10 éve történt - Tiger Meet fél évszázados találkozó 2011. Cambrai-Épinoy

magasan.JPG
 A COVID-19 járvány a hadgyakorlatokat is befolyásolja. A NATO Tigris Szövetség (NATO Tiger Association) 2020-as találkozóját, amelyet a portugáliai Beja Légitámaszponton tartottak volna, elhalasztották 2021. tavaszra. Ebben az esztendőben ezért kettő találkozót szerveznek, az egyik a tavalyi portugál idénre áttolva, májusban, valamint őszre a belgiumi Kleine-Broggel légibázison.

ntm-jelveny.JPG

  • A NATO Tigrisek címre és jelmondatuk: Nehéz megalázni..

Honvédségünk vezetése a járványhelyzetet és a személyi állomány biztonságára figyelemmel a tavaszi gyakorlatra jelen állás szerint nem küldi el a NATO Tigrisek közé 2009 óta tartozó 59/1 Puma harcászati vadászrepülő századot, ősszel pedig a gyakorlat tervezett időpontjában a svédországi Vidsel lőterén éleslövészeten vesznek részt a repülőgép-vezetők és műszaki állomány kijelölt tagjai, tehát valószínűleg ott is hiányozni fog a Vörös Pumafejes alakulat.

Tíz évvel ezelőtt, más problémák miatt, de szintén hiányoztak a Magyar repülőgépek az akkori Tiger Meetről azonban megfigyelőként részt vettünk a rendezvényen. 2011. május 9-től 20-ig a franciaországi Cambrai-Épinoy (BA 103) bázison rendezték a találkozót. A Tigristalálkozó, egyben az utolsó nagyobb szabású esemény volt a támaszponton, utána rövid időn belül bezárták és a hazai Mirage 2000B és C változatot repülő EC 1/2 vadászrepülő századot feloszlatták.

patch_4.JPG

  •  Az 50. Tigris Találkozó címre.

A 10 évvel ezelőtti TIger Meet, azért volt különleges esemény, mert kerek 50. alkalommal tartották meg a NATO Tigris századok találkozóját, amely már annyira csak NATO, mert például a svájci Légierő Staffel 11-esei is tagok 1981. óta.

50-es.JPG

  • Egy másik "patch" változat

Az első Tigris találkozóra 1961-ben az angliai Woodbridge-ben került sor. Azóta minden évben megtartották, kivéve a tavalyi esztendőt. Kezdetben informális találkozók voltak, napjainkra viszont Európa egyik legnagyobb légi hadgyakorlatává nőtte ki magát az esemény. A hadgyakorlaton a különböző feladatok repülése mellett, gyakorlatoznak a műszaki állomány és a repülőgép-vezetők tagjai kevésbé szokványos tevékenységekben is. Fontos szempont a „Team Spirit” a Csapatszellem erősítése, a barátságos, de kemény vetélkedés köztük és ne feledjük el, hogy kötelező a Tigrisek közé tartozó századok egyik repülőgépének díszfestése is.  A Tigrisek kifejezés is tágult az évek folyamán, inkább Nagymacska találkozó lehetne a pontosabb, hiszen a Tigrisek mellett, Jaguárok, Párducok, Pumák, Cougárok és mindenféle hasonló állatnevű századok is lehetnek a Szövetség tagjai, ha kérelemmel fordulnak a Szövetséghez, valamint a belépési kritériumokat is teljesítik. A teljes tagság mellett vannak próbaidős tagok is, és megemlékeznek a volt tagokról is. Utóbbiakat általában feloszlatták az adott ország haderőiben az esztendők során.

map.JPG

Cambraiban minden délelőtt és délután egy-egy hullámban 20+ repülőgép emelkedett a levegőbe, különböző felderítő, vadász, csapásmérő, kutató-mentő és egyéb feladatokkal.

p5116642m.jpg

A Tigristalálkozók fontos része, a fotósok nagy örömére úgynevezett „spotternap” megrendezése, amikor limitált létszámú néző számára megnyitják a repülőteret és végig lehet fotózni az esemény azon napját. Ez napjainkra két napra is bővült. Az ilyen napok növelik a századpénztárak büdzséjét is, hiszen mindenféle Tigrises csecsbecsét árulnak ilyenkor a nézők számára, különféle insigniás tollaktól kezdve sapkák, pólók, modellek, makettek, borok, repülős sisakok, és öltözékek, használt kisebb alkatrészdarabok, patch-ek, jelvények, fotók, plakátok, könyvek és amit még el lehet képzelni. A századok tagjai közül is sokan különféle nagymacskás kiegészítőkkel járkálnak, de komplett tigris jelmezű embereket is lehet látni. A századok mellett a nézők közül is sokan beöltöznek, így egy repüléssel tarkított fotós, jelmezes maszkabál keveréke minden spotternap.

auto1.JPG

  • Egy Renault 420.19 vontatójármű Desatuel tip üzemanyagöltő berendezéssel. A félpótkocsi magyar gyártmányú 30500 literes, az eseményhez illő festéssel.

     

A következő képösszeállításban a 2011-es eseményen résztvevő századokat mutatom be.

ec12.JPG

A házigazda EC 1/12 Chambresis század az Armée'de la Air (akkor még a space, vagyis az űr nem került be a gall légierő névébe) Mirage 2000B és C változatokkal felszerelt egysége volt. A századot 1952-ben Mont-de-Marsan bázison alakították. Először MD450 Ouaran vadászbombázókkal repültek és 1953-ban költöztek Cambraiba. Az egységet 1955-ben átfegyverzeték Mystery IV, majd 1959-ben Super Mystére B2 szuperszonikus repülőgépekre. Az 1/12-esek több esetben települtek Franciaország gyarmati területeire, részt vettek az algériai függetlenségi háborúban. 1962-ben csatlakoztak a Tigris szövetségbe. 1978-ra Mirage F.1C-ket kaptak és ezzel a típussal már légi utántöltéseket is végrehajtottak. 1984-ben valamint 1986 és 1991 között több esetben Csádba települtek. Az első öbölháború során Doha repülőbázisról a katari Emitárusok légvédelmét erősítették. 1992-ben a Mirage 1C vadászokat, váltották fel a Mirage 2000 "Chasseur" repülőgépekre. A "B" változat kétüléses és a bár teljes értékű vadászrepülőgép (az üzemanyag mennyisége maradt el a "C" változatától, azokat gyakorlásra használják. A "Deux Mille vadászokkal Irak, Bosznia, Koszovó, Dzsibuti és Csád felett is harci őrjáratokat végeztek. "2012-ben a hazai Tiger Meet-jük után oszlatták fel a századot, az SPA 162 azonban átkerült az EC1/7 századba így tovább él a Nagymacska hagyomány.

