóóóóóóóóóóóórmális?

2021.02.27. 09:42:53

sétálgassatok/becöglizzetek/futkározzatok a k nyátokba a normafán pl

Alick 2021.02.27. 09:57:17

A forgalomcsillapításban szerepe lehet a távmunka bevezetésének, ahol csak lehetséges.

torró 2021.02.27. 11:19:59

Olvastam valahol: " A politikusok álmokat közvetítenek". Majd felébrednek! És a szintén álmodozók is! Rengeteget jártam Pestre, mivel a gyerekeim ott élnek, és az unokáimat számtalanszor le kellett hoznom hogy segítsünk a szünetek alatt. Volt úgy, hogy a Váci út és a Dózsa György kereszteződéstől az Asztóriáig három negyed óra alatt értem le. A rakparton is próbáltam az is tele volt. No! Hát lehet sétálgatni. Csak aki a kerékpáros közlekedést ismeri, fogalma sincs ilyen helyzetről!

Zsolttttt 2021.02.27. 11:20:23

Ezek a karigeri fele idiotasagok csak elhetetlenne teszik a várost.

horrorpornó bábszínház 2021.02.27. 12:53:53

Azt hiszem, öcsém, megint minden hülye szembejön veled az autópályán.

Tényleg ki kéne vizsgáltatnod az agyadat. Valami nagyon nincs ott rendben.

horrorpornó bábszínház 2021.02.27. 12:59:46

Egyébként az is érdekelne, ki volt az az agyatlan barom, aki kitalálta, hogy nem lehet a Kálvin térnél balra kanyarodni az Üllőiről a Szabadság híd felé. Akinek arra van dolga, az elmehet a Deákig, mert csak ott lehet megfordulni, ez oda-vissza kb. 2 km. Ha csak napi 5 ezer autóval számolunk, akkor ezzel csak ezen a szakaszon 10 ezer km városi tötymörgésben való megtételére szükséges üzemanyag ég el, és ennek megfelelő szén-dioxid meg korom kerül a belváros levegőjébe.

Szóval köszönjétek meg Karácsony Gergelynek, a sötét zöld elmebetegnek.

laci_52 2021.02.27. 15:05:26

@Dagiiron: Igazad van! Csakhogy ezt sokan nem fogják fel! Kellene már egy jó nagy árvíz(évek óta nem volt!), akkora, hogy két hétig ne lehessen használni az alsó rakpartot és a villamosok se járhassanak. Minden nagyokos látná a közlekedési káoszt. Ez persze a budai oldalra is vonatkozik, ott is nélkülözhetetlen része az autóforgalomnak az alsó rakpart.

bozon 2021.02.27. 18:51:58

@teljesenertelmetlen: @torró: pedig valóban, a kapacitásszűkítés hatására a forgalom egy része felszívódik. Ennek ellentétét látjuk ma: a bővítés sem old meg semmit, mert a forgalom ennek a hatására növekszik. Emiatt kell két dolgot csinálni:
1. Soha többé nem bízni abban, hogy a közúti igények szimpla kiszolgálása (pontosabban annak fals igénye vagy ígérete) vezet valahová.
2. Elkezdeni a csökkentést a legkisebb kapacitású elemekkel, illetve globális intézkedésekkel (pl. útdíjjal, cserébe sokkal jobb tömegközlekedéssel).

Eljutni a Dózsa György úttól az Astoriáig vagy egyre hosszabb lesz (nincs mese, hiszen nincs plusz bevonható kapacitás), vagy előbb-utóbb rájövünk, hogy máshogy kell.

bozon 2021.02.27. 18:55:08

@gigabursch: pedig a pesti oldalt még a szakma kifejezetten közutas része sem tartja nélkülözhetetlennek. Pesten nincsenek olyan hálózati hiányosságok, mint Budán.

Közlekedő tömegközlekedő 2021.02.27. 20:07:48

@bozon: Szerinted mégis hol közlekedjenek É-D irányban az autók?
Tök jó, hogy eldöntitek, hogy társadalmilag mi lenne a hasznos, de valami miatt nagyon nem meritek megkérdezni az embereket erről. Karigeci kampányára meg ne hivatkozz pls, az kizárólag egy protest szavazás volt, bárki, csak ne Tarlós alapon, a programjára soha nem volt kíváncsi senki, merthogy nincs is neki (van helyette szoci meg Fletó hátizsák).

Közlekedő tömegközlekedő 2021.02.27. 20:12:34

@bozon: És meg lehetne szüntetni az 50 méterenkénti gyalogos jelzőlámpákat, máris felgyorsulna a forgalom. A Hegyalja úttól az Astoriáig a mesterséges lassítás (pesti hídfő- Astoria, vagy 5 lámpa 250 méteren belül) miatt normál esetben 10 perc alatt lehet megtenni kb 1 km-t.
A ratyi Dávid rövid regnálásától nem a tömegközlekedés előnyben részesítése volt a cél, hanem az autózás ellehetetlenítése. Pl. a kurva körúton a villamos lámpája hamarabb vált, mint az autós WTF???
Személy szerint remélem, 2021et már nem éli túl a lefingott BKV és lesz hely a közlekedésre

Közlekedő tömegközlekedő 2021.02.27. 20:14:26

@csakeztengedte: Szerencsére a fővárosnak erre nincs törvényi lehetősége, a kormánynak meg szándéka.

Közlekedő tömegközlekedő 2021.02.27. 20:19:49

@csakeztengedte: És ha lehet, előtte a BKV utasok fizessék már meg a teljes költséget, ne csak 1/3-ot, ha lérhetem.

kvadrillio 2021.02.27. 23:25:24

KI VOLT AZ A PIHENTAGYÚ HÚGYAGY, AKI KITALÁLTA, HOGY RÁKLIKKELÜNK A BLOG CÍMÉRE ÉS UTÁNA AZ JELENIK MEG, HOGY A SZÁJER BASZIK 12 FIÚVAL ??????? ÉS EZ A FELTALÁLÓ MIÉRT DOLGOZHAT A ZINDEXNL ? TÉLLEG AZT HISZI BAROMI OKOS VOLT ??? :o))))))))))))

a virágos eét megjelenéséről most nem teszek említést.

ILYEN FEJLESZTŐKRE SEHOL SINCS SZÜKSÉG.

bozon 2021.02.28. 02:23:48

@Közlekedő tömegközlekedő: észak-déli irányban a körutakon lehet menni, de akinek nincs dolga a belvárosban, igyekezzék minél kijjebb megtenni ezt.

Egyetértek, hogy Karigerire a legtöbben az O1G miatt szavaztak, de egyrészt sokan várnak tőle is zöld intézkedéseket a halványzöld programja alapján, másrészt Puzsérra és az ő erősebben zöld programjára is szavaztak. Van tehát bőven előzetes igény is, de amikor ég a ház, akkor nem feltétlenül a közvélemény állása dönt arról, hogy kell-e menekülni vagy oltani.

Nincs mesterséges lassítás a Hegyalja úttól az Astoriáig. A 2010-es években létrehozott zebrák fázisai a forgalom ütemébe különösebb veszteség nélkül beleilleszthetőek voltak (nem tudom, emlékszel-e, hogy itt tudott lenni Pest felé már 2010 előtt is egész napos torlódás).

Az, hogy a villamos lámpája előbb nyit, mindig is így volt. Azért van ez, mert autóval gyorsabban lehet indulni (a villamos kerekének súrlódása alacsonyabb, kevésbé tud belestartolni az ürülő csomópontba).

Hidd el, egy teljes egyenlegben az autósok sokkal kisebb részét térítik a költségeiknek, mint a tömegközlekedők. Az autósok pl. nem fizetnek azért a kurva sok helyért. A levegőért meg pláne. Amellett ők is használói a tömegközlekedésnek (amiért semmit nem fizetnek), mivel ha teljesülne az álmod, és 2021-re megszűnne a BKV, akkor hiába "lenne hely a közlekedésre", mert mondjuk +20%-nyi helyre kellene betenni kb. +100%-nyi autót (a belvárosban ennél is többet). Autóval jelenleg pusztán azért lehet haladni a városban, mert egy csomóan tömegközlekednek.

datam 2021.02.28. 02:36:49

@Közlekedő tömegközlekedő:

Erre épp most álltak elő a napokban egy újabb orbitális baromsággal. Mégpedig a körvasút melletti 2x1 sávos körúttal a 10-es úttól az M7-ig. Párhuzamos nyomvonalon az M0-al, csak jóval bentebb, Újpalotánál kanyarodna dél felé. Marha király ötlet bevinni mondjuk a XIV. kerületbe a kertes házas övezetbe egy 2x1 sávos gyorsforgalmit. Mindezt úgy, hogy szinteltolásos kereszteződések épülnének, illetve Kőbányán egy 5 kilométeres alagút. Nem lenne ott minden nap baleset, áh, dehogy. Mikor megláttam ezt a tervezetet, ugrottam egy hátraszaltót, mert ekkora faszságot nem nagyon láttam újabban.

