A XX. századi magyar építészet mérföldköve - Lechner csodálatos Postatakarékpénztára
2019. február 22. írta: KMJudit

A XX. századi magyar építészet mérföldköve - Lechner csodálatos Postatakarékpénztára

A Postatakarékpénztár, mely ma a Magyar Államkincstárnak ad otthont, Budapest egyik legcsodálatosabb szecessziós épülete. A főváros szívében található műemléket Lechner Ödön főművének tartják. Kiemelkedő bravúr, hogy a palota a korabeli Budapest egyik legolcsóbb kivitelezésű középülete volt, mégis művészeti szempontból felbecsülhetetlen értéket képvisel.

 

allamkincstar_gov_hu-min.jpg

Kép: allamkincstar.gov.hu

 

A Postatakarékpénztár (alapítva 1885-ben)  épületének tervezésére a pályázatot 1899-ben írták ki. Az eredmény értelmiségi körökben nagy felháborodást keltett, mivel Lechner Ödön és Baumgarten Sándor közös pályázata csupán a második helyet nyerte el. Az első helyezett Berczik Gyulának, a posta saját építészének a munkája lett, aki egy aránytalan, Lechnert utánzó tervet nyújtott be, mégpedig gyakorlatilag az Iparművészeti Múzeum oldarszárnyainak koppintását. A megbotránkozás hatására újra kiírták a pályázatot, melyet ezúttal már Lechner nyert meg (valójában ekkor már csak tőle és a posta építészétől kértek be terveket).

 

p1100216_edited-min.jpg

 

p1100214_edited-min.jpg

 

A korban modern épületnek számító palota igen rövid időn belül, másfél év alatt elkészült, 1901. december 16-án adták át. A tervezésnél Lechner a takarékosság és megbizhatóság irányelveit követte, mindemellett a nemzeti stílus érvényesítése is a szeme előtt lebegett.

A takarékosság az épület motívumainak szimbolikájában is megjelenik: méhek és méhkasok jelképezik a gyűjtögetést, a szorgalmat és a takarékoskodást.  Az épület mindössze 600 000 forintba került, így a kor legolcsóbb középületének számított. A modernség és a nemzeti jelleg együttes megjelenése még Lechner kritikusainak is felkeltette a figyelmét.

 

p1100235_edited-min.jpg

 

p1100234_edited-min_1.jpg

 

A takarékpénztár alaprajza is egyszerű. A változó igényeket követni tudja, hiszen a válaszfalak könnyen áthelyezhetőek. Az ötemeletes palota három utcára nyílik, a főhomlokzat a Hold utcára néz. A viszonylag szűk utcáról sajnos a tető alig látható, azt színes Zsolnay cserepek és kerámiák díszítik. A legnagyobb feltűnést a hullámzó pártázat kelti.

Maga Lechner is sajnálta, hogy a csodálatos palota díszítése, monumentalitása nem érvényesül. Éppen a szűk utca miatt is lett a homlokzat síkszerűre tervezve, mivel egy ilyen környezetben a hatalmas rizalitok nevetségesen mutattak volna. Mindenesetre a mesternek sikerült a legjobb helykihasználást megvalósítania.

 

p1100232_edited-min.jpg

 

Lechner szerette az élénk színeket, a csillogó felületeket, a népművészeti motívumokat, így ezeket itt is alkalmazta. Rengeteget kísérletezett a különböző anyagokkal, így itt is megjelenik például a költséghatékony terrakotta. Azt vallotta, hogy a kő nem felel meg a síkság kőben szegény országának, az inkább a dél és a nyugat építészetének anyaga. A kerámia strapabíró, ellenáll az időjárásnak, nem úgy, mint a hagyományos vakolt felület.

 

p1100240_edited-min.jpg

 

Bár a díszítés lenyűgöző, mégis a téralkotás kap nagyobb szerepet. Sajnos elpusztult a pénztárterem hatalmas, méhsejtszerűen kialakított üvegkupolája, mely a palota egyik legnagyobb bravúrja volt.

 

fortepan_1980_lechner_nonprofit_kft_dokumentacios_kozpont_vati_felvetele-min.jpg

 Kép: Fortepan / Lechner Nonprofit Dokumentációs Központ / VÁTI felvétele, 1980.

fortepan_32757-min.jpg

  Kép: Fortepan / Lechner Nonprofit Dokumentációs Központ / VÁTI felvétele, 1980.

32755-min.jpg

  Kép: Fortepan / Lechner Nonprofit Dokumentációs Központ / VÁTI felvétele, 1980.

p1100223_edited-min.jpg

 

Sajnos Lechner konzervatív ellenfeleinek, akik ellenezték építészeti nézeteit, stílusát, elgondolásait, sikerült elérniük, hogy ez legyen a mester utolsó állami megbízatása (pedig még 13 évig élt). Viszont azért akadtak művészetének pártolói, akik lelkesen keresték fel épületeit. 

 

p1100225_edited-min.jpg

 

p1100222_edited-min.jpg

 

Lechner ezen művét egy lapon említhetjük Otto Wagner bécsi postatakarékpénztárával, mely néhány évvel később készült el. Mindkettőnél megfigyelhető a modern formanyelv és a banképületek funkciójának valódi megértése, mely sok más ilyen jellegű épületnél hiányzik. Mindkét épület a XX. századi építészet mérföldköve.

 

p1100228_edited-min.jpg

 

p1100229_edited-min.jpg

 

Ha tetszett a bejegyzés, és szeretnél értesülni a legfrissebb posztokról, kövess a Facebookon!

Meg nem jelölt fotók: Múltidéző Építészet

 

Források:

Halász Csilla, Ludmann Mihály, Viczián Zsófia: Lechner összes

Gerle János: Az építészet mesterei. Lechner Ödön

 

A bejegyzés trackback címe:

https://multidezoepiteszet.blog.hu/api/trackback/id/tr7114643620

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása