A Bevjinde Vleugels (Szabadság Szárnyai) Múzeum Hollandia

p3089352m.jpg

A hollandiai Felszabadulás Szárnyai Múzeum, (Bevrijdende Vleugels) Dél-Hollandia 1944-1945 évi felszabadítását mutatja be. A múzeumot Sonseweg - Best települések közti területen hozták létre, ahol 1944. szeptember 17-én a Market-Garden hadművelet részeként kezdetét vette az Amerikai 101. Vijjogó Sasok ejtőernyős hadosztály leszállása és Dél-Hollandia felszabadítása a német megszállás alól.

A múzeum története 1984-ben a Market-Garden hadművelet 40. évfordulójára készített ideiglenes kiállítástól származtatható. A hollandiai Veghel városában rendezték meg, és annyira sikeres volt, hogy a létrehozó Jan Driessen (aki már nincs köztünk, mert 2010-ben elhunyt) úgy döntött, hogy állandó múzeumot épít a téma köré. Az eredeti városkában állandó kiállításra nem volt elég hely ezért a Holland Védelmi Minisztérium ajánlatot tett, hogy Best település környékén biztosít helyet a kiállításnak. Az áthelyezése a gyűjteménynek még abban az évben meg is kezdődött.

p3089350m.jpg

  • Plakát a kiállítás helyszínén. A tereprendezés még nem áll feladata magaslatán.  Egy lezuhant C-47 Dakota légcsavartolla is látszik a plakát mellett.

1997. szeptember 17-én a holland királyi család képviseletében Bernhard főherceg és Consort herceg jelentében megtörtént a megnyitó és azóta lehet jelen helyén látni a kiállítást. 2009 elején egy modernizációs és felújítási projekt keretében a kiállító helységeket renoválásra kerültek és új csarnok is épült. A múzeum márciusban megnyitott, de azóta is folynak kisebb-nagyobb munkálatok a területen. A munka nagy részét önkéntesek végzik.

A gyűjtemény az eredeti fegyverek és felszereléseken különleges, hogy korhű ruhákban bábukkal különféle jeleneteket mutat be az 1944-es dél-holland települések életéből, a megszállás és felszabadulás időszakából.

p3089370m.jpg

  • Életkép. A brit katona felvarróján a SIGNAL jelzés mutatja, hogy híradós.

p3089368m.jpg

  • Életkép. Egy kanadai szanitéc, és egy sebesült. A brit domíniumok közül Kanada, India, Ausztrália nagyszámú önkéntessel vettek részt az európai háborúba. Ne felejtsük el a Gurkhákat sem.

p3089367m.jpg

  • Életkép. Brit katonák.

p3089358m.jpg

  •  Életkép. Német járőr igazoltat egy holland férfit.

p3089356m.jpg

  • Életkép. Holland légós siet az óvóhely felé. A bejárat melletti plakát jelzi, hogy a légoltalom szirénáinak megszólalása után sietni kell az óvóhelyre.

p3089364m.jpg

  • Életkép. Holland ellenállok és egy brit katona. A hollandok polgári lakosság súlyos veszteségeket szenvedett azért, mert segítette a Market-Garden hadművelet során a szövetséges alakulatokat. Az arhemi vereség után, a németek által elfoglalt országrészben gyakorlatilag éheztek az emberek, és a német hatóságok nem intézkedtek az szükséges ennivaló szállításáról. A humanitárius katasztrófa 1945 elejéig tartott, amikor a németek és a szövetségesek megegyeztek, hogy szövetséges repülőgépekről ennivalót dobnak az éhezőknek, majd szárazföldön is érkeztek ellátmányok.

p3089359m.jpg

  • Életkép. Holland otthon 1944-ben

A múzeumban egy kiváló rádiós múzeum is található, amit azonban jómagam nem fotóztam le, de rengeteg különféle - köztük magyar – katonai rádióelektronikai eszköz is látható.

p3089393m_1.jpg

  • Ez a repülőgép nem egy C-47 Dakota, hanem egy C-53 Skytrooper, amelyet a Douglas gyártott. 1942. október 12-n készült el és a háború végén visszaalakították DC-3A típusú repülőgépnek. Több tengertúli légitársaságnál repült. 1997-ben hajón érkezett Európába. Eredetileg repülőgépes állapotban akarták megtartani, de egy motortűz miatt végül múzeumba végezte. A repülőgépen nem eredeti a festés, hanem az Angliában állomásozó 315. csapatszállító csoport, 43. századának színeit és jelzéseit viseli, amely részt vett a Market-Garden hadműveletben. Az „UA” a század kódja volt. A repülőgép orrán lévő Darlin Dorien felirat a múzeumalapító lányának a neve, ilyen nevű repülőgép nem volt, de hát ez legyen a legnagyobb probléma. 

p3089410m_1.jpg

  • A repülőgépben ülő ejtőernyős bábú a 101. Scream Eagles (Vijjogó Sasok) 506. ejtőernyös gyalogságának katonája. 

p3089411m.jpg

  • Sisak nélkül így néztek ki az amerikai ejtőernyősök. Az álcafesték és a borotvált fejbőr kicsit indiános, de a németekre a frászt hozta. Akkor már olvastak Karl Mayt.

p3089388m.jpg

  • A Piper Club L4J Grasshopper (szöcske) könnyű felderítő repülőgép. A Fieseler Storch amerikai testvére. A második világháborúban egyetlen esetben előfordult, hogy e két könnyű repülőgép légiharcba keveredett egymással. A német gépet lőtték le a gépkarabéllyal, pisztollyal és egyetlen könnyű-géppuskával felszerelt amerikaiak.

p3089404m_1.jpg

  • Egy Supermarine Spitfire L.F.Mk.IX-es vadászrepülőgép.  A jelzései alapján az egyébként replika a Brit Királyi Légierő 322. „Dutch” vagyis holland repülőszázadába tartozott. 

kep.JPG

  • A képet egy felderítő Supermarine Spitfire PR.Mk.XI. készítette 1994. szeptember 18-án a múzeumi épület mögötti területről. Szétszórva vitorlázó gépek roncsai. Láthatóan a vitorlázó gépekkel felszerelt gyalogság egyik leszálló övezete volt. Ilyen repülőgépekkel nemcsak élőerő, hanem könnyű terepjárók, páncéltörő ágyuk, aknavetők, tábori kórházak, és rengeteg hadviseléshez szükséges eszközt is szállítottak a légi gyalogság számára.

waco.JPG

  • A leszállási zónában leszállt WACO CG4A vitorlázó repülőgépben egy Willys Jeep  (könnyű terepjáró gépkocsi) is szállítható volt. A vitorlázó repülőgép alatt tábori kórház szerűen sebesültek ellátása folyik. 

27-1.png

  • A WACO CG4 vitorlázó repülőgép oldalról. A háború alatt 14 változatban összesen 13.903 darabot gyártottak belőle. Érdekesség, hogy a második világháború után a Cseh Légierő is rendelkezett 2-3 darabbal NK4 típusjelzéssel. A vitorlázóba 13 katona, illetve egy terepjáró és négy katona fér bele.

p3089381m.jpg

  • A német és brit légvédelem is használt Bofors gyártmányú légvédelmi lövegeket. (A magyar is, sőt a 40M Nimród páncélozott légvédelmi gépágyú is 40mm-es ilyen löveggel volt felszerelve.)

motor2.JPG

  • Az ejtőernyősök motorkerékpárokat és robogókat is vittek magukkal a mobilitásuk érdekében. A Cusman 53 robogók utánfutót is húzhattak, amit lőszer, élelem és egyéb utánpótlása szállítására volt alkalmas. 

motor1.JPG

  • A robogó és az utánfutó hátulról.

p3089421m_1.jpg

  • 50-es (14.7mm-es) Browning nehézgéppuskások a 101-esek Easy századából.

p3089383m.jpg

  • Az M51-es vontatott légvédelmi géppuska nem más, mint egy M17 utánfutóra szerelt M45 Quadmoint torony. A Csinos Betty-nek keresztelt "húsdaráló" az alacsonytámadó repülőgépek ellen és szárazföldi célok ellen is alkalmas fegyver volt, egyedül a közepes és nehéz harckocsikat nem állította meg.

p3089398m_1.jpg

  • A Quadmont másik M20-as utánfutóra szerelt változata. Ennek jele M55 vontatott légvédelmi géppuska.

p3089366m.jpg

  • M16MGMC amely egy M3-as féllánctalpas harcjárműre telepített M45 Quadmount négycsövű légvédelmi géppuska volt. A toronyba mégy darab M2 Brownin 50-es (12,7mm-es) géppuska került. Az amerikaiak csak Meat Choppernek, húsdarálónak nevezték, amely elnevezés arra is utal, hogy nemcsak a légtér védelmét látták el velük. A németeknek is volt hasonló fegyverük. Manapság is használták például a ZSU-23-4 Shilka önjáró légvédelmi páncélosokat szárazföldi célok ellen például Szíriában. 

p3089399m_1.jpg

  • Egy másik M3-as féllánctalpas. Vörös keresztes jelzése sebesültszállítást jelentett. Ettől függetlenül mindkét oldal rendszeresen megszegte a Genfi egyezményeket. A vörös keresztes álca alatt fegyver és lőszer utánpótlást is szállítottak, a másik harcoló fél, meg lőtt minden járműre ami mozgott, vörös kereszt ide- vagy oda.

p3089401m.jpg

  • Egy Preston  44 típusú tehergépjármű.

