HTML

A Levegő Munkacsoport blogja

A Levegő Munkacsoport politikai pártoktól és gazdasági érdekektől mentes független társadalmi szervezet. Azért dolgozunk, hogy minden ember egészséges környezetben, emberhez méltó módon élhessen. Rendkívül fontosnak tartjuk és kiemelten törekszünk az állampolgári részvétel lehetőségeinek bővítésére, a nyilvánosság, a tájékoztatás és a tájékozódás szabadságának kiteljesítésére. Munkánk elismeréseként 2006-ban megkaptuk Az Év Civil Szervezete Díjat.

Címkék

1-es villamos (1) 10-es út (1) 30 km/óra (2) 4-es metró (3) adó (6) adócsalás (1) áfa (2) akadálymentesítés (1) akkumulátor (3) akkumulátorgyár (1) alacsony kibocsátású övezet (5) alacsony kibocsátású övezetek (3) alagút (1) államháztartás (4) allergia (1) Andrássy út (1) Aquincumi híd (1) atomenergia (1) autógyártók (5) autóipar (5) autókölcsönzés (1) autómegosztás (6) autómentes nap (4) autómentes övezet (1) autómentes város (1) autópálya (2) autótesztelés (4) autózás (4) avarégetés (2) bajor autógyártók (1) balaton (2) Balázs Mór-terv (1) baleset (2) Baross tér (1) bécsi önkormányzat (1) beépítés (2) belváros (3) benzinbefecskendezés (1) biodiverzitás (1) bioüzemanyag (1) BKK (13) BKK bérlet (1) BKV (12) botrány (1) Brüsszel (1) Bubi (1) Budai Vár (3) Budapest (17) Busz (7) busz (2) buszmegálló (4) buszsáv (3) carsharing (1) cégautó adó (4) chemtrail (1) civil szervezet (3) csapadékdíj (1) csatorna (1) csomagolás (1) Csonka János (1) Déli pályaudvar (1) deltametrin (3) demokrácia (1) demokratikus koalíció (1) DHL (1) dízel (4) dízelbotrány (3) dugódíj (17) dugók (6) Duna (1) edzés (1) egészség (11) égetés (3) éghajlatváltozás (43) éghajlatvédelem (41) elektromosautó (6) elektromos autó (9) élelmiszerbiztonság (1) emisszió (9) energia (21) energiagazdálkodás (6) építészet (5) épületek (1) épületek felújítása (9) épületfelújítás (8) erdők (1) Erzsébetváros (3) eső (2) Etele út (1) ETS2 (1) EU (2) Európai Bíróság (2) Európai Környezetvédelmi Ügynöksége (1) Európai Unió (5) európai unió (2) f (1) fagyhalál (1) fahiány (2) fairtás (9) fakivágás (1) fák védelme (8) Fák védelme (10) falevél (1) Felújítás (1) felújítás (2) fenntartható fejlődés (1) földgáz (1) forgalomcsillapítás (8) forgalomcsillaptás (1) forgalomgerjesztés (1) Franciaország (3) furgon (5) Fürjes Balázs (1) füstköd (4) fűtés (12) fuvarozás (4) Galvani híd (2) Gent (1) gépjárműimport (1) Ghana (1) GINOP (1) GrundKert (1) gumiburkolat (1) gyalogos közlekedés (6) hajó (1) hajók (1) halálozás (5) használtautó (1) hatóságok (1) hibrid autó (1) hol lakjak? (3) hőség (5) hulladék (2) hulladékégetés (4) Hungaroring (1) ideális lakóhely (3) IKV (1) intermodális (1) iskolába járás (2) iskolakezdés (1) játszóterek (1) jegy és bérlet (1) jogosítvány (1) Józsefváros (1) kamion (7) karbonadó (1) karbonosztalék (1) Karburátor (1) károsanyag-kibocsátás (25) Kékestető (1) Kelenföld (2) Keleti pályaudvar (1) kérdőív (1) kerékpár (2) Kerékpáros áruszállítás (2) kerékpározás (4) kibocsátáskereskedelem (2) kis autó (1) klíma (18) klímamenekültek (2) klímapolitika (8) klímaterv (3) klímatudósok (1) Kodály körönd (1) költség (1) költségvetés (1) kommentelők (1) kőolajimport (1) környezetbarát (1) környezeti állapot (4) környezetvédelem (18) környezetvédelmi adóreform (1) környezetvédelmi plakettek (1) környezetvédelmi újságíró (1) korom (3) koronavírus (4) korrupció (1) közautó (7) közlekedés (40) közlekedéstervezés (24) közoktatás (1) közösség (1) Közösségi kert (1) közterület (4) Közút (1) különadó (1) lakás (1) lakossági mérések (2) lakótelepi lakás (1) Lánchíd (2) leburkolás (1) leégett (1) légszennyezés (55) levegőszennyezés (31) Levegő Munkacsoport (2) Liget (2) Liget projekt (4) lignit (3) LISA autó (1) London (1) M2 metró (1) m3 (1) Margit sziget (1) Mátra (1) MÁV (3) megújulók (10) mélygarázs (1) menekültek (1) mérés (4) mérgek (1) mérőállomás (6) metrófelújítás (3) metró felújítás (3) műfű (1) munkahelyi közlekedési terv (1) munkahelyi mobilitás (1) múzeumnegyed (3) múzeumprojekt (3) Nagykörút (1) napelem (5) napenergia (1) napozás (1) negatív emissziók (1) négyes metró (4) Nehru part (1) növényzet (1) nyári programok (1) Nyugati pályaudvar (1) okos város (1) ökovezetés (1) oktatás (2) OLAF (1) Önellátó kert (1) önkéntes (1) Önkormányzati lapok (1) öntözés (1) önvezető autó (2) örök vegyi anyagok (1) Oroszország (1) óvoda (1) P+R parkoló (2) Paks (1) Párizs (1) Párizsi Megállapodás (2) park (4) parkolás (16) pedelek (1) petárda (1) petíció (1) PFAS (1) Pilis (1) Piliscsaba (1) Pilisvörösvár (1) Platán (1) PM10 (4) PM2.5 (3) pollen (1) Pomáz (1) Putyin (1) rakpart (1) repülés (2) repülőgépes permetezés (2) részecskeszennyezés (17) robogók (2) roncsautók (4) sajtó (1) SASmob (1) sebességkorlátozás (2) segédmotoros kerékpár (1) Semmelweis utca (1) Solymár (1) SUV (1) szállodahajók (1) szanatórium (1) Szeged (1) szegénység (2) Székesfehérvár (1) szelektív (1) személyautó (3) Személyszállítás (1) szemétégetés (2) szén-dioxid (16) szennyvíz (1) szennyvíztisztító (1) Szentendre (1) Sziget (1) szmog (4) szmogriadó (2) szúnyog (2) szúnyogírtás (2) szúnyogirtás (3) T&E (1) tájékoztatás (2) támogatás (5) tanácsadó iroda (2) Tarlós istván (1) Tarlós István (2) tárolók (1) társadalmi részvétel (9) teherszállítás (10) telekocsi (2) térburkolat (1) termőföld (1) tiszta levegő (5) tócsa (1) tömegközlekedés (21) torna (1) trollok (1) TTIP (1) túlfogyasztás (1) turizmus (1) tűzifa (1) tűzijáték (1) tűzvész (2) Ukrajna (3) ultrafinom por (5) uniós támogatások (5) Üröm (1) utastájékoztatás (2) Utastájékoztatás (2) útdíj (14) útépítés (1) úthibák (1) úttest hibák (1) UV (1) üzemanyag (3) üzemanyag-fogyasztás (8) üzemanyagadó (7) Valencia (1) válság (1) városi fák (3) városi kertek (1) városi terepjárók (1) Városliget (7) Városliget beépítése (3) vasút (2) vegyszerek (2) vezetők (1) VI. kerület (1) vidék (1) villamos energia (1) villanyautó (8) villanybusz (1) viteldíj (1) Volánbusz (1) Volkswagen (2) Vonattal balatonra (3) Vörösmarty tér (1) zaj (2) zajszennyezés (4) zöldfelület (17) zöldövezet (3) zöldterület (16) zöld falak (1) zöld város (4) Címkefelhő

Van hova fejleszteni a telekocsizást

2020.02.18. 07:24 Levegő Munkacsoport

Meglepett Tóth Péter államtitkár előadásában az 50. Autóbusz Szakértői Tanácskozáson egy grafikonon (ld. alább) a távolsági autóbusszal és a vonattal együtt, egyenrangú utazási módként feltüntetett a TELEKOCSIZÁS. Pedig nem is tartalmazta az összes – Budapest és a nagyvárosok közötti – telekocsis utazást, csak az Oszkárt használókét. Pedig a bablacarosok is jó sokat utazhatnak. Örülök, hogy a közlekedéspolitika alakítói már számolnak a telekocsizással. Azóta pedig elkészült Alice Terpereau, a Levegő Munkacsoport önkéntesének áttekintése arról, miként működnek együtt a telekocsiszervezők és a régiók – Franciaországban. Erről viszont a 2013-as, Zöld Forrás által támogatott projekt jutott eszembe, melyben – budapesti szakértőknek, közlekedésszervezőknek is előadott – ötleteket fogalmaztam meg, egyelőre hiába.

telekocsiblog0.jpg

Azoknak, akiknek nincs idejük, kedvük végigolvasni Alice Terpereau anyagát, alább bemutatok néhányat a franciaországi együttműködésből. Titkon abban is reménykedem, hogy döntéshozók is elolvassák, és megszűnik bennük a kétkedés a telekocsi támogatásának értelmében, vagy a félsz, hogy hiába költenek rá (nem kell sok!), nem lesz eredménye.

telekocsiblog1.jpgTelekocsi-parkoló jelzőtáblája

Franciaország-szerte több mint 2300 telekocsis találkozóhely, erre kijelölt parkoló várja azokat, akik utast vesznek föl, vagy utast tesznek le. Többnyire tömegközlekedési csomópontokban, végállomásokon, de akár a fizető autópályák mentén is vannak ilyen találkozási pontok. Loire-Atlantique megye például évi 200 000 eurót költ a fenntartásukra. Nem is akárhogy, hanem tudományosan kialakított stratégia mentén. A szakértők arra jutottak, hogy nem egy-két hatalmas, hanem sok kicsi, minél szétszórtabb telekocsi-parkolót érdemes kijelölni, azt jobban szeretik az utazók.

telekocsiblog2.jpg

A Nantes-i agglomeráció telekocsi találkozási pontjai

 Ami különösen érdekelheti a budapesti városvezetést, az a városi és agglomerációs telekocsizás szervezett támogatása. A szolgáltatás népszerűségének növelése – és előnyeinek kihasználása – érdekében tavaly novemberben Nantes-ban és környékén a tömegközlekedési hálózat részévé tették a telekocsizást. A Covoit'Tan rendszer a Nantes-i agglomeráció 24 települése tömegközlekedéssel ellátatlan lakosait szolgálja ki legalább 2 kilométeres, de akár 30 kilométernél hosszabb utazásokkal is.

 telekocsiblog3.jpg

Telekocsira várakozó utas a Tan mobilalkalmazást használja egy telekocsi-parkolóban

 

Az utas ebben a rendszerben nem szabadon állapodik meg a sofőrrel a fizetésben, hanem az útvonalra érvényes tömegközlekedési díjat fizeti a Covoit’Tannak. A sofőr pedig tőlük kapja meg a hozzájárulást a költségeihez. A fuvarközvetítést és az elszámolást a Tan mobilalkalmazás végzi, egy „közlekedés mint szolgáltatás” (Mobility as a Service; MaaS) típusú utazástervező program.

A Párizst és környékét magába foglaló, 12 millió lakosú Ile-de-France régióban is indítottak ingázós telekocsizást támogató projektet. Az Ile-de-France Mobilités platformján bejelentkező sofőrök napi 2 utazásra kapnak költségtérítést. A támogatott útvonal induló vagy célállomása kizárólag Párizs külvárosában lehet, a másiknak pedig valamelyik agglomerációs településen kell lennie. telekocsiblog4.jpg

Az Ile-de-France Mobilités-nak a Levegő Munkacsoport reklámfilmjére hajazó telekocsis reklámja

 

Vargha Márton
a Levegő Munkacsoport közlekedési témafelelőse

10 komment

Címkék: telekocsi Franciaország

süti beállítások módosítása