p5117074m.jpg

  • 2011-ben a francia vadászrepülő alakulatok gerincét a Dassault Mirage-2000 "Chasseur" vagyis vadászrepülő változatok alkották. A képen látható 102-EY lajstromjelű repülőgép még Thomson-CSF RDI típusú lokátorral került hadrendbe, de később 2000-5F-re korszerűsítették többek között nagyobb teljesítményű modernebb RDY radarral és új ellentevékenység rendszerrel felszerelve.

p1000945m.jpg

  • A Mirage 2000C változatból Franciaország 124 darabot állított hadrendbe. Később ezek egy részét 2000-5F változatra modernizálták. Napjainkban ezek egyedül a Cigognies (Gólyák) ezrednél állnak szolgálatba. A 65-ös gyártási számú 118-MG vadász Mirage is megkapta a 2000-5F korszerűsítést. Az RDY lokátor 24 darab légicél észlelésére és ezekből 8 követésére alkalmas, több eleme korszerűbb volt, mint az akkori F-16 repülőgépek AN/APG-68 radarja.

p5117101m.jpg

  • A 42-es gyártási számú 102-EY lajstromjelű Mirage 2000-5F emelkedik a levegőbe. 

p5117082m.jpg

  • A Mirage 2000-5F repülőgépek kívülről jó állapotban voltak, látszott, hogy fedezékben, hangárokban tárolták azokat.

p5117104m.jpg

  • A jellegzetes Mirage deltaszárny már a Mirage III óta a Mirage 4000 prototípusokig kísérte a Dassault repülőgépeit. Ezek közül kivétel a Mirage F.1 amely teljesen más tervezésű és építésű repülőgép volt a III-as és a 2000 típusok között.

p5117088m.jpg

  • A "Tiger Spirit"  Tigris szellem egyik jelképe a sárga-fekete csíkos sisak.

p5117091m.jpg

  • A 118-EQ lajstromjelű Mirage-2000-es  teljesen "betigirisedett"

p5117095m.jpg

  • A Tigris orr részén a látható, hogy a modernebb Thomson CSF RDY lokátorral van felszerelve, tehát ez a Mirage 2000-5F változatú.

p1000940m.jpg

  • A pompázatos Tigris "deux-mille" (kétezres).

p5117121m.jpg

  • .. és a nagymacska ugrani készül.

p1000917m.jpg

  • A 103-KV lajstromjelű "Chasseur" függőleges vezérsíkján látható a tigris díszfestés. A lokátora még régebbi RDI változat. A francia repülőgépek különlegessége napjainkig is, a merev üzemanyag töltőcsonk, amely általában a pilótafülkétől kicsit eltolva kerül beépítésre. Előnye a behúzható töltőcsonktól eltérően a kisebb hibalehetőség, hátránya a repülőgép-vezető korlátozott kilátása és nem utolsó sorban a nagyobb radar reflexió.

p5117432m.jpg

  • Landolás közben a 103-KV lajstromjelű Mirage. A háttérben a csehek caslavi Mi-24 harci helikopterei repülnek.

p1000915m.jpg

  • A 103-LI lajstromjelű Mirage 2000-5F szintén káprázatos díszfestést kapott. A francia repülőgépek mindig színpompásak a Tigris találkozókon.

lengyel.png

 A Poznan-Kresiny légibázisra települt Lengyel 6. vadászrepülő század 1944. október 12-én a volt Szovjetunió Bieli Kolovijecben IL-2M csatarepülőgépekkel került felállításra. A második világháborúban 134 bevetés során veszteség nélkül 200 járművet, köztük egy tucat harckocsit, 40 tüzérségi eszközt és 19 vasúti kocsit semmisítettek meg. A háború után Lengyelországon belül több repülőtér is bázisuk volt, majd 1950-ben Il-10-esekel fegyverezték át Őket.1957-re már sugárhajtású technikát kaptak. Hazai gyártású MiG-15 (Lim-1/Lim2) harci repülőgépeket kaptak és vadászrepülő századdá váltak. Az 1960-as években Lim-5M és Lim-6 (licenc MiG-17) lett az alap harci típusuk. 1982-ban ismét csapásmérő század lett, mert Lengyelországban először Ők kaptak Szu-22 bombázókat. Ekkor váltak "Tigrisekké", Az első festett repülőgépük a 3005-ös lajstromszámú Szuhoj volt. 1998-ban a nagy átszervezések idején a századot feloszlatták, de 2005-bne Főnixként újjáéledtek és Szu-22UM3K repülőgépükkel vettek részt 2005-ös NTM-en Belgiumban. 2008-ra az amerikai gyártmányú Lockheed-Martin F-16Block52+ harci repülőgépere fegyverezték át a 6. századot. Azóta ezekkel aktívan repülnek és Törökországban, valamint Irak és Szíria felett is repültek bevetéseket.

p1000934m.jpg

  • A Lengyel Légierő F-16 Block 52+ Delta kétüléses harci repülőgépe.A 03-0082 gyári számú repülőgép 2007. május 24-n került fel a lengyel lajstromjel. A 31-ik harcászati vadászrepülőezred 6.repülőszázadnál állították hadrendbe. A mai napig ott teljesít szolgálatot. Érdekesség, hogy az illeszkedő póttartályokat a leszállítás után több mint egy évvel kapták meg a Poznan-Kresiny egységnél.

p5117008m.jpg

  • A levegőben a 4082-es. A Tigris motívum szolidan került felfestésre a függőlegfes vezérsíkra. Az F-16-os jellegzetessége, hogy a szárny törővégi függesztőpilon is hordozhatja az AIM-120 BVR légiharc rakétát. Más típusok szárnyvégen maximum a könyebb hőkövető raktákat illeszthetik.

