Napi érdekes - 266 (18+!)

2018. december 09. JTom

Négy kerékkel a halál mezsgyéjén

A mai Napi érdekes ismét egy tematikusan szerkesztett képsorozat lesz, melyben sokszor teljesen hihetetlen pillanatokat örökített meg a kamera. Csodás megmenekülések, repülő alkatrészek. Gépek, emberek és halál. Száz év balesetei az autósportban.

001.jpg

1898.jpg

1898. Ketten is meghaltak ebben a balesetben, amely a francia Grande Course d'Automobiles de Périgueux versenyen történt.

Egy "szédítő" - 30 km/órás - sebességgel előző Benz Parisienne típusú gépkocsi tulajdonosa - de Montignac márki - kalapjával integetni kezdett megelőzött barátjának, Montauriol márkinak, amikor autója az óvatlan mozdulattól megbillent és összeütközve a másik kocsival az útról lecsúszott, majd felborult. Mindkét márki megúszta a balesetet, de egyikük sofőrje, másikuk szerelője nem volt ilyen szerencsés. A két fiatal nevét is megőrizte a történelem: Bernard Lestage és Alfred Hézard volt a nevük.

 

1910-15_auto_polo_from_library_of_congress_1_ny_cr.jpg

1910-15 körül. Autó-póló. a lovaspóló mintájára az Államokban rendezett autós-őrület közben sokan szereztek súlyos sérüléseket

1928. A brit Sunbeam nagydíjon a Miss May Cunliffe által vezetett autó, kb. 95 km/órás sebességnél felborult. A hölgy súlyos törési sérülésekkel úszta meg a kalandot, a mellette utazó édesapja nem volt ilyen szerencsés, neki egy fémdarab felvágta a nyaki artériáját és a pályán elvérzett

 

1948_blandford_army_camp_peter_braid_s_cooper.jpg

1948. Blandford Army Camp, Egyesült Királyság, Peter Braid Cooper versenyautója egy pálya melletti épület tetején landolt. A vezető szerencsésen megúszta a balesetet

1955.jpg

1955. A Daytona Beach-i 125 mérföldes NASCAR futamon több autó koccant és sodródott le a pályáról. Az első kép elkészülte után az oldalán fekvő 324-es rajtszámú Al Briggs által vezetett 1939-es Ford kigyulladt és olyan gyorsan kiégett, hogy a vezetőt már nem volt idő kimenteni

1959_german_gp_avus_hans_herrmann_crash.jpg

1959. F1 Német nagydíj, Avus. Hans Herrmann német versenyző szerencsével végződött balesete

1960_cliff_allison_monaco_1960_ferrari_d246.jpg

1960. Cliff Allison szintén olcsón megúszta a Forma 1 Monaco-i nagydíján elszenvedett balesetét Ferrari D246-ával, néhány csontja bánta mindössze

1960_jimmy_bryan.jpg

1960. Az amerikai Jimmy Bryan, háromszoros nemzeti bajnok és 1958-as Indy 500 győztes halálos balesete a Longhorn 100 mérföldes versenyen

1962. Szintén a Longhorn pálya: a kezdő Hugh Randall végzetes balesete két évvel később ugyanott

 

1962_the_accident_that_ended_the_career_of_stirling_moss_easter_monday_f1_races_goodwood.jpg

1962. A baleset, amely véget vetett Stirling Moss karrierjének. A brit versenyző húsvét hétfőn a Goodwood versenypályán szenvedett balesetet. A képen erővágóval próbálják kivágni a roncsból amibe beszorult

1966_johnny_rutherford_s_crash_eldoraspeedway.jpg

1966. Az amerikai Johnny Rutherford két törött kart érő mutatványa az ohiói Eldora Speedway pályán

1974. A Forma 1-ben már két világbajnoki ötödik hellyel büszkélkedő amerikai Peter Revson halálos balesete az 1974-es Dél-afrikai Nagydíj tesztnapján

 

1976. augusztus elsején Niki Lauda világbajnok osztrák autóversenyző Ferrarijával a nürburgringi Forma 1 futamon szenvedett balesetet, amiben súlyosan megégett az arca, feje, füle és keze, valamint mérges gázokat lélegzett be. Sisakja is elolvadt, mire a hevesen lángoló autóból kihúzták. Fantasztikus akaratereje és fájdalomtűrő képessége segítségével alig hat héttel életmentő műtétje után már újra rajthoz állt. Az utolsó képen a szeptember 8-i salzburgi sajtókonferencián jelenti be indulását a következő futamon

 

1979_joe_rooks_operator_halala_az_indianapolisi_dragster_versenyen_egy_szerencsetlen_utkozeskor_elrepulo_motoralkatresz_talalta_el_a_korhazba_szallitas_utan_belehalt_a_fejseruleseibe.jpg

1979. Joe Rooks operatőr halála. Az indianapolisi dragsterversenyen egy szerencsétlen ütközéskor elrepülő motoralkatrész találta fejbe (a képen már a feje felett). A kórházba szállítás után belehalt a agysérüléseibe

1981_danny_ongais_indy_500.jpeg

1981. Danny Ongais látványos balesete az Indy 500-ban. A kettészakadt autóban láthatóvá vált a pilóta, aki csúnya boka- és lábtörésekkel került ki a roncsból

1982.jpg

1982. Dale Earnhardt balesete a NASCAR Winston kupában a Pocono versenypályán. Szintén lábtörés lett a vége, de gipszelt lábbal is rajthoz állt a következő hétvégén

1983_el_centro_speedway_ca_flagman_steve_vodden_is_shown_flying_through_the_air_after_larry_clark_flipped_down_the_front_chute_and_hit_the_flag_stand_during_event_assistant_starter_bryan_howard_in_the_orange_shirt.jpg

1983. Amikor nem csak a versenyzők repülnek... El Centro Speedway, Kalifornia. Steve Vodden pályabíró a semmiben, magasan a pálya felett, miután Larry Clark megperdülése után annak autója az egyik pályabírói emelvényt eltalálta. Vodden asszisztense - az indítóbíró - Bryan Howard is vele tartott a légibemutatón (narancsszínű trikóban kicsit alacsonyabban repül). Csodával határos módon mindenki megúszta komolyabb sérülés nélkül

1988. Belga 12 órás de Marche rally. Egy rendkívül bizarr baleset. A belga Bernard Dethier, André Clement páros az erős kanyarban az útról kisodródva egy közeli vasúti pályára zuhant. A pilóta próbálta kimenteni eszméletlen társát, de nem volt ideje. Egy érkező szerelvény letarolta a kocsit, ami rögtön kigyulladt. André Clement azonnal meghalt

 

1994. Imola. Ayrton Senna háromszoros F1 világbajnok, brazil pilóta halálos balesetének képei...

 

2002_roman_kresta_s_lucky_escape_in_wrc_rallye_monte-carlo_2002_with_skoda.jpg

2002. Roman Kresta szerencsés megmenekülése a WRC-ben. Monte Carló-i szirt, egy jó helyen lévő vasoszlop és a Skoda

A bejegyzés trackback címe:

https://ritkanlathatotortenelem.blog.hu/api/trackback/id/tr4514452794

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Punxsutawney Mormota 2018.12.09. 12:16:54

Valamelyik régi Forma-1 világbajnok mondta pár évvel ezelőtt:

" a mi időnkben a szex volt biztonságos, az autóversenyzés meg életveszélyes, mostanában pont fordítva van"

Bocs', ha pontatlanul idéztem. :)

szeme közé, laposan! 2018.12.09. 12:54:11

Lehet, nem illik ide, de nagyszerű sorozat!

Tejinashi 2018.12.09. 13:05:33

Talán ezért mondom mindig azt, hogy az autóverseny az nem sport.

Spica · http://lucrezia.blog.hu 2018.12.09. 13:21:00

@Tejinashi: mert meg lehet benne halni? kb. csak a sakk a sport akkor.

Ződ2000 · http://egzostive.com 2018.12.09. 13:27:52

Zseniális sorozat, az egyik legjobb poszt eddig, pedig erős a felhozatal! Köszi!!!

hátramozdító 2018.12.09. 14:34:51

Kegyetlenül jó kanyar volt, köszönjük szépen! A korlátra kiültetett Skoda nagyon üt :)

jamboox 2018.12.09. 18:29:23

Az autóversenyzés egyidős magával az autóval. Mindannyiuk balesete, halála hozzájárult ahhoz, hogy ma már egy rendkívül biztonságos sportnak tekinthető.

kugi · http://kugi.blog.hu 2018.12.09. 19:28:42

Autó-póló: elképesztő! :)

Több képen is a fotós remekül elkapta a pillanatot!

névtelentroll 2018.12.09. 19:32:54

@Punxsutawney Mormota: Sir Jackie Stewart mondta, de már étizedekkel ezelőtt, "When I was in F1, sex was safe and motor racing was dangerous."

névtelentroll 2018.12.09. 19:34:51

@Tejinashi: Minden komoly autóversenyző atléta is, a versenytempóval járó erőhatásokat (elsősorban a nyakizmokra ható oldalirányút, illetve a hőt) máshogy nem lehet elviselni a kellő koncentráció mellett.

zsomatograf2 2018.12.09. 19:43:56

Niki Lauda baleseténél tűzoltó Porsche! Ma is érdemes volt erre járni, az egész gyűjtés elég ütős.

Desmont 2018.12.09. 20:16:07

@névtelentroll: Az öreg Jackie... kíváncsi lettem volna hogy erre mit mond James Hunt... :-D Talán azt, ami Hunt overall-ján volt:
"Szex. A bajnokok reggelije"

Megint remek válogatás volt, köszönjük!

Desmont 2018.12.09. 20:21:35

Tessék egy összeállítás Lauda balesetéről:
www.youtube.com/watch?v=Gcr6STp6v8g

ZON 2018.12.09. 20:23:32

Fiatalkorom egyik legnagyobb traumája volt Gilles Villeneuve 1982-es halála Zolderben. Ő volt az én generációm Sennája.

JTom · http://ritkanlathatotortenelem.blog.hu 2018.12.09. 20:53:26

@ZON: én is ugyanígy érzek. a nyolcvanas években már (sőt a hetvenesekben sem) volt jellemző hogy valaki katapultszerűen kilövődik az ülésből balesetnél, így sokáig megmaradt bennem a pillanat ahogyan a Mass kocsijára fókuszáló - a balesetről amúgy teljesen lemaradt - operatőr kameraképe előtt egyszer csak magasan elrepül szegény pilóta és a kerítésnek csapódik...

0rdas 2018.12.09. 20:56:35

"1974. A Forma 1-ben már egy világbajnoki második hellyel büszkélkedő amerikai Peter Revson halálos balesete az 1974-es Dél-afrikai Nagydíj tesztnapján"

Javítás: Revson sosem volt VB második az F1-ben. 5 tudott lenni, de 2x is. Amúgy nyert F1 futamot.

JTom · http://ritkanlathatotortenelem.blog.hu 2018.12.09. 20:59:09

@0rdas: köszönöm javítom, az én hibám, elnéztem egy sorral lejjebb a statisztikákban

¿Qué tapas hay? 2018.12.09. 21:05:43

@Tejinashi: Már hogyne lenne sport. A sport XXI. századi fogalma szerint mindenképp.

Sport: a tömegszórakoztatás azon ága, melyben az előadás célja eldönteni, hogy egy önmagában társadalmi, vagy gazdasági hasznot nem jelentő cselekvést, vagy cselekvés-sorozatot az előadás résztvevői közül ki tud normalizált körülmények között, az előre meghatározott szabályok szerint legeredményesebben végrehajtani.

0rdas 2018.12.09. 21:13:47

Ez a videó sorozat is durva:

www.youtube.com/watch?v=cUmFZCsn3G0
www.youtube.com/watch?v=GaZnxhn0Ioc
www.youtube.com/watch?v=pjfEEV22w_M
www.youtube.com/watch?v=w7gblz4BxsI
4. ben durva Pryce halála (1 percnél), illetve
A 3ban meg Helmut Koinigg lefejezős halála döbbentett meg.

slowmotion 2018.12.09. 21:20:14

@JTom: viszont GV nem repült ki az ülésből, hanem abba szíjazva szállt akkorát, nem?

Sportbíró 2018.12.10. 09:12:59

@Tejinashi: ilyet csak olyan állít, akinek fogalma sincs erről az egészről...

Segna 2018.12.10. 10:53:33

@¿Qué tapas hay?: XXI. századi sport fogalom...
Zseniális! és szomorú... de talán ez csak az élsportra igaz, a szabadidős sportra (reméljük) nem...
és a magyar focira sem...

Bosses 2018.12.10. 10:59:35

Természetesen minden sportembert tudok sajnálni, aki életét veszti, de a fenti képek közül legjobban a kameraman sorsa miatt fáj a szívem. Aki beül a versenyautóba az vállalja (sok esetben nem kevés pénzért), hogy esetleg az életével fizet érte, de szegény Joe Rooks aznap reggel is csak dolgozni indult el otthonról.
Egyébként döbbenetes, hogy mennyire nem volt szempont a biztonság még a közelmúltban sem.
Megrázó képsorok és a legnagyobb F1 tragédia nem is került be a válogatásba, az 1955-ös, amikor összesen 82 ember veszett oda Le Mans-ban.

www.origo.hu/sport/20150611-1955-ben-82-aldozatot-kovetelt-a-le-mans-i-24-oras-verseny.html

JTom · http://ritkanlathatotortenelem.blog.hu 2018.12.10. 12:43:00

@Bosses: "a legnagyobb F1 tragédia nem is került be a válogatásba, az 1955-ös, amikor összesen 82 ember veszett oda Le Mans-ban."

volt róla nálunk egy teljes bejegyzés, most azért maradt ki:

ritkanlathatotortenelem.blog.hu/2014/01/08/le_mans_1955_a_tragedia

Fotósképző · fotoskepzo.hu 2018.12.10. 19:18:17

@Bosses: +1 és köszönöm, éppen ez akartam leírni magam is: csak az operatőr kollégát tudom igazán sajnálni a fenti esetekből.

@kugi: Nagyon régen még tényleg szerencse kellett hozzá, de kb. az 1950-es évektől már nem nehéz elkapni egy ilyen pillanatot, ha a fotósnak sorozatfelvételre képes a gépe. Minden sportfotósnál ez alap, így gyakorlatilag lefilmeznek pár másodpercet, aztán kiválogatják a jó képeket. Régebben azért volt nehezebb dolguk, mert egy filmtekercsre "csak" 36 kép fért el (leszámítva azokat a gépeket, amikbe be lehetett fűzni sokkal hosszabb filmeket is (speckó filmkazetta kellett hozzá).

Fotósképző · fotoskepzo.hu 2018.12.10. 19:19:48

Ja, és a '80-as évek elején láttam egy egész estés mozifilmet, amiben végig ilyen baleseteket mutatatk be. Mi volt annak a címe, emlékszik valaki?

Gyulus 2018.12.10. 19:20:36

A Peter Revson-os kép nem Peter Revson balesetét ábrázolja: www.myf5000.com/drivers_sam_posey.html
Érdemes lenne utánanézni, és javítani.

totii 2018.12.10. 19:48:50

@ZON: Éppen a napokban gondolkoztam azon, hogy ha az a baleset nincs, Gilles Villeneuve és Senna néhány évig együtt versenyezhetett volna...

totii 2018.12.10. 19:52:21

@Bosses: Az nem F1 volt, hanem a Le Mans-i 24 órás. A legtöbb áldozatot Wolfgang von Trips 1961-es monzai balesete hozta, a pilóta mellett 13 néző halt meg.

gigabursch 2018.12.10. 20:20:10

Durva egy sorozat volt

daneel1976 2018.12.10. 20:49:59

Kövezzetek meg érte,de akik meghaltak (RIP) legalább nem szenvedtek tovább.
Hányan voltak akik lebénultak és úgy éldegéltek még egy ideig.
M Schumacher az más eset,de ha jól emlékszem Clay Reggazonni pl.........
Ezeket az embereket leírták 20 évvel ezelőttig kb,Alex Zanardi mutatta meg,hogy van még élet azután is.
Neki köszönheti az "új karrierjét" Kubica,Monger.......

kugi · http://kugi.blog.hu 2018.12.10. 21:35:01

@Fotósképző: Köszi az infót! (Én csak laikusként rácsodálkoztam.)

coyote55 2018.12.10. 22:30:51

Nagyon jó, és egyben nagyon szomorú a válogatás.

beszélő név 2018.12.11. 00:26:34

Aznap, amikor délután a Nürburgringen Lauda megégett, kora reggel leszakadt Bécs leghíresebb hídja, a Reichsbrücke.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2018.12.11. 01:59:07

Nagyságrendekkel bátrabbak voltak, mint azt a kor biztonságtechnikai színvonala engedte volna...

Tejinashi 2018.12.11. 05:04:38

@¿Qué tapas hay?: @Sportbíró:

Környezetszennyező és még a nézőkre nézve is balesetveszélyes. Az igazi sport az nem ilyen.

Terézágyú 2018.12.11. 08:56:07

Ahhoz képest, hogy manapság az ún. "e-sport" vagy éppen a póker is sportnak minősül... az autóversenyzés simán belefér.

dtibor 2018.12.11. 09:43:32

@Fotósképző: Nekem a "Sebességláz" ugrik be.

p.i.g 2018.12.11. 10:41:31

@Spica: az sem. Polgár Judit életrajzában olvastam, hogy egy versenyén azért volt késés mert az egyik versenyző meghalt sakkozás közben. Annyira felnyomta az adrenalint, hogy nem bírta a szíve.

ZON 2018.12.11. 15:02:35

És még hány "atipikus" módon meghalt versenyző : Ronnie Peterson, aki tulajdonképpen nem az ütközés, vagy a tűz miatt halt meg, hanem a belélegzett benzingőztől, vagy Tom Price , aki elütötte az ostobán elészaladó tűzoltót, és az elrepülő tűzoltókészülék ütötte agyon.

Medgar 2018.12.11. 16:03:00

Azért én megemlítettem volna a killer b-t is, ha már autósport.

dare 2018.12.11. 16:42:40

Az operatőrt akit fejbe talál egy jó nagy motoralkatrész, annak vajon hány százalék esélye volt rá, hogy ez megtörténik vele?
És pont a fején.
Sennának is komoly bolygóegyüttállás kellett a halálos balesetéhez, de szegény kameramannak talán még tőle is nagyobb pechje volt.
Bezzeg az utolsó képen szereplő pilóta nem állt hadilábon a szerencsével...

szepipiktor 2018.12.11. 19:25:30

Szomorú, de remek összeállítás...
Azt hittem a két legabszurdabb senkinek sem jut az eszébe, hiszen ezek az írások már "életkor" alapúak és a "legöregebbeknek" is a 80-as évek az alap.
De látom, ZON kolláéga is pontosan Petterson és Pryce halálát írta meg...
Én akkoriban rendszeresen néztem az F1-et, köszi osztrák tévé, és Pryce halálát sajnos egyenesben láttam.
youtu.be/tLFcrm2r7ok
Szörnyű, hogy egy idióta pályamunkás ezt tette.
.
De Jochen Rindt posztumusz VB címe sem utolsó, az "idióta" leszedette az összes szárnyat a Lotusról, hogy utolérje a Ferrarik idejeit, a Parabolicában halt meg... José Carlos Pace az argentín futamról hazafelé a magángépével zuhant le 77-ben...
Szóval a 70-es években is volt pár "morbid" halál, és ezeket műár a média is közvetítette.

szepipiktor 2018.12.11. 19:38:21

@Fotósképző:
Jó észrevétel!
Formula uno, febbre della velocità (1978) / Sebességláz - Forma 1
Olasz dokumentumfilm volt számos hirességgel és versenyzővel.
De csak egy része szólt a balesetkeről. És a csodálatos Sydne Rome volt a riporter benne.
youtu.be/CJVN2VedXpM
.
Hasonlóan jó film az 1971-es Le Mans, Steve McQueen-nel.
youtu.be/FyF-g06b9Fs
.
És a hazai Sebességláz-klón, a 81-es Autóversenyzők, Ferjáncz-al, Kiss Dezsővel, az öreg Tóth Janival, cserkútékkal.
vimeo.com/182413626

Fotósképző · fotoskepzo.hu 2018.12.11. 20:51:45

@dtibor: @szepipiktor: Igen, ez lesz az, köszönöm! Gyerekként láttam, arra emlékszem konkrétan, hogy az egyik Forma1 versenyen a kamera előtt egy szerelő átfutott az úton, majd egy versenyautó kb 200 km/h-val elgázolta a lábánál, így a szerencsétlen valami 5-8 méterre felrepülve halt meg.

dtibor 2018.12.11. 20:55:02

@Fotósképző: Ott konkrétan kettészakította az embert az autó. Én is gyerekként moziban láttam, akkor sokan kimentek. Nekem beleégett az agyamba az a jelenet.

dtibor 2018.12.11. 20:56:28

@dtibor: Sztem @ZON is erről a jelentről írt.

Fotósképző · fotoskepzo.hu 2018.12.11. 22:44:45

@dtibor: Ja, ja, tényleg! Nekem is beégett, a pasi csupa vér volt, amikor leesett a földre, most is előttem van ez a kép... :(. A mozi után még hónapokig meséltem ezt a jelenetet azoknak, akik nem látták.

Megamorfozis 2018.12.12. 17:29:13

Köszönjük, nagyon izgalmas és szomorú válogatás. Két plusz kép, illetve sorozat:

Bernard Lestage és Alfred Hézard balesetéről, egy másik szögből készült kép:
www.benhuset.dk/cpdb/Montaignac2.jpg

1979. Joe Rooks operatőr halála (teljes sorozat)
www.worldpressphoto.org/collection/photo/1980/sports/charles-robinson/03

Zorro8 2018.12.12. 17:40:09

Ez egy horror!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

rekspeiler 2020.07.14. 09:07:05

@p.i.g: Pont ezt akartam írni. Egy komoly sakk tornán a versenyzők szíve bőven 100 felett kalapál és nem csak 10-20 percig. Egy óra sakk alatt kb 300 kalóriát vesztenek.
Rendesen edzenek, hogy bírja a szívük.
süti beállítások módosítása