p3089365m.jpg

  • A Brit hadsereg Chevrolet C60 tehergépjárműve. Az amerikai gyártmány ellenére iszonyú csúnya, és iszonyúan brit kialakítású.  A járművek Brian Horrocks tábornok XXX. hadteste használta. (De a híd túl messze volt).  A "Buster Kraut"  német pusztítót jelent. A szárazföldiek nevezték a németek kraut-nak, a légierőnél bogey, bandit vagy hun volt a szlengben a nevük.

p3089374m.jpg

  • A jármű hátsó részén három csónakot szállít a Market-Garden hadművelet idején. Az amerikai 101. ejtőernyősök 504. zászlóalja Robin Cook őrnagy parancsnoksága alatt nappal nyílt vízen, harckocsik tűztámogatása mellett 26 darab ilyen lélekvesztővel kelt át a Waal folyón.  

p3089406m_1.jpg

  • Egy gyors felderítő kerekes páncélos az M8 Greyhound a 7. páncélos hadosztály 814. harckocsivadász ezredből. (7th. Armoured Division, 814th tank destroyer battalion)

p3089372m.jpg

  • A Britek QF25 pounder (fontos) lövege. A tábori tüzérségnek nehéz volt előrejutni a töltéseken, így a gyalogság és ejtőernyősök tűztámogatása sok esetben a harckocsizókra hárult. 

32-1.png

  • Willys Jeep könnyű terepjáróval vontatott QF 6-pounder, brit 6 fontos páncéltörő ágyú. Amerikaiak 57mm M1. típusjelzéssel tartották hadrendben. A német panzerkampwagen (V.) Panther és (VI.) Tiger harckocsik ellen korlátozottan volt alkalmazható.

sherman1.JPG

  • Az udvaron is látható volt néhány harceszköz. Az egyik egy M4A1E8 Sherman harckocsi. A torony alapján lehetne M4A176(w) típus is, de ezen nem fogunk összeveszni.

loveg1.JPG

  • Az egyik legnagyobb löveg az M115 203mm-es tarack (Howitzer), amely az Egyesült Államok hadseregében volt rendszeresítve. 

vontato1.JPG

  • A lövegeket többek között M4 HST lánctalpas tüzérségi vontatóval húzták. 

p3089387m_1.jpg

  • A német oldal fegyverei és felszerelései közül egy Kübelwagen, amely a Willy Jeep német megfelelője volt. Az igénytelen kisterepjáróból még napjainkban is sok üzemképes.

p3089390m_1.jpg

  • Az OT-810 fellánctalpas páncélozott jármű cseh gyártmány, de német tervezés, mivel az Sd.Kfz.251-es típusjelzésű harceszköznek a háború utáni továbbgyártása. (de ezt senki sem kérdezi a múzeumban, mivel megszólalásig hasonlít a német változatra.)

v1.JPG

  • A terrorfegyverek közé sorolandó a Fieseler Fi-103 szárnyas rakéta replikája amelyet csak V1-ként megtorló fegyver 1-ként (Vergeltungswaffe–1) aposztrofáltak. A Fi-103-ast a szövetségesek néhány hónap alatt kiismerték és a Supermarine Spitfire, Hawker Tempest és a sugárhajtású Gloster Meteor vadászrepülőgépek és a légvédelmi tüzérség nagy részüket megsemmisítette.

p3089355m.jpg

  • Egy német "házioltár". Adolf Hitler szobra, SS karszalagok  és tiszti tőrök. Minden neonáci kedvenc bálványa lenne otthon.

30-1.png

  • Német oldalkocsis motorkerékpáros. A nyakában logó "pléhlap" miatt láncos kutyáknak csúfolták a tábori csendőröket (Feldgendarmedie) ŐK Trupp (csoport) szervezetben működtek, amely általában 3 tisztből, 41 altisztből, 20 közlegényből állt,  motorizáltságuk a szervezeti tábla alapján 17 gépkocsi, 4 teherautó, 6 motorkerékpár, 4 oldalkocsis motorkerékpár volt. Fegyverzetük könnyű gyalogsági volt (pisztoly, géppisztoly, puska, géppuska volt). A motorkerékpár egy BMW R75 típusú oldalkocsis példány. Oldalkocsira géppuska is rászerelhető.

31-3.png

  • A hírhedt 88-as.Hivatalos neve: 8,8 cm-es Flak 18/36/37/41 8,8 cm-es légvédelmi és páncéltörő löveg. 1933-tól 1945-ig gyártották, több mint 23.000 darab készült belőle, többféle változatban. Páncélelhárításra Erwin Rommel csapatai használták először, és a háború végéig minden harckocsit ki tudott lőni akár 1km távoltásból is.

36-1.png

A német seregbontó, a 37mm-es Flakzwilling 43 légvédelmi gépágyúja.  

p3089373m.jpg

  • Wilhelmina holland királynő felszabadulás alkalmából kiadott 1945. május 11-i kiáltványa. 

p3089353m.jpg 

A múzeum elérhetősége az alábbi linken található:

 https://www.bevrijdendevleugels.nl/kaartverkoop