p1000931m.jpg

  • Egyik együléses F-16C Block52+ a Lengyel 6. századtól. A 03-0061 gyári számú repülőgép 2007. decemberben a Peace Sky program keretében kerül Polák barátaink légierejébe. A légbeömlő nyílás oldalára szerelt függesztőpilonon nem Litening III, hanem amerikai gyártmányú Sniper ER célmegjelölő konténer látható. A szárny alatti pilonon az AIM-9X képalkotó légi közelharc rakéta gyakorló változata került függesztésre.

p5117003m.jpg

  • A 4055-ös Block52+ Viper emelkedik a levegő a francia repülőbázisról. A repülőgép gyári száma 03-055. Lengyelországba 2007 végén érkezett. 

p5117019m.jpg

  • Az F-16 illeszkedő póttartályos változatok alakja jellegzetes. A Lengyelek szinte állandóan hordozzák, légiharc konfigurációban is.

p1000899m.jpg

  • Egy kakukktojás. A Svájci Légierő Beech 1900D típusú UE-288 gyári számú  és T-729 lajstromjelű VIP szállító repülőgépe taxizik felszállás előtt.

svajc.png

 A Svájci Légierő Meiringeni bázisán települő 11. Fligerestaffel (repülőszázad) a második világháború idején alakult meg. Igaz, hogy Svájc semleges ország volt, azonban légterét a tengelyhatalmak (Német és Olaszország) valamint a szövetségesek (Nagy Britannia és az Egyesült Államok) repülőgépei rendszeresen megsértették. A légvédelem megerősítésére három századot hoztak létre francia tervezésű Morane-Saulnier 406 repülőgépek licencgyártott Morane D-3801 típussal. A világháború után a 11-esek fennmaradtak, de az elavult technikát 1949-ben brit De Havilland Vampire harci repülőgépekre váltották. 1958-tól a De Havilland újabb típusát a Huntert állították hadrendbe. A "Vadász" névvel ellátott típus kiválóan alkalmas volt csapásmérő feladatokra is, ezeket is gyakorolták vele. 1979-ben új szuperszonikus típus érkezett az F-5E Tiger. Az alacsony és közepes magasságú légifölény biztosítás volt a század feladata, a nagy magasság a Mirage III-as repülőgépeké kiváltása maradt. 1999-ben a  Tigriseket lecserélték az Egyesült Államoktól beszerzett F-18 Hornet vadászrepülőgépekre (azért nem F/A-18, mert az első nagyjavításig nem rendelkeztek földi csapásmérő képességgel a fedélzeti gépágyúkat kivéve.) 2004-es Schleswig-Jagelben megrendezett Tigris találkozó alkalmával, első nem NATO egységként teljes jogú tagságot kapott, azóta minden találkozón aktívan részt vesznek.

p1000913m.jpg

  • Svájc népszavazással döntötte el az 1980-as évek második felében az McDonell-Douglas F-18C/D Hornet beszerzését.1988-ban adták le a 34 darabos harci repülőgép igényt, és 1996-ban érkezett meg az első kétüléses Delta a helvétekhez. A J-5023-as repülőgép taxizás közben. A díszfestett póttartályok 1250 literes (330 gallon) kapacításúak.

p5117040m.jpg

  • A J-5023 lajstromjelű Hornet a levegőben. A repülőgép szárnyaira csak egy pilont szereltek fel a póttartálynak. A szárnyak törővégeire AIM-9 légiharc rakéta gyakorló változatai kerültek.

p1000902m.jpg

  • A J-5236-os kétüléses Delta gurulás közben. A kétszemélyes változatok személy szerint jobban tetszenek, bár sebességük némileg alacsonyabb a nagyméretű kabintető miatt. A Fliegerstaffel 11 (vagyis a Tigrisek mellett) két másik század, a Falcons 17, és a Panthers 18 is repüli a típust. Utóbbiak érdekes a meghívás ellenére még nem a Tigrisszövetség tagjai, pedig hát a párduc is nagymacska.

p5117032m.jpg

  • A levegőben a J-5236-os Delta változat. A kezdetben légifölény vadászrepülőgépek 2009-ben az Upgrade 21 program keretében váltak többfeladatos repülőgépekké. Ennek ellenére levegő-föld rakétákat illetve ejtőlőszert  (bombákat) nem állítottak a svájciak hadrendbe.

p1000909m.jpg

  • A J-5011 lajstromjelű F-18-as Hornet díszfestése 2007-ben készült. A függőleges vezérsíkot kivéve, maradt a  légifölény szürke festés, hasonlóan a magyar 59/1 Pumák 40-es oldalszámú JAS-39 Gripen C harci repülőgépéhez.

p5117023m.jpg

  • A J-5011-es felszállás után a futók behúzása közben.Légiharcban az F/A-18 összetéveszthető a szovjet/orosz MiG-29-el, azonban sárkányszerkezete tüzetesen nézve komoly eltéréseket mutat. Az F-104 GE-400 gázturbinák alatt látható a hordozófedélzeti farokkampó, amelyet szárazföldi üzemeltetés során megfelelően kiépített repülőtéren vészfékezésre is használható.

portugal.png

A Portugál Légierő 301. Jaguár századának története 1968-ban kezdődött, amikor Mozambiki gyarmatukon felállították Fiat G91 harci repülőgépekkel felszerelt 502-es egységet. A repülőgépeket az 1966 óta létező 121-es "Tigres" repülőszázadtól kapták. Az egységek deaktiválták, majd 1974-ben ismét 62-es hadrendi számmal felállították. A 62-eseket 1978-ra megerősítették az 502-es Jaguares és 702-es Escorpioses mozambiki századokkal, majd 1978-ben Jaguares néven kapták mai 301-es számukat. A feladatkörük felderítés és közeli légi támogatás volt. Ebben az évben vettek részt először Tiger Meet-en Belgiumban. 1979-től teljes jogú századként tartoznak a Szövetséghez. Két esetben 1980-ban és 85-ben nyerték meg az Ezüst Tigris díjat. 1987-ben a Montijo-i bázison rendezték meg a Tigris Találkozót. 1993-ban 75000 repült óra után a Fiat G.91 nyugállományba vonult, a század pedig Beja légitámaszpontra költözött. Ott kapták meg Alpha Jet gyakorló és könnyű támadó repülőgépeket, amellyel 2005-ig repültek. Az Alpha korszak idején 1996-ben és 2002-ben Beja adott otthon a Tiger Meet-nek.Az Alpha Jet-ek nyugállományba vonulása után, modernizált Lokcheed-Martin F-16MLU vadászbombázókkal szerelték fel a Jaguares-t, amellyel légvédelmi és csapásmérő feladatkörben repülnek.

p5117156m.jpg

  • A Portugál Légierő 15123 lajstromszámú F-16 Block20 MLU repülőgépe taxizás közben. A repülőgépet 1983. szeptemberben Block15K alváltozatként gyártották és  1996-ig az Amerikai Légierőben teljesített szolgálatot a 401, 31. és 93. századokban 82941 lajstromszámmal.

p1000923m.jpg

  • A F-16MLU Falconra egyetlen pilont raktal fel szárnyanként, amelyekre 1400 literes  (370 gallonos) póttartályt függesztettek. A repülőgépet 1996-től négy évig a sivatagi tárolóhelyre az AMARC-ba került  A Peace Atlantis II. program részeként innen 2000-ben a Porgugál Légierő kapta meg. 2006-ban MLU Block20-as változatra modernizálták.

p5117204m.jpg

  • A 15123 -es lajstromjelű Viper felszállás közben.

p5117209m.jpg

  • Ezt a repülőgépet 2016-ban a Pece Carpatian I. program alapján átrepülték Romániába és jelenleg a 1602-es lajstromszámmal a Román Légierő 53. században repül  

ro1.JPG

  • A  Román Légierő színeiben 2016-ban (forrás: F16.net)

p1000929m.jpg

  • A  Portugál Légierő (Força Aerea Portuguesa) díszfestett portugál Falcon a 301-es Jaguares vezérsíkkal. A 301-es Jaguárok mellett a 201-es Sólymok (Falcoes) századok fegyverzetébe vannak F-16MLU harci repülőgépek. A Jaguares napjainkig kétszer vett részt a Baltikumi és egyszer az Izlandi NATO légirendészeti tevékenységében.

p1000921m.jpg

  • Az 15109-es lajstromjelű F-16-os taxizás közben. A repülőgép 93-0473 gyári számmal 1994-ben készült, 15AV OCU változatként és azóta a Portugál Légierőnél szolgál, jelenleg Block20A modernilással.

ag52.png

51-esnemet.png A Luftwaffe századai, komoly hagyományokkal rendelkeznek. Az Aufklärungsgeschwader 51-et amely felderítőezredet jelent ékes germán nyelven 1959-ben az Erdingi légitámaszponton alapították. A Luftwaffe Repülőiskola 50 darab RF-84F Thunderfalsh repülőgépét kapták meg. 1961-ben felvették az első nagy Experte Max Immelmann nevét. 1963-ben az egységet átfegyverezték RF-104 Starfighter repülőgépekre. 1971-ig repülték a típust 61390 repült órát nyomva a felderítőmadarakba. 1971-ben a Csillagharcosok helyébe a RF-4 Phantom II. repülőgépek kerültek. 1972-ben az egység már a "combat ready" minősítést is megkapta és NATO parancsnokság alá került. 1977. áprilisáig 50 ezer repült órát teljesítettek, veszteség nélkül. 1982-re elérték a 100ezer, 1984. januárra pedig a 250ezer repült órát. 1993-ban azonban átszervezték a Német Légierőt és az AG51-et feloszlatták és az RF-4-eseket kivonták (a törökök le is csaptak a repülőgépekre). 1994-ben azonban Scheswig-Jagelben ismét felállították az alakulatot, felderítő és csapásmérő egységként megkapták a PANAVIA Tornado IDS vadászbombázókat. Átvették a megszüntetett flottalégierős Marinefliegeregescwader 1 repülőgépeit. 2005-ben a Eggebek-i második tengerész-repülőezrednek is hasonló sorsa lett, és onnan is megkapták a Tornadokat ezúttal ténylgesen ECR (Recce) felderítő változatokat. 2013-ban a Lechfeldi Jagdbombergeschwader 32 (korábbi 321. Tigris (Tiger) százada szintén megszűnt, és az ellenséges légvédelmi lefogó (SEAD) feladatkör is az 51-esekre szállt. 2013-ban a felderítő ezred (Aufklärungsgeschwader) helyett a Taktisches Luftwaffengeschwader hangzatos nevet viseli amely harcászati repülőezredet jelent. Jelenlegi is felderítő és légvédelem lefogó feladatkör mellett másodlagos csapásmérő feladatra is alkalmazhatóak.

p5117411m.jpg

  • Az 51-es felderítő és légvédelem lefogó ezred Panavia Tornado repülőgépekkel van felszerelve. A jelenlegi változatok típusjelzése PA-200. A Luftwaffe 245 darab IDS csapásmérő, 32 darab ECR felderítő és légvédelmi lefogó változattal rendelkezett, a tengerészrepülők (marinefliegerek) további 112 darabbal repültek két ezred kötelékében. A 46+10-es lajstromszámú repülőgép gyári száma: 767/GS243/4310. A taxizó repülőgépre szerelt Litening konténer helye nem optimális, a szárnyak élesebb forduló során takarhatják a besugárzandó, lézerrel megjelölendő célokat. Az utód Eurofighter repülőgépeknél szintén hasonló helyre került a célzókonténer. 

p5117372m.jpg

  • A repülőgép oldalára felfestett embléma szerint a német Tornado megjárta az iraki Mazar-e-Sharif bázist, ahol az Einsatzgeschwader kötelékében repült a koalíciós csapatok légi támogatását végezték.

p5117371m.jpg

  • Egy német repülőgép-vezető sisakban. A sisakdíszítés is a Tigrisszellemre utal.

p5117133m.jpg

  • A 46+10 lajstromszámú Tornado felszállásra készen. Az RB199 gázturbinák utánégető módban.

p5117143m.jpg

  • A 46+46-os lajstromszámú repülőgép emelkedik el a pályáról. Az ECR változat a póttartályon kívül AGM-88 HARM radarelhárító gyakorló rakétával és ellentevékenység Cerberus és BOZ101 rendszerekkel is fel van szerelve. A repülőgép gyári száma: 876/GS279/4346

p5117361m.jpg

  • A 46+33 lajstromszámú díszfestésű ECR változat taxizik. A németek imádják festeni a repülőgépeiket, néha alig lehetett találni tényleges terepszínű, vagy légifölény szűrke változatot. 

p1000967m.jpg

  • A 321-es repülőszázad 46+33 repülőszázad Tornado ECR repülőgépének gyári száma: 844/GS266/4333. A "talpig Tigrisnek" festett repülőgépen ott a www.321tigers.de internetes címe is a századnak.

p5117364m.jpg

  • A repülőgép-vezetője is "Tigris" hangulatban.

p5117173m.jpg

  • A 46+33-as emelkedik el a betonról.

p5117178m.jpg

  • Egy "sima" IDS emelkedik el a repülőtérről. A fekete párduc ezredjelvény látható a német felségjel alatt. A két Turbo-Union RB199 gázturbina teljes utánégetésen.

p1000980m.jpg

  • A 45+51-es lajstromszámú IDS változat gyári száma: 628/GS199/42. Az egész repülőgép egy "fekete párduc".

p5117472m.jpg

  • A 46+29 eletronikai lefogó ECR változat gyári száma: 833/GS262/4329. A digites festésű repülőgépen a szokásos fegyverzet és ellentevékenység rendszerek láthatóak. A Tornado légi utántölhető, a kinyitott töltőcsonk látható a pilótafülke mellett.

p5116895m.jpg

  • A 45+51-es a levegőben. Alulról is szép látványt nyujt a "párduc". jabog31.png
  • A 321-es gechwader emblémája. A lechfeldi századot 2012-ben oszlatták fel.

p5117300m.jpg

  •  A "digit" Tornado-t repülés előtti felkészítése. Sajnos műszaki problémák miatt nem emelkedett a levegőbe.

spanyol.png A Spanyol Légierő ((Ejércitó del Aire)15. ezredét 1985-ben alakították. A Tigris század azonban már 1956. szeptemberben alapították még 2. vadászrepülő ezred néven és F-86F Sabre vadászrepülőgépekkel. Az Ala 15-azonban 1986-ban kapta első négy F/A-18 Hornet vadászbombázóját az Egyesült Államokból. 1995-ig két század és az ezredtörzs tartozott a magasabb egységhez. Az Ala 12 és 15 ezredek a Spanyol Légierő expedíciós egységei. Részt vettek a Koszovói konfliktusban, amelyet a spanyolok "Icaro" hadműveletnek neveznek. Az Ala 15. levegő-levegő, levegő-föld és SEAD légvédelem lefogó feladatokra egyaránt akcióképes. A spanyolok 2006-ben vettek először részt a NATO Tigris találkozón és a Ocean Tiger 2008-as rendezvényen szerezték meg a teljeskörű tagságot.

p5117053m.jpg

  • A spanyolok (Ejércitó del Aire) 15. ezredének F/A-18+ változatú 15-14 lajstromszámú repülőgépe. Az F/A-18 repülőgépek spanyol típusjelzése C.15

p5117056m.jpg

  • A "Tiger Spirit" itt is jelen van.

p5117068m.jpg

  • A Hornet a levegőbe emelkedik. A Litening konténer itt sem optimális helyre kerül függesztésre. Az F/A-18-sokon nem terveztek hasonló függesztőpontot, mint az F-16, vagy JAS-39 Gripen harci repülőgépeknél a pilótafülke alatt.

p5117059m_1.jpg

  • A 15-27 lajstromszámú C.15-ös gurul a felszálláshoz. A szárny törővégén IRIS-T gyakorló légiharcrakéta, a törzs alatti üzemanyag póttartályon némi tigris motívum.

p5117000m.jpg

  • A spanyol C.15-ös harci repülőgépek sora gurult a felszállópálya végére.

p5117066m.jpg

  • A repülőnapokon sokszor "El Toro" (A Bika) kóddal szokták repülni a Hornetet.192torok.png

A Török Légierő 192. repülőszázadát 1948-ban hozták légre Balikeshirben. Ekkor még légcsavaros P-47 Thunderbolt vadászbombázókkal repültek. 1950-től vallják magukat Tigrisnek, és 1952-től sugárhajtású repülőgépekkel karcolják az eget. Először F-84, F-84F és RF-84F vadászbombázókkal és felderítőkkel voltak felszerelve, majd 1970 és 1975 között RF-5 Freedom Fighter vadászbombázók váltották a régebbi típust. 1976-ban kapták F-104 Starfighter vadászrepülőket, amelyekkel kifejezetten légvédelmi feladatot láttak el. 1984-1988 között NATO parancsnokság alá kerültek. 1993-tól megkezdődött a Csillagvadászok cseréje 40 darab F-16C/D vadászbombázókra. A Falcon rendszeresítésével újra csapásmérő feladatokat is repültek. A század 1980-ban csatlakozott a NATO Tigrisek falkájához és 1995 Balikshirben, 2005-ben Konyában adtak otthont mini Tiger Meet találkozóknak. 1994-ben és 1997-ben NATO parancsnokság alatt részt vettek a Bosznia feletti békefenntartó műveletekben.

p5117248m.jpg

  • A Török Légierő (Turk Hava Kuvvetleri) 240 darab F-16-ost rendszeresített. Az első megrendelést még 1983-ban jelentették be, és Peace Onyx I. program keretében. A 16-os licencben a TUSAS (Turkiye Ucak Sanayii AS). is gyártotta. A Falcont 18 század repülte. A 192. Filo (Kaplan = Tigris) század

p1000952m.jpg

  • A "Team Spirit"-et a Tigris festés mellett a török nemzeti lobogó is fokozta.

p5117251m.jpg

  • Két repülő janicsár. A török repülőgép-vezetők általában komoly harci tapasztalattal is rendelkeznek, mert a kurd felkelők elleni levegő-föld csapásmérés mellett a görög légierővel is szinte harci körülmények között kergetőznek az Égei tenger felett.

p5117241m.jpg

  • A 192-esek sok repülőgépükre festenek Tigris motívumokat. Egyik együléses Block50-es gurul felszállásra.

p5117266m.jpg

  • A 93-00696 gyári számú Block50-es kétüléses "D" változat. 1998-ban készült el és azonnal a Tigrisekhez került.

to1.JPG

  • 1998-as festéssel (forrás. F16.net)

to2.JPG

  • Első díszfestése a 2006-os Tiger Meet-re készült el. (forrás: F16.net)

p5117270m.jpg

  • Az 50. Tiger Meet találkozón Franciaországban ezzel a díszfestéssel repült.

to3.JPG

  • 2013-ban átkerült a 153. Filo (század) állományába. Napjainkban ismét légifölény festéssel áll szolgálatban.

p5117259m.jpg

  • A törökországban összeszerelt 93-0682-as gyári számú  Block50-ként 2001-ben legyártott F-16-os.  A díszfestést a 2010-es Tigris találkozóra készítették a törökök. A repülőgépet 2018-ban áthelyezték a 193-as századba.

p5116800m.jpg

  • Egy légifölény szükre F-16-os gurul. A Tigris jelzés a függőleges vezérsík tetején a felségjel felett látható. A gyári száma: 93-0679. A TUSAS által épített repülőgépet 1998-ban Block50H változatként gyártották. 2014-től a 143. majd napjaikban 193. Filo (század) állományában repül.

335-gorog.pnggorog_1.JPGA Görög Légierő 335. Mira (vadászrepülő) százada Görögország egyik legrégebben napjainkban is aktív egysége, amelyet 1941-ben Akir repülőterén alapítottak, mivel néhány hónappal előtte Görögországot lerohanták a tengelyhatalmak. Az első pilótáik a volt Görög Királyi Légierő tisztjei voltak. Első repülőgépek Hawker Hurricene IIB, majd IIC repülőgépek voltak. 1943-ban már modern Supermarine Spitfire VB és VC változatokkal repültek, elsősorban légifölény és felderítő bevetéseket. Harcoltak Észak-Afrika, Olaszország, Jugoszlávia, Albánia, Görögország, és Kréta szigete felett. A második világháború során 18 repülőgép-vezető veszteséggel 5500 bevetést hajtottak végre 12000 repült órával. A háború után 1947-ben Spitfire IX és XVI változatokkal fegyverezték át az egységet.1953-ben Elefsis repülőtérre települtek és megkezdődött a Jetkorszak, először amerikai gyártású F-84G és RT-33A repülőgépekkel. 1957-ben Larissza bázisára költöztek és F-84F vadászbombákat kaptak. 1960-ban már Tanagra a bázisrepülőterük és F-104G Starfighterek repülnek. Innen Araxos-ra települnek, de 1992-ig a Csillagvadászokkal vannak felszerelve. 1993-ban A-7E és TA-7C Corsair csapásmérő repülőgépeket kapnak és bombázószázadként funkcionálnak, de 2008-tól már a Lockheed-Martin F-16 Block52+ (C/D) repülőgépekkel fegyverezték át az egységet, ezeket repülik napjainkban is.

p5117272m.jpg

  • A 06-003 gyári számú F-16C BLock52 harci repülőgépet 2009-ben gyártották és a Peace Xenia IV program keretében került a Görög Légierő állományába. Görög lajstromszáma: 003

p5117282m.jpg

  • A repülőgép-vezető Tigris motívummal díszített sisakján a görög nemzeti zászló képe is helyett kapott.

p1000947m.jpg

  • A Görög Légierő (Elliniki Aeroporia) kétüléses Delta F-16-os harci repülőgépe. A 06-2110 gyári számú repülőgép 2010. februárban készült el, tehát szinte vadi új volt a Tigris találkozó idején. Ezért is nem volt díszfestés a görgök repülőgépeken.

go1.JPG

  • 2016-ban már póttartályokkal felszerelten díszfestett függőleges vezérsíkkal. (forrás: F16.net)

p1000949m.jpg

  • A 010-es oldalszámú F-16C BLock52-es taxizik a francia bázison. A görög zászló az egyedüli ékítmény repülés előtt.

p5117294m.jpg

  • A 003-as emelkedik el a földtől.

p5117298m.jpg

  • Az F-16-os klasszikus alakja.

caslac.png

A Cseh Légierő 1951-ben alapította 1. vadászrepülő századát, amely Khbely, Cheb és Zatec repülőtereken települték, és fennállásuk alatt a szovjet/orosz MiG és az hazai Aero repülőgép típusait repülték. Az 1. század már 1991-ben Tigris festéssel látta el akkori MiG-29 vadászrepülőgépeit, és meg is hívták Őket, a Nagy Británniaban Fairfordon  rendezett 30. Tigris találkozóra. 1993-ben tiszteletbeli tagoknak választották Őket.A MiG-29-es repülőgépeket azonban Csehország elcserélte Lengyelországgal W3 helikopterekre, így a századot MiG-23 vadászrepülőkre képezték át..

A 211-esek elődjét a 41. vadászrepülő századot, azonban Csehszlovákia megszűnte után alapította az újjáalakuló cseh haderő. A 41-esek már ekkor is Caslav repülőbázisra települtek, ekkor még a 28. vadászbombázó ezred részeként. 1995-ben a századhoz áttelepült a 1. vadászrepülő század. A MiG-23-as Floggereket kivonták a hadrendből és visszaültek még egy generációval előtti MiG-21MF(N) vadászrepülőkre. 2003. júliustól 211. harcászati repülőszázadra változtatták hadrendi számukat. 2005-ben a régi szovjet vadászrepülőket felváltotta a svéd JAS-39 Gripen C/D. Az új repülőgépekkel együtt teljes mértékben a NATO Légvédelmi rendszerébe a NATINEADS-be integrálódtak. 2008-tól a TLP prograba, és a Tigris Szövetségbe is beléptek. 2010-ben kaptak teljes jogú tagságot és ebben az évben megszerezték a Ezüst Tigris trófeát is.

p5117192m.jpg

  • A Caslavi Tigrisek 9238-as lajstromszámú JAS-39C Gripen harci gépe gurulás közben. A 39238 gyári számú Griff szárnyak alatti két pilonon egy-egy 1275 literes (330 gallonos) üzemanyag póttartályt  és egy AIM-9M gyakorló változatot hordoz.

p5117187m.jpg

  • A 9245-ös lajstromjelzésű JAS-39C gyári száma: 39245. A függőleges vezérsíkon egy "kardfogú tigris" (smilodon) stitlizált rajta látható. A repülőgép függesztménye azonos az előző képen látható Griff repülőgépével.

p5117190m.jpg

  • A gyönyörű kardfogú tigris csontváz és a repülőszázad hadrendi száma látható a függőleges vezérsíkon

p5117225m.jpg

  • A 9245-ös emelkedőben a francia repülőtérről.

p1000956m.jpg

  • A 9235-ös lajstromszámú JAS-39C gurul. A függesztmény mindegyik harci változaton azonos, itt a póttartály tigriscsíkos. A csehek svéd gyártású fém üzemanyag póttartályokat használnak, a magyar változatok viszont svájci RUAG gyártmányú kompozit tartályokat. Mindkét üzemanyagtartály 1250 liter kerozint tud hordozni. A gyári száma a repülőgépnek: 39325.

p5117171m.jpg

  • A szinte fotóminőségű matrica a 211-esek "nagymacskaságát" dicsőíti.A cseh Gripenek közül viszonylag sokra került különféle matrica, hazánkban egyetlen díszfestett vezérsíkú svéd repülőgép van a Griffek között.

p5117217m.jpg

  • A 9235-ös a felszállás pillanatában.

p5117165m.jpg

  • A 9819-es lajstromú Delta kétüléses pilótái is mindenféle tigris tartozékkal (festett sisak és plüssmacska.

namest.pngA csehek azon kevés országok közé tartoznak, amelyek helikopteres Tigrisekkel is rendelkeznek. 1995-ben alakult meg a Prerovi helikopterbázison a 33. helikopter ezred. Ennek első százada Mi-24/35 harci helikopterekkel került felszerelésre.A helikopteresek a légierő átszervezése után,a  forgószárnyas ezred 33-ik ezred helyett 23., a harci helikopteresek pedig a 331. helyett a 231. század hadrendi számot kapták. 2008-ban, újabb szervezés következtében a 231-esek elköltöztek Prerovból a Namesti repülőtérre a 22.helikopter ezred állományába és 221-es hadrendi számot kapták-

Jelenleg a század 221-es harci helikopterszázadként (221. Letka Bitevnich Vrtulniku) a 22. ezred állományában Namestben állomásozik.  A forgószányasok 2001-ben váltak a Tigris szövetséges teljes jogú tagjának és 2002-ben megnyerték az Ezüst Tigris Trófeát, amely a legjobb legénység kapja a éves Találkozón.

p5117310m.jpg

  • Amit a hidegháború idején nem szerettek volna látni, cseh harci helikopterek Cambrai-Épinoy repülőbázis felett.

p5117311m.jpg

  • A 3361-es lajstromszámú Mi-24V valójában Mi-35 típusjelzéssel szállított exportváltozat. A  gépágyús "P" modifikációtól eltérően fedélzeti tűzfegyvere 12,4mm-es gatling rendszerű háromcsövű forgatható nehézgéppuska. Az oldalán látható tigriskarom díszfestés a Szövetséghez való tartozást.

p5117312m.jpg

  • A 3367-es lajstromú forgószárnyas is a Mi-35 exportváltozatok közül került ki. A tigris festés diszkréten egy csíkban látható a pilótafülke alatt. Az első ülésben az operátor (fegyverkezelő ül).

 sliac.png

A Szlovák 1. repülőszázad soha nem jutott el a teljes jogú tagságig. Ebben elsősorban nem az akartat, hanem a krónikus hadrafogható repülőgéphiány akadályozta meg Őket. 1992. októberben a Csehszlovák Légierő Zateci bázisáról átvett MiG-29 vadászrepülő század volt repülőgépiből, és utána beszerzett 29-esekből megalakult az 1. harcászati repülőszázad (Stíhacia Letka), amelyek 1995-ben átszámoztak 311-es hadrendi számra. 2001-ben a repülőezred (Letecké Kridlo)  1. harcászati repülőszázad (Stíchacie 1. Stíhacia Letka) vált napjainkig egyetlen szlovák harci repülőszázadává.A század próbatagsága 2003-tól kezdődött a Tiger Associationban, de azóta sem sikerült két egymást követő Találkozón részt venni és a teljes tagságot elnyerni.

29.JPG

  • A szlovákok nem tudtak négy repülőgépet küldeni a Cambraiba, csak egy géppárral képviselték a 1. Stíhacia Letka-t. A spotternapon nem is repültek. (forrás: airshows.co.uk.)

spaf2.png

A Spanyol Légierő (Ejércitó del Aire) 142. repülőszázada 1980-ba alakult, ekkor kapták meg első francia gyártású Mirage F.1 vadászbombázó repülőgépeiket. A 1. repülőezred, (14 Ala) 142-es és 141-es harci repülőszázaddal együtt az Albacete közelében lévő Los Llanos repülő támaszpontra települt. 1986-ben lett a 142. Escudrion a NATO Tigrisek állandó tagja, és két esetben, 1992-ben és 2006-ban rendezték meg hazai bázisukon a Tigris Találkozókat. A század 2011-ben átfegyverzésre került, és 2013-től "combat ready" minősítéssel  az Eurofighter 2000-es repülőgépeket repülik. 

mf1_1.JPG

  • A spanyol 142-es század (escudrion) Dassault Mirage F.1M harci repülőgépeiből is csak hármat tudtak küldeni egy hétre a igris találkozóra. A 14-22 lajstromszámú spanyol F.1M, amely az ibériai országba C.14B típusjelzés kapott, festett vezérsíkkel és üzemanyag póttartállyal gurul. (forrás:airshows.co.uk.)

austria.png Az Osztrák Légierő (Österreichische Luftstreitkräfte) 1961-ben alapította az 1. vadászbombázó egységét, amelyet SAAB J-29F (Filegende Tonne = repülő hordó) harci repülőgépekkel volt felszerelve. 1968-ban már De Havilland Vampire repülőgépekkel is repültek, majd 1970-ben kezdődött meg az átképzés a SAAB J105 Oe harci-gyakorló sugárhajtású repülőgépekre. Az Osztrák Légihadosztály szervezete 1976-ban változott, ekkor az 3. repüőszázad, amely a Tiger Staffel volt, Linz Hörsching (Vogler) repülőbázisra települt. Az alap és haladó sugárhajtású kiképzés mellett felderítő és légi megfigyelő feladatkörrel. A század 2006. szeptembertől Düsentrainerstaffel (Kiképző repülőszázad néven tevékenykedett, 2020-as feloszlatásáig. A SAAB J105 Oe repülőgépeket is ettől az időponttól kezdve kivonták a hadrendből.

p5116834m.jpg

  • A sógorok egy géppárt küldtek a Düsentrainerstaffel SAAB J105Oe gyakorló csapásmérő repülőgépeiből.

