m3felujitas.hu
Rendszeresen írunk az M3-as metró építkezéséről, ahol a SWIETELSKY Építő Kft. kivitelezésében újulnak meg szinte minden elemükben a belvárosi állomások. A BKV beruházásában a korábbi, északi és déli szakaszokon a Strabag dolgozott az állomásokon, míg a vasúti pályarendszeren a középső szakasz állomásain dolgozó cégtől eltérő menedzsmentű Swietelsky Vasúttechnika Kft. építkezik a teljes szakaszon.
Korábban már írtunk a speciális rendszerekről, melyek a metró működését szolgálják ki – legutóbb a szellőzőrendszerről tájékoztattunk részletes cikkel.
Most a ferdeliftes felvonók kerülnek sorra: mivel a Nagyvárad tér és a Lehel tér közötti középső szakaszon találhatóak a legmélyebben futó alagútszakaszok és állomások (közvetlenül a pesti Belváros alatt), itt az akadálymentesítés kérdése és annak megoldása egészen különleges megoldást igényel.
Számos technológiai megközelítés hosszú távú tanulmányozása után a fejlesztés során a Skandináviában is használt ferdelifteket választották. Ezeknek a szerkezeteknek az az előnye, hogy miközben elférnek a felvonók ferde aknáiban a használatukhoz egyáltalán nincs az állomás személyzetének segítségére szükség. Példaként az alábbi videón megtekinthető, hogyan működik egy stockholmi metróállomásban a lift.
Azoknak, akik további információkra, illetve többek között a ferdelifttel gazdagodó állomások listájára is kíváncsiak, ajánljuk testvérlapunk részletes cikkét.