A milliárdosfeleségnek álcázott fotográfus, a 2021-es Fotóriporteri életműdíj nyertese és 8 manipulált kép a múltból

2021. április 12. Mai Manó Ház

Mint ahogy azt már megszokhattátok itt a Mai Manó Ház Blogon hetente egyszer, minden hétfőn szemezgetünk az elmúlt időszak fényképezéssel kapcsolatos legszínesebb hazai és nemzetközi híreiből. Hogy nektek ne kelljen ezernyi weboldalt átböngészni, mi ismét összegyűjtöttük az elmúlt napok legérdekesebb fotós híreit. Rövidhíres válogatásunkban ma is a fényképezéshez, fotótörténethez, fotóművészethez kapcsolódó érdekes témákat ajánlunk figyelmetekbe. 

benkoimre_atmenetiszallas.jpgFotó: Benkő Imre: Átmeneti szállás, Ózd, 1993
  • Benkő Imre az egyik legkiválóbb magyar fotográfus, az autonóm riport műfajának egyik legjelentősebb magyar képviselője. 1975-ben és '78-ban elnyerte a World Press Photo aranyérmét, számtalan hazai és nemzetközi siker áll mögötte. Idén Benkő Imre munkásságát ismerték el a Fotóriporteri Életműdíjjal, akinek a képeiből az Index Nagykép rovatában tekinthetsz meg egy válogatást

  • 2021 van, bármiből lehet rekord – mostanában például egymást érik a közösségi médiás csúcsdöntések, legyen szó a követők vagy éppen a lájkok számáról. Billie Eilish kiszőkülésének apropóján a 24.hu szerkesztői összegyűjtötték az Instagram történetének mérföldköveit. A cikkből az is kiderül, hogy kié a leggyorsabban összehozott egymillió lájk, és hogy kinek van a legtöbb Instagram-követője. 

  • A New York-i Christie's fotóárverését április 6-án rendezték meg a Rockefeller Centerben. Az árverés legdrágább tétele Man Ray 1924-ben készült (és 1951-ben nagyított) Le Violon d'Ingres című alkotása volt, melyet a szürrealista művész legismertebb alkotásának tartanak. A képen Man Ray múzsáját és szeretőjét, Alice Prin művészt láthatjuk, aki Kiki de Montparnasse néven vált ismerté. A fotóért 200 – 300 ezer dollárt várt a Christie’s, de végül 475.000 dollárért (142 millió forintért) kelt az ikonikus fotó. Az árverés további tételeit ezen a linken tekintheted meg

femina_manipulalt.jpgvia femina.hu
  • Ugyan a legtöbben azt gondolnák, hogy a képek manipulálása a modern idők hozadéka, valójában már 150 éve is volt rá példa, és bár az akkori technikai adottságokhoz mérten készültek, a manipulált képekről senki sem mondaná meg, hogy nem ugyanazt ábrázolják, amit eredetileg. Politikusi körökben különösen szívesen éltek a lehetőséggel, hiszen a szimpátia ezen a színtéren igen gyorsan változhat, és a vezetők fényképeiken sem látták szívesen az ellenséggé vált illetőket. – derül ki a Femina.hu cikkéből, ahol 8 manipulált képet is megmutatnak a szerkesztők

  • Megszokhattuk már, hogy a Hubble űrteleszkóp lenyűgöző felvételeket készít a világűrről. Az egység hozta össze 2020 egyik legszebb fotóját, és sikerült már egy szupernóva-robbanást is megörökítenie. Most ismét egy fényképnek örülhetünk, amit történetesen szintén egy szupernóváról készített. A képet a hvg.hu oldalán találod.

  • Amundsen, az Antarktisz meghódítója 1926-ban újra harcba szállt az elsőségért: a tét az volt, ki jut első emberként a levegőben az Északi-sarkra. Az amerikai légiceleb, az aviatikus sztár, Byrd kapitány azonban szintén startra készen állt – és a párviadal eredménye azóta is vitatott. Az expedíció képei a magyar Hórusz Archívumból a Telexen láthatóak
punkt-hometown-szulovarosok-az-iphone-12-kamerajan-keresztul-12.jpgFotó: Brian Day: Ambassador Bridge, Detroit. Shot on iPhone 12 Pro
  • Az Apple a Fekete Történelem Hónapjához kapcsolódva több mint harminc afro-amerikai fotográfust kért fel, hogy dokumentálják szülővárosukat az iPhone legújabb modelljének objektívjén keresztül. – olvashatjuk a Punkt oldalán. A projekt az iPhone 12 Pro segítségével mutatta be a fotográfusok közeli környezetét hol az emberekre, hol pedig a tájra és az épített, városi környezetre fókuszálva, Washingtontól kezdve Chicagón át egészen Manhattanig. Az okostelefonnal készített képeket ezen a linken találod

  • Isten a XXI. században címmel rendez online fotókiállítást a Károli Gáspár Egyetem RefCOO Kutatóműhelye. A virtuális tárlaton látható 26 fényképet az istenkereső pályázatra beérkezett több mint háromszáz fotó közül választották ki. – Sok út létezik, rengeteg irányban keresünk, de legalább a keresésben egyek vagyunk – mondta a pályázatról Dr. Bársony Márton kurátor. Az Index oldalán részletesebben is megismerkedhetsz a projekttel és a tárlat képeiből is találsz egy válogatást

  • A Budapest FotóFesztivál a Hybridarttal együttműködésben hagyományteremtő céllal pályázatot hirdetett 35 év alatti fotográfusok számára csoportos kiállításon való megjelenésre. Az évente meghirdetett pályázaton a nyertes alkotók munkái által a Hybridart Galériában, a BPF kiemelt eseményeként mutatkozik be a kortárs magyar fotográfia legifjabb generációja. A tematikailag kötetlen felhívás arra keresi a választ, hogy mi foglalkoztatja most a fiatal fotográfusokat, melyek azok a tematikák, kérdések, melyek mentén sorozataik / portfóliójuk formálódik. A képekből az Index Nagykép rovatában találsz egy válogatást

fortepan_66048-1500x1536.jpgFotó: Hatósági igazoltatás a Király (Majakovszkij) utca a Kis Diófa utca torkolatánál az 1970-es évek közepén / Magyar Rendőr – Fortepan
  • A második világháború alatt és közvetlenül utána egyre inkább elburjánzottak a kereskedés jogtalan formái. Budapesten az engedély nélküli utcai árusítást az 1940-es évek végén a politikusok „illegális közterület-foglalásnak” minősítették, arról azonban nem szólt a hatalmi narratíva, hogy mi lehetett az árusok sikerének az oka. Az alábbi fényképeken látható személyek nem kényszerültek az utcát ténylegesen elfoglalni, vagy éppen a potenciális vásárlókat nógatni, bizonyos pesti helyszínek mégis mágnesként vonzották a vevőket. Bezsenyi Tamás kriminológus írása a Fortepan blogjában jelent meg

  • A háború utáni művészeti élet egyik legátfogóbb fotográfiai archívumát részben egy magyar fotográfusnak, Kender Jánosnak köszönhetjük. Kender a német származású Harry Shunkkal dolgozott együtt, kettejük hagyatéka pedig néhány éve a világ legnagyobb gyűjteményeit gazdagítja. Harry Shunk 1923-ban született Lipcsében, majd tinédzserként költözött Párizsba, ahol egy fotóstúdióban helyezkedett el asszisztensként. Kender János 1937-ben született Baján, majd 1956-ban menekült a francia fővárosba. Itt találkozott nagyjából egy évvel később Shunkkal, akivel romantikus viszonyuk mellett megkezdték több tíz éven át tartó együttműködésüket is. – olvashatjuk Szilágyi Róza Tekla esszéjében, mely az Artmagazin oldalán olvasható

  • Schmied Andi magyar képzőművész, fotográfus milliárdosfeleségnek álcázva dokumentálta a New York-i luxusfelhőkarcolók lakásait a Private Views című projektje keretében. „Egyáltalán nem volt nehéz szerepben maradni. Onnantól, hogy beléptem egy-egy lakásba, tényleg átváltoztam egy magyar milliárdossá. Tök komolyan tudtam azon merengeni, hogy vajon a Calacatta Tucci vagy a Chinchilla Mink márvány lesz-e jobb az Empire State Buildingre néző fürdőszobám falán, és közben beleéltem magam, hogy a férjemnek fotózgatom a lakást a telefonommal.”emlékszik vissza a fotográfus a Punkton megjelent interjúban a projektre, melyben munkamódszeréről és külföldi tapasztalatairól is szó esett.

Hogy minél érdekesebb híreket mutathassunk nektek, ennek a rovatnak a szerkesztésében a Ti segítségetekre is szükségünk van. Örömmel vesszük, és ezúton is köszönjük, ha a blog (kukac) maimano (pont) hu e-mail címre küldtök nekünk linkeket.

Hamarosan újra jelentkezünk, addig is nézz körül a korábbi posztjaink között! Fotóbulvár rovatunkat ITT találod.

Ajánlott bejegyzések:

Ugrás a lap tetejére
süti beállítások módosítása