p1000957m.jpg

  • A tigris jelzés a függőleges vezérsík tetején látható. A típus 2020-ban a járvány idején vonták ki a hadrendből.

p5116727m.jpg

  • Az osztrák géppár emelkedik húz át a cambrai beton felett.

p1080166_1.JPG

  • A századnak több díszfestett repülőgépe is volt, azonban repülőképes nem jutott el Cambraiba. Ez a kép az egyikausztriai Air Poweren készült, Zeltwegben.

olaszkopter.png

 A 21. repülőszázad 1918-ban alakult Macedóniában, (Igen nem Olaszországban). 1919-ben feloszlatták, majd 1939-ben a második világháború előestéjén ciampino repülőterén újjáalakították Fiat G50-es vadászrepülőgépekkel felszerelve. 1942-43-ban az orosz fronton harcoltak, a háború többi évében pedig Nápoly és Róma környékét védték a szövetséges repülőtámadásokkal szemben. A háború után Spitfire, P-47 Thunderbolt, F-84, majd F-86 vadászrepülőgépekkel repültek, istranai bázisról. 1963-ban a cameri repülőbázisra települtek (Manapság ott szerelik az licencben a Lockheed-Martin F-35-ös alacsony észlelhetőségű harci repülőgépeket.). 1967-ben,mint minden időben repülhető elfogó repülőszázad az 53. ezred állományában F-104G, majd 1989-1996 között F-104ASA elfogó vadászrepülőgépekkel voltak felszerelve. 1996-97-ben fegyverezték át a 21-esekt Panavia Tornado IDS vadászbombázóra. 1998-ben elnyerték az Ezüst Tigris trófeát a Lechfeld repülőterén rendezett Tiger Meet-en. 1999-ig Bosznia felett is repültek NATO műveletekben. A századot 1999. végén feloszlatták.

2006-ban Grazzanise repülőterén újjáalakították az egységet, de helikopteres alakulatként. A 21-esek Augusta Bell AV-212CO (HH.212) forgószárnyasokat kaptak. Az kiképzés befejeztével, a külföldi missziókba lévő olasz egységek, elsősorban a különleges műveleti erő légi támogatása és harci kutató-mentő (CSAR) vált feladatkörükké. Repültek az ISAF afganisztáni misszióban is. 2010-ben elérve a 2000 repült órát.

p5117305m.jpg

  • Egy Bell 212-es repül át a beton felett. A 21. gruppo repülőgépes századként kezde meg a tigris hagyományokat és helikopteres alakulattként folytattja. A halvány ISAF felirat a Nemzetközi Biztonsági Közreműködő Erő (International Security Assistance Force) megnevezése.

insignia_nato_army_isaf_svg_1.png

  • Az ISAF jelvénye. A felirat pastu nyelven: Segítség és együttműködés.

p5117309m.jpg

  • Az egység egy másik Bell 212-es helikoptere követte a vezér fogószárnyasát a századnak.

p5117316m.jpg

  • Egy francia-német-spanyol közös gyártású helikopter az Airbus Tiger/Tigre/Tigra. A nevében is tigris. A képen látható helikopter a francia haderőben teljesít szolgálatot.

p5117319m.jpg

  • Az AS.532 Superpuma (Cougar) modernizált változat H225M típusjelzéssel már Airbus gyártásként hazánk közepes szállítóhelikoptere lesz a jövőben 2023-as kezdődő szállítással. A Puma és a Cougar is nagymacska.

11f-flotta.png

 Egy Tigris század, amely nem is Nagymacsak nevet és jelvényt visel. A 11F repülőegység a francia flottalégierő az (Aéronautiqe Navale) legrégebbi egysége, amelyet 191-ben alapítottak. A második világháborúban részt vettek Devoitine D-520 vadászrepülőkkel az 1940-es harcokban. A fegyverszünet után Észak-Afrikába diszlokáltak. A Vichy Franciaország bukása után Bell P-39 Aircobra és P-47 Thundenbolt vadászbombázókkal kerültek átfegyverzésre. A háború után ismét tengerészeti repülőszázaddá váltak és brit Seafire vadászrepülőket kaptak. 1950 és 1954 között indokinába repültek 344. bevetésen 950 órát, ekkor már F-6F Hellcat vadászrepülőgépekkel. 1960-ban települtek a Clemanceau hordozóra (amelyet a híres első világháborús hadügyminiszterről neveztek, akinek a beceneve a TIGRIS volt.). A hordozó neve miatt különlegességként, de a NATO Nagymacska századok közé kerülhettek. A fedélzeti repülőgépük a Dassault Étandard IV-volt, amely egy transszónikus vadászbombázó. Ennek továbbfejlesztett változata a Super Étendard volt a következő típusuk, amellyel hordozófedélzeti szolgálaton kívül a Ladivisiau-i tengerészeti repülőállomásra is települtek. A Clemanceau-t ugyan 1997-ben kivonták, de a század továbbra is a NATO Tigrisek közé tartozhat. A Super Étendard Modernisé változat is napjainkra nyugdíjazták és a 11F jelenleg Rafale M vadászbombázókkal áll hadrendben.

13576.jpg

  • Sajnos a spotternap végén gyakorlatilag előzmény nélkül repült át a beton felett alacsonyan az Aeronavale 11F századának két Super Étendard Modernise díszfestett példánya. Nem sikerült lefényképezni Őket, de az egyik repülőgépről készült fényképet azért beraktam a posztra. (forrás: meretmarine.com)

 

Hazánk egyetlen Nagymacska százada a világháborúban az 1938-ban alakult Puma vadászrepülő század, osztály, ezred, amely jelenleg 59/1 harcászati repülőszázadként az Kecskeméti Repülőbázis, és Magyarország egyetlen harci repülőegysége. A Cambrai találkozó idején már JAS-39 harcirepügépekkel volt felszerelve, azonban felsőbb döntésre csak megfigyelőket küldtek a Tiger Meetre.

hun.png

  • A Pumák jelvénye.

_5277450m.jpg

  • A díszfestésű magyar Gripen. A vezérsíkon az üvöltő pumafej, a póttartályokon egy vörös puma stilizált alakja. A felségjel lekerült a törzs hátsó részére. A díszfestés a 2016-os Tiger Meet-re készült el.

Tiger, Tiger Tiger - Hard To Hummble