-
Túl sok a közös költség és csak emelkedik.
-
A közös képviselőt nem lehet elérni, ha mégis, akkor csak semmitmondó válaszokkal szereli le a tulajdonost.
-
Nem lehet leváltani a közös képviselőt, aki láthatóan nem végzi a munkáját.
-
A társasházi pénzek csak úgy elúsznak. Mindig csak további befizetésekre van szükség, de a problémák csak nem oldódnak meg.
Ilyen és ehhez hasonló panaszok tömegével lehet találkozni az internetes fórumokban, ha egy kicsit is körülnézünk. Ez csak a jéghegy csúcsa, hiszen a legtöbb tulajdonosnak fogalma sincs a jogairól, így egy nem becsületes közös képviselő minden gond nélkül a bolondját járathatja a tulajdonossal.
Fontos tudni, hogy ki az úr a háznál. Ez az első lépés.
Minden esetben a tulajdonos, a tulajdonosok.
A közös képviselő egy megbízott vállalkozó, akit utasítani lehet, elszámoltatni lehet, sőt mindezeket meg is kell tenni a tulajdonosnak, a tulajdonosok közösségének. A közös képviselő nem játszhatja a "főnököt".
Alapvető, hogy ha a közös képviselőt nem lehet elérni, nem reagál, tologatja a dolgokat, főnököt játszik, akkor valami vaj van a füle mögött. A minimum, hogy trehány, de inkább több.
Jó példa erre a fenti kép. Havonta egyszer egy órát hajlandó rászánni a lakókra, de azt az egy-egy órát sem képes felvállalni nyáron? Ráadásul mobilon csak sürgős esetben hívható? Az ilyen hozzáállású közös képviselővel nagy baj van. A lehető leggyorsabban le kell váltani.
Az első és talán a legfontosabb pont a helyzet kezelésében tudatosítani, hogy "ki az úr/úrhölgy a háznál?"
A becstelen, munkáját nem végző, illetve tényleges vagyoni károkat okozó közös képviselők értik a "dolgukat".
Megvannak a maguk trükkjei. Sok embernek elég csak egy szigorú tekintet és máris nem forszírozza tovább a kérdéseit. Néha elég, ha csak nem veszi fel a telefont, nem reagál a megkeresésekre. Vagy csak reflexszerűen visszadob bármilyen problémafelvetést azzal, hogy "ez nem az ő hatásköre", "ez másképp működik", a "jogszabály erre nem ad lehetőséget" és még sorolhatnánk.
Magyarországon sajnos megszokhattuk a hasonló bánásmódot a hivatalokban, tisztelet a kivételnek. Így beépült az emberek gondolkodásmódjába, hogy ez a helyzet. A hivatalnok nem segítőkész, nem KELL segítenie nekem, nem motivált, azt tesz, amit akar stb.
A közös képviselő ugyan nem hivatali ember, de sokan igyekeznek úgy tenni, mintha azok lennének.
Olyan jogszabályokat követnek, amit más nem ismer. Olyan dolgokban igazodnak el, amiben más elveszne. Olyan harcokat vívnak meg a hivatalokkal, a szolgáltatókkal, amiket a tulajdonosok nem tudnának, illetve olyan jogi útvesztőkben igazodik el, amiben a normál földi halandó képtelen. Így hagyja csak békén a tulajdonos az ügyes-bajos kis dolgaival. Örüljön, hogy van, aki ellátja ezt a feladatot ennyi pénzért.
Tapasztalta már ezt a hozzáállást? Akkor tudhatja, hogy bajban van. Az a minimum, hogy az ilyen közös képviselő nem végzi el a feladatait, de sokkal inkább számíthat rá, hogy súlyosabb dolgokat is talál a háttérben. Ne lepődjön meg, ha túlszámlázott felújításokat, szolgáltatásokat talál, össze-vissza vándorló pénzeket, akár hamis számlákat, követhetetlen házipénztárat.
A helyzet egyáltalán nem olyan bonyolult, ahogy ezek az ember próbálják láttatni. Én végigjártam az utat és sikerrel jártam. Nem mondjuk, hogy mindig könnyű volt, de meg tudjuk oldani. Abban viszont határozottan biztosak vagyunkk, hogy az első lépés mindig az, hogy megértsük a fentieket. Mi vagyunk az úr a házban.