A rakpartok jelegleg kiválthatatlanok, ez sajnos tény. És nem azért, mert ott akarok sétálgatni nyugiban, mert azt most is lehet, hanem azért mert ezer éve ugatják, hogy majd kezdenek vele valamit, mégsem halad, csak a pénz ég. De nem is ezzel kellene kezdeni. Normális agglomerációt, peremkerületeket kiszolgáló tömegközlekedés kellene, ehez kapcsolva P+R parkolók, ráhordó járatok. Addig, amíg ez a feltétel nyomokban sem teljesül, addig nem lehet szűkíteni a városi keresztmetszeten. De behajtási díjjal, se forgalomkorlátozással. De amíg olyanok vannak, hogy 86 óta minden évben megigérik, hogy nekiállnak pl. a 3-as metrót kivinni Káposztásmegyerre, aztán azóta sincs semmi, addig nagy sürgés ezügyben szvsz nem várható. Btw, a metrót nem is kéne oda kivinni. Legyen ott egy vasúti megálló a Váci vonalnak, legyen ott a villamosvégálló, meg az összes jelenlegi buszvégállomás, illetve építsenek egy rohadt nagy P+R parkoló(háza)t. Ez már egy elég jelentős ingázó terhet vehetne le pl. a Váci útról, rakpartról. De ahoz, hogy ez működjön, ahoz nem lehet olyan MÁV, BKK, BKV, amik csak ugatják a menetrendet. Ha kétszer nem jönne időben a vonat, úgy, hogy ennek nincs oka(pl a télen váratlan fagy és havazás), akkor én sem járnék azzal többet.

datam 2021.02.28. 02:57:41

@bozon:

A BKV-t nem felszámolni, hanem teljesen átstruktúrálni kellene. Ebben a formában soha nemhogy nyereséges nem lesz, nullközeli sem. Krva sok párhuzamosan vagy egyenesen fedésben levő viszonylat van, amiket némi gondolkodással bőven lehetne racionalizálni. Ennek egyszer neki is álltak, de a felénél abbamaradt. A kötött pályás eszközöket mind össze kellene kapcsolni, lehetőleg úgy, hogy minden vonalon a megállókkal kompatibilis szerelvények menjenek. Pl CAF villamos ne menjen a Tatra vonalára, stb. De valahogy egy rohadt nagy pókhálónak kellene lennie, aminek egyik végéből a másikba 2 átszállással el kellene tudni jutni. Példának az ötös busz viszonylatot tudnám felhozni. Észak-Pest pereméről megy a város budai másik végébe. Ilyen kellene több, de ne úgy, hogy sokáig megy ugyanazon az útvonalon, ahol a 7-es, 7E, meg evy valag egyéb járat. Menjen két utcával vagy hárommal odébb, hogy ott ne kelljen aolo busszal ráhordót használni... lehetne ezt ésszerűen, de abba energiát és agyat kellene belefektetni és alaposan kigondolni. Maga a város struktúrája nem rossz szerintem, a forgalomszervezés az, ami kisiklik. A lámpaváltási idők, a zöldhullámok hiánya, elsőbbségi, alá-fölé rendeltségi viszonyok vannak inkább, amik hülyén sikerültek. Pl az egy vicc, hogy a Hungárián csak hajnalban, vagy éjszaka lehet végigmenni a zöldhullámon. Nappal esélyed sincs rá. Pedig jártam olyan országban, aminek a fővárosában ugyanilyen zsúfolt utakon haladt a forgalom normálisan, nem fogtad ki a piroslámpát minden harmadik kereszteződésben.

datam 2021.02.28. 03:13:38

@bozon:

Az utolsó bekezdéseddel vitába szállnék. Az autós is fizet a helyért, a teljesítményadó és az üzemanyagba épített úthasználati díj pontosan erre van. Emellett fizeti a parkolást is, ha épp fizetős. És az viszont a kapott szolgáltatáshoz képest igen drága szerintem(nem vagyok ebben biztos, külfölddel nincs releváns hasonlítási alalom). Cserébe ugye fizeti az adójából a tömegközlekedés költségvetési hiányát is. A levegőért is fizetni kell ám, csak azt sem egyösszegben teszed, hanem pl amikro autót veszel és annak életkora alapján fizeted a regadót, vagy a vagyonosodási illetéket a kocsi kora/teljesítménye alapján. Ki kéne számolni, hogy mennyire jönne ki 1km/koponya leosztásban a kettő, de sztem az autós költségei jelentősen magasabbak. A tömegközlekedő utas mégsem üzembentartója a járműnek. Áttétesen fizet ugyan érte, de azért az nem olyan, mint amikor gépjármű tulajdonosként szervizelteted az egyébként is avuló autódat, műszakiztatod, triplán adózol az üzemanyag után, stb. Ha az autó annyival olcsóbbra jönne ki, akkor kb olyan lenne a tömegközlekedés, mint az amerikai nagyvárosokban. Ha Bp-en olyan lenne, mint New Yorkban, mindenki ordítva anyázna, az biztos. Ahoz képest mi istencsászárok vagyunk, pedig New York amerikai viszonylatban nagyon jó ilyen szempontból.

Közlekedő tömegközlekedő 2021.02.28. 08:59:49

@bozon: 2009 előtt a XII-ből a X-be jártam dolgozni. A hegyalján tudtam, hogy beszart-e a Szép utcai jelzőlámpa, mertt ha igen, ment a forgalom, mint kés a vajban. Ha működött, állt a Hegyalja a mostani Oxygen magasságától. Vagyos forgalomszervezési baromság volt mindíg a dugó oka ott. Sajnos - alternatíva híján - mind a Rákóczi, mind a pesti alsó rkp fő közlekedési út. De a rakpartokkal lehetne valamit kezdeni. Én pl a hajó kikötőket tolnám É-ra és D-re, és a Duna felé konzolosan kiszélesíteném könnyű szerkezettel (Bécsben ez van nagyon sok helyen), ahol lehet, így lenne egy gyalogos (biciklis) sétány. A mostani helyen meg menne a forgalom. Esetleg szintén Bécsi mintára, egyirányúsítani, egyik part É, másik D. Lámpák és szintbeli kereszteződések nélkül, hatalmas flow-val elvezetné a forgalmat. És még ki is nézne valahogy ez a lefingott puruttya város.

gigabursch 2021.02.28. 09:05:01

@bozon:
Akkor azok a zsenik sose mozogtak még egy Soroksár-Olimpia park vagy mondjuk egy Újpest-Vámház vonalon.

Persze ez csak arra válasz, hogy a Pesti Rakpart szükségtelen.
A Budai egy óriási áteresztő csatorna, mert nincs ÉNY-i M0

gigabursch 2021.02.28. 09:06:45

@Közlekedő tömegközlekedő:
Mondjuk a Ferenciektől a Keletiig nem ártana vagy 10 db aluljáró, de megint beleütközünk a közműkiváltás ezerszeres gondjába.

gigabursch 2021.02.28. 09:09:19

@bozon:
A Sétáló Budapest Puzsér szlogenje.
Mondjuk én még nem láttam Puzsért sokat sétálni, de nem ártana neki egy kardio

gigabursch 2021.02.28. 09:12:55

@datam:
MÁV: Mindig Álló Vonatok.

Mégis mit vársz, ahol mindenért "szíves elnézést és türelmet kérnek"
Nem, b+, nem!
A tetves MÁV tanuljon meg indokolni!
- baleset
- forgalmi okok (tömören kifejtve)
- saját munkaerő alkalmatlansága

Persze ez nem neked szól, mert alighanem nincs min vitáznunk. Csak egyszerűen kifakadtam...

Közlekedő tömegközlekedő 2021.02.28. 09:12:58

@gigabursch: Igazad van, de a város fejlesztés jobb helyen nem sárga festékkel történik, hanem infrastruktúra fejlesztéssel. Ez a nyomi Kgeri meg csak sávokat festeni tud.

gigabursch 2021.02.28. 09:14:50

@Közlekedő tömegközlekedő:
Csakhogy Bécsben a Freudenau-zsilip miatt a folyás jóval kisebb, mert megemelet és közel azonos a vízszint a duzzasztott szakaszon.

gigabursch 2021.02.28. 09:20:57

@Közlekedő tömegközlekedő: @gigabursch:
Persze, ha állna az ún hárosi sziklazátony (nagy vonalakban a csepeli szabadkikötőtől lefelé, Tétényig) alatt a vízlépcső, amit a hajózási szakemberek úgy kb 90 éve igényelnek, akkor lenne ott rögtön egy híd is (Albertfalva kiváltva/megoldva) és a bel-budapesti szakasz is mérsékeltebb áramlású és kezelhetőségű lenne.

Hárosról bővebben itt:
dunaiszigetek.blogspot.com/search?q=h%C3%A1ros

Közlekedő tömegközlekedő 2021.02.28. 09:24:44

@gigabursch: Yes, amúgy sem XXI-századi megoldás ez az évente 2x elönti a víz a rakpartot.
Ez szemét megjegyzés volt.
Különösen, mert talált...

Közlekedő tömegközlekedő 2021.02.28. 09:52:48

@datam: És az emberekkel meg kell értetni, hogy a kommunizmus nem jött létre, ha szolgáltatást vesz igénybe, annak az árát ki kell fizetni. Persze legyen a BKV nonprofit, ne húzza le az utasokat, de adóból finanszírozni egy szolgáltatást eléggé távol áll a piaci (ne adj isten kapitalista) szemlélettől.

bozon 2021.02.28. 10:15:22

@Közlekedő tömegközlekedő: jó, legyen piaci. Mondjuk, akkor holnapól 1000 Ft / km-es útdíj (a bent lakóknak is)? :)

bozon 2021.02.28. 10:16:21

@Közlekedő tömegközlekedő: ha a felvillantott vízlépcsővel lenne szabályozva a budapesti Duna, akkor az azt jelentené, hogy az alsó rakpartok _mindig_ el vannak öntve.

bozon 2021.02.28. 10:18:13

@gigabursch: a Sétáló Budapest egyrészt Puzsér szlogenje -- hála neki érte! :) --, másrészt az általa hirdetett program címe. Ebben megvan az, ami most hiányoltok: hogyan haladjuk meg a sárga festék szintjét, hogyan adjunk sokkal jobb tömegközlekedést, mi az egésznek a költségvetési mérlege, stb.

bozon 2021.02.28. 10:40:50

@datam: a körvasút menti körút a jelenlegi stratégiai dokumentumokban szereplő kiépítéssel szerintem is minimum kétséges dolog. Mondjuk, ha azt mondod, hogy a rakpartokra az autós forgalomnak szüksége van (ilyen egyszerűen, biztosan és feltétel nélkül), akkor viszont kell az is. Ha az egyik hálózatrészen muszáj autózni, akkor muszáj a másikon is.

Arról, hogy az "autósüldözés" mellett mi más kell, milyen bruházások, tömköz hálózat-átszervezések, mi pont sokat röfögünk. A minap volt egy cikk itt az 50-es villamos metróággá fejlesztéséről, ami nem mellesleg kezünkbe adja a technológiát, amivel a kápmegyeri hosszabbítás is sokkal olcsóbb lesz. De ehhez úgy látszik, nem csak a városvezetésben kell számos gátat lebontani: egy kommentelő magából kikelve hisztériázott, hogy a Deák téren majd néznie kell, hogy a metró a KőKi-re vagy az 50-es villamos vonalára megy-e. Valószínűleg autóval jár. :)

A hálózatátszervezés azért nem ilyen egyszerű dolog, de annak a lehetőségein is mindig rajta vagyunk. Pl. az 5-ös busz sose fog pár utcával arrébb járni, mert az utcahálózat erre nem alkalmas (jelentős lassulással a Kiskörútig tudná utánozni a 74-es trolit, de az csak egy pofon lenne a szarnak). A tátrás és a CAF-os villamosvonalak elkülönítése mögött nem látom a logikát, de pl. a hannoveris vonalak (nem teljes) elkülönítésének volna értelme.

Ami a Hungária zöldhullámát illeti, azért forgalomfüggően és mindkét irányban, plusz a harántoló irányokon egyszerre nem kis feladat ez. Én olyan városban is jártam nyugaton, ahol kifejezetten piroshullám van (valószínűleg nem egyedi a jelenség, csak ott sokszor és hosszan jártam).

És igen, az autósok még mindig nem fizetik meg a környezet- és infrastruktúra-használatuknak a töredékét sem. Pl. ott az üzemanyag adótartalma, ami még egy rendes széndioxid-adóra se lenne elég. Az autópályadíjak a rendszer költségeihez képest is viccesek, és akkor az építésről még nem is beszéltünk. A városi úthálózatok karbantartása, fejlesztése se jön vissza, a parkolóhelyeket a sima közterületfoglaláshoz képest bagóért használják (a legtöbben helyiként ingyenesen). A balesetekért, a tüdőrákokért, a lepusztuló városrészek ingatlanállományáért se fizet senki.

bozon 2021.02.28. 10:45:13

@Közlekedő tömegközlekedő: ezzel a Szép utcai lámpás sztorival az a baj, hogy egy lámpa bedöglésétől biztos meg tud lendülni egy irány, de akkor beáll az összes többi. Egyébként, ha a Kossuth Lajos utcán a Szép utcai lámpa lenne a mértékadó, akkor nem kellene, hogy onnan befelé már simán menjen minden?

Egy szélsőséges eset az áramlatok fent említett viszonyára a Jászai Mari téren a Buda felé menő Nagykörút: lámpát kellett tenni rá ahhoz, hogy a főirány ne duguljon be.

Közlekedő tömegközlekedő 2021.02.28. 10:50:08

@bozon: Azért igen, mert ha 100 méterre van két lámpa és közé raksz egy harmadikat, ha szinkronban vannak (nem voltak soha), akkor is feleződik a kapacitás az extra "junction" miatt. És főleg ez empirikus észlelés volt, minden túlzás nélkül

horrorpornó bábszínház 2021.02.28. 11:28:05

@Közlekedő tömegközlekedő:
Ez sehol a világon nincs így, te szerencsétlen. Mindenhol kb 1/3-ot állnak az utasok az árból, vagy még annyit sem. Európa legtöbb nagyvárosában már kb. 20 éve 1 euróért (a volt szocialista országokban kb. 70 eurócentért) utazhatsz 60-90 percet (ez az időtartam az utolsó járatra való felszállásig számít, nem az arról való leszállásig). Nézz utána a neten.
Budapesten is régen ezt kellett volna bevezetni.

horrorpornó bábszínház 2021.02.28. 11:32:14

@bozon:
Miért, seggejke, te fizetsz a levegőért?
Amikor gyalogolsz vagy gyalog megállsz valahol, fizetsz a helyért?
Másrésztb a BKV sokkal nagyobb hasznot húz az autósokból, mint fordítva. Ha csak 2 napra mindenki letenné az autóját, és rászabadulna a tömegközlekedésre, a BKV másnap jelenthetne csődöt, mert összeomlana.

Az összes többi irományod is pont ugyanilyen agyatlan faszság, mint ez a hozzászólásod volt.
És egy ilyen idióta, agyatlan barom akar észt osztani folyamatosan.

horrorpornó bábszínház 2021.02.28. 11:39:30

@datam:
Megnyugtatlak, éjszaka sincs, ha tartod a sebességkorlátokat.
Ugyanez a Soroksári is, kifelé-befelé egyaránt. Egyszerűen szarul vannak beállítva a lámpák.
Ahogy az Üllőin is a Nagyvárad tértől kifelé, kirakták az 50-es táblákat, de a lámpák beállítását nem változtatták, az még mindig a korábbi 60-as korlátozáshoz van. De az is valami remek közlekedésmérnöki találmány, hogy amikor elindulsz az Ecserin az aluljáró helyett agyatlanul odapakolt zebrától (kifelé), a 100 m-rel odább lévő gyalogátkelő-lámpa 1 másodperccel később vált pirosra.
Befelé ugyanez, a Pöttyöstől 4 lámpa van az Ecseriig, ebből 3 úgy vált, hogy ha a zöldben elindulsz, pont ne tudj átmenni (hacsak nem 120-szal mész az 50, korábban 60 helyett).

horrorpornó bábszínház 2021.02.28. 11:52:45

@gigabursch:
Én már láttam többször, valamelyik romkocsmából kisétált a taxiig. Egy időben a Mika Tivadar volt a kedvenc helye.

MÁV: A legfaszább dolog, hogy tavaly megszüntették a Budapest-Sátoraljaújhely, sőt, a Budapest-Miskolc közvetlen járatokat is, mindet (kivéve az IC), és minden a "zsákfalu" Egerbe jár (ahonnan semmi sehova tovább, nem csomópont), napi kb. 15-20 vonat.
Miskolcra, ami a legnagyobb észak- és kelet-magyarországi (+ Szlovákia keleti része, Kassa és társai) csomópont, át kell szállni a porbafingó város Füzesabonyban (ami arról a leghíresebb, hogy a polgármester a saját maga által felvett pornókazettát, amelyiken a 70 éves takarítónőt kúrja, visszavitte a videókölcsönzőbe, aztán a fél megye láthatta), aki tovább akar menni, annak Miskolcon még egyszer.
Meg persze aki Füzesabony és Miskolc között lakik - ott is vannak ráadásul olyan csomópontok, mint Mezőkövesd (buszos) vagy Nyékládháza (vonatos) -, azok is mind szopnak.
Érdekelne, hogy ez is milyen a bloggerhez hasonló gondolkodásképtelen elmebetegnek volt az ötlete.

horrorpornó bábszínház 2021.02.28. 12:00:30

@Közlekedő tömegközlekedő:
Évente kétszer?
Utoljára mikor is volt ilyen?
Vagy akár csak olyan, hogy évente 1x? Én az évi egyszerire is csak 2013-ból emlékszem, arra is csak azért, mert arra bámészkodóként beálltam homokzsákot pakolni kb. déltől estig (sörfesztiválra indultam volna a Mikszáth térre, az kimaradt).

@bozon:
"És igen, az autósok még mindig nem fizetik meg a környezet- és infrastruktúra-használatuknak a töredékét sem."
Már megint csak az ostoba, alaptalan faszságaidat hajtogatod, látszok, hogy fogalmad sincs semmiről.

A BKV-jegy mennyire is fedezi a költségeket? Tizedannyira sem, mint az autósokra kirótt terhek, te szerencsétlen.

nyelv-ész 2021.02.28. 12:50:16

Nekem az nem világos, hogy az emberek mégis mi a tökömér' akarnának a városi rakpartokon gyalog bóklászni? Mert ezekből sosem lesz füves, madárcsicsergős folyópart. Teljesen erőltetett az egész koncepció. A rakpart, mint a neve is mutatja, rakodásra, közlekedésre lett kialakítva. Most már ne akarjuk ezeket visszaadni a természetnek, mert az utópia, hogy egy 15 méteres zöldsáv majd élhető lesz, a folyómedertől és a belvárostól közre zárva.

Aki a folyóparton akar andalogni, az úgyis keres magának olyan helyet a városon kívül, ahol a természet összeér a folyóval. Vagy elég kimennie a Római partra, ott még van némi vadromantika.

Emmett Brown 2021.02.28. 13:40:40

A rakpart nélkülözhetetlen mint főút? Majd ha Budáról az Erzsébet-hídon átjőve el lehet jutni Belső-Erzsébetvárosba.

Közlekedő tömegközlekedő 2021.02.28. 14:33:33

@nyelv-ész: Nem akarnak. Néhány újullámos fővárosi libsi önmegvalósítana

Közlekedő tömegközlekedő 2021.02.28. 14:37:23

@horrorpornó bábszínház: Erre mondom, hogy nem a tömegközlekedés előnyben részesítése van, hanem az autósok szopatása. Vitézy shitpump dévid pl. kiszámolta, hogy ha körúti lámpákkal szopatják az autósokat, akkor a budáról budára, megkerülve a várost a 4-6-ossal 2 perccel hamarabb lehet eljutni.
Remélem ez az utolsó ciklusa ezeknek a félkegyelműeknek, pedig nagyon nem voltam egy Tarlós-fan.

gigabursch 2021.02.28. 15:02:41

@Közlekedő tömegközlekedő: @horrorpornó bábszínház:

Nem vagyok Hydroinfo de a rakpartot ellepő árvízek kb így alakultak:

2013; 2010; 2005; 2003; 1997; 1991; 1985; 1977; 1971; 1965; 1960; 1954.
Szóval olyan átlag hat évenként.

Fotósképző · fotoskepzo.hu 2021.02.28. 16:26:46

Azért a valóság messze nem az, amit az itt is közölt fotó sugall. Egyrészt ez a fotó – nyilván szándékosan – torzítva ábrázolja a valóságot (a teleobjektív "összenyomja" a teret, így a 7 ember sűrűbbnek néz ki, mint valójában, ahol ez egy kb 60-80 m-es szakasza az útnak), másrészt éppen akkor készült, amikor többen voltak ott.

A valóság az volt (személyes tapasztalat), hogy a rakpart lezárásának első hétvégéin még tényleg viszonylag sokan voltak (ez kb. itt a Dunakorzó alatti részen (ami a legszebb része, ugye, a rakpartnak) 100 m-en átleg kb. 15-25 ember volt (gyalog, bicilis, rolleres, görkoris stb.), míg később, főleg a nagy melegekben már csak 2-3 fő. Itt @Ménár Atya: @nyelv-ész: is megemlítette a valóságot. Néhány agyament, "csakazértis" zöld biztos kiülne pár órára, szigorúan naplemente után a rakparti bódé elé – kb. 2 alkalommal, aztán soha többet. Mert a rakpart így nem működik, hiába a haverok "naggyonolcsó" látványterve. Emlékszik még valaki a kb 15 évvel ezelőtti ugyanilyen próbálkozásra, a Margit hídtól északra rendezett "homokos bícsre"? Az is "működött" kb 1 hónapot, aztán mindenki elfeljetette.

Attól meg, hogy tervezetten kitesznek büfékocsikat, még rosszabb lesz az egész. Egyrészt normális, kulturált embert ez nem elégít ki, másrészt az azokkal járó takarítás, egyéb gond is simán üzletileg vállalhatatlanná teszi a projektet. Péntek éjjel kitelepül 30 büfékocsi, majd vasárnap estig összeszemetelikstb. a környéket, aztán éjjel a FKV 50 emberrel meg 3-5 kocsival, géppel kitakarítja a területet? Ezt minden hétvégén 3 hónapon át? Vagy egy egész évben? Vicc.
Amúgy is beljebb ott van vagy 200 kulturált vendéglátóhely, azokkal mi lesz? Vagy majd mások fognak kijárni a Duna-partra? Ja, persze, majd feljárnak ide az emberek 100 km-ről, mi?
És akkor még a mindenki által utált "bódésításról" nem is beszélek...

Ha kiépült az _összes_ elkerülő út/rendszer, ha a hajóállomásokat áthelyezik min. a Petőfi hídtól délebbre, na, majd akkor lehet nekiállni átépíteni a rakpartot. De akkor is kell ott hagyni valami útvonalat autónak, mert a vendéglátóhelyeket is el kell látni mindennel.

Közlekedő tömegközlekedő 2021.02.28. 16:35:04

@Fotósképző: Meg kellene kérdezni az embereket, mit akarnak. És nem a hangoskodó kisebbségekre, kerékpárosklub, meg lufi munkacsoport gondolok, hanem a lakosságot. Azzal, hogy érvényes szavazás esetén lesz döntés. Valószínűleg érvénmytelen lenne a szavazás, ami azt mutatja, hogy senkit nem érdekel ez a téma. Ezért gondolom ezt az egészet egy (ál)zöldnáci önmegvalósítási kísérletnek. Meg, ugye, Kgerinek másban már nem maradt mozgástere, úgyhogy közlekedést szervez.

bozon 2021.02.28. 17:30:25

@Fotósképző: @Közlekedő tömegközlekedő: hát, pont ez az. A cikkben is szerepel, hogy megkérdezték az embereket (támogatták a rakpartlezárást!), aztán szartak erre, féltek attól, hogy nem jönnek az emberek, aztán nem is csináltak semmit, hogy jöjjenek, de volt egy lezárási-humanizálási terv, amit nem csináltak meg, de közben nem szerepelt benne a büfés vonal, amit viszont más vonalon megpályáztattak, de végül lefújtak. A csak hétvégi lezárással pedig garantálták, hogy semmi nem lesz működőképes, ami egy vattacukorgépnél nagyobb apparátust igényel, vagy ami a hétköznapi városhasználókkal (nem az egyszer-kétszer kijövő, kirollerező, kibicikliző, aztán lekopó látogatókkal) kapcsolatos.

Ez így nem várostervezés és városüzemeltetés. Komplex módon menedzselni kellett volna a lezárt terület összes funkcióját, és akkor egy sokkal bátrabb forgatókönyvnek is sikere lett volna. Így lehetett volna a városnak szerves része a humánus rakpart, ahová nem kimenni kellene, hiszen a hétköznapi városlakók ott vannak (@nyelv-ész:). Érdemes felidézni például, hogy itt megy el a 2-es villamos -- csak le kell pattanni róla, aztán fel.

kvadrillio 2021.03.01. 13:18:00

Ebben a blogban jelenleg nem kommentezhetsz!
süti beállítások módosítása