2021. jún 21.

Törökországban tovább folytatják a hazai lopakodó vadászbombázó fejlesztését

írta: Netarzenál
Törökországban tovább folytatják a hazai lopakodó vadászbombázó fejlesztését

A török ​​védelmi vállalatok egyesítették képességeiket TF-X (Turkish Fighter - Experimental), vagyis a helyi rövidítéssel MMU-nak (Milli Muharebe Uçagi) nevezett, elsősorban légi harcra tervezett repülőgép fejlesztésére.

Ennek a program célja az F-16 Fighting Falcon-ok leváltása a 2030-as években, egy hazai előállításban készülő korszerű vadászbombázóval. Hazai részről a fővállalkozó természetesen a Turkish Aerospace Industries (TAI) lett. A Turkish Aerospace Industries megállapodást írt alá a HAVELSAN céggel 2020 első felében. Ennek az együttműködésnek a segítségével a TUSAŞ és a HAVELSAN számos munkát végez majd el, például szoftverfejlesztésben és a kiberbiztonság létrehozásában vesznek részt, de az oktatásban használatos eszközöket és karbantartási szimulátorokat is ők fogják létrehozni. A hidraulika rendszerek esetében az Altinay és egy ukrán vállalat kapta meg a fejlesztési feladatot.

A vadászbombázó erőforrását a TR Motors készíti el, mely a Hadiipari Igazgatóság (SSB, korábban SSM) által létrehozott társaság. A munka hatékonyságának növelésére felépült egy gyár és fejlesztőközpont is. A 2020-tól működő, 63000 négyzetméteres alapterületű létesítményben 3000 mérnök dolgozik, de ugyanitt lehetőséget teremtettek a 3D-s nyomtatásra, valamint felépül itt egy szélcsatorna is, továbbá egy olyan rész is, ahol a repülőgépek és ezek részegységeinek villámcsapás által okozott sérüléseinek vizsgálatára keríthetnek sort. A szélcsatorna méreteit tekintve, Európában a második legnagyobb méretű lesz. Természetesen a hajtómű megalkotásában a törökök nem zárkóznak el külföldi segítségnyújtástól, együttműködéstől sem. Ez magának a repülőgépnek a létrehozására is vonatkozik, ahol a BAE Systems, a kínai AVIC és az Európai Repüléstechnikai Védelmi és Űrkutatási Vállalat, az EADS technikai segítségnyújtásával folyik a munka.

Bár az Egyesült Királyság, kilépett az Európai Unióból, továbbra is fő törekvései közé tartozik az Ankarával való ipari kapcsolatának megerősítése az ötödik generációs TF-X vadászbombázó fejlesztése tekintetében. A görög Pentapostagma ez év januári közlése szerint Sir Dominick Chilcott Nagy-Britannia törökországi ​​nagykövete megerősítette, hogy az új török ​​vadászgép fejlesztésének fő partnere a BAE Systems, eddig elégedett a program előrehaladásával. Hozzáfűzte, reméli, hogy a Rolls-Royce, amely Nagy-Britannia hatodik generációs Tempest harci gépének a hajtóműveit is szállítja, ugyanezt teheti majd a török ​​vadászbombázó esetében is. Chilcott szerint azonban a brit kormány még nem határozta meg, hogy ki fogja megtervezni a TF-X motorját. Azt is elmondta, hogy a program második szakasza, amely magában foglalja a prototípus gyártását, valószínűleg 2021 végén vagy 2022 elején kezdődik.

(Wikipedia)

A kéthajtóműves TF-X számára elképzelt erőforrás körül már 2017-ben elkezdődtek a munkák a Kale Group-nál, ahol a brit Rolls-Royce mérnökeinek segítségét is igénybe vették. A gázturbina kutatási és fejlesztési központjának a TR Engine számít. Az F-16 utódának szánt TF-X első felszállást Ankarában 2025-re várják, természetesen ekkor még nem a hazai erőforrások által hajtva. Így a gázturbina 2026-ra, 2027-re kerülhet kifejlesztésre. A fejlesztési időszak az első felszállások során gyűjtött adatok elemzésével és továbbfejlesztéssel fog kiegészülni, így az új gép a kezdeti bevethetőséget 2028-ra, 2029-re fogja elérni, míg a teljes ütemű sorozatgyártásra 2031-ben, vagy 2032-ben kerülhet majd sor. A tervezett török típushoz kapcsolódó hír, hogy Ankara szorosabb együttműködésre szeretné rávenni Malajziát. Az ázsiai állam jelenleg kompozit alkatrészek előállításával veszi ki részét a programból. Mélyebb együttműködés lehetőségével a Turkish Aerospace Industries szintén megkereste Indonéziát, Pakisztánt, Bangladest, és Kazahsztánt is.

2022-re minden készen áll ahhoz, hogy elkezdődhessen az első prototípus építése. Az MMU-projekt magas szintű titkossága miatt a repülőgépet egy direkt erre a feladatra felépített hangárban fogják megépíteni. Ez saját kommunikációs infrastruktúrával és csúcskategóriás számítógépekkel is rendelkezik majd, így több tesztet is elvégezhetnek itt. Az MMU prototípusához szükséges alkatrészek gyártása 2022 végére befejeződik. Azt már most tudni, hogy a hajtómű bekötései pontjait titánból készítik el. Ezek megalkotása nem egyszerű feladat, azonban a Lockheed Martin F-35-öst alaposan megismerhették a törökök, így az innen származó információk segítették a munkájukat ezen a téren is.

 

Szólj hozzá

TF-X Turkish Aerospace Industries MMU TAI TR Motors Turkish Aerospace Industries Törökország Turkish Fighter - Experimental Milli Muharebe Uçagi HAVELSAN TUSAŞ