3 szabály, amit Steve Jobs minden megbeszélésén alkalmazott, hogy hatékonyabbá tegye azokat
2022. január 27. írta: Diana Soto

3 szabály, amit Steve Jobs minden megbeszélésén alkalmazott, hogy hatékonyabbá tegye azokat

Az Apple társalapítója egy sor aranyszabályt fogalmazott meg annak érdekében, hogy egy megbeszélés se legyen időpocsékolás.

picsart_01-24-11_08_52.jpg

Amióta saját magam osztom be az időmet, minden extra tipp érdekel. Az a legjobb, ha a nagyoktól tanulunk. Steve Jobs, az Apple társalapítója, ugyanakkor a gyakorlatiasságáról is híres. Megoldást talált a munkahelyi megbeszélések termelékenységének problémájára. Mindezt nagyon egyszerű módon tette, pontosan tudta, hogy mely üléseket kell megtartani, és melyek feleslegesek, és mindenekelőtt azt, hogy meddig kell tartaniuk.

Ő maga bizonyította, hogy a módszere tökéletesen működik, és ma már olyan emberek követik a nyomdokain, mint Elon Musk, Jeff Bezos és Sheryl Sandberg.

Találkozók három-öt fővel

Az egyik ok, amiért a munkaértekezletek kudarcot vallanak, a résztvevők száma, mivel ez nagyobb lehetőséget teremt a megszakításokra, a zajra és a félreértésekre.

Az Apple megalkotója ezt a szabályt nyilvánosan is érvényesítette azon a napon, amikor Barack Obamával és több amerikai tisztségviselővel együtt meghívták a Fehér Házba, ahol a hosszú vendéglista miatt visszautasította a meghívást.

Másrészt Elon Musk - a SpaceX és a Tesla vezérigazgatója - úgy alkalmazza ezt a módszert, hogy a megbeszélésre meghívott, de ahhoz nem hozzájáruló embereket arra ösztönzi, hogy hagyják el a megbeszélést. Musk úgy magyarázta ezt, hogy valójában nem udvariatlanság elmenni. Inkább az a bunkóság, ha valakit arra kényszerítünk, hogy maradjon és vesztegesse az idejét.

Ne legyen három pontnál több

Egy megbeszélésnek három kulcsfontosságú pontból kell állnia - ha több napirendi pontot tervezünk, a résztvevők elveszítik a fókuszt. Ráadásul, ha számtalan témáról beszélsz, előfordulhat, hogy a generált viták miatt olyan témákra összpontosítasz, amelyek nem igazán relevánsak, és senki sem fog emlékezni arra, hogy mit akartál mondani.

Rövid megbeszélések: legfeljebb 30 perc

Végül, ahhoz, hogy egy üzleti megbeszélés 100%-ban működjön, fontos, hogy rövid legyen. Ez biztosítja, hogy a résztvevők ne veszítsék el a fókuszt, hogy megőrizzék a percek alatt megvitatott információkat, és hogy ne maradjon idő bármilyen figyelemelterelésre.

Ha belegondolunk, akkor teljes mértékben igaza van. Ki az, aki órákig akar egy véget nem érő megbeszélést hallgatni? Sokkal nagyobb a valószínűsége, hogy az első 15 perc után csak az ablakon nézünk kifelé, vagy azon gondolkodunk, hogy miért ezt a szakot választottuk.

A bejegyzés trackback címe:

https://kulisszatitkok.blog.hu/api/trackback/id/tr7216822732

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

gigabursch 2022.01.27. 09:23:11

Bele is halt.
Hatékonyan.

antisocialnetwork 2022.01.28. 08:27:33

Biztos, ezek miatt lett olyan nagy cég az Apple.. Ja nem.

fofilozofus · http://megmondomhogymihulyeseg.blog.hu/ 2022.01.28. 09:16:14

Sajnos volt alkalmam sokszor végtelen megbeszéléseken részt venni. Mivel nem én voltam az, aki kontrollálta a megbeszélést, hiába próbáltam mederbe terelni, nem sikerült. Idióták végtelen szóáradatát kell hallgatni, mikor semmi köze a témához. Borzasztó. Alátámasztom , hogy tényleg max, 3 pont, max fél óra. Van egy multis mondás, hogy :

-Unatkozol?
-Szervezz megbeszélést!

Minden embert odacsődítenek, akiknek éppen hogy van valami kapcsolódási pontjuk, és nekik is végig kell hallgatniuk.

bordon 2022.01.28. 10:02:32

Ha valaki azt hiszi, a magyar munkahelyeken unalmasak és feleslegesek a megbeszélések, akkod javaslom az ázsiai cégeknél körülnézni. Persze munkaidő után kell bent maradni, így jön össze az a statisztika, hogy a japánok annyit vannak a munkahelyükön. Ez a napi 10-12 óra nem effektív munkavégzés, hanem fejből kifelé bámulás meetingen, ilyen környezetben hamar meg lehet tanulni a nyitott szemmel alvást.

Steve Jobs egy elviselhetetlen seggarc volt, jó eséllyel a saját hülyesége miatt halt meg, de ez a meetinget rövidítő dolog nem lenne hülyeség.

@antisocialnetwork: Az, hogy Steve Jobs így meetingelt, az nem jelenti, hogy az Applenem dolgozó mérnökök, marketingesek, pénzügyesek is így tolják. Jobs megtehette, hogy azzal és annyi ideig szív egy levegőt, akivel akar. Aztán annyit mondott, hogy "a többit majd csináljátok meg".
A Foxconn-nál meg más, az Apple-nek dolgozó cégeknél se Jobs szervezte az életet.

CSOKKI MÁLNA 2022.01.28. 11:50:40

@gigabursch: Pedig mákja volt. A hasnyálmirigy rák jóval ritkább, hatékonyan gyógyítható fajtájában szenvedett. De ő a természetgyógyászati baromságokat választotta. Mégse volt olyan okos..

cavalry 2022.01.28. 12:37:28

A viselkedés tudomány már meghaladta ezeket a vallási tételeket. Az emberek 94%-a nem tud gondolkodni gyárilag, és nem is tanítják őket. Képesek viszont lennének rá. Az rendben van hogy egy főember szükségét érzi egy problémakör átbeszélésének, de ezt elő kell készíteni. Az szóljon hozzá akinek van kreatív képessége, és ötlete. A többi felesleges ott, csak díszlet. Persze mindeki azt gondolja hogy szólnia kell hogy értékeljék és elismerjék, de ha hülyeségeket beszél az nem előnyös.

CSOKKI MÁLNA 2022.01.28. 13:01:47

De kijafasszom az a Kulcsár Edina???

Pierr Kardán 2022.01.28. 13:20:25

Visszautasított egy meghívást, amit az USA elnökétől kapott, mert túl sok volt a meghívott ?!?!

Édes istenem, mit gondolt, hogy ott valami érdemi munkamegbeszélés lesz és neki ott villogtatni kell az okosságát, amit több ember között nem tud megtenni?

Tényleg jobb, hogy meghalt, a világ nem volt még érett Steve Jobs nagyságának felismeréséhez :-))

Öszödön pörölyt köpködő körömpörköltölő Ördög 2022.01.28. 13:20:33

Ha jók a beosztottak, még ennyit se kell pofázni. Maguktól mindent tökéletesen megcsinálnak iránymutatás nélkül, ha a célokat ismerik. Egy mindent tökéletesen tudó beosztott nagy kincs. Ha viszont a beosztottak hülyék, akkor lehet nekik órákig pofázni, úgyse értik. Tehát a legfontosabb, a beosztottak kiválogatása.

Öszödön pörölyt köpködő körömpörköltölő Ördög 2022.01.28. 13:25:20

A legjobb beosztott az, akinek még meetinget se kell tartani. Magától megcsinál mindent, a feladatvégrehajtást pedig a tetteivel nyugtázza, nem pofázással.

baada 2022.01.28. 13:26:30

a megbeszeles lehet tajekoztato, szamonkero, problemamegoldo, ... jellegu, nincs ertelme az ilyen leegyszerusitett szabalyokat mindre rahuzni

baada 2022.01.28. 13:28:42

@Öszödön pörölyt köpködő körömpörköltölő Ördög:
a jo beosztott, aki mindent tud az vagy nincs, v. nem szellemi teruletrol beszelunk (esetleg o a fonok :-) )

Billy Hill 2022.01.28. 13:49:42

@cavalry: Na jó, de néha a míttingnek van egy önmagáért való értelme is, hogy ti. legyen valami közös érzés, legyen "togetherness" vagy valami... Van az a munkatárstípus, aki igényli, hogy néha lássa a másikat, lássa egyben a csapatot. Nyilván a gyakoriság a fő kérdés - ha nem kell túl gyakran túl nagy megbeszélést tartani, akkor ne erőltessük persze. De néha azért kell az ilyesmi is, még a leghatékonyabb munkavégzés mellett is, "lelki okokból". :-)

accountant050915 2022.01.28. 14:00:19

4. pont - hanyagold az agyonvizualizált, 40 slide-s csodaszép prezentációkát, ahol minden egyes színárnyalat, ikon, balról-jobb / körből-középre / fentről-le/ from-to / as-is --> to be / current state - our vision stb. diagram miliméter pontosságra meg van tervezve, és hozzájárul a nemlétező üzenethez. Legyen 3-5 agenda point, esetleg egy 2 oldalas Word file pre-read-ben a fő tudnivalókkal, oszt' szevasz. EGYETLEN EGY olyan meeting-n nem voltam ami effektív volt és prezentációt adtak elő, pláne ezeket az agyondizájnolt fosokat. Ellenben, ha volt egy cél amit el akartunk érni, kontextus, előzetes info, akkor még sikerült is rövid időn belül döntéssel / tennivalóval kijönni.

accountant050915 2022.01.28. 14:04:47

@Billy Hill: ebből talán a legszörnyűbb az a pandémia alatt elterjedt "üljünk le 6 után közösen egy zoom-ra pár doboz sörrel és dumálgassunk" meeting-k. Reggel 8 - este 6ig Zoomol / Teamsezik az ember, minden vágyam utána még 2 órát folytatni ezt, ahelyett, hogy a családommal lennék, vagy mondjuk olvasnék / edzenék / pihennék / haverokkal söröznék stb. :) Szerencsére ahol én dolgozok, ezek hamar elhaltak / áthelyezték őket munkaidőre.

efi 2022.01.28. 14:28:55

A megbeszélések fele az ilyen beszéljünk róla gyorsan, mert most hirtelen sürgős lett típusú. Bevágja a titkárnő aznap délutánra vagy másnapra, azt se tudod miért mész, mert a tárgyon kívül nincs semmi benne. Aztán kiderül, hogy valami 50 éve fennálló probléma, amit valami fejes pont most vett észre és ezért 1 nap alatt meg kell oldani.

Alick 2022.01.28. 14:37:05

Teljesen jogos, a kiterjedt értekezletesdi kontraproduktív. Amit fontos, azt körlevelekben is le lehet írni. Ami ezen túl mégis személyes interakciót igényel, azt szűken a témára és az érintettekre szorítkozva röviden meg lehet beszélni.
És így érthető a Fehér Házi csoportos pofavizit - vagyis érdemi megbeszélés nélküli találkozó - visszautasítása is.

Alick 2022.01.28. 14:39:05

@efi: Ha ezt egyoldalú kommunikációban ki lehet pipálni, elég egy ASAP cimkéjű elektronikus üzenet is.

Alick 2022.01.28. 14:40:06

@Billy Hill: Mások pedig "lelki okokból" áldják a pandémiát, hogy végre egyedül, otthon távdolgozhatnak.

Serény Vélemény 2022.01.28. 15:52:36

Három, öt, hét, kilenc, tíz, tizenkettő.

Mindig az a lényeg, hogy a szám valami jól hangzó valami legyen. Mert ha nem elég jól hangzik, például kettő, akkor az ilyen mindentisjobbantudó szabályok már nem is hallatszanak elég jól.

redder 2022.01.28. 16:05:37

Jo ez a harom pont nem kell fikazni. Nyilvan nem minden esetben mukodik de igy van ez mindennel...tudni kell milor hasznalhato.

kodacx 2022.01.28. 16:08:28

Igen, kérlek, had tudjam, hogy működött hatékonyan minden idők egyik legegoistább, legaljasabb, legmanipulatívabb seggfeje, minden téren, mint munka, mint ember, aki azért lett qrva gazdag és híres, mert kb. több száz, kibaxott tehetséges, okos ember dolgozott nekik, akiktől lényegében lopott, meg fosta nekik az észt, hogy mi-hogy legyen
(és nem minden jött ám be neki... csak azokról ugye nem nagyon beszélünk) hogy létrehozza a világ egyik leginkább, szinte pusztán és kizárólag marketing és faxlengetés céljából túlárazott termékcsaládját! Annyira érdekel!

degeco 2022.01.28. 17:08:13

30 perc alatt nem lehet 3 pontot megbeszélni.
Amúgy meg érdemes/érdekes lenne meghallgatni Bezos véleményét erről. Az ő megbeszélései 30 perc olvasással kezdődnek

TanBá · http://istenteszt.blog.hu/ 2022.01.28. 18:00:16

Ma már közös felületen, neten megírni is lehet, bármit. Mint itt is... Nem kell egy légtérben tartózkodni.

eFZSé 2022.01.28. 18:17:54

Ééértem: Tehát egy megbeszélés ne legyen túl hosszú, ne legyen ott olyan, akinek nincs dolga vele, és legyen pontosan meghatározva a célja. Ez Jobs előtt és után még soha, senkinek nem jutott eszébe, egy világraszóló zseni lehetett!

hypochloride 2022.01.28. 18:36:10

És mi a helyzet azokkal a problémákkal, amelyek sok időt igényelnek? Vagy kizárólag sok különböző szakmájú, tapasztalatú ember együttes munkája nyomán hozhatók létre? Vagy éppen: hozzáértést igényelnek és a részletek aprólékos kidolgozását? Mi van, ha egy orvosi konzílium nem fér bele 30 percbe? Mi van, ha valaki nem az Apple vezére?

zati 2022.01.28. 18:37:28

Gyakorló vezetőként és beosztottként - meetingek szervezőjeként és elszenvedőjeként - maximálisan egyetértek!
Zenit: dán multicég. E-mail és meeting etikett. A meghívottakra, a kiküldendő napirendre (!), a pontokra szánt időkre előírásokkal, kiegészítve olyan apróságokkal, hogy a meeting helyiségben kell, hogy legyen óra kifüggesztve...
Nadír: Francia multi kereskedő cég. Megalomán igazgató hívja össze a "heti egyeztetést".
Tárgy: új raktár építése.
Kérdés: "És akkor mit gondoltok, a mosdókban a kézmosóból... Folyékony szappan, vagy hab jöjjön..?"
Körülnézek. 28 ember a meeting helyiségben. Menedzser szinten. Logisztika, pénzügy, műszakiak, építők, talán a helyi plébános és az állomásfőnök is ott ül....
- Sorry, nekem erre nincs időm - álltam föl akkor...

a nagy hohohorgász 2022.01.28. 19:12:23

akkor elmondom az én véleményemet ezzel kapcsolatban:

- nem az tartja a prezentációt aki a döntést hozza (még a kibaszott multinál sem)!!!! tudod hatékonyan sürgetni a fejeseket??? próbáltad már?
- persze tarthatná a megbeszélést a legrangosabb barom, de ki látott már olyat hogy a szobában legnagyobb góré csinálja ezt :)))))????
- ki rögzíti a megbeszélés "rögzítendő" dolgait??? na ki? általában egy noname senki aki az egészből fel sem fog semmit. Na amit ő leírt azt megnézheted :)))) ha meg a meetingösszehívó rögzíti akkor ennek is bele kell férnie a 30 percbe!!!! miközben nem esik ki a hasznos szerepéből...
- a meetingen megállapított dolgokat a 30 perces meeting alatt rögzíteni kell és felelősöket határidőket szabni !!! ( miközben mindenhonnan azt hallod hogy nekem erre nincs időm ) Aztán még a 30 perc alatt kinyomtatni és aláíratni is kell, mert különben letagadja mindenki. Utólag kiküldöd a meeting memoárt és mindenki azt csinálja ami benne van.... aha persze :))))

Na ezért vagyok mára egyéni vállalkozó, szerződéssel és rögzített tételes határidőkkel és részletes tartalommal

a nagy hohohorgász 2022.01.28. 19:16:28

ja és a 30 percben benne van az hogy?:
- Sorry for the late? iam too busy. I have another call.....

vagy a rengeteg:
- How are You? fine thanks . and you?

A80 2022.01.28. 20:36:11

1.A meeting lehet virtuális is, fel is lehet venni Teamsen pl. 2. Az előadás/town hall nem meeting, néhány ember dumál, sokan hallgatják és a résztvevők kis része a végén kérdezhet hülyeséget.Utóbbi is megérne egy misét, pláne ha virtuális.

apro_marosan_petergabor 2022.01.28. 21:37:19

Alapvetően igaza volt.
Kevés ember, még a mérnökök sem mindig gondolkodnak struktúráltan, pedig ez a kulcsa a gyors kommunikációnak. Egy megbeszélésnek konkrét céljnak kell lennie, ahol valamilyen döntés születik, vagy alá vagy mellérendelt közegben. Azért van több résztvevő, mert szakterületesek,vagy vezetői szintek vannak ott. Így fókuszálni kell, illetve A- ból B-be jutni. Amihez vagy együttmüködésre vagy támogatott utasítás végrehajtásra van szükség. Mindkettő némi - más szintű visszacsatolást feltételez. Ehhez viszont struktúráltan kell felépíteni a megbeszélést.
Mindez nem összekeverendő a frontális információ átadással akármekkora csapattal (ez előadás és nem erről volt itt szó)

Alick 2022.01.28. 22:49:16

@hypochloride: Jogos, de ez nem értekezlet, hanem tényleges csapatmunka.

Diana Soto 2022.01.29. 08:11:20

@Pierr Kardán: mindig lesznek furcsa emberek.

Diana Soto 2022.01.29. 08:13:41

@hypochloride: jó, ez nem minden negbeszélésre vonatkozik. A kivétel erősíti a szabályt.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2022.01.29. 09:09:16

A kisemberek végigülik az ilyen találkozókat, örülnek, addig se kell dolgozni, de teljesen passzívak maradnak.

Kb. 80 ilyen találkozón voltam az utóbbi 5 évben, egyre se emlékszem vissza. Mert lényegtelen a kisemberek számára.

cavalry 2022.01.29. 11:23:36

A hadseregekben a törzsmunka módszerei ki vannak dolgozva 150 éve. Az működik, mert ha nem akkor elvesztik a háborút (el is vesztik simán). HA azt a módszert tapasztalná a nagyérdemű a vállalkozásokban, leizzadná magáról a ruhát. Képzeljük el hogy egy több százezres haderő mozgatása és a hadműveletek hogyan vezethetőek jó módszerek nélkül. Amúgy a legtöbb vezetéstámogató eljárás és kidolgozott módszerek is katonai eredetűek, csak a vezetés nem tudja használni egy cégnél jól (meg nem ismeri az eredetét). Az USA nyugdíjba vonult főkatonái nem véletlenül landolnak nagyvállalatoknál, megmozgatják az okos embereket. Egyébként ott is van versenyeztetés is a megoldásokra és akié nyer az előrébb tud jutni. Ja persze nem a WC papír cseréjének logisztikai gondjait kell megoldani.

yerico1 2022.01.29. 12:47:28

@accountant050915: Munkaidő végén úgy kinyomom a notebook szemét, hogy csak na, és lépek át a saját gépemre. Ha már a cég megköti, hogy a céges gépen privát dolgot nem intézhetek, akkor nem is lát munkaidő után online.

röf 2022.01.29. 14:59:30

Ez a három pont az aktuális helyzettől függően vagy igaz, vagy részben igaz, vagy marhaság.

DeMarco 2022.01.29. 23:49:10

Minden nap másfél-két órát sakkoznak a zsenik egy-egy meetingen, de még nem volt olyan nap, hogy sikerült volna nekik eltalálni az ideális adatokat, aztán amikor a meetingen kitalált fikció találkozik a való élettel, akkor gúvadt, értetlen szemekkel bámulnak, hogy mi történik... Amikor az agyhalottak összeülnek és mivel nem értik, hogy mi folyik a területeken, mert egyik sem szakember, 8 általánossal felvergődtek, rokonság, vagy szex által, idióta ötletelgetésbe kezdenek, vadabbnál vadabb dolgokat kitalálva. Bár messzire kerülöm az összes időrabló, felesleges szócsépléssel teli, döntésképtelen, vagy épp fordítva, döntést hozó, de téves döntést hozó agyzsibbasztó társalgást, ha néha betévedek egyre, két perc után agyvérzést kapok a sötétségtől... az összes ilyen meetinget törölném, helyette inkább dolgoznának a résztvevők, valós munkát végezve, akkor mindenki jobban járna...

laci_52 2022.01.30. 10:53:24

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: Már aki végigüli. Annak idején értekezlet helyett szívesebben dolgoztam, annyira unalmasak voltak. Beosztottként persze meg kellett jelenni, de ha szünetet tartottak, otthagytam.

mate10 2022.01.30. 17:41:13

majd itt megmondjak miert tevedett :D :D :D

lenörd hofstadter 2022.01.31. 07:52:13

Mit óbégattok. A mítingre szükség van.
Ha nem lenne, hajszálpontosan kimutatható lenne, hogy a mítinget tartó és az azon unatkozó seggfejek valójában semmivel nem járulnak hozzá a cég életéhez és nélkülük is pontosan ugyanúgy lehetne üzemelni egy jobban működő munkaszervezéssel.
A valóság meg arról szól, hogy a feladathoz értők dolgoznak, a vezetéshez értők dolgoznak, és a kettő között van az általában sík ostoba és semmihez nem értő csókos vagy rokon halmazba illő retardált középvezetők serege akik a mítingen és a folyamatos ordítozáson kívül semmi mással nem tudják bizonyítani, hogy szükségesek.

lenörd hofstadter 2022.01.31. 07:56:07

@Pierr Kardán:

Ja. Volt annyi agya, hogy nem kínlódott végig egy órás becsekkolást, nem állt végig egy másfél órás sort ami mellett Obama végigvonulva mindenkihez kedvesen szól egy semmitmondó mondatot, etc...
Anno céges évzáró bulikat tojtam le nagy ívben, nem láttam sok értelmét annak, hogy autózzak úgy 2-3 órát a dugóidőszakban 3 punnyadt szendvicsért és egy kóláért.
De középsuliban is talán még az országban is egyedülálló voltam abban, hogy nem mentem el a legelső évnyitóra és negyedikben az utolsó évzáróra.
süti beállítások módosítása