A Kínában már novemberben megjelenő COVID-19 vírus világszerte napról napra súlyosabb veszteségeket okoz. Az ország kommunikációját és válságkezelését érintő kritikus hangok egyre inkább felerősödtek, gondoljunk akár az USA-val való sajtóháborúra vagy Salvini kezdeményezésére (melyben parlament elé vinné a kérdést, hogy kínai tudósok fejlesztették-e ki a vírust). A fake news és a social media korában nem is értelmezhető a kialakult helyzet sem az online kommunikáció kontextusa nélkül – különös jelentősége van így a napvilágra került propagandagépezet működésének.
A ProPublica Intézet több mint 10˙000 fake profil vizsgálatával világít rá a kínai Twitter-propaganda kiépülésére és globális terjedésére. Ezek a profilok egyrészt valós felhasználói fiókok feltörésével, másrészt újak létrehozásával születnek. Egy nebraskai diáklány például egyik nap már nem tudott belépni fiókjába – sorra jelentek meg rajta kínaiul a hongkongi tüntetéseket elítélő posztok. Ezek egy csapásra eltűntek, amint csak a járványról szólókat kezdett megosztani. Korábbi követéseit megszüntették, nevét, profilképét megváltoztatták.
Kép forrása: propublica.org
A felhasználók nem csupán egy óriási hálót alkotnak, de a megosztásaik is hasonló mintázatokat követnek. A vírus megjelenésével hirtelen a hongkongi demonstrálók megszűntek célpont lenni, helyüket átvették a Kínát előnyös fényben feltüntető megosztások, a válsághelyzetben mutatott kivételes helytállásától vagy az olaszoknak nyújtott segítségéig. Számos esetben bizonyítottan fake felhasználók pénzt kínáltak az említett tartalomért cserébe.
Mi bizonyíthatja, hogy a hálózat a kínai propaganda egy újabb terméke?
- Az influenszer-hálózat aktivitása pontosan követi a kormányzati kommunikációt és időzítéseit.
- Az ál-kommentek (az ál-felhasználók oldalán) szó szerint másolják a kommunista párt vezető politikusainak nyilatkozatait.
- Napvilágra került egy szerződés, melyben a kormány a OneSight nevű marketing céget bízta meg az állami sajtó Twitteren történő népszerűsítéséért. (A cég alapítója korábban a külföldi propagandáért felelős részlegen dolgozott.) 2019-ben a ProPublica leleplezett egy szintén fake Twitter-profilokból álló hálózatot, ami bizonyíthatóan kizárólag a OneSight saját posztjainak promotálását szolgálta. Bár a jelenlegi hálózattal még nem kimutatható a cég kapcsolata, az látható, hogy nem egyszeri gyakorlat ez a kínai kormány részéről.
Ne feledjük, nem először és nem utoljára folyamodik egy kormányzat láthatatlanul a közösségi média ilyen célú alkalmazásához. Kína csupán illeszkedik a globális trendbe – aminek széles skálája egészen a Facebook Brexit-kampányban játszott szerepétől a minap törölt, több ezres szerb Twitter-hálózatig ér – legalább.
https://twitter.com/TwitterSafety
A bejegyzés szerzője a Paradigma Intézet gyakornoka, szociálpolitika